EU:s 2035-mål
Moderator: Redaktion
-
EU:s 2035-mål
EU har ju satt som mål att alla bilar som säljs från och med 2035 inte ska släppa ut någon CO2. Flera "legacy automakers" är ju dock kritiska till förbudet:
https://borsvarlden.com/artiklar/merced ... -fran-2035
https://www.realtid.se/marknader/bmw-va ... alistiskt/
Är det verkligen realistiskt att genomföra detta inom 10 år? Även de bästa länderna i EU är ju inte i närheten av Norges elbilsandel. Och i många medlemsländer så är andelen sålda elbilar under 5 procent.
https://borsvarlden.com/artiklar/merced ... -fran-2035
https://www.realtid.se/marknader/bmw-va ... alistiskt/
Är det verkligen realistiskt att genomföra detta inom 10 år? Även de bästa länderna i EU är ju inte i närheten av Norges elbilsandel. Och i många medlemsländer så är andelen sålda elbilar under 5 procent.
Re: EU:s 2035-mål
När skogarna börjar brinna längre norrut blir det troligtvis snabbare väg mot minskat oljeberoende. Nu är det lite mer ”gu vad skönt med varmt väder”
Man får inga poäng för "bäst i klassen". När ska EU lära sig?
Marknaden behöver sköta detta, och gör väl det?
Marknaden behöver sköta detta, och gör väl det?
-
Vill gärna tro att marknaden sköter detta, men i Norge så har ju marknaden fått ganska ordentlig hjälp på traven.
Och varför skiljer det så mycket mellan länderna? I Sverige så står elbilar för 35 procent av nyregistreringarna, men i Tyskland bara 13,5 procent. Vi har ju inga elbilssubventioner längre i Sverige, så elbilar är ju knappast dyrare här än i Tyskland. Flertalet forummedlemmar har kört elbil i Tyskland och rapporterat att laddinfrastrukturen är utmärkt, så varför köper så få tyskar elbil?
Norge är en outlier med obegränsat med pengar till bidrag. Svårt att jämföra med någon.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2025 10:44Vill gärna tro att marknaden sköter detta, men i Norge så har ju marknaden fått ganska ordentlig hjälp på traven.
Och varför skiljer det så mycket mellan länderna? I Sverige så står elbilar för 35 procent av nyregistreringarna, men i Tyskland bara 13,5 procent. Vi har ju inga elbilssubventioner längre i Sverige, så elbilar är ju knappast dyrare här än i Tyskland. Flertalet forummedlemmar har kört elbil i Tyskland och rapporterat att laddinfrastrukturen är utmärkt, så varför köper så få tyskar elbil?
Tyskar: Jag vet inte. Samma som Sverige? TCO är för dålig om man inte kör mycket? Många bor i lägenhet?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Genom att göra billigare elbilar som håller länge och får lägre TCO även för de som kör runt på 1300 mil / år som är genomsnittet?
Min syn är att staten ska inte in och mickla i marknaden mer än nödvändigt. Det man har gjort i de flesta länder genom bidrag till early adopters och laddinfra är tillräckligt tycker jag.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Att medverka till en snabbare omställning är just vad staten (och kommuner) skall göra.spacecoin skrev: ↑20 aug 2025 15:49Genom att göra billigare elbilar som håller länge och får lägre TCO även för de som kör runt på 1300 mil / år som är genomsnittet?
Min syn är att staten ska inte in och mickla i marknaden mer än nödvändigt. Det man har gjort i de flesta länder genom bidrag till early adopters och laddinfra är tillräckligt tycker jag.
Hur det skall göras för bäst verkan per satsad krona kan diskuteras. Bonus vid köp av elbil, bonus/malus fordonsskatt, momsfrihet, bidrag till laddinfrastruktur eller något annat....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, det borde den göra men varför har den inte gjort det ännu och varför ska vi förvänta oss att den gör det, dessutom så pass prisvärda att elbilarna blir billigare än likadana fossilbilar?
Det är i så fall en ideologisk ståndpunkt. Jag ser inget egenvärde i att inte mickla med marknaden. Den så kallade marknaden är verkligen ingen perfekt skapelse.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, så klart är det en ideologisk inställning. Pengar kommer inte från himlen, och det viktigaste för EU enligt min mening är att gynna europeiska företag och deras konkurrenskraft.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2025 16:06Ja, det borde den göra men varför har den inte gjort det ännu och varför ska vi förvänta oss att den gör det, dessutom så pass prisvärda att elbilarna blir billigare än likadana fossilbilar?
Det är i så fall en ideologisk ståndpunkt. Jag ser inget egenvärde i att inte mickla med marknaden. Den så kallade marknaden är verkligen ingen perfekt skapelse.
Det är en komplicerad fråga, men det blir sällan bra med långa marknadsinterventioner. Korta och riktade insatser är bra. De ska vara tydliga och förutsägbara för alla inblandade så man inte skapar onödig osäkerhet.
Ja, jag köper argumentet att stat och kommun ska bidra till omställningar och jag tycker man har gjort det genom flera olika system.mikebike skrev: ↑20 aug 2025 16:04Att medverka till en snabbare omställning är just vad staten (och kommuner) skall göra.
Hur det skall göras för bäst verkan per satsad krona kan diskuteras. Bonus vid köp av elbil, bonus/malus fordonsskatt, momsfrihet, bidrag till laddinfrastruktur eller något annat....
Det jag är skeptisk/kritisk emot är påhittade deadlines och vinglig och ineffektiv politik.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag tycker det är oerhört viktigt att EU gynnar miljön. Självklart kommer pengar inte från himlen. Något sådant antagande ligger inte till grund för min ståndpunkt i frågan. Tvärtom är det just det faktum att pengar är en begränsad resurs som leder till slutsatsen att miljövänliga alternativ behöver gynnas ekonomiskt över alternativ som är dåliga för miljön, om de senare är mer ekonomiskt gynnsamma. Jag tror inte elbilar är så ekonomiskt gynnsamma idag. Dessutom behöver de nog vara tydligt mer gynnsamma ekonomiskt och praktiskt, eftersom många är skeptiska till nymodigheter som elbilar.
Självklart bör en intervention vara välutformad.
Ja, det är jag också, men en politik som får fler att välja det miljömässigt bättre alternativet är bra.
Jag håller med. Jag vill tillägga att man även bör se till de kostnader som uppstår genom utsläpp av koldioxid och lokalt höga koncentrationer av till exempel kväveoxider. Särskilt om man vill se det ur ett nationalekonomiskt perspektiv och beakta att pengar inte kommer från himlen. Intäktsbortfall och kostnader för kommunala klimatanpassningar och sjukvård drivs upp av dessa utsläpp, vilket också måste tas i beaktande.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2025 17:18Jag tycker det är oerhört viktigt att EU gynnar miljön. Självklart kommer pengar inte från himlen. Något sådant antagande ligger inte till grund för min ståndpunkt i frågan. Tvärtom är det just det faktum att pengar är en begränsad resurs som leder till slutsatsen att miljövänliga alternativ behöver gynnas ekonomiskt över alternativ som är dåliga för miljön, om de senare är mer ekonomiskt gynnsamma. Jag tror inte elbilar är så ekonomiskt gynnsamma idag. Dessutom behöver de nog vara tydligt mer gynnsamma ekonomiskt och praktiskt, eftersom många är skeptiska till nymodigheter som elbilar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
Jag ser mig normalt sett som någon sorts liberal, men i fallet med bilar är jag tveksam om marknaden kan lösa detta själv. Oavsett vad man anser om klimatfrågan så är det ett faktum att fossilbilar inte är bra för luftkvaliteten i framförallt städer. NOx mår ingen bra av. Men legacy autos spetskompetens ligger ju inom utveckling av förbränningsmotorer och det har blivit allt mer uppenbart att elbilsutveckling kräver helt andra kompetenser med fokus mer på mjukvara än på mekanik. Denna omställning blir givetvis smärtsam för tillverkarna och därför vill de nog helst slippa.spacecoin skrev: ↑20 aug 2025 15:49Genom att göra billigare elbilar som håller länge och får lägre TCO även för de som kör runt på 1300 mil / år som är genomsnittet?
Biltillverkarna kommer alltid att producera det som efterfrågas. Det är upp till oss konsumenter att efterfråga ”rätt” produkter. Myndigheterna kan påverka hur efterfrågan ser ut med olika styrmedel, t ex genom att lägga pålagor på fossilbilar och att subventionera elbilar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2025 21:57Jag ser mig normalt sett som någon sorts liberal, men i fallet med bilar är jag tveksam om marknaden kan lösa detta själv. Oavsett vad man anser om klimatfrågan så är det ett faktum att fossilbilar inte är bra för luftkvaliteten i framförallt städer. NOx mår ingen bra av. Men legacy autos spetskompetens ligger ju inom utveckling av förbränningsmotorer och det har blivit allt mer uppenbart att elbilsutveckling kräver helt andra kompetenser med fokus mer på mjukvara än på mekanik. Denna omställning blir givetvis smärtsam för tillverkarna och därför vill de nog helst slippa.spacecoin skrev: ↑20 aug 2025 15:49Genom att göra billigare elbilar som håller länge och får lägre TCO även för de som kör runt på 1300 mil / år som är genomsnittet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bonus malus är ett bra sätt (tror jag) och ett självfinansierande system (hoppas jag). Att ge bort miljarder i moms när det finns grundläggande problem med vård, skola, omsorg är jag emot.Maw skrev: ↑21 aug 2025 06:06Biltillverkarna kommer alltid att producera det som efterfrågas. Det är upp till oss konsumenter att efterfråga ”rätt” produkter. Myndigheterna kan påverka hur efterfrågan ser ut med olika styrmedel, t ex genom att lägga pålagor på fossilbilar och att subventionera elbilar.tesla newbie skrev: ↑20 aug 2025 21:57Jag ser mig normalt sett som någon sorts liberal, men i fallet med bilar är jag tveksam om marknaden kan lösa detta själv. Oavsett vad man anser om klimatfrågan så är det ett faktum att fossilbilar inte är bra för luftkvaliteten i framförallt städer. NOx mår ingen bra av. Men legacy autos spetskompetens ligger ju inom utveckling av förbränningsmotorer och det har blivit allt mer uppenbart att elbilsutveckling kräver helt andra kompetenser med fokus mer på mjukvara än på mekanik. Denna omställning blir givetvis smärtsam för tillverkarna och därför vill de nog helst slippa.spacecoin skrev: ↑20 aug 2025 15:49Genom att göra billigare elbilar som håller länge och får lägre TCO även för de som kör runt på 1300 mil / år som är genomsnittet?
Klart man får poäng i form av nya företag som blir dominerande inom det som är framtiden.
Finns stora och självklara fördelar att ligga i framkant.
Inte desto mindre viktigt för Europa som Norge undantaget har ganska lite olja på vår kontinent. Bättre att köra elektriskt och behålla pengarna inom regionen.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, bonus-malus är en bra princip för ett system för att skapa incitament att välja eldrivet i stället för fossildrivet. Det håller jag med om.
Däremot invänder jag mot formuleringen "ge bort" i ditt inlägg. Om den som gör ett bra miljöval slipper moms, medan den som gör ett dåligt miljöval får betala moms, ser jag det inte som något slags gåva, utan att vi premierar det bättre valet.
En annan jämförelse som man kan göra angående "ge bort" är inkomstskatt. Som bekant betalar de som tjänar under en brytpunkten ingen statlig skatt. Ska man då, med ditt språkbruk, säga att vi ger bort pengar till de som inte betalar statlig skatt?
Som jag ser det är det fullt rimligt att vi beskattar olika typer av konsumtion olika hårt. Det finns flera sådana exempel, t ex cigaretter och alkohol. Varför skulle man inte göra likadant med fordon som drivs på olika sätt, när det är en mycket stor skillnad i utsläpp mellan el- och fossildrift?
Som tur är finns åtskilliga andra poster i de offentliga finanserna än vård, skola och omsorg, så jag ser inte att det måste gå ut över just dessa.
Har du några exempel på områden där vi kan ta pengar ifrån? Försvaret ska ju stärkas och de områdena jag nämnde funkar knappt. Att ge medelklassen bidrag till dyra bilar känns inte prioriterat då det inte ens ger svenska jobb.Niklas Z skrev: ↑21 aug 2025 08:07Ja, bonus-malus är en bra princip för ett system för att skapa incitament att välja eldrivet i stället för fossildrivet. Det håller jag med om.
Däremot invänder jag mot formuleringen "ge bort" i ditt inlägg. Om den som gör ett bra miljöval slipper moms, medan den som gör ett dåligt miljöval får betala moms, ser jag det inte som något slags gåva, utan att vi premierar det bättre valet.
En annan jämförelse som man kan göra angående "ge bort" är inkomstskatt. Som bekant betalar de som tjänar under en brytpunkten ingen statlig skatt. Ska man då, med ditt språkbruk, säga att vi ger bort pengar till de som inte betalar statlig skatt?
Som jag ser det är det fullt rimligt att vi beskattar olika typer av konsumtion olika hårt. Det finns flera sådana exempel, t ex cigaretter och alkohol. Varför skulle man inte göra likadant med fordon som drivs på olika sätt, när det är en mycket stor skillnad i utsläpp mellan el- och fossildrift?
Som tur är finns åtskilliga andra poster i de offentliga finanserna än vård, skola och omsorg, så jag ser inte att det måste gå ut över just dessa.
Det finns väl ett bidrag för bilar redan idag som är begränsat till glesbygdskommuner och under en halvmille? Innan regeringen sänkte bensinskatten fanns det även ett rejält incitament där likt alkohol/tobak.
Det jag tycker är självmål är när man bestraffar inhemska tillverkare genom att tvinga dem att ge bort miljarder till Tesla och kineserna mitt i en dyr omställning.
Man behöver ha policys som inte klubbar ihjäl de man vill ha kvar. Utsläppshandeln i EU skulle kunna ha varit begränsad till EU-tillverkade bilar tex. Det hade skapat incitament nog tror jag. Miljöpolitiken behöver inte vara tillväxtdödande.
Sedan finns det andra exempel på ”miljöpolitik” som rent skadlig som t ex att avveckla kärnkraften. Se på Tyskland. Vilken soppa ”de gröna” skapat - en perfekt kombination av fail för miljön och för säkerheten. Nu är vi extra beroende av LNG från Ryssland och USA…
Ska vi gå miljö-först så är det enda rimliga att låta kina bygga billiga elbilar åt oss och ta bort tullarna på 50% och låta EU:s bilindustri vara nationella problem. Då behöver vi inga statsbidrag som går rakt ned i fickan på Elon och Xi. Risken är väl att långsiktigt kan det vara som att kissa på sig när det är kallt, men man kan inte få allt.
-
Ja frågan är om 2035-målet går att nå utan att kineserna släpps in i EU. De tyska tillverkarna har inte lyckats få tillräcklig lönsamhet på sina elbilar och de vill nog gärna fortsätta tjäna pengar på service. De tyska fackförbunden är starka och en snabb omställning till elbilar skulle innebära att många som jobbar i bilverkstäder skulle bli av med jobbet.
Dock är ju Kina mycket känsligt politiskt. CCP kommer aldrig införa demokrati utan har bara använt marknadsekonomiska reformer som ett sätt att hålla folket någotsånär nöjda så de inte gör uppror. Väst måste fundera på hur man ska förhålla sig till Kina. Vill man handla med dem så måste det ske på lika villkor. Ska vi importera kinesiska elbilar så borde man ställa som motkrav att alla samriskbolag, som alla utom Tesla har i Kina, avskaffas och att västerländska tillverkare får konkurrera på lika villkor även i Kina.
Dock är ju Kina mycket känsligt politiskt. CCP kommer aldrig införa demokrati utan har bara använt marknadsekonomiska reformer som ett sätt att hålla folket någotsånär nöjda så de inte gör uppror. Väst måste fundera på hur man ska förhålla sig till Kina. Vill man handla med dem så måste det ske på lika villkor. Ska vi importera kinesiska elbilar så borde man ställa som motkrav att alla samriskbolag, som alla utom Tesla har i Kina, avskaffas och att västerländska tillverkare får konkurrera på lika villkor även i Kina.
Några spaningar:tesla newbie skrev: ↑21 aug 2025 10:12Ja frågan är om 2035-målet går att nå utan att kineserna släpps in i EU. De tyska tillverkarna har inte lyckats få tillräcklig lönsamhet på sina elbilar och de vill nog gärna fortsätta tjäna pengar på service. De tyska fackförbunden är starka och en snabb omställning till elbilar skulle innebära att många som jobbar i bilverkstäder skulle bli av med jobbet.
1) Det finns inga kineser längre som vill ha EU-tillverkade bilar. De ligger långt före alla andra och är i princip förbi Tesla inom det mesta.
2) Samriskkravet är avskaffat skulle jag säga. EU-tillverkarna lägger ju ned i Kina. Västtillverkare är inte konkurrenskraftiga i Kina längre om man inte har massiv tillverkning där likt Tesla och hoppat i säng med regimen.
3) Vad är viktigast: Att vi ska försöka ändra på Kina - det har ju gått sådär - eller att vi får ner utsläppen?
4) BYD och CATL m fl bygger just nu stora fabriker i Ungern och några andra ställen.
Både USA och Kina har en tydlig protektionistisk politik och i EU är vi endast världsledande på att skjuta oss i foten, överreglering, typ GDPR, AI-act etc. Och virtue signaling.
Norge har ingen egen bilindustri och dessutom hade de höga skatter på bilar rent generellt. Det betyder att det var relativt enkelt att införa incitament för omställning till elbilar.
Tyskland har en gigantisk bilindustri som inte låg särskilt långt framme vad gäller elektrifiering; BMW i3 undantaget. För att inte slå undan benen på sin egen industri måste man gå långsammare fram, hela tiden under galgen av kinesiska bilar och Tesla förstås.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tyskland har en gigantisk bilindustri som inte låg särskilt långt framme vad gäller elektrifiering; BMW i3 undantaget. För att inte slå undan benen på sin egen industri måste man gå långsammare fram, hela tiden under galgen av kinesiska bilar och Tesla förstås.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
Nja, vissa vill fortfarande ha tyska fossilbilar. Volkswagen Passat, Audi A6, BMW 3 serie, m.fl. säljer fortfarande hyfsat. Jag skulle säga att de är förbi Tesla när det gäller mjukvaruintegration på den kinesiska marknaden och laddhastighet. Model Y är näst bäst säljande bil i Kina hittills i år.1) Det finns inga kineser längre som vill ha EU-tillverkade bilar. De ligger långt före alla andra och är i princip förbi Tesla inom det mesta.
Det är väl det som EU måste fundera ordentligt på. Släpper man på tullarna så kommer EU invaderas av billiga och konkurrenskraftiga kinesiska elbilar, vilket kanske innebär döden för europeisk (tysk) bilindustri. Låter man tullarna vara oförändrade så är det tveksamt om 2035 målet kommer nås. De elbilsmärken som säljer bäst i Kina i samma prisklass som Model Y finns inte ens i EU än (Xiaomi, Li Auto, Aito). Om de kommer hit så kan det bli väldigt tuff konkurrens.3) Vad är viktigast: Att vi ska försöka ändra på Kina - det har ju gått sådär - eller att vi får ner utsläppen?