Igen tack för alla svar
En del av denna fråga för mig är det ger mig möjlighet att, utifrån realistiska förutsättningar lära mig mer om el och eldrift. Har redan börjat skruva ihop några av adaptrarna och det är närmast terapeutiskt att sitta på kvällen efter jobbet, googla instruktioner och artiklar och samtidigt få ut nåt handfast av det. Jag vet! Man ska inte hålla på med starkström om man måste googla sig till hur det funkar, men jag kommer att stämma av allt med en "riktigt" elektriker innan jag börjar använda dem
Dock, för mig är bla det här en av de starkaste orsakerna till att jag nu har beställt en Tesla (har aldrig, inklusive min första iPhone som jag flög över till NewYork och köpte och sedan fick fulhacka och jailbreaka för att få att fungera med europeiska operatörer) känt så här inför en produkt.
Jag har haft många bilar (är 46 år), allt från Alfa Romeo, Saab, BMW, Audi, Jeep, Volvo, Porsche till Skoda och nu en Passat

men aldrig känt att jag har brytt mig speciellt över dem, möjligtvis Alfan då, men den stod mest på verkstad... Underbar bil att köra dock.
Främsta anledningen till det är att jag aldrig riktigt har förstått hur de fungerar och samtidigt retat mig på alla deras brister och förlegat utvecklings- och processtänk. Spiken i kistan var VW Dieselgate som verkligen visar på hur förlegad hela förbränningsmotor-tekniken är och den nu har nått vägs ände.
Med elbilar generellt och Tesla mer specifikt förstår jag hur de tänker då tankesättet och processerna kring mjukvara är väldigt lika de jag har arbetat med under hela min yrkeskarriär (IT/telekom). Hårdvaran är underställd mjukvaran och fungerar främst som en verkställare av det mjukvaran vill att den ska utföra. På samma sätt som jag vill förstå hur en minneskrets fungerar, ett grafikchip eller en hårddisk, vill jag förstå hur en elmotor, lik och växelström, induktion etc fungerar, och detta känner jag är greppbart.
Oj, kände att jag gick mer och mer OT här så jag tror att jag fortsätter detta resonemang under Presentation istället...