MY med LFP batteri Övik & norrut?
Moderator: Redaktion
MY med LFP batteri Övik & norrut?
Har eventuellt tänkt köpa en Rwd istället för LR.
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla. Laddar segare å tappar mer ström pga kyla.
Skillnaden på LR / Performance 80 %
Eller Rwd 100% är ju typ ingenting. Nån mils räckvidds fördel att till LFP batteriet som kan laddas till 100% jämt.
Ni som har Rwd och bor i norra Sverige, hur funkar det för er?
Kommer inte åka på lång turer mycket och ladda ofta i Supercharger, kanske 3-4 ggr per år
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla. Laddar segare å tappar mer ström pga kyla.
Skillnaden på LR / Performance 80 %
Eller Rwd 100% är ju typ ingenting. Nån mils räckvidds fördel att till LFP batteriet som kan laddas till 100% jämt.
Ni som har Rwd och bor i norra Sverige, hur funkar det för er?
Kommer inte åka på lång turer mycket och ladda ofta i Supercharger, kanske 3-4 ggr per år
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 23 dec 2024 13:43
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Har kört en vinter med min MY med LFB i Umeå. Det har inte varit några problem. Vid -10 -20 tar det ca 20 min innan den har värmt batteriet tillräckligt för att börja ladda.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9496
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
I Norrland vill man (också) ha AWD.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4264
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Jag är också sugen på en Juniper LFP
500km WLTP
Vs 586km för LR AWD
Man bör ladda AWD till 85% för att få samma räckvidd
Andra fördelar med LFP
- 95000kr billigare
- förbrukning 13,9 vs 15,3
- stryktåligare batteri, skönt att ladda till 100% speciellt när man har solceller
- Det blir roligt att köpa en snabbare bil nästa gång (model y performance känns mkt slö vs plaid)
Fyrhjulsdriftens fördelar är överskattade om man inte bor där det verkligen behövs.
500km WLTP
Vs 586km för LR AWD
Man bör ladda AWD till 85% för att få samma räckvidd
Andra fördelar med LFP
- 95000kr billigare
- förbrukning 13,9 vs 15,3
- stryktåligare batteri, skönt att ladda till 100% speciellt när man har solceller
- Det blir roligt att köpa en snabbare bil nästa gång (model y performance känns mkt slö vs plaid)
Fyrhjulsdriftens fördelar är överskattade om man inte bor där det verkligen behövs.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Om man har laddning hemma eller där bilen står parkerad spelar det absolut ingen roll. Vintern 2023/2024 var det regelmässigt -25 - -30 uppe i Jämtland när jag var i stugan och det var inga problem att ladda ur trefasuttaget så länge den fick värma batteriet i lugn och ro först.
Men om man måste stå och vänta på bilen alt. har begränsade timmar vid laddaren är det ju segt att den måste värma upp batteriet en timme innan laddning börjar. RWD har också markant lägre effekt på batterivärmaren i kallt väder när värmepumpen har dålig COP. Tror det är totalt 5KW mot 8,5KW för AWD (främre drivenheten tillför 3,5KW.
RWD är inget problem i Norrland, spec inte om man sätter dubbdäck. Åtminstone model 3 hänger sig på magen i snön innan den kör fast. Med släp är det dock överlägset med AWD så klart.
F.ö skall man inte ladda varje dag till 100% det där är en misstolkning. LFP degraderar, det med. En gång i veckan ska man ladda till 100 inte oftare.
EDIT förtydligande finns i AAKEEs post nedan - man ska hålla låg genomsnittsnivå, inte ladda till 100 varje dag och köra till t.ex 80%. Med det utnyttjandet ska man köra flera dagar ner till låg SOC och sedan ladda fullt _en_ gång.
Men om man måste stå och vänta på bilen alt. har begränsade timmar vid laddaren är det ju segt att den måste värma upp batteriet en timme innan laddning börjar. RWD har också markant lägre effekt på batterivärmaren i kallt väder när värmepumpen har dålig COP. Tror det är totalt 5KW mot 8,5KW för AWD (främre drivenheten tillför 3,5KW.
RWD är inget problem i Norrland, spec inte om man sätter dubbdäck. Åtminstone model 3 hänger sig på magen i snön innan den kör fast. Med släp är det dock överlägset med AWD så klart.
F.ö skall man inte ladda varje dag till 100% det där är en misstolkning. LFP degraderar, det med. En gång i veckan ska man ladda till 100 inte oftare.
EDIT förtydligande finns i AAKEEs post nedan - man ska hålla låg genomsnittsnivå, inte ladda till 100 varje dag och köra till t.ex 80%. Med det utnyttjandet ska man köra flera dagar ner till låg SOC och sedan ladda fullt _en_ gång.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Bor i Sundsvall och har haft en RWD med LFP ett år och kört snart 1200 mil.
Funkar kanon! Inga problem med kyla har hört några gånger i -15 utan att förvärva men än 15min. Märkte ingen skillnad.
Kört i rejäla oplogade uppförsbackar och den går som en pansarvagn! Tror att många köper AWD för att vara säker bara. Du kan känna den trygg med en RWD... LFT batteriet tål ju mer också finns mycket info om detta på det här forumet.
Mvh
Markus
Funkar kanon! Inga problem med kyla har hört några gånger i -15 utan att förvärva men än 15min. Märkte ingen skillnad.
Kört i rejäla oplogade uppförsbackar och den går som en pansarvagn! Tror att många köper AWD för att vara säker bara. Du kan känna den trygg med en RWD... LFT batteriet tål ju mer också finns mycket info om detta på det här forumet.
Mvh
Markus
2024 MYRW solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Jag har laddat 100% 5 dagar i veckan, har 57,9kWh (60,5kWh NFP) efter 21000 mil. Mina kompisar som däremot står med hög SoC >70% har mycket mindre batterikapacitet kvar men med 4-5ggr mindre miltal.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4264
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Kanon!
Vad har kompisarna för bilar och batterityper?
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Exakt samma som min, Y RWD, LFP CATL. Vi tog ut bilarna samtidigt.Tellus skrev: ↑23 aug 2025 18:34
De har inte laddningsmöjlighet hemma och kört Teslas instruktion. Ladda så ofta du kan.
Batterikungen här i forumet har presenterat teoretiska grafer som har visat sig fungera i praktiken.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Laddar du alltid till 100%? Jag brukar ibland ladda till 80% men blir ofta bara 1 eller 2 laddningar i veckan så kanske jag alltid ska ladda till 100% 

2024 MYRW solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4264
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
60,5kWh vs 75 verkar det vara. Eller 64/79. Certifierad förbrukning 15,3 vs 13,9AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:35Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
viewtopic.php?p=858704#p858704
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
LFP har i princip försumbar degradering pga cykler. Nästan all degradering kommer från calendar aging. För det vill man ha låg SOC huvuddelen av tiden.
Nogo har det optimala användandet som kommer hem från jobbet med mycket låg SOC.
Bilen står med låg SOC tills den måste laddas för att vara klar nästa dag.
Det blir kort tid med hög SOC och lång tid med låg SOC under dygnen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Hade Y RWD fått det nu?Tellus skrev: ↑23 aug 2025 19:3860,5kWh vs 75 verkar det vara. Eller 64/79. Certifierad förbrukning 15,3 vs 13,9AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:35Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
viewtopic.php?p=858704#p858704
Isf 64 vs 79 då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Finns de data på hur ett long range batteri degraderats i snitt efter 1,2 och 3 år?
Vore intressant att jämföra med ett LFP.
Degraderas long range 10-15% efter 3år så minskar ju skillnaden ytterligare i räckvidd.
Vore intressant att jämföra med ett LFP.
Degraderas long range 10-15% efter 3år så minskar ju skillnaden ytterligare i räckvidd.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4264
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Data från April i en Juniper, så den har haft 6M packet från start verkar det som.AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:42Hade Y RWD fått det nu?Tellus skrev: ↑23 aug 2025 19:3860,5kWh vs 75 verkar det vara. Eller 64/79. Certifierad förbrukning 15,3 vs 13,9AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:35Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
viewtopic.php?p=858704#p858704
Isf 64 vs 79 då.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Just det! Jag tror jag fortsätter med att inte låta denna stå med mellan 40%-60% i SOC för vi kör ganska liteAAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:41LFP har i princip försumbar degradering pga cykler. Nästan all degradering kommer från calendar aging. För det vill man ha låg SOC huvuddelen av tiden.
Nogo har det optimala användandet som kommer hem från jobbet med mycket låg SOC.
Bilen står med låg SOC tills den måste laddas för att vara klar nästa dag.
Det blir kort tid med hög SOC och lång tid med låg SOC under dygnen.
Sambon har 7km till jobbet o hon kör den mest
Kan gå flera dagar innan den sjunker under 90%
2024 MYRW solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black