Senaste version 2025.26

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Re: Senaste version 2025.26

Inlägg av Claes_B »

Samma här, installerade 26.4 i måndags tror jag, inga konstigheter alls på min M3SR+.
Kan man inte misstänka att problemen har med en installation som blivit korrupt på nåt sätt att göra, att en ominstallation bör lösa det?
Men det kan man kanske inte fixa själv? I så fall bör ju nästa version lösa problemet om inte SC fixar det innan dess. Knappt jag vill uppdatera längre för jag upplever att bilen gör precis som den ska.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Claes_B skrev: 13 aug 2025 10:28
Samma här, installerade 26.4 i måndags tror jag, inga konstigheter alls på min M3SR+.
Kan man inte misstänka att problemen har med en installation som blivit korrupt på nåt sätt att göra, att en ominstallation bör lösa det?
Men det kan man kanske inte fixa själv? I så fall bör ju nästa version lösa problemet om inte SC fixar det innan dess. Knappt jag vill uppdatera längre för jag upplever att bilen gör precis som den ska.
En utmaning med att ligga kvar på en "perfekt" fungerande version för länge är att helt plötsligt kan bilen bete sig galet. Detta är inte hela världen om man kan uppgradera men som i mitt fall när nedladdning av ny version inte går att färdigställa blir det problem.
På så sätt blir man egentligen tvingad till uppdateringar förr eller senare och kan inte ligga kvar på en äldre version för länge heller.

Första frågan Tesla alltid ställer är "Har du installerad senaste mjukvaran?" "Ja jag har provat att startat om datorn".
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Vindens skrev: 13 aug 2025 10:53
Claes_B skrev: 13 aug 2025 10:28
En utmaning med att ligga kvar på en "perfekt" fungerande version för länge är att helt plötsligt kan bilen bete sig galet. Detta är inte hela världen om man kan uppgradera men som i mitt fall när nedladdning av ny version inte går att färdigställa blir det problem.
På så sätt blir man egentligen tvingad till uppdateringar förr eller senare och kan inte ligga kvar på en äldre version för länge heller.

Första frågan Tesla alltid ställer är "Har du installerad senaste mjukvaran?" "Ja jag har provat att startat om datorn".
Jodå, jag kommer installera uppdateringar när jag får dem, men strikt taget så känner jag inte att det behövs just nu, men jag tar ju gärna ny funktionalitet när det kommer.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Hade fått hem 26.7 nu, så håller på och installerar den
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

wannabee skrev: 19 aug 2025 10:57
Hade fått hem 26.7 nu, så håller på och installerar den
Har kört med 26.7 idag och bilen funkar lika bra som vanligt :)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

26.7 dök upp idag för mig med standard-uppdateringar (MX '19) från 20.6 innan.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

26.7 installerad. Noterar ett nytt beteende med AP i kö vid trafikljus, där bilen först bromsar in till stillastående som vanligt och sen efter några sekunder och fortsatt rött ljus kör lite närmare bilen framför.

Noterar även att regnbågseffekten i ljusslingan vid AP nu kan kombineras med ljus i takt med musiken. Vid inaktiverad AP visar färg enligt albumet om det är valt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Är det fler som upplever en fördröjning hos regen efter senaste uppdateringen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

mikebike skrev:
Jag har inte märkt någon skillnad på något överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

Jag fick 26.7 under veckan som gick.

Ett par omotiverade spökbromsningar, men det som irriterar mig mest är att röststyrningen blivit sämre.

Jag: Hundläge på
Bil: Underläge - förstår inte.

Jag: Hundläge på
Bil: Hunger läger på - förstår inte.

Jag: HUNDLÄGE PÅ
Bil: Hund Läge på - förstår inte.

Jag: Dog Mode Activate
Bil: Hundläge aktiverad.

Nu räcker det inte för mig att säga "USB" för att bilen ska fortsätta spela musik från USB-minnet. Man behöver tydligen säga "Spela USB".
:evil:

Bilen fortsätter att Tail-gate:a trots att jag har ställt avståndet på 7. Varför ska det vara så jävla svårt att låta oss förare få bestämma hur noggrann den ska vara på att hålla avståndet man ställt in?

Stillastående kö-körning på Autopiloten har i alla fall blivit mjukare, även om den fortfarande släpper iväg framförvarande bil säkert 100m ibland vilket irriterar förare som ligger bakom mig.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
alfons
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel565963

Inlägg av alfons »

Kör på 2025.26.7 och åkte t.o.r. Idre i helgen. Upptäckte då att varningen för fartkameror var avaktiverad (plinget). Jag är inte helt säker på precis när det kan ha hänt. Men jag har iaf. inte ändrat själv.

Så om ni tycker att det är viktigt så kan det vara värt att kolla denna inställning.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

jag får sådana där "autostyrning korrigerade" mest hela tiden numera, alltså UTAN att jag kör på AP, plötsligt gnäller bilen och blinkar rött, den varken bromsar eller rycker i ratten dock.

Jag är iofs inte säker på om det beror på min lånebil, men min egen bil gjorde inte så, men den hade ju äldre mjukvara.

..AP är fortfarande helt oanvändbar på vägar utan mittlinje och 2-1-vägar, som väntat..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev: 24 aug 2025 16:25
Efter omstart med rattknapparna verkar detta fenomen försvunnit. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

repulsiv skrev: 28 aug 2025 21:54
jag får sådana där "autostyrning korrigerade" mest hela tiden numera, alltså UTAN att jag kör på AP, plötsligt gnäller bilen och blinkar rött, den varken bromsar eller rycker i ratten dock.

Jag är iofs inte säker på om det beror på min lånebil, men min egen bil gjorde inte så, men den hade ju äldre mjukvara.

..AP är fortfarande helt oanvändbar på vägar utan mittlinje och 2-1-vägar, som väntat..
Det går väl att stänga av funktionen med "Lane Departure Warning". Typ "av", "varna", "styr" om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

spacecoin skrev: 29 aug 2025 08:55
repulsiv skrev: 28 aug 2025 21:54

Det går väl att stänga av funktionen med "Lane Departure Warning". Typ "av", "varna", "styr" om jag minns rätt.
Hmm, kanske till och med kan vara så att det är avstängt på min bil och inte på denna ? ..om det inte följer med förarprofilen då.

Ska kolla iaf.
Skriv svar