Jag säger inte att man gjorde fel som använde dieselmoduler, men hade man velat göra det med el så hade ju det enklaste sättet varit att helt enkelt använt elmoduler från samma tillverkare:repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:39Anledninge
Det är hög energidensitet, och det är smidigt och går mycket fort att fylla på mer.
Diskussionen om kyrkoproblemet där, det är rätt löjligt att försöka argumentera att det skulle avänt eldrift där, hur hade ni (som gör det) tänkt att det skulle gå till ? Det är ju ett bra exempel på när en dieselmotor är helt överlägsen.
https://www.tii-group.com/tii-scheuerle ... tric-drive
Jag gjorde en överslagsräkning och med mina antagande så skulle det lätt räcka hela dagen med två sådana moduler, en på varje trailer.
Till detta hade man fått ha någon form av mobil laddare, det hade varit gott om tid att fixa det på natten och även på den längre lunchpausen som man tog även nu när man körde på diesel.
Denna mobila batteridrivna laddare kunde man antingen laddat på någon publik ccs laddare eller så finns det ju lösningar där man kan ladda upp den via AC och jag gissar att LKAB knappast skulle ha några problem att skaffa fram lite effekt till detta.
Mobila laddare med batteri såg jag på flera ställen i Norge i somras där de laddade elektriska entreprenadmaskiner.
Så tills någon lägger fram något som bevisar att detta skulle vara omöjligt att lösa med eldrift så vill jag nog påstå motsatsen!
//Peter