Porsche Cayenne Electric
Moderator: Redaktion
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 184
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Porsche Cayenne Electric
Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Tesla Model S Pläd ’23
Re: Porsche Cayenne Electric
Enda prisreferensen man har gett är att den ska börja på samma som en Cayenne Hybrid, så ca 1,2 miljoner då. Det är inte billigt, men känns ändå inte orimligt med tanke på vad det är för bil. Sen så kommer det alldeles säkert gå att bygga en för 2,5 miljoner om man vill då tillbehören ofta är riktigt dyra.krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Att det skulle vara en "folkskärra med en Porschelogga" är bara dumt att säga.
Re: Porsche Cayenne Electric
Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Re: Porsche Cayenne Electric
Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
Re: Porsche Cayenne Electric
Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.
Re: Porsche Cayenne Electric
Man glömde bort det med CT dock, och det är tufft att hålla på med prispress mot kineserna.manneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.
Men som transportmedel så är elbilen överlägsen, skulle inte vilja ha något annat som daily.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Porsche Cayenne Electric
Dock är M3P en ganska kul applicancemanneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.

-
- Inlägg: 7567
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Cayenne Electric
Om det är rappa köregenskaper i kurvor som är kriteriet – är en Porsche SUV/Crossover som en Macan oavsett drivlina verkligen det bästa alternativet?…tesla newbie skrev: ↑27 aug 2025 11:15Dock är M3P en ganska kul applicancemanneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.. Bortsett från motorljudet så tror jag det största problemet med Porsches elbilar är vikten. Har kört tillräckligt många hypade elbilar nu för att inse att det är mycket svårt att få till rappa köregenskaper i en bil som väger 2,5 ton. Man kan med diverse fjädringstrick minimera krängningen i kurvor, men vikten känns oavsett. En Macan EV väger nästan 500 kg mer än en bensindriven. Det är klart att det märks.
Tycker det verkar som lägsta vikten på en bensindriven Macan med minsta 2-liters 4-cylindriga motorn ligger någonstans runt ~1865 kg. Antagligen mer med lite utrustning. Gissar att en 2-liters 4:a inte duger, utan att det måste vara 6-cylindrigt istället. Och då hamnar väl vikten istället någonstans runt 1925 kg eller mer…
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Macan
Om det är köregenskaper man vill ha – är inte en BMW 3-serie Touring roligare då?…
Tycker det verkar som vikten för BMW G21 ligger runt ~1730 kg…
BMW F31 är ju också relativt samtida med senaste fossilförbrännande Macan. Med en sån verkar det som man kan komma ner till runt ~1465 kg…
Tyvärr är det ju ont om eldrivna alternativ till 3-serie Touring oavsett vikt. Det närmsta man kommer är väl t.ex. Tesla Model 3 (1761-1851 kg) eller BMW i4 (från 2125 kg). Model 3 har ju dock sedan-bagagelucka, så inte alls lika praktisk som en 3-serie Touring. i4 har ju iallafall en halvkombilucka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Porsche Cayenne Electric
Har du kört Taycan?
Solklart bästa elbilen om man gillar att ratta.
Tesla 3P är dock mer privärd men beggade Taycan är ett klipp för de som KÖR bil

Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Porsche Cayenne Electric
Enligt de som kört båda så verkar M3P kännas lättare och har rappare reaktioner men Taycan är stabilare i fart:Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 aug 2025 05:25Har du kört Taycan?
Solklart bästa elbilen om man gillar att ratta.
Tesla 3P är dock mer privärd men beggade Taycan är ett klipp för de som KÖR bil![]()
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 4s.336589/
Re: Porsche Cayenne Electric
Kört etron GT. Gav ingen mersmak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 aug 2025 05:25Har du kört Taycan?
Solklart bästa elbilen om man gillar att ratta.
Tesla 3P är dock mer privärd men beggade Taycan är ett klipp för de som KÖR bil![]()
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Porsche Cayenne Electric
Kollar man lite på befintliga bilar till salu på bytbil så ligger en 4 cylindring Macan på 2046 kilo i tjänstevikt medan en 330i xdrive touring ligger på 1821 kg. Så BMW:n är cirka 200 kilo lättare, vilket sannolikt gör att den känns rappare att styra in i kurvor. Men vill man köra på el så är det bara Tesla som kan erbjuda tjänstevikter i närheten av dessa. Model 3 LR AWD väger runt 1910 kg och Model Y Juniper LR AWD väger cirka 2080 kg.SwedishAdvocate skrev: ↑27 aug 2025 15:37Om det är rappa köregenskaper i kurvor som är kriteriet – är en Porsche SUV/Crossover som en Macan oavsett drivlina verkligen det bästa alternativet?…tesla newbie skrev: ↑27 aug 2025 11:15Dock är M3P en ganska kul applicancemanneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.. Bortsett från motorljudet så tror jag det största problemet med Porsches elbilar är vikten. Har kört tillräckligt många hypade elbilar nu för att inse att det är mycket svårt att få till rappa köregenskaper i en bil som väger 2,5 ton. Man kan med diverse fjädringstrick minimera krängningen i kurvor, men vikten känns oavsett. En Macan EV väger nästan 500 kg mer än en bensindriven. Det är klart att det märks.
Tycker det verkar som lägsta vikten på en bensindriven Macan med minsta 2-liters 4-cylindriga motorn ligger någonstans runt ~1865 kg. Antagligen mer med lite utrustning. Gissar att en 2-liters 4:a inte duger, utan att det måste vara 6-cylindrigt istället. Och då hamnar väl vikten istället någonstans runt 1925 kg eller mer…
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Macan
Om det är köregenskaper man vill ha – är inte en BMW 3-serie Touring roligare då?…
Tycker det verkar som vikten för BMW G21 ligger runt ~1730 kg…
BMW F31 är ju också relativt samtida med senaste fossilförbrännande Macan. Med en sån verkar det som man kan komma ner till runt ~1465 kg…
Tyvärr är det ju ont om eldrivna alternativ till 3-serie Touring oavsett vikt. Det närmsta man kommer är väl t.ex. Tesla Model 3 (1761-1851 kg) eller BMW i4 (från 2125 kg). Model 3 har ju dock sedan-bagagelucka, så inte alls lika praktisk som en 3-serie Touring. i4 har ju iallafall en halvkombilucka.
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 184
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Porsche Cayenne Electric
Inget fel i mannesons påstående.
4,8% av Teslas bilar som såldes 2024 var S/X/CT.
>95% var alltså 3/Y.
För 2025 lär sifforna tippa ännu mer till 3/Y’s favör.
Fokus ligger knappast på S X och CT. Verkligen helt bortprioriterade.
Tesla Model S Pläd ’23
Re: Porsche Cayenne Electric
Raka 6or?krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 184
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Porsche Cayenne Electric
En rak 6-cylindrig boxermotorFredrik j skrev: ↑28 aug 2025 23:03Raka 6or?krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Tesla Model S Pläd ’23
Re: Porsche Cayenne Electric
Min poäng är att påståendet inte gäller för tre av teslas fem modeller, därför tycker jag inte man kan säga att "tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.".krabbanidag skrev: ↑28 aug 2025 22:43Inget fel i mannesons påstående.
4,8% av Teslas bilar som såldes 2024 var S/X/CT.
>95% var alltså 3/Y.
För 2025 lär sifforna tippa ännu mer till 3/Y’s favör.
Fokus ligger knappast på S X och CT. Verkligen helt bortprioriterade.
Och ja, det är säkerligen en anledning till att dessa modeller säljer skitdåligt också. (när det gäller uglytrucken så finns det fler anledningar..)
Re: Porsche Cayenne Electric
Nej, en boxermotor är inte ”rakare” än en V-motor. Definitionen för en rak motor är att cylindrarna ligger på en rad.krabbanidag skrev: ↑28 aug 2025 23:59En rak 6-cylindrig boxermotorFredrik j skrev: ↑28 aug 2025 23:03Raka 6or?krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Re: Porsche Cayenne Electric
Nä. De är raka, V-formade eller flata
Hälsar dagens motorspråkpolis
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Porsche Cayenne Electric
Finns som ovan skriver diverse andra konstellationer också. Men nån annan vanlig ”flat” motor än boxer känner åtminstone inte jag till. Har du nått exempel?
Re: Porsche Cayenne Electric
Ferraris platta 12:or var inte boxrar
Här finns lite info i ämnet: Ferrari flat-12 engine - Wikipedia https://share.google/IrRt5cxv3jm2B9Hxe
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Porsche Cayenne Electric
Skulle inte kalla den vanlig direkt. Men som sagt, finns många olika konstellationer. Stjärnmotor som nämns ovan sitter ju i en del flygmotorer tex.lawe skrev: ↑30 aug 2025 11:07Ferraris platta 12:or var inte boxrar
Här finns lite info i ämnet: Ferrari flat-12 engine - Wikipedia https://share.google/IrRt5cxv3jm2B9Hxe
Boxer däremot sitter ju i en hel del massproducerande bilar. Porsche och Subaru är väl de vanligaste.
Sen finns där ju Wankel också… men den är ju inte heller direkt vanlig. Var väl bara Mazda som stoppade i några av deras sportbilar.