Jag har visserligen inte kört Model Y, av någon årsmodell, men jag har svårt att tro att Juniper skulle vara betydligt bullrigare än Highland.
I vilket fall, jag har jämfört Highland mot flera relevanta konkurrentbilar till Model 3, som BMW i4, Hyundai Ioniq 6 och Polestar 2. Alla dessa bullrar mer än den Model 3 Highland jag har. Polestar 2 har jag inte mätt, men den är utan tvekan bullrigast av alla dessa nämnda bilar. De övriga har jag mätt och fick följande värden på exakt samma vägsträcka (motorvägen utanför Uppsala):
Model 3: 67,2 dB
BMW i4: 67,7 dB
Hyundai Ioniq 6: 69,1 dB
Den enda bil jag mätt på detta sätt som är påtagligt bättre är MB EQE Sedan, som fick 65,6 dB. En lustig sak med den bilen är att den släppte in oväntat mycket ljud från andra bilar på motorvägen. Jag tror att det främst är den utmärkta luftfjädringen som trollar bort så mycket vibrationer som fortplantas via hjulupphängningarna att det blir mindre stomljud som är förklaringen till dess låga mätvärde, för det kändes inte lika tyst kupén som mätningen visade.
Jag har kört samma vägsträcka, samma hastighet (110 km/h, enligt GPS) och direkt efter varandra för att minimera väderskillnader. Man ska vara klar över att den skillnad jag mätte upp mellan i4 och Model 3 lätt kan överskuggas av andra val av hjul och däck.