Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

PSMKA

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av PSMKA »

Andreasrh skrev: 28 aug 2025 17:32
PSMKA skrev: 28 aug 2025 17:10
Andreasrh skrev: 28 aug 2025 16:12
Finns en svart AWD i Stockholm med 4km på mätaren där erbjudande om 40000 och 0% ränta gäller.
Intressant. Varför kommer den inte upp för mig om jag går via - "Tidigare hämtning är möjlig
Välj en liknande fordonsdesign för tidigare hämtning"?

Kan det vara för att min upphämtningsplats inte är i Stockholm eller för att bilen inte är ny? Jag gissar att det är pga provkörningsbil. Den är lurig. Lär väl vara folk som kört som idioter, iofs bara 3km. Kanske stått i hallen som visningsbil och det känns inte lika farligt.
Tror det är en visningsbil med så få km, alla bilar finns inte i appen vs hemsidan. https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/XP ... o#overview
Aa, det är min gissning också. Kollade även via hemsidan men går inte nå via "Tidigare hämtning" där heller och det måste väl vara för att den inte är nybil. Jaja, skit i det för det är inte viktigt. :)

Edit: Nu finns en bakhjulsdriven också. Ny bil dessutom.
2025: MYLR AWD Juniper, Diamond Black - Beställd.
Aeralithiel

Inlägg av Aeralithiel »

Ska eventuellt beställa en Model Y Juniper väldigt snart. Hur troligt tror ni att det är att den levereras innan sista september, eller att nollränteerbjudandet förlängs?
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

Aeralithiel skrev: 28 aug 2025 19:19
Ska eventuellt beställa en Model Y Juniper väldigt snart. Hur troligt tror ni att det är att den levereras innan sista september, eller att nollränteerbjudandet förlängs?
Gissningsvis har dom kommit ut med erbjudandet för att dom vill kränga bilar i September och få ett bättre kvartal.
Användarvisningsbild
Oreo

Inlägg av Oreo »

MYRWD beställd.
MYLR 2023 - Berlin byggd
MYRWD 2025 - Beställd
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Aeralithiel skrev: 28 aug 2025 19:19

Mycket troligt. Köp ;)
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

Oreo skrev: 28 aug 2025 19:37
MYRWD beställd.
Long Range? Isåfall finns en ny i Jönköping. :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

T4s skrev: 28 aug 2025 15:50
Electro88 skrev: 27 aug 2025 21:27
jonasl skrev: 27 aug 2025 16:38
Jag fick lägga vårt lån på 7 år med ränterabatten och nyligen fick jag erbjudande från DnB att förlänga med ett år med bibelhållna villkor för sista året.
Hur gjorde du det? Jag fick bara välja på max 60 månader i min ansökan 🤔

Kontakta dnb.
Exakt, så fort låneansökan är godkänd. Går inte att göra in efterhand och det är 0% rest som gäller. Så månadskostnaden bli högre än om man lägger det på kort tid bra hög rest.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

Man tror väl på MYP imorgon? Det kan inte vara det som orsakat leveranstiderna? 🙂
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

Andreasrh skrev: 26 aug 2025 22:45
PSMKA skrev: 26 aug 2025 21:31
Nu sitter jag helt och hållet i väntrummet också. Fick inbyteserbjudande idag och tacka ja.

Hoppas dom lägger i en högre växel nere i Berlin nu så det kommer leverans inom närmaste.
Också fått mitt inbyteserbjudande under dagen, men har en kredit på bilen så kan inte godkänna den än.
Hur lång tid tog det att få era inbyteserbjudande från det att ni skickade in uppgifterna om era bilar.?

Var det skambud ni fick och sedan 40.000kr på det? När jag köpte min M3 så erbjöd dom mig 213.000 för min Volvo och jag tackade nej och fick sedan 290.000 på KVD.
SweMike

Inlägg av SweMike »

Är det någon som har beställt i augusti som har fått leveransdatum än? Jag beställde en MY AWD Stealth Grey den 8/8 och har inte hört något sedan dess.
Electro88
Referralkod: ts.la/martin499347

Inlägg av Electro88 »

M3170 skrev: 29 aug 2025 00:18
Nu sitter jag helt och hållet i väntrummet också. Fick inbyteserbjudande idag och tacka ja.

Hoppas dom lägger i en högre växel nere i Berlin nu så det kommer leverans inom närmaste.
Också fått mitt inbyteserbjudande under dagen, men har en kredit på bilen så kan inte godkänna den än.
Hur lång tid tog det att få era inbyteserbjudande från det att ni skickade in uppgifterna om era bilar.?

Var det skambud ni fick och sedan 40.000kr på det? När jag köpte min M3 så erbjöd dom mig 213.000 för min Volvo och jag tackade nej och fick sedan 290.000 på KVD.
Tog 2-3 arbetsdagar. Jag fick ett pris som var i linje med viköperdinbil/Carla/riddermark kanske snäppet under. Med 40k bonusen så hamnade jag en bit över om jag skulle sålt den privat.
MYLR AWD Juniper, Stealth Grey - Beställd.
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

M3170 skrev: 29 aug 2025 00:18

Tog två-tre arbetsdagar, men med en helg emellan. Jag är erbjuden betydligt mindre än det jag hade gissat på privat, men i och med bonusen så får jag ungefär samma som jag hade fått privat.
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mathias507926

Inlägg av Twarkie »

Någon som ändrar sin beställning till en MY Performance? 8-)

Jag är sugen men det är inte värt att avstå 0%-räntan. Det blir en del pengar i slutändan.

Saker som jag annars gillar med Performance:
* Nytt större batteri
* Större skärm
* Lårförlängare säten (dock säkert smalare säten vilket inte är bra för stora mig)
* Riktigt snygg! Små detaljer här och där men gillar generellt den lägre stansen på Performance.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd 9/7)
SweMike

Inlägg av SweMike »

Twarkie skrev: 29 aug 2025 08:22

Jag är sugen men det är inte värt att avstå 0%-räntan. Det blir en del pengar i slutändan.

* Nytt större batteri
* Större skärm
* Lårförlängare säten (dock säkert smalare säten vilket inte är bra för stora mig)
* Riktigt snygg! Små detaljer här och där men gillar generellt den lägre stansen på Performance.
Jag var inne på samma tanke som dig där. Det mesta är ”villhöver”. Hade man kunnat nyttja 0% räntan hade det kunnat vara ett alternativ. Bilen är klart snyggare och har en del uppenbara uppgraderingar och pris skillnaden känns rimlig. Men lånekostnaden och det faktum att jag till syvende och sist framför allt ska använda bilen för att åka till jobbet och delvis på lite skakiga vägar, framförallt vintertid, så nöjer jag mig med awd varianten.
frej

Inlägg av frej »

Beställt min första Tesla den 23/8. :P Hoppas den kommer innan sista September!
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Twarkie skrev: 29 aug 2025 08:22

* Nytt större batteri
* Större skärm
Jag tänkte ändra min beställning, beställde en MY LR i tisdags, på företagsleasing, eget AB.
Jmf med 0%-räntan och 4%-räntan skiljer det ändå bara ca 1400:- exkl. moms i månaden på en Performance, då har jag inte räknat med dyrare försäkring då jag inte vet hur mycket mer den skulle kosta.
Förmånsvärdet verkar bli ungefär samma, men sportstolar, feta fälgar och sänkt chassi känns som en no-brainer att inte byta till det priset? Verkar dessutom gå 58 mil istället för 56,8 med 20" på LR.
Jag är starkt inne på att ändra min beställning, det bör väl ändå gå?
Senast redigerad av TeslaMac, redigerad totalt 1 gånger.
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
frej

Inlägg av frej »

Hur räknar man ut Förmånsvärdet på longrange AWD kontra Performance? (Om man bara har diamond black som tillägg)
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

frej skrev: 29 aug 2025 11:41
Hur räknar man ut Förmånsvärdet på longrange AWD kontra Performance? (Om man bara har diamond black som tillägg)
Vet att detta görs lite olika, men mest korrekt är att gå in på https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/ och addera det man köper till som tillbehör, t ex metallic och vinterhjul så får man fram sitt pris för den bil och modell man valt.
Därefter kan man göra nettolöneavdrag med höjd bruttolön utan att det kostar företaget nånting mer i stort sett, men detta är förutsatt att man inte ligger långt över brytpunkt för statlig skatt redan.
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
frej

Inlägg av frej »

Hmm 300kr i skillnad i förmånsvärde bara om jag räknat rätt på länken du skrev. Det lockar ju att byta till Performance kanske...
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mathias507926

Inlägg av Twarkie »

Det är kanske en Performance man måste ha för att få sin bil någon gång. Mitt leveransfönster försvann plötsligt idag :lol:
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd 9/7)
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

September är borta i appen och nu ser det bara ut så här. Någon med liknande? Gissar att det är en bugg.
IMG_6595.jpeg
JokerSt

Inlägg av JokerSt »

Jag beställde en vit SR den 8 augusti på privatleasing. Fick besked att den skulle förmodligen levereras mitten av september men efter två veckor uppdaterades statusen i appen till leveransfönster i oktober. När jag frågade Teslasäljaren så skrev hon att det berodde på "att systemet buggar sig" och jag skulle inte oroa mig ;) Är det fler som fortfarande har leveransfönster i oktober? Jag står utan egen bil just nu efter ett växellådehaveri och förlitar mig på svärföräldrarna men deras tålamod är inte oändligt. Det är ju rätt jobbigt om det kan bli 2 månaders väntan till :shock:
Electro88
Referralkod: ts.la/martin499347

Inlägg av Electro88 »

PSMKA skrev: 29 aug 2025 15:50
September är borta i appen och nu ser det bara ut så här. Någon med liknande? Gissar att det är en bugg.
Yep September är borta för mig också. Finns igen månad eller något längre.
MYLR AWD Juniper, Stealth Grey - Beställd.
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

JokerSt skrev: 29 aug 2025 15:54
Jag beställde en vit SR den 8 augusti på privatleasing. Fick besked att den skulle förmodligen levereras mitten av september men efter två veckor uppdaterades statusen i appen till leveransfönster i oktober. När jag frågade Teslasäljaren så skrev hon att det berodde på "att systemet buggar sig" och jag skulle inte oroa mig ;) Är det fler som fortfarande har leveransfönster i oktober? Jag står utan egen bil just nu efter ett växellådehaveri och förlitar mig på svärföräldrarna men deras tålamod är inte oändligt. Det är ju rätt jobbigt om det kan bli 2 månaders väntan till :shock:
September visas återigen när du beställer bil så det borde inte vara någon fara.
Användarvisningsbild
sparx
Teslaägare

Inlägg av sparx »

Jag tror inte att det är något speciellt fel. Tesla har gjort småändringar i APIt bara, och github script och kanske även tesla appen behöver uppdateras.
Skriv svar