Ja, det är väl olika. Mig händer det då och då.Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 10:33Jag uppskattar djävulens advokat, så det är helt OK!Jerker skrev: ↑29 aug 2025 10:31Fast då tar det bara ett par minuter att tanka fullt. Spelar lite djävulens advokat här, men rätt ska vara rätt.Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 10:10Visst är det så, men om man bara tankar varannan vecka med fossilbilen har man också långt från full räckvidd varje dag.Jerker skrev: ↑29 aug 2025 09:58Det är ju en sak som man framhåller med elbil att det är bara att plugga in när man kommer hem så har man maximal räckvidd varje dag man kör iväg. Personligen behöver jag inte ladda varje dag, normalt bara kanske 1-2 ggr/vecka, men man vet ju aldrig när det uppstår ett oplanerat behov av en längre körning och då är det bra att ha laddat fullt (eller vilken SOC man nu vill ha i batteriet) varje dag.
För det mesta laddar jag en eller två gånger i veckan, trots att jag kör med den låg-SOC strategi som AAKEE förtjänstfullt framhållit.
Men hur ofta åker man mer än t ex 15 mil oväntat? För mig har det inte hänt alls de senaste fem åren.
Elmotorer överlägsna eller inte
Moderator: Redaktion
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9498
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Det kom just ett erbjudande på mejlen om jakt utanför Enköping imorgon, 22 mil t.o.r.Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 10:33Jag uppskattar djävulens advokat, så det är helt OK!Jerker skrev: ↑29 aug 2025 10:31Fast då tar det bara ett par minuter att tanka fullt. Spelar lite djävulens advokat här, men rätt ska vara rätt.Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 10:10Visst är det så, men om man bara tankar varannan vecka med fossilbilen har man också långt från full räckvidd varje dag.Jerker skrev: ↑29 aug 2025 09:58Det är ju en sak som man framhåller med elbil att det är bara att plugga in när man kommer hem så har man maximal räckvidd varje dag man kör iväg. Personligen behöver jag inte ladda varje dag, normalt bara kanske 1-2 ggr/vecka, men man vet ju aldrig när det uppstår ett oplanerat behov av en längre körning och då är det bra att ha laddat fullt (eller vilken SOC man nu vill ha i batteriet) varje dag.
För det mesta laddar jag en eller två gånger i veckan, trots att jag kör med den låg-SOC strategi som AAKEE förtjänstfullt framhållit.
Men hur ofta åker man mer än t ex 15 mil oväntat? För mig har det inte hänt alls de senaste fem åren.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2056
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Reella fördelarna är få med en fossilbil.
Därmed är elbilen numera normalläget för mig, och det är fördelen för mig.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3711
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Hade du haft möjlighet till hemmaladdning (vilket jag vet att du inte har, men som jag utgick från var en förutsättning i diskussionen) hade knappast det varit ett problem.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9498
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Frågan var inte om det är ett problem, frågan var om det förekommer oplanerade "långfärder".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3711
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Eftersom det handlade om hemmaladdning så är knappast runt 12 timmars förvarning att betrakta som "oplanerad", eftersom det ger gott om tid att ladda. Vad jag menar med oplanerad är att det kommer så plötsligt att det knappt finns någon tid att plugga in kabeln och låta bilen stå med den ofta begränsade effekt man har hemma.
Men OK, jag hade kunnat lagt till "med kort varsel i relation till laddtiden"
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9498
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Jag har laddat 4 gånger på 8 dagar nu, p.g.a. planerad jakt två söndagar i rad. Det kräver lite mer engagemang att köra elbil om man inte kan ladda hemma.Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 11:44Eftersom det handlade om hemmaladdning så är knappast runt 12 timmars förvarning att betrakta som "oplanerad", eftersom det ger gott om tid att ladda. Vad jag menar med oplanerad är att det kommer så plötsligt att det knappt finns någon tid att plugga in kabeln och låta bilen stå med den ofta begränsade effekt man har hemma.
Men OK, jag hade kunnat lagt till "med kort varsel i relation till laddtiden"

Samt att det blir dyrare, men jag tröstar mig med att elpriset är högt nu, prisskillnaden mellan publik och privat laddning är lite mindre nu.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3711
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Väl medveten om att det krävs engagemang med elbil om möjlighet till hemmaladdning saknas. Jag hade så de första tre åren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
BRÄNSLEKOSTNADEN blir lägre, marginalkostnaden behöver inte alls bli mindre.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Jo, detta är ju en gammal diskussion..
Jag "måste" ladda varje natt så bilen är på 80% när jag åker, då är den på typ 65-70% på jobbet (beroende på årstid) och 50-60% när jag kommer hem.
Ja, EGENTLIGEN kan jag ju då strunta i att ladda och sen köra till jobbet med start på säg 50%, det hade ju gett 20-30% vid hemkomsten.
Problemet med detta är att det inte finns några marginaler alls, om jag behöver åka nånstans efter jobbet så står jag där med en bil med för lite laddning, och jag kan inte bara svänga in och ladda den varsomhelst på under 5min som jag kan med en bensinbil, då får jag isåfall leta rätt på en laddstation nånstans och ladda dyrt och långsamt. Det är värdelöst.
Därför "måste" jag ladda varje natt.
Eftersom bensin/dieselbilar kan tanka "överallt" och det inte är dyrare att tanka på andra ställen än där man gör det normalt,
dessutom går det blixtsnabbt, så behöver man aldrig tänka så där.
Jag påstår inte att det är ett direkt problem att behöva ansluta laddkabeln och sen koppla ur den varje dag, men jag påstår att det är minst lika jobbigt som att tanka var 90'ionde mil.. Jag skulle till och med säga att det är jobbigare.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Ja, men även detta är sant:Lerumsexpressen skrev: ↑29 aug 2025 11:15
Reella fördelarna är få med en elbil.
..Det var ju det som var min poäng redan från början, nästan alla praktiska egenskaper är samma, i grunden ska man bara transportera en människa och eller last från A till B, sen vill du ha värme/kyla, lyssna på radio och liknande under tiden, allt detta är ju samma.
Man får gå in på detaljer eller rena tyckanden för att hitta faktiska praktiska skillnader.
Jaha ? jag kör också elbil dagligen, men det betyder ju inte att jag är blid för de skillnader som faktiskt finns, positiva som negativa.Därmed är elbilen numera normalläget för mig, och det är fördelen för mig.
-
- Inlägg: 821
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Det har du faktiskt rätt i. Jag hyrde en dieselbil på semestern och även om jag definitivt föredrar en eldrivlina så var det inget fel på dieseln som transportmedel. Var faktiskt ganska nöjd med Peugeot 308:an jag körde. Det jag saknade var fyra saker: att kunna kyla bilen i förväg, att kunna vänta i bilen med Ac:n på, gasresponsen vid omkörning samt den ryckfria drivlinan. Samtidigt är det en stor fördel att kunna ha semester i lugn och ro utan att leta laddstolpar.Reella fördelarna är få med en elbil.
..Det var ju det som var min poäng redan från början, nästan alla praktiska egenskaper är samma, i grunden ska man bara transportera en människa och eller last från A till B, sen vill du ha värme/kyla, lyssna på radio och liknande under tiden, allt detta är ju samma.
Man får gå in på detaljer eller rena tyckanden för att hitta faktiska praktiska skillnader.
Sedan var infotainment värdelöst i Peugeoten, men det har ju inget med eldriften att göra. Är nog lika värdelöst i en eldriven 308.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Jag antar att, för de som har möjlighet att ladda hemma precis som jag, så är det upplevda ”måstet” i den citerade meningen ovanför väldigt lite måste?
Jag parkerar i princip alltid i garaget och när man kliver ur bilen tar det i storleksordningen 3s att koppla in bilen.
Fossilbilen hemma ger mer ågren när man kör den ibland när jag först måste åka åt fel håll för att tanka innan jag kan åka dit jag skall.
De som kör fossilt och tankar väldigt sällan har ju inte full fossil räckvidd alla dagar. Kör man ut merparten av tanken innan tankning har man i snitt ungefär halva fossilräckvidden, dvs kanske 30-40 mil för bensin och 40-50 för diesel.
Om trådens ämne:
-En modern elmotor har ~95% verkningsgrad.
-En modern elmotor startar oavsett kyla ute och kallstarter är inget som sliter.
-Elmotorn svarar direkt på gaspådrag.
-Elmotorn har mycket vridmoment i botten och behöver inte någon växellåda med olika växlar.
-Elmotorn kan återföra redan utnyttjad energi så att den energin kan återanvändas.
Det är väldigt mycket fördelar på just elmotorn.
För bilentusiaster låter såklart en V6 eller V8 etc mysigare, men egentligen så är det ju rent krasst så att elmotorn knappt låter nåt.
När elmotorn kompletteras med tex mycket energitätare och billigare batterier i framtiden så får fossilen svårare att hävda sig.
(Jämför med tåg, elmotorer vs fossilt).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Jag förklarade ju just varför jag "måste" göra det, och även om jag inte skulle göra det skulle jag ändå behöva ladda varannan dag.
Då är du extremt snabb, det tar nog mer en halv minut för mej.. Jag måste gå bort till laddaren, hämta den klumpiga laddkabeln, dra den lite snyggt, öppna luckan och sen koppla in den. Sen ska den loss igen, då måste jag först låsa upp med appen eller displayen i bilen, nu har det väl förvisso införts nåt sätt att öppna via bakdörrshandtaget som jag inte hunnit testa, men det har aldrig funkat för mej med s3xy commander, sen ska kabeln loss, dras undan, hängas upp och sen tillbaka till bilen.Jag parkerar i princip alltid i garaget och när man kliver ur bilen tar det i storleksordningen 3s att koppla in bilen.
Som sagt, inte otroligt jobbigt, men det är inte speciellt jobbigt att tanka heller.
Var bor man då ? jag har kört bensinbil i över 30 år och jag har fått göra så kanske en eller två gånger på hela den tiden, det finns ju alltid en mack efter vägen, och tankar man när lampan tänds har man ju typ 10-15 mil på sej beroende på bil, att man inte skulle köra förbi en mack på den sträckan är ganska otroligt.Fossilbilen hemma ger mer ågren när man kör den ibland när jag först måste åka åt fel håll för att tanka innan jag kan åka dit jag skall.
Men det spelar ju ingen roll eftersom man "laddar" 1000km till på några minuter varsomhelst för samma pris som vanligt.De som kör fossilt och tankar väldigt sällan har ju inte full fossil räckvidd alla dagar. Kör man ut merparten av tanken innan tankning har man i snitt ungefär halva fossilräckvidden, dvs kanske 30-40 mil för bensin och 40-50 för diesel.
man behöver aldrig tänka på det helt enkelt.
..Angående den övriga listan är det ju rätt irrlevant när man pratar om en batteridriven elmotor.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Jag parkerar i princip alltid i garaget och när man kliver ur bilen tar det i storleksordningen 3s att koppla in bilen.
Jag har ju inte gjort setupen så att det ska vara osmidigt. Monterade laddaren så att det går ladda på bägge bilplatser men så det blir optimalt på vänster bilplats. Satte upp det så här inför första Teslan, för snart fem år sedan.
Här medan jag filmar samtidigt:
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 999
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Som det klassiska inom mjukvara ", vi löser allt, det omöjliga tar bara längre tid"nek0 skrev: ↑28 aug 2025 20:19Är man bara lite händig och envis, så fixar man det mesta![]()

Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 999
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Hoppar in och säger, det händer ganska mig o hustrun ofta. Beror på vilka jobb man har och hur aktiv fritiden är. Många barn tex. Externa beroenden...Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 10:33Jag uppskattar djävulens advokat, så det är helt OK!Jerker skrev: ↑29 aug 2025 10:31Fast då tar det bara ett par minuter att tanka fullt. Spelar lite djävulens advokat här, men rätt ska vara rätt.Niklas Z skrev: ↑29 aug 2025 10:10Visst är det så, men om man bara tankar varannan vecka med fossilbilen har man också långt från full räckvidd varje dag.Jerker skrev: ↑29 aug 2025 09:58Det är ju en sak som man framhåller med elbil att det är bara att plugga in när man kommer hem så har man maximal räckvidd varje dag man kör iväg. Personligen behöver jag inte ladda varje dag, normalt bara kanske 1-2 ggr/vecka, men man vet ju aldrig när det uppstår ett oplanerat behov av en längre körning och då är det bra att ha laddat fullt (eller vilken SOC man nu vill ha i batteriet) varje dag.
För det mesta laddar jag en eller två gånger i veckan, trots att jag kör med den låg-SOC strategi som AAKEE förtjänstfullt framhållit.
Men hur ofta åker man mer än t ex 15 mil oväntat? För mig har det inte hänt alls de senaste fem åren.
Å andra sidan, 15mil fixar de flesta elbilar.
Över 30 mil (om man ska köra snabbt på motorväg) kör vi sällan oplanerat = inga problem med elbil.
Enda gången elbil är sämre är långturer över 30 mil !
Gillar inte laddpauser. Vill stanna då JAG/hustun vill och på fina platser. Trängas med andra människor - nope. Vi äter dessutom bra mat, medhavd eller på bra restaurant.
Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet...

Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 aug 2025 08:25Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet...![]()
En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.
Har övervägt A7 som bil ett antal ggr. Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.
Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt, men du har rätt, de är inte lika lätta

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Jag har kört bensinbil sedan 1985.
Jag har en plats som jag ofta åker till där vi har ett gäng olika hobbyaktiviteter. Det är ett par mil dit. Åker jag från hemmet normala vägen finns det ingen mack på vägen.
För att åka och tanka är det åt andra hållet, och gissningsvis kostar det en kvart extra om man måste tanka inkl. tankningen.
Jag kör inte bensinarn så ofta men det händer att mätarn är nere på rött, så man måste tanka först, vilket känns lite störigt när man är van att alltid lämna hemmet ”fulltankad”. Upplever det som en tidstjuv, helt enkelt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?manneson skrev: ↑31 aug 2025 12:58Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Hur mycket samt vilken typ av bränsle hanterar ni? Vad gör ni med det?Love_O skrev: ↑31 aug 2025 13:07Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?manneson skrev: ↑31 aug 2025 12:58Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Bensin, diesel, eldningsolja etc tenderar ju att gå från oljehamn/raffinaderi på tankbil direkt till slutkund.
Men man får inte ha en stor bensin eller dieseltank hursomhelst. Massvis med krav på hur det skall säkras upp. Kraven har ökat rejält senaste åren vilket är en stor anledning till att många mindre mackar tvingas lägga ner. För dyrt att bygga om.
Såhär säger tex ChatGPT om krav:
• Tillstånd krävs enligt:
• Lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) – via kommunens räddningstjänst.
• Miljöbalken – verksamheten är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet (hantering av > 250 m³ brandfarlig vätska).
• Driften måste uppfylla krav från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Naturvårdsverket och kommunens miljöförvaltning.
⸻
• Dubbelmantlade cisterner (dubbelskalskonstruktion) med läckageövervakning är obligatoriskt.
• Invallning krävs för ovanjordscisterner.
• Korrosionsskydd för nedgrävda tankar, ofta med katodiskt skydd.
• Rörledningar ska vara dubbelväggiga och ha läckageindikering.
• Automatiskt överfyllnadsskydd.
• Godkänd ventilation och explosionsskydd.
⸻
• Täta ytor: Påfyllningsplats, spillzoner och pumpöar ska ha täta betong- eller asfaltbeläggningar med oljeavskiljare för dagvatten.
• Invallningens volym: Ska rymma minst hela tankens volym.
• Kontrollprogram för att upptäcka små läckage.
• Extra hårda regler inom vattenskyddsområde.
⸻
• Ackrediterad cisternkontroll vart 6:e år för nedgrävda tankar och rörledningar.
• Tätare kontroller i vattenskyddsområde (t.ex. vart 3:e år).
• Dokumentation och kontrolljournal är obligatorisk.
⸻
• Säkerhetsavstånd mellan tank, byggnader och angränsande fastigheter.
• Brandklassade material och skyddssystem (skum, sprinklers kan krävas vid stora mackar).
• Explosionssäker elutrustning (ATEX).
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Alltså, ni har anställt en extra person för att sköta underhållsladdning?Love_O skrev:Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?manneson skrev: ↑31 aug 2025 12:58Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Vad skall ni ha elverk till?
Du får ursäkta, men i mina öron låter det som snömos.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 2056
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Istället för att vara otrevlig kan du berätta om hur det fungerar hos er.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 16:12manneson skrev: ↑31 aug 2025 13:19Hur mycket samt vilken typ av bränsle hanterar ni? Vad gör ni med det?Love_O skrev: ↑31 aug 2025 13:07Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?manneson skrev: ↑31 aug 2025 12:58Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Bensin, diesel, eldningsolja etc tenderar ju att gå från oljehamn/raffinaderi på tankbil direkt till slutkund.
Men man får inte ha en stor bensin eller dieseltank hursomhelst. Massvis med krav på hur det skall säkras upp. Kraven har ökat rejält senaste åren vilket är en stor anledning till att många mindre mackar tvingas lägga ner. För dyrt att bygga om.
Såhär säger tex ChatGPT om krav:
Tillstånd & lagstiftning
• Tillstånd krävs enligt:
• Lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) – via kommunens räddningstjänst.
• Miljöbalken – verksamheten är tillståndspliktig miljöfarlig verksamhet (hantering av > 250 m³ brandfarlig vätska).
• Driften måste uppfylla krav från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Naturvårdsverket och kommunens miljöförvaltning.
⸻
Tekniska krav på cisterner
• Dubbelmantlade cisterner (dubbelskalskonstruktion) med läckageövervakning är obligatoriskt.
• Invallning krävs för ovanjordscisterner.
• Korrosionsskydd för nedgrävda tankar, ofta med katodiskt skydd.
• Rörledningar ska vara dubbelväggiga och ha läckageindikering.
• Automatiskt överfyllnadsskydd.
• Godkänd ventilation och explosionsskydd.
⸻
Miljöskydd
• Täta ytor: Påfyllningsplats, spillzoner och pumpöar ska ha täta betong- eller asfaltbeläggningar med oljeavskiljare för dagvatten.
• Invallningens volym: Ska rymma minst hela tankens volym.
• Kontrollprogram för att upptäcka små läckage.
• Extra hårda regler inom vattenskyddsområde.
⸻
Kontroll & besiktning
• Ackrediterad cisternkontroll vart 6:e år för nedgrävda tankar och rörledningar.
• Tätare kontroller i vattenskyddsområde (t.ex. vart 3:e år).
• Dokumentation och kontrolljournal är obligatorisk.
⸻
Brandskydd
• Säkerhetsavstånd mellan tank, byggnader och angränsande fastigheter.
• Brandklassade material och skyddssystem (skum, sprinklers kan krävas vid stora mackar).
• Explosionssäker elutrustning (ATEX).
Precis du vet inte vad du pratar om. Så kanske ska knipa igen lite då. Och exakt vad för bränsle eller så behöver du inte få reda på.
Frågar igen, hur ska batteri skötas då eftersom du verkade vara proffs på det. Berätta gärna.
Jag jobbar inom en verksamhet som har starka band med säker arbetsmiljö.
Där vi har beredskap, massa arbetsutrustning och beredskapsfordon av alla sorter.
Där har vi absolut krav och kontroller på flytande och gasformiga bränslen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022