Kan du tänka dig att köpa en ny Tesla idag?
Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Kan du tänka dig att köpa en ny Tesla idag?
Inte förrän de fixar farthållare/AP buggen i juniper.
Tesla MYLR -23
Vi pratar om bilar och teknik. Håll politiken utanför.termosen skrev: ↑28 aug 2025 23:27Xpeng och Zeekr är bilar sprungna ur den kinesiska kommunistiska diktaturens stimulansdoping. Hoppas du sover gott.StureP skrev: ↑28 aug 2025 22:03Då har du Xpeng G6 och Zeekr 7X. Utklassar Tesla på alla punkter. Mycket mer utrustning. Allt standard på G6 tex. Ingen modern bil vill ladda på Teslas antika 400 volts laddare ändå.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 19:41Nja, man får ju inte ens samma prestanda i dom bilarna du listar om man ska jämföra med en long range. Nu må just prestanda vara en onödig punkt men så har det alltid sett ut i bilvärlden, starkare motor=högre pris. Redan där slopar Teslan konkurrenterna, sedan har vi förbrukningen, vikten, laddnätverket.
Sedan måste du välja diverse paket för diverse utrustning, hos Tesla ingår allting som standard utöver färg/större fälg/”autopilot”.
Så som du svarade tidigare att du bara leasar så svarar jag att jag bara köper, och Teslan erbjuder mest bil för pengarna, i dagsläget.
Klart man kan köpa om man vill binda kapital och slösa pengar. Jag tycker det låter dumt.
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Det skulle vara nice så klart men ingen bil jag haft har hanterar regn 100% med hjälp av regnsensor. Zeekrn bland de bästa dock. Och min gamla Saab 9-3X.manneson skrev: ↑29 aug 2025 10:49Regnsensor behövs inte då?A76 skrev: ↑29 aug 2025 07:32Skulle kanske kunna köpa en ny Tesla någon gång i framtiden men för att det skall hända behöver följande vara uppfyllt:
1. Inga spökbromsningar
2. Parkersingssensorer och radar fram
3. Elon Musk har lämnat skeppet.
4. Elektrisk dragkrok
5. Laddning i klass med Zeekr mfl
Kört Tesla i 8 år, både MS och MY. Min Zeekr slår Teslorna på det mesta. Ångrar inte bytet.![]()
![]()
Kan du tänka dig att köpa en ny Tesla idag?StureP skrev: ↑29 aug 2025 19:23Vi pratar om bilar och teknik. Håll politiken utanför.termosen skrev: ↑28 aug 2025 23:27Xpeng och Zeekr är bilar sprungna ur den kinesiska kommunistiska diktaturens stimulansdoping. Hoppas du sover gott.StureP skrev: ↑28 aug 2025 22:03Då har du Xpeng G6 och Zeekr 7X. Utklassar Tesla på alla punkter. Mycket mer utrustning. Allt standard på G6 tex. Ingen modern bil vill ladda på Teslas antika 400 volts laddare ändå.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 19:41Nja, man får ju inte ens samma prestanda i dom bilarna du listar om man ska jämföra med en long range. Nu må just prestanda vara en onödig punkt men så har det alltid sett ut i bilvärlden, starkare motor=högre pris. Redan där slopar Teslan konkurrenterna, sedan har vi förbrukningen, vikten, laddnätverket.
Sedan måste du välja diverse paket för diverse utrustning, hos Tesla ingår allting som standard utöver färg/större fälg/”autopilot”.
Så som du svarade tidigare att du bara leasar så svarar jag att jag bara köper, och Teslan erbjuder mest bil för pengarna, i dagsläget.
Klart man kan köpa om man vill binda kapital och slösa pengar. Jag tycker det låter dumt.
Nej, på grund av att det känns politiskt inkorrekt.
Tesla Model S 90D
Nja, om man läser trådstarten så är den här tråden inte så opolitisk.
"Elons agerande" syftar ju på hans politiska engagemang, så politiska vinklar är nog i allra högsta grad relevanta i den här tråden.
-
Ja det som Elon hittade på i början på nya året gjorde att jag tappade lusten. Nu funderar jag på att haka på räntekampanjen och byta bil.
I min första 9-5 Aero så fungerade regnsensorn otroligt bra.. ..tills jag bytte ruta, sen fungerade den aldrig lika bra igen

Oerhört mycket bättre funktion än i teslan iaf, fast där finns det väl ingen tillverkare som är sämre..
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det är knappt vindljud i nya Y. Det ljud som kommer är från hjulhusen och diffar mycket på vilka däck man har. Stör man sig på ljudet i en ny Y är man petig, tycker jag. Den skillnad som skulle kunna finnas är inget jag hade betalat något för iaf.StureP skrev: ↑28 aug 2025 17:12Tystare än gamla Y. Fortfarande högljudd jämfört med konkurrenterna. Visualiseringen spelar väl ingen roll om man inte kan lita vad som visas? Finns en anledning till att Tesla gör om hela designen bak så det ska vara lättare att laga skador där man backat in i saker.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 15:19Men lägg av.mikebike skrev: ↑28 aug 2025 15:11Byter man till en nyare årsmodell förväntar man sig en bättre bil, med fler funktioner. Så känns det inte alls när man tittar på en nyare Model Y. Tvärtom försvinner utrustning och funktioner i Teslas spariver.
Synd på en energi- och utrymmeseffektiv bil.
Skärm i baksätet? Vem skall titta på den?
Den kan de väl ta bort om de vill spara pengar (sälj den för eftermontering). Glastaket kan de gärna byta ut mot plåt med isolering.
Om MYP eller MYL får åtminstone samma utrustning som min nuvarande kan jag överväga köp. Om de dessutom får radar och regnsensor så köper jag en direkt.
Min 21 mot en 24 är en tystare och mjukare bil med snabbare infotainment och nya parkeringsvisualisering. Även lite större batteri. Byter jag idag får jag ännu mer, automatisk växling, skärm bak (om man skulle gilla det), automatisk öppning av baklucka.
Nya Y som kommer inom snar framtid får säkerligen 82KWh batteriet de fått typgodkännande för i vissa bilar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Sportbilsentusiasten
Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Lätt att sitta på läktaren och starta eller fortsätta "DREVET"
Den utan skuld kastar första stenen, typ.

Uppmanar till ödmjukhet
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Den utan skuld kastar första stenen, typ.![]()
Uppmanar till ödmjukhet
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Uppmanar till ödmjukhet
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Model Y LR
Model S 100D -18
Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Uppmanar till ödmjukhet
Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.backe skrev: ↑01 sep 2025 15:33Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Uppmanar till ödmjukhet
Model Y LR
Model S 100D -18
Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.termosen skrev: ↑01 sep 2025 15:56Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.backe skrev: ↑01 sep 2025 15:33Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51
Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Uppmanar till ödmjukhet
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.termosen skrev: ↑01 sep 2025 15:56Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.backe skrev: ↑01 sep 2025 15:33Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11
Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Model Y LR
Model S 100D -18
Jag kan tänka mig att köpa en Tesla om bolaget byter VD. Och presenterar en bilmodell i mellanklassen som är snygg, har ombonad interiör, eldragkrok, viechle to grid/house och utan oförutsedda försämringar OTA.
Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
…] Ma announced on 10 September 2018, that he would step down as executive chairman of Alibaba Group Holding in the coming year.[34] Ma denied reports that he was forced to step aside by the Chinese government[35] and stated that he wants to focus on philanthropy through his foundation.[36] Daniel Zhang would then lead Alibaba as the current executive chairman.[37][38] Ma stepped down from the board of Alibaba on 1 October 2020.[39]
During tech crackdown
News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[…] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[41] in which Ma criticized China's regulators and banks.[41] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." [Min u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma#D ... _crackdown
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
…Eller så här:SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 18:53Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
…] Ma announced on 10 September 2018, that he would step down as executive chairman of Alibaba Group Holding in the coming year.[34] Ma denied reports that he was forced to step aside by the Chinese government[35] and stated that he wants to focus on philanthropy through his foundation.[36] Daniel Zhang would then lead Alibaba as the current executive chairman.[37][38] Ma stepped down from the board of Alibaba on 1 October 2020.[39]
During tech crackdown
News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[…] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[41] in which Ma criticized China's regulators and banks.[41] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." [Min u.] […
När Geely köpte Volvo PV från sop–Fårrd ~2008 så var det kinesiska 'statliga aktörer' (aka kommunistparitet) som stod ~87,5% av köpeskillingen(?)… Jag skulle inte kalla det för "privatägt"…
Dessutom var ~51% av Geelys vinst 2011 bidrag från kommunistpartiet(!)… Undrar hur mycket bidrag Geely fick mellan 2012 och 2018… Undrar därmed även hur många procent av köpeskillingen vid köpet av Volvo PV som egentligen kom direkt från kommunistpartiet… ~97%? [OBS: Endast en retorisk fråga för att illustrera hur jag tänker…]
Undrar slutligen även om Geely ens existerat idag om det inte vore för alla bidrag och lån dom fått från kommunistpartiet?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bidrag från statliga aktörer har varit avgörande för många (de flesta?) biltillverkare. Tesla hade t ex inte klarat sig utan bidragen de fått av t ex Kalifornien och även av diktaturen i Kina.SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 19:04…Eller så här:SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 18:53Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15
Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
During tech crackdown
När Geely köpte Volvo PV från sop–Fårrd ~2008 så var det kinesiska 'statliga aktörer' (aka kommunistparitet) som stod ~87,5% av köpeskillingen(?)… Jag skulle inte kalla det för "privatägt"…
Dessutom var ~51% av Geelys vinst 2011 bidrag från kommunistpartiet(!)… Undrar hur mycket bidrag Geely fick mellan 2012 och 2018… Undrar därmed även hur många procent av köpeskillingen vid köpet av Volvo PV som egentligen kom direkt från kommunistpartiet… ~97%? [OBS: Endast en retorisk fråga för att illustrera hur jag tänker…]
Undrar slutligen även om Geely ens existerat idag om det inte vore för alla bidrag och lån dom fått från kommunistpartiet?…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Sånt här ser man sällan från VW eller Volvos ledare, att man uppmanar till avrättning av etablissemanget.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Men det är klart värre att man är född eller verkar i ett land som gjorde bort sig för 50-100 år sedan.
Överlag så är ägande/finansiering svårt också, om Quatar skänker en miljard till Barncancerfonden, är Barncancerfondens de facto onda då?