Samma här, Tesla vill spara pengar och utan yttre "press" skulle inget ändrasAAKEE skrev: ↑30 aug 2025 15:24Jag skulle tro att det är en del av det.mikebike skrev: ↑30 aug 2025 15:10Tror du att det är orsaken till att blinkersspaken är tillbaks (i nedbantad form)?AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 14:28Jamen, du behöver inte predika för prästen om hårdvaramikebike skrev: ↑30 aug 2025 13:01Det handlar inte om att något är jobbigt, frågan är vad som är bäst.AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 09:59
Jag har räknat lite under ~ en vecka nu.
När jag kommer hem och ska vända bilen på gatan så får jag oftast lägga i backen själv på skärmen. Ibland, om det är bilar ute på grannens infart tar bilen backen själv.
Jag är på 8 inbackningar, 6st med manuell iläggning av backen och två som den gjorde själv.
I övrigt samma sak hos mina föräldrar, när jag stannar ute på vägen för att backa in krävs manuell växling vilket skedde 1 gång i veckan.
Har kört i storleksordningen 100 mil under veckan, och ganska många automatiska växlingar under veckan. Tappade räkningen på totalen men det är nog minst 10 per dag.
Så det är mer som Niklas Z säger, 10%.
Och de jag gör manuellt är inte jobbigare än om det fanns en spak. I min värld hade det gott kunna ha fått finnas en spak också, men jag märker inte något direkt negativt med att den inte finns.
Avsaknaden av de andra hårdvarorna är betydligt värre då bilen defakto inte fungerar som den borde.
Grejen med spak är att man kan växla samtidigt som man tittar i backpegeln, framåt eller åt sidan.
Om någon vill växla på skärmen eller använda Teslas gissomat så kan det ju vara valbart, precis som att jag kan välja mellan gråttt fluff och cm på parkeringsassistansen.Vi är nog rätt överrens.
Jag gissar dock att det blir svårt att återfå växelspaken, om det inte blir kraftfullt nedsättande av säkerhetspoäng.
Return of the Blinkersspak
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
Re: Return of the Blinkersspak
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Radar använder inte ljud.Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 aug 2025 08:34Hur är trenden egentligen i branschen som helhet?
Kameror, sensorer, lidar...och kostnaden
PS
Lidar = radar som använder ljus istället för ljud.
- kameror ger en tvådimensionell bild av verkligheten
- lidar ger en tredimensionell uppfattning om omvärlden —> kan mäta både avstånd till objekt och dess storlek. Många avancerade telefoner har lidar för att kunna göra sådana mätningar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag skulle säga att det är ungefär så att lågprissegmentet har bara kameror och USS.Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 aug 2025 08:34Hur är trenden egentligen i branschen som helhet?
Mellansegmentet har fler kameror och radar. Ibland Lidar. Ibland HD-radar.
Premium har oftare Lidar. HD-radar.
Hårdvaran säger i sig ingenting om kvaliteten på systemet. System med radar/lidar kommer att kunna bli säkrare, speciellt i mörker och i högre hastighet.
Nu pratade vi väl enkla USS sensorer som är ganska välbeprövade och billiga ...Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 aug 2025 08:34Hur är trenden egentligen i branschen som helhet?
PS
Lidar = radar som använder ljus istället för ljud.
- kameror ger en tvådimensionell bild av verkligheten
- lidar ger en tredimensionell uppfattning om omvärlden —> kan mäta både avstånd till objekt och dess storlek. Många avancerade telefoner har lidar för att kunna göra sådana mätningar.