Fråga till Teslaägare från en amatör
Moderator: Redaktion
Fråga till Teslaägare från en amatör
Hej,
Har kikat på Model Y i flera år. Och blir mer och mer sugen.
Tänkte kolla med er deras senaste(?) deal,
- Kollat på en longrange med fyrhjulsdrift, måste ha 1500 mil per år.
Kommer vara ett privat restvärdeslån.
När jag kollar runt på olika försäljare så ligger en 4 år gammal model Y som gått 8-10 000 mil på runt 300-350 000 kr.
Jag kommer få en restskuld på 280 000 ungefär efter 5 år.
Känslan är ju att det är en rätt bra deal? Om man sköter den bra (som jag är noga med) så borde den vara värd mer än 280 000 efter 5 år?
Hur ser ni på detta?
Det måste ju vara mer värt att köpa en ny tesla än en begagnad?
Och hur tror ni en ny model y kommer att stå sig om 5 år om jag är duktigt på att underhålla den osv.
Jag är en riktig rookie när det kommer till detta och hoppas ni kan svara på om detta är en väldigt bra deal eller så.
Har kikat på Model Y i flera år. Och blir mer och mer sugen.
Tänkte kolla med er deras senaste(?) deal,
- Kollat på en longrange med fyrhjulsdrift, måste ha 1500 mil per år.
Kommer vara ett privat restvärdeslån.
När jag kollar runt på olika försäljare så ligger en 4 år gammal model Y som gått 8-10 000 mil på runt 300-350 000 kr.
Jag kommer få en restskuld på 280 000 ungefär efter 5 år.
Känslan är ju att det är en rätt bra deal? Om man sköter den bra (som jag är noga med) så borde den vara värd mer än 280 000 efter 5 år?
Hur ser ni på detta?
Det måste ju vara mer värt att köpa en ny tesla än en begagnad?
Och hur tror ni en ny model y kommer att stå sig om 5 år om jag är duktigt på att underhålla den osv.
Jag är en riktig rookie när det kommer till detta och hoppas ni kan svara på om detta är en väldigt bra deal eller så.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9520
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Äldre modeller har mer utrustning 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
MY är en fantastik trevlig bil till ett bra pris även begagnad. Du kommer bli jättenöjd. Gällande restvärde är det omöjligt att veta men en bil, framförallt elbil är ingen spargris direktWillyP skrev: ↑29 aug 2025 11:20Hej,
Har kikat på Model Y i flera år. Och blir mer och mer sugen.
Tänkte kolla med er deras senaste(?) deal,
- Kollat på en longrange med fyrhjulsdrift, måste ha 1500 mil per år.
Kommer vara ett privat restvärdeslån.
När jag kollar runt på olika försäljare så ligger en 4 år gammal model Y som gått 8-10 000 mil på runt 300-350 000 kr.
Jag kommer få en restskuld på 280 000 ungefär efter 5 år.
Känslan är ju att det är en rätt bra deal? Om man sköter den bra (som jag är noga med) så borde den vara värd mer än 280 000 efter 5 år?
Hur ser ni på detta?
Det måste ju vara mer värt att köpa en ny tesla än en begagnad?
Och hur tror ni en ny model y kommer att stå sig om 5 år om jag är duktigt på att underhålla den osv.
Jag är en riktig rookie när det kommer till detta och hoppas ni kan svara på om detta är en väldigt bra deal eller så.

MY RWD Vit 2023
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Det är alltid svårt att sia om andrahandsvärde men 46% 5 år från nu är nog inte omöjligt.
Att tänka på är att fossilbränslepriserna kommer vara mycket högre 2030 än vad de är nu, på grund av diverse lagar och förordningar som kommer träda i kraft. Inte omöjligt att de är nära nivåerna innan reduktionsplikten slaktades. Det kommer göra bättre begagnade elbilar mycket mer eftertraktade än vad de är nu.
Dock möjligt att kinesiska små crossovers/suvar kommer ha tagit över hela personbilsmarknaden beroende på var tullarna tar vägen.
Osäkert läge mao, men 280 är nog ett bra restvärde.
Att tänka på är att fossilbränslepriserna kommer vara mycket högre 2030 än vad de är nu, på grund av diverse lagar och förordningar som kommer träda i kraft. Inte omöjligt att de är nära nivåerna innan reduktionsplikten slaktades. Det kommer göra bättre begagnade elbilar mycket mer eftertraktade än vad de är nu.
Dock möjligt att kinesiska små crossovers/suvar kommer ha tagit över hela personbilsmarknaden beroende på var tullarna tar vägen.
Osäkert läge mao, men 280 är nog ett bra restvärde.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Det är en bra deal och det är en mycket bättre bil jämfört med 4 år gammal.WillyP skrev: ↑29 aug 2025 11:20Hej,
Har kikat på Model Y i flera år. Och blir mer och mer sugen.
Tänkte kolla med er deras senaste(?) deal,
- Kollat på en longrange med fyrhjulsdrift, måste ha 1500 mil per år.
Kommer vara ett privat restvärdeslån.
När jag kollar runt på olika försäljare så ligger en 4 år gammal model Y som gått 8-10 000 mil på runt 300-350 000 kr.
Jag kommer få en restskuld på 280 000 ungefär efter 5 år.
Känslan är ju att det är en rätt bra deal? Om man sköter den bra (som jag är noga med) så borde den vara värd mer än 280 000 efter 5 år?
Hur ser ni på detta?
Det måste ju vara mer värt att köpa en ny tesla än en begagnad?
Och hur tror ni en ny model y kommer att stå sig om 5 år om jag är duktigt på att underhålla den osv.
Jag är en riktig rookie när det kommer till detta och hoppas ni kan svara på om detta är en väldigt bra deal eller så.
Restvärdet kan du inte kontrollera. Fundera istället på vad du gör om restvärdet inte är på den nivå du förväntar dig om 5 år. Planera för det och kör en bra bil och lev livet.
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Det kan nog vara klokt att betala av lite fortare. Om handlare begär 300k för en som är 4 år gammal kommer du nog inte få 280k om 5 år. De äldre hade ju ett högre nypris än dagens Y och har därmed fått betydligt lägre restvärde än restskuld, ingen rolig sits att hamna i.WillyP skrev: ↑29 aug 2025 11:20Hej,
Har kikat på Model Y i flera år. Och blir mer och mer sugen.
Tänkte kolla med er deras senaste(?) deal,
- Kollat på en longrange med fyrhjulsdrift, måste ha 1500 mil per år.
Kommer vara ett privat restvärdeslån.
När jag kollar runt på olika försäljare så ligger en 4 år gammal model Y som gått 8-10 000 mil på runt 300-350 000 kr.
Jag kommer få en restskuld på 280 000 ungefär efter 5 år.
Känslan är ju att det är en rätt bra deal? Om man sköter den bra (som jag är noga med) så borde den vara värd mer än 280 000 efter 5 år?
Hur ser ni på detta?
Det måste ju vara mer värt att köpa en ny tesla än en begagnad?
Och hur tror ni en ny model y kommer att stå sig om 5 år om jag är duktigt på att underhålla den osv.
Jag är en riktig rookie när det kommer till detta och hoppas ni kan svara på om detta är en väldigt bra deal eller så.
30% restskuld efter 5 år skulle jag sikta på för att känna mig hyfsat trygg, det är dessutom lätt hänt att man kör fler mil än man tänkt när man går över till elbil.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Nu tror jag förvisso att bränslepriserna kommer att vara betydligt högre om 5 år, MEN, man ska ju vara medveten om att folk sa samma sak för fem år sedan, och nu står vi här med i princip samma pris, vilket i realiteten är lägre iom inflationen.tor-ake skrev: ↑29 aug 2025 11:45
Att tänka på är att fossilbränslepriserna kommer vara mycket högre 2030 än vad de är nu, på grund av diverse lagar och förordningar som kommer träda i kraft. Inte omöjligt att de är nära nivåerna innan reduktionsplikten slaktades. Det kommer göra bättre begagnade elbilar mycket mer eftertraktade än vad de är nu.
Man får också tänka på att det säljs färre bensin/dieselbilar nu, så begagnat markanden på dessa kommer troligen vara bättre pga bristande tillgång, och sämre på elbilar pga ökande tillgång.
Dock svårt att sia om då det beror lite på vad som folk vill köpa också.
Men, jag håller med dej om att det är svårt att sia om, jag tror egentligen vi är ganska överens.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 12 feb 2025 10:59
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Värdeminskningen på ny model y är 650 000 - 280 000=370 000. Du kan köpa 4 år gammal för 300 000 så ekonomiskt är det nog bättre med den äldre. Svårt förlora 370 000 på en 300 000 bil 
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Tveksamt. Förr var det japanerna som helt skulle ta över, sen var det koreanerna. Sen var det tesla och nu kineserna.
Det går ju trögt för kinesiska märken här.
Skulle du vilja ha en själv?
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Toyota och Kia/Hyundai ligger ju numera ofta i topp som världens största tillverkare med runt 10 miljoner bilar per år var så…
Det tar tid att etablera sig, men folk verkar ju snabbt ha accepterat att Volvo ägs och styrs av Kina.
Många köper Polestar och Zeekr utan att tveka.
MG som ju också köptes av kineserna är det också många som accepterar.
Så helt hopplöst är det inte för dom. Du har väl själv en Polestar byggd i Kina?
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Toyota och kia har inte tagit över någon marknad.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:45Toyota och Kia/Hyundai ligger ju numera ofta i topp som världens största tillverkare med runt 10 miljoner bilar per år var så…
Det tar tid att etablera sig, men folk verkar ju snabbt ha accepterat att Volvo ägs och styrs av Kina.
Många köper Polestar och Zeekr utan att tveka.
MG som ju också köptes av kineserna är det också många som accepterar.
Så helt hopplöst är det inte för dom. Du har väl själv en Polestar byggd i Kina?
Kineserna kommer göra som japanerna och koreanerna gjorde. Utveckla bilar i europa och för europa producerade i europa. Gränserna för vad som är en kinesisk bil kommer suddas ut.
Men dom kommer inte ta över.
Ja, min bil är tillverkad i kina och det var också den s90 jag hade innan. Europeiska bilar tillverkade i kina.
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Beror på hur man definierar ”ta över”. Ingen har väl påstått att det betyder 100% marknadsandel?Fredrik j skrev: ↑31 aug 2025 11:01Toyota och kia har inte tagit över någon marknad.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:45Toyota och Kia/Hyundai ligger ju numera ofta i topp som världens största tillverkare med runt 10 miljoner bilar per år var så…
Det tar tid att etablera sig, men folk verkar ju snabbt ha accepterat att Volvo ägs och styrs av Kina.
Många köper Polestar och Zeekr utan att tveka.
MG som ju också köptes av kineserna är det också många som accepterar.
Så helt hopplöst är det inte för dom. Du har väl själv en Polestar byggd i Kina?
Kineserna kommer göra som japanerna och koreanerna gjorde. Utveckla bilar i europa och för europa producerade i europa. Gränserna för vad som är en kinesisk bil kommer suddas ut.
Men dom kommer inte ta över.
Ja, min bil är tillverkad i kina och det var också den s90 jag hade innan. Europeiska bilar tillverkade i kina.
Lyckas man bli världens största tillverkare så kan man åtminstone enligt mig hävda att man ”tagit över”.
Vad är europeiskt med ett varumärke ägt/kontrollerat av Kina och byggt i Kina? Historiken?
Hade min iPhone, som ju byggs i Kina, också ägts/kontrollerats av ett kinesiskt bolag så hade jag inte köpt den…
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Du skrev ”tagit över hela personbilsmarknaden”.manneson skrev: ↑31 aug 2025 11:28Beror på hur man definierar ”ta över”. Ingen har väl påstått att det betyder 100% marknadsandel?Fredrik j skrev: ↑31 aug 2025 11:01Toyota och kia har inte tagit över någon marknad.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:45Toyota och Kia/Hyundai ligger ju numera ofta i topp som världens största tillverkare med runt 10 miljoner bilar per år var så…
Det tar tid att etablera sig, men folk verkar ju snabbt ha accepterat att Volvo ägs och styrs av Kina.
Många köper Polestar och Zeekr utan att tveka.
MG som ju också köptes av kineserna är det också många som accepterar.
Så helt hopplöst är det inte för dom. Du har väl själv en Polestar byggd i Kina?
Kineserna kommer göra som japanerna och koreanerna gjorde. Utveckla bilar i europa och för europa producerade i europa. Gränserna för vad som är en kinesisk bil kommer suddas ut.
Men dom kommer inte ta över.
Ja, min bil är tillverkad i kina och det var också den s90 jag hade innan. Europeiska bilar tillverkade i kina.
Lyckas man bli världens största tillverkare så kan man åtminstone enligt mig hävda att man ”tagit över”.
Vad är europeiskt med ett varumärke ägt/kontrollerat av Kina och byggt i Kina? Historiken?
Hade min iPhone, som ju byggs i Kina, också ägts/kontrollerats av ett kinesiskt bolag så hade jag inte köpt den…
Jag tolkade ”100%” som, om inte hela iallafall nära på. Jag tror kina kan ta japanernas plats på marknaden. Iallafall i europa. Men man kommer behöva tillverka i europa till viss utsträckning.
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Nej det skrev jag inte. Läs igen..Fredrik j skrev: ↑31 aug 2025 12:40Du skrev ”tagit över hela personbilsmarknaden”.manneson skrev: ↑31 aug 2025 11:28Beror på hur man definierar ”ta över”. Ingen har väl påstått att det betyder 100% marknadsandel?Fredrik j skrev: ↑31 aug 2025 11:01Toyota och kia har inte tagit över någon marknad.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:45Toyota och Kia/Hyundai ligger ju numera ofta i topp som världens största tillverkare med runt 10 miljoner bilar per år var så…
Det tar tid att etablera sig, men folk verkar ju snabbt ha accepterat att Volvo ägs och styrs av Kina.
Många köper Polestar och Zeekr utan att tveka.
MG som ju också köptes av kineserna är det också många som accepterar.
Så helt hopplöst är det inte för dom. Du har väl själv en Polestar byggd i Kina?
Kineserna kommer göra som japanerna och koreanerna gjorde. Utveckla bilar i europa och för europa producerade i europa. Gränserna för vad som är en kinesisk bil kommer suddas ut.
Men dom kommer inte ta över.
Ja, min bil är tillverkad i kina och det var också den s90 jag hade innan. Europeiska bilar tillverkade i kina.
Lyckas man bli världens största tillverkare så kan man åtminstone enligt mig hävda att man ”tagit över”.
Vad är europeiskt med ett varumärke ägt/kontrollerat av Kina och byggt i Kina? Historiken?
Hade min iPhone, som ju byggs i Kina, också ägts/kontrollerats av ett kinesiskt bolag så hade jag inte köpt den…
Jag tolkade ”100%” som, om inte hela iallafall nära på. Jag tror kina kan ta japanernas plats på marknaden. Iallafall i europa. Men man kommer behöva tillverka i europa till viss utsträckning.
Ja, man kommer tvingas göra vissa anpassningar för att locka den stora massan. Till skillnad från de som redan idag köper kinesiskt utan att blinka.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 23 jul 2025 17:29
- Ort: Finspång
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Du kan ju välja 4000mil per år om du vill nå ner restvärdet. Spelar ingen roll om du kör 1000 eller 10000 mil.WillyP skrev: ↑29 aug 2025 11:20Hej,
Har kikat på Model Y i flera år. Och blir mer och mer sugen.
Tänkte kolla med er deras senaste(?) deal,
- Kollat på en longrange med fyrhjulsdrift, måste ha 1500 mil per år.
Kommer vara ett privat restvärdeslån.
När jag kollar runt på olika försäljare så ligger en 4 år gammal model Y som gått 8-10 000 mil på runt 300-350 000 kr.
Jag kommer få en restskuld på 280 000 ungefär efter 5 år.
Känslan är ju att det är en rätt bra deal? Om man sköter den bra (som jag är noga med) så borde den vara värd mer än 280 000 efter 5 år?
Hur ser ni på detta?
Det måste ju vara mer värt att köpa en ny tesla än en begagnad?
Och hur tror ni en ny model y kommer att stå sig om 5 år om jag är duktigt på att underhålla den osv.
Jag är en riktig rookie när det kommer till detta och hoppas ni kan svara på om detta är en väldigt bra deal eller så.
Restvärdet är något du kan ändra sen ändå när du har beställt en.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Betala inte av extra på ett räntefritt lån! Sätt in extra pengar på ett ISK istället.
Beställd Tesla model Y LR AWD, -25
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Tesla Model Y P, AP, -22
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Blev erbjuden en model y 2023 från januari, matcher jag riddermarks pris så får jag den.
Måste vara en bra deal för mig?
Gått 7500 mil
Måste vara en bra deal för mig?
Gått 7500 mil
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Notera att du bara har 500 mil kvar på nybilsgarantin.
Beställd Tesla model Y LR AWD, -25
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Tesla Model Y P, AP, -22
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Aaa bra noterat!
Är standard utrustad ink nya vinterdäck, en long range och extra stänkskydd bakdäcken.
Denna gubbe som jag köper av är en riktigt pedant människa som sköter om sina bilar ruskigt bra.
350 000 gav bilfirman han i somras men förra veckan gav en lite större bilfirma 380 000kr.
Kändes som en bra deal men du tycker inte det? Du känns kunnig och ärlig.
Hur ska jag tänka med nybilsgarantin då?
Är standard utrustad ink nya vinterdäck, en long range och extra stänkskydd bakdäcken.
Denna gubbe som jag köper av är en riktigt pedant människa som sköter om sina bilar ruskigt bra.
350 000 gav bilfirman han i somras men förra veckan gav en lite större bilfirma 380 000kr.
Kändes som en bra deal men du tycker inte det? Du känns kunnig och ärlig.
Hur ska jag tänka med nybilsgarantin då?
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Jag har ingen uppfattning om det är en bra deal eller inte, men nivån verkar rimlig. Det kan vara en god idé att låta en bilbesiktare titta igenom bilen och se till att få brister åtgärdade av Tesla inom garantin. Det är tråkigt om man behöver spendera pengar på att behöva byta delar när man lägger en stor peng på en begagnad bil. Kolla även skicket på sommardäcken så det inte blir någon överraskning.WillyP skrev: ↑08 sep 2025 16:38Aaa bra noterat!
Är standard utrustad ink nya vinterdäck, en long range och extra stänkskydd bakdäcken.
Denna gubbe som jag köper av är en riktigt pedant människa som sköter om sina bilar ruskigt bra.
350 000 gav bilfirman han i somras men förra veckan gav en lite större bilfirma 380 000kr.
Kändes som en bra deal men du tycker inte det? Du känns kunnig och ärlig.
Hur ska jag tänka med nybilsgarantin då?
Jag har haft förmånen att kunna köpa nya bilar med egna medel vart 3:e-4:e år under de senaste 30 åren. Jag har alltså ingen större erfarenhet av att köpa begagnade bilar. Jag väntar nu på leverans av min nästa bil som blir en Juniper AWD
Beställd Tesla model Y LR AWD, -25
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Tesla Model Y P, AP, -22
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Fråga till Teslaägare från en amatör
Låt Grufman bil eller liknande kika på bilen bara innan garantin går ut.WillyP skrev: ↑08 sep 2025 16:38Aaa bra noterat!
Är standard utrustad ink nya vinterdäck, en long range och extra stänkskydd bakdäcken.
Denna gubbe som jag köper av är en riktigt pedant människa som sköter om sina bilar ruskigt bra.
350 000 gav bilfirman han i somras men förra veckan gav en lite större bilfirma 380 000kr.
Kändes som en bra deal men du tycker inte det? Du känns kunnig och ärlig.
Hur ska jag tänka med nybilsgarantin då?