Det här är ju problemet med det som åker Tesla och tror allt är som hemmet.BrooklynS skrev: ↑31 aug 2025 17:12Alltså, ni har anställt en extra person för att sköta underhållsladdning?Love_O skrev:Med tanke på att jag jobbar inom lager så kan jag säga att du har fel. Batterihanteringen för oss är ett stort problem och som sagt. Bara underhållsladdning behöver vi nu anställa en person för att sköta. Vem ska betala det ? Vem betalar indragningen till elen för alla containrar vi måste köpa in eftersom vi inte får förvara batterierna tillsammans med mycket annat. Ska vi köpa in elverk för strömförsörjning ?manneson skrev: ↑31 aug 2025 12:58Batterihantering är betydligt mindre problematiskt än bränslehantering.Love_O skrev: ↑31 aug 2025 12:42Batterier är problematiska för företag. Det kommer man inte ifrån.
Förvaring är problematiskt, underhållsladdning vem ska stå för det ? Vem ser till att det finns el till platsen där batterierna förvaras ? Du får inte förvara allt för mycket batterier ihop så det blir både kostsamt och tar mycket plats. Om du ska lagerhålla batterier som vissa tänker i tråden för exempelvis gräsklippare, trimmers osv. Ska man anställa en som enbart hanterar just laddning osv ? För det är just det som krävs när du kommer upp i volymer.
Det problemet finns med fossila bränslen också men kräver bara en avluftning och är enkelt att lösa. Inget underhåll krävs och enkelt att hantera.
Det som fungerar för er hemma fungerar inte alltid för alla andra. Och framförallt när arbetsmiljö och lagar kommer in i bilden.
Skillnaden är att de flesta outsourceat bränslehantering…
All bränsle vi har är betydligt lättare eftersom det enbart tar plats men kräver inte något mer än det samt avluftning.
Vad skall ni ha elverk till?
Du får ursäkta, men i mina öron låter det som snömos.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej men vi kommer behöva.
Den mängd som finns gör att för att kunna hålla den status vi behöver samt underhållsladda så är det inprincip ett heltidsjobb. Det är just nu x antal personer som får göra detta på en 20% men med tanke på elektrifieringen så ökar trycket.
Det behöver kontrolleras, det behöver laddas, det behöver flyttas. Och med tanke på mängden så får vi inte ladda i lokalerna, för det är inte dimensionerade för det och innehåller även annat som gör att kombinationen inte är okej.
Det gör att laddning måste ske på annan plats, exempelvis i containrar. Det resulterar i inköp utav dessa med all säkerhet som behövs. Det finns inte direkt el ute på den plats dessa måste stå, så då behöver vi få in el till containrarna. Det blir alltså högst troligtvis elverk som får stå för försörjningen utav el.
Så batterier är inte alltid optimalt, batterier är inte bäst. Och med batterier kommer problem. Som vissa byggjobbare som har för många batterier i sina skåpbilar (såklart utan att veta om gränserna)
Det är explosivt och problematiskt.
Så batterier är inte alltid bäst. Arbetsmiljö ställer till det massor.