Kolla in min kalkyl på inbyte av MYP till ny MRLR
Moderator: Redaktion
Kolla in min kalkyl på inbyte av MYP till ny MRLR
0%-räntan in inbyteskampanjen har gjort det intressant att byta in min 3 år gamla MYP mot en ny MYLR. Har försökt göra en (glädje)kalkyl för att räkna på gamla bilens månadskostnad vs kostnade för en ny bil.
Jag vet såklart att en ny MYLR inte är jämförbar på många sätt mot en MYLR, men prestanda är inte min högsta prio.
Jag vet såklart att en ny MYLR inte är jämförbar på många sätt mot en MYLR, men prestanda är inte min högsta prio.
- krabbanidag
- Teslaägare
Re: Kolla in min kalkyl på inbyte av MYP till ny MRLR
Försöker bli klok men förstår inte riktigt din kalkyl.
Hur länge planerar du äga bilarna? Mil/år?
Hur många mil har din nuv MYP?
Kan göra lite antaganden. Att du ska äga bilen i 3 år och kör medelmåttiga 2000-2500mil/år. Och att din nuv MYP är på finans.
Service och däck är försumbara och ungefär likvärdiga kostnader bilarna emellan. Kanske diffar 15-20 000kr över kommande treårsperiod. El försumbart.
Helförsäkr vs halvförsäkr är en viktig aspekt - så där ksnske du kan räkna med 20 000kr extra för din gamla MYP jmf med ny på 3 år.
Antar att du har 350k skuld på gamla MYP med ett residualvärde på 420k idag. 70k i ”equity”. Månadskostnaden hyfsat oväsentlig egentligen då all amortering som överstiger värdeminskningen kan mentalt bokföras som ”sparande”.
Jag gissar att ny MYP lär tappa snarare 100’ per år och gammal MYP 50’ per år framöver. Det är en enorm diff som över 3 år blir ca 150’ mer i värdetapp på ny vs gammal.
Så, 150’ mer i tapp med ny - men ca 40’ i utgifter för försäkring/underhåll/däck för gammal. Diff 110’ på 3 år.
Därtill ska du ju vid en ny bil punga fram 150’ i handpenning vid köp - pengar du hade kunnat låta förräntas med ca 40k över 3 år. Dvs 40k alternativkostnad.
Så diffen får jag till 150’ över tre år ungefär.
Eller strax över ca 4000/mån i diff över en treårsperiod mellan gammal vs ny MYP.
Obs överslagsräknat men med rimliga antaganden.
Frågan du behöver besvara är ”är 4k/mån premie värt det”.
Om svar ja: köp.
Kan göra lite antaganden. Att du ska äga bilen i 3 år och kör medelmåttiga 2000-2500mil/år. Och att din nuv MYP är på finans.
Service och däck är försumbara och ungefär likvärdiga kostnader bilarna emellan. Kanske diffar 15-20 000kr över kommande treårsperiod. El försumbart.
Helförsäkr vs halvförsäkr är en viktig aspekt - så där ksnske du kan räkna med 20 000kr extra för din gamla MYP jmf med ny på 3 år.
Antar att du har 350k skuld på gamla MYP med ett residualvärde på 420k idag. 70k i ”equity”. Månadskostnaden hyfsat oväsentlig egentligen då all amortering som överstiger värdeminskningen kan mentalt bokföras som ”sparande”.
Jag gissar att ny MYP lär tappa snarare 100’ per år och gammal MYP 50’ per år framöver. Det är en enorm diff som över 3 år blir ca 150’ mer i värdetapp på ny vs gammal.
Så, 150’ mer i tapp med ny - men ca 40’ i utgifter för försäkring/underhåll/däck för gammal. Diff 110’ på 3 år.
Därtill ska du ju vid en ny bil punga fram 150’ i handpenning vid köp - pengar du hade kunnat låta förräntas med ca 40k över 3 år. Dvs 40k alternativkostnad.
Eller strax över ca 4000/mån i diff över en treårsperiod mellan gammal vs ny MYP.
Tesla Model S Pläd ’23
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Fan va bra uträkning, då kostar en ny MYP bara 4000kr/månaden.krabbanidag skrev: ↑30 aug 2025 14:39Försöker bli klok men förstår inte riktigt din kalkyl.
Helt klart värt
Jag som tänkte vänta med att beställa...
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
- krabbanidag
- Teslaägare
På med läsglasögonen.Tellus skrev: ↑30 aug 2025 15:19Fan va bra uträkning, då kostar en ny MYP bara 4000kr/månaden.krabbanidag skrev: ↑30 aug 2025 14:39Försöker bli klok men förstår inte riktigt din kalkyl.
Helt klart värt
Jag som tänkte vänta med att beställa...
![]()
En ny kostar 4000kr mer i månaden kommande 3 åren jämfört med att behålla den gamla.
En vettig uppskattning är att den gamla går på 7k/m och den nya på 11k i månaden under kommande 36-månadersperiod.
Tesla Model S Pläd ’23
- Tellus
- Teslaägare
Förstår, försökte skoja, menade att Tesla är oundvikligt så "baskostnaden" behöver inte räknas.
Börja promenera 7000kr tillgodo
Begagnad MYP 0kr
Ny MYP 4000 kr
Alternativt
Privatleasing ny model Y, 0kr
Börja promenera 7000kr tillgodo
Begagnad MYP 0kr
Ny MYP 4000 kr
Alternativt
Privatleasing ny model Y, 0kr
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Lite mer info.
Min 2022 MYP har gått 5000 mil så kör ca 1500+ mil per år.
Bilen är obelånad.
Räknar med 400.000 ca inkl bonus för inbyte.
Använder de pengarna till handpenning och resten in i global indexfond och ber till gudarna
Min 2022 MYP har gått 5000 mil så kör ca 1500+ mil per år.
Bilen är obelånad.
Räknar med 400.000 ca inkl bonus för inbyte.
Använder de pengarna till handpenning och resten in i global indexfond och ber till gudarna
- m05erili
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik460049
Så skulle jag också vilja göra men är det någon som kan bekräfta att man kan få inbytesvärdet minus handpenningen utbetald av Tesla. Det jag läst mig till är:
”Att byta in din nuvarande bil hos Tesla kommer att sänka det slutliga inköpspriset för din nya Tesla med ett lägre månatligt finansieringsbelopp eller en mindre, total kontantbetalning.”
Om det är så, framförallt vid 0%ränta, gör att man ”tvingas” binda mycket kapital som man hellre vill ha på börsen (ca halva bilens värde).
Det kan ju göra att att det är bättre att sälja till tredje part där man får pengarna på kontot men då utan bonus på 40000kr och ändå tjäna på det i långa loppet om börsen går hyfsat bra under 5 år. (Med kalkylerad risk för att det kan gå dåligt också så klart
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Fick ett obundet bud av Tesla på 360.000. Tror det är ganska stor chans på den summan eftersom min bil är fin.
+40.000 kr på det då blir 400.000 kr.
Men om det du skriver stämmer så får jag inte loss några pengar att investera.
Då är Carlas inbytesbud på 375.000 kr ett bättre val.
- m05erili
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik460049
De 40000kr är jag tämligen säker på att de läggs som en rabatt på köpet av den nya bilen och är inte att se som ett extra inbytesvärde egentligen. Så dessa kommer man inte få utbetalda, om man nu kan få det som sagt.abaader77 skrev: ↑30 aug 2025 17:25Fick ett obundet bud av Tesla på 360.000. Tror det är ganska stor chans på den summan eftersom min bil är fin.
”Byt in din nuvarande bil med Tesla och få i rabatt på köpet av din Tesla bil.” Enligt villkoren längst upp på försäljningssidan.
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
- Tellus
- Teslaägare
20% kontant, resten lån (80%). Överskjutande belopp från inbytesbil får man "i handen"m05erili skrev: ↑30 aug 2025 17:16Så skulle jag också vilja göra men är det någon som kan bekräfta att man kan få inbytesvärdet minus handpenningen utbetald av Tesla. Det jag läst mig till är:
”Att byta in din nuvarande bil hos Tesla kommer att sänka det slutliga inköpspriset för din nya Tesla med ett lägre månatligt finansieringsbelopp eller en mindre, total kontantbetalning.”
Om det är så, framförallt vid 0%ränta, gör att man ”tvingas” binda mycket kapital som man hellre vill ha på börsen (ca halva bilens värde).
Det kan ju göra att att det är bättre att sälja till tredje part där man får pengarna på kontot men då utan bonus på 40000kr och ändå tjäna på det i långa loppet om börsen går hyfsat bra under 5 år. (Med kalkylerad risk för att det kan gå dåligt också så klart)
- krabbanidag
- Teslaägare
Ok! Ja då är den värd 370 - 400 000kr idag ungefär.
Om vi antar att du behåller den i 3 år till så lär den ha 10 000 mil och vara 6 år gammal. Tror definitivt den är attraktiv på begmarknaden och att du får 240-300 för den då. Dvs ett värdetapp på 100-160 på 3 år. Eller ca 2800-4500/mån som vi tänkte.
Ja, det tillkommer alternativkostnad på det uppbundna kapitalet (8%/år säger vi) dvs ca 2600/mån.
Så om vi antar värdetapp 3400 och alternativkostnad 2600 så är vi uppe kring 6k. Därtill försäkring underhåll drivmedel om totalt ca 1500/mån så hamnar bilen mkt riktigt totalt kring 7500/m som du föreslog.
Värt att tillägga är väl att avsaknaden av månadsbetalningar (annat än försäkring underhåll och drivmedel) gör att du ”frigör” ca 6k/mån i kassaflöden jmf med att ha ett billån. 6k/mån över 3 år är ju ändå över 210k och med lite avkastning kanske du kommer upp i 250k.
Den nya bilen kmr ha en betydligt dystrare kalkyl.
Ponera 400’ för din bil idag - varav 150’ går till handpenning till nästa bil som du köper för säg 750’. 250’ in på börs - 600’ i billån.
250k på börs över tre år ger ca 75k i avkastning säger vi. Eller ca 2000/mån.
Värdetappet på bilen får man ändå anta blir stort så den kanske tappar -300k på 3 år eller ca 8300/mån. Men det kan också bli som din nuv bil -350k på 3 år och då är det snarare -10 000/mån.
Därtill har du en viss räntekostnad på billånet om ca -1500/mån efter ränteavdrag eller så - ca 45-50 k på 3 år.
Och ja, klart mindre kassaflöden att investera på börsen.
Skulle gissa att nya MYPen går på 12k/mån i 36 mån.
Tesla Model S Pläd ’23
Hmm jag tror du är liiiiite optimistisk där.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 09:48
- krabbanidag
- Teslaägare
Det var lite enkel huvudräkning bara.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:49Hmm jag tror du är liiiiite optimistisk där.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 09:48
![]()
8% per år i 3 år (startsumma 250k) ger 315k i slutvärde efter 3 år. Vilket är +65k, inte 75 som jag antog.
Tkr inte 75k är superoptimistiskt, men visst ska man ha lite flyt. Mitt antagande motsvarar ca 9,1% i årlig avkastning.
Tesla Model S Pläd ’23
Tittar vi historiskt på börsen över lång sikt så ligger snittet någonstans runt 2,7% avkastning.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 11:02Det var lite enkel huvudräkning bara.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:49Hmm jag tror du är liiiiite optimistisk där.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 09:48
![]()
8% per år i 3 år (startsumma 250k) ger 315k i slutvärde efter 3 år. Vilket är +65k, inte 75 som jag antog.
Tkr inte 75k är superoptimistiskt, men visst ska man ha lite flyt. Mitt antagande motsvarar ca 9,1% i årlig avkastning.
Nu ligger vi dessutom på all time high med en massa bubblor på fastighetsmarknad och liknande.
Allt är uppblåst till max IMO. Nu är jag uppenbarligen pessimist men jag tror det är mer sannolikt med en nergång på 20-40% än en uppgång på motsvarande.
- krabbanidag
- Teslaägare
2,7… vad har man köpt då? Räntefonder och Telia? Ericsson? All in Allra-pensionslösning? Känner nog ingen i min omgivning som presterat så dåligt över längre tidshorisont.manneson skrev: ↑31 aug 2025 11:18Tittar vi historiskt på börsen över lång sikt så ligger snittet någonstans runt 2,7% avkastning.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 11:02Det var lite enkel huvudräkning bara.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:49Hmm jag tror du är liiiiite optimistisk där.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 09:48
![]()
Nu ligger vi dessutom på all time high med en massa bubblor på fastighetsmarknad och liknande.
Allt är uppblåst till max IMO. Nu är jag uppenbarligen pessimist men jag tror det är mer sannolikt med en nergång på 20-40% än en uppgång på motsvarande.
För mig är bänkmärket på börsen MAG7 och USA-index. Allt annat är ganska ointressant för mig. Sneglar inte ens på den inhemska börsen. Vet inte vad jag har för total cagr pga förlorat äldre statistik men så långt jag kan se (sen 2017) så i snitt 17,5% per år i cagr.
Har man legat i valfri global indexfond så är man väl upp 200-300% på 10-årsgrafen?
Hursom det är off topic. Vi kan snacka mer i pm

Finns det nån börstråd här på forumet?
Tesla Model S Pläd ’23
Hur många år har dom investerat? 5? 10? 15 år?krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 11:412,7… vad har man köpt då? Räntefonder och Telia? Ericsson? All in Allra-pensionslösning? Känner nog ingen i min omgivning som presterat så dåligt över längre tidshorisont.manneson skrev: ↑31 aug 2025 11:18Tittar vi historiskt på börsen över lång sikt så ligger snittet någonstans runt 2,7% avkastning.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 11:02Det var lite enkel huvudräkning bara.manneson skrev: ↑31 aug 2025 10:49Hmm jag tror du är liiiiite optimistisk där.krabbanidag skrev: ↑31 aug 2025 09:48
![]()
För mig är bänkmärket på börsen MAG7 och USA-index. Allt annat är ganska ointressant för mig. Sneglar inte ens på den inhemska börsen. Vet inte vad jag har för total cagr pga förlorat äldre statistik men så långt jag kan se (sen 2017) så i snitt 17,5% per år i cagr.
Har man legat i valfri global indexfond så är man väl upp 200-300% på 10-årsgrafen?
Hursom det är off topic. Vi kan snacka mer i pm![]()
Finns det nån börstråd här på forumet?
De senaste 15 åren har ju varit en rejäl uppgång. Man kan inte anta att det kommer fortsätta i den takten. Man behöver gå längre tillbaka i historien för att få fram något mer rimligt.
Här är en bra video:
Själv nådde jag mitt finansiella mål 2019 och har sedan dess dubblat kapitalet igen.
Men senaste året(med det mesta nu under sommaren) har jag sålt av rejält. Jag har väldigt svårt att se att det skall försätta uppåt.
Lediga lokaler har tex ökat med 20% på kort tid vilket historiskt alltid varit tecken på en annalkande krasch.
- Tellus
- Teslaägare
Hur mycket man vill lägga på en bil per månad beror på hur mycket man värdesätter den och om man försöker öka sitt kapital eller stå kvar eller minska sitt kapital, beroende på ålder och vilken nivå på rikedomstrappan man befinner sig.
Mest sorgligt tycker jag är dom som är "rika" nivå 4 och uppåt som inte har någon nytta/glädje av pengarna pga snålsjuka. Rik på pengar betyder inte att man har ett rikt liv.
Många Svensson är på nivå 3 och är man nöjd med det och har bra inkomst och inte strävar efter att bli rikare och värdesätter glädjen en ny bil ger, så är det helt rätt att köpa en ny bil.
https://rikatillsammans.se/forum/t/420- ... v-4/106535
Mest sorgligt tycker jag är dom som är "rika" nivå 4 och uppåt som inte har någon nytta/glädje av pengarna pga snålsjuka. Rik på pengar betyder inte att man har ett rikt liv.
Många Svensson är på nivå 3 och är man nöjd med det och har bra inkomst och inte strävar efter att bli rikare och värdesätter glädjen en ny bil ger, så är det helt rätt att köpa en ny bil.
Har inte följt RT men sett några inlägg och nån YouTube där de pratade om att sälja sin Tesla.Tellus skrev: ↑31 aug 2025 13:32Hur mycket man vill lägga på en bil per månad beror på hur mycket man värdesätter den och om man försöker öka sitt kapital eller stå kvar eller minska sitt kapital, beroende på ålder och vilken nivå på rikedomstrappan man befinner sig.
De ger skenet av att de är Svenssons, men kollar man hur mkt Bolme har i sina bolag så är det ”nivå 5”…
Förövrigt ja, det är svårt att bränna pengar när man samlat ihop en bra hög. Ju mer man har ju snålare blir man. Det finns liksom inget ”nu har jag tillräckligt med avkastning”.
Men ”nivå 4” som du nämnde där handlar mkt om just frihet, och det får man inte genom att köpa dyra kapitalvaror IMO. Resor och upplevelser, som bloggposten nämner, har mkt högre prio.
- Tellus
- Teslaägare
Håller medmanneson skrev: ↑31 aug 2025 16:01Har inte följt RT men sett några inlägg och nån YouTube där de pratade om att sälja sin Tesla.Tellus skrev: ↑31 aug 2025 13:32Hur mycket man vill lägga på en bil per månad beror på hur mycket man värdesätter den och om man försöker öka sitt kapital eller stå kvar eller minska sitt kapital, beroende på ålder och vilken nivå på rikedomstrappan man befinner sig.
De ger skenet av att de är Svenssons, men kollar man hur mkt Bolme har i sina bolag så är det ”nivå 5”…
Förövrigt ja, det är svårt att bränna pengar när man samlat ihop en bra hög. Ju mer man har ju snålare blir man. Det finns liksom inget ”nu har jag tillräckligt med avkastning”.
Men ”nivå 4” som du nämnde där handlar mkt om just frihet, och det får man inte genom att köpa dyra kapitalvaror IMO. Resor och upplevelser, som bloggposten nämner, har mkt högre prio.
Men det är individuellt hur mycket man värdesätter bilen vs andra saker och resor.
För mig är Teslan den jag använder för att komma till mina upplevelser många gånger. Använder den som bio och sovplats rätt ofta både på semestern och i vardagen. Sen gillar jag youtube och stereon bland mycket annat, utöver a till b funktionen.
Så utan Teslan skulle jag få byta livsstil helt.
Har man bilen mest för att åka a till b, skulle jag privatleasa eller köpa en standard range model 3/Y med nollränta, då får man ner månadskostnaden rätt rejält.
Ja, och hur mkt man överhuvudtaget tycker om att köra eller åka bil.Tellus skrev: ↑31 aug 2025 17:38Håller medmanneson skrev: ↑31 aug 2025 16:01Har inte följt RT men sett några inlägg och nån YouTube där de pratade om att sälja sin Tesla.Tellus skrev: ↑31 aug 2025 13:32Hur mycket man vill lägga på en bil per månad beror på hur mycket man värdesätter den och om man försöker öka sitt kapital eller stå kvar eller minska sitt kapital, beroende på ålder och vilken nivå på rikedomstrappan man befinner sig.
Men det är individuellt hur mycket man värdesätter bilen vs andra saker och resor.
För mig är Teslan den jag använder för att komma till mina upplevelser många gånger. Använder den som bio och sovplats rätt ofta både på semestern och i vardagen. Sen gillar jag youtube och stereon bland mycket annat, utöver a till b funktionen.
Så utan Teslan skulle jag få byta livsstil helt.
Har man bilen mest för att åka a till b, skulle jag privatleasa eller köpa en standard range model 3/Y med nollränta, då får man ner månadskostnaden rätt rejält.
Rent krasst gillar jag egentligen bara att köra på max, dvs motsvarande bankörning. Annars föredrar jag att åka.
Vardagskörning är miserabelt(särskilt i Sverige där alla kör så sjukt sakta och hoggar vänsterfilen) och jag verkligen hatar långresor.
Haft lite tankar på att köpa en beggad Y och dra runt Europa, men just att det blir så mkt långkörning mellan destinationerna känns plågsamt.
Kan bara instämma.Tellus skrev: ↑31 aug 2025 13:32Hur mycket man vill lägga på en bil per månad beror på hur mycket man värdesätter den och om man försöker öka sitt kapital eller stå kvar eller minska sitt kapital, beroende på ålder och vilken nivå på rikedomstrappan man befinner sig.
Sparande är bra för alla, men man ska inte spara så mycket att man inte kan leva ett bra liv här och nu.
Om ditt sparmål ligger ~15år bort så vet du ju faktiskt inte hur du mår där och då. Eller ens lever.
Njut av livet medan man kan är mitt måtto
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Vi tänkte köpa en begagnad Y.
Efter att ha "räknat efter"<tm> så skiljde det bara 30:-/mån mot en ny, så det blev en ny.
Efter att ha "räknat efter"<tm> så skiljde det bara 30:-/mån mot en ny, så det blev en ny.
- krabbanidag
- Teslaägare
Hur har ni räknat då? Enbart månadskostnad eller totalkostnad för bilen (TCO)?
Vill man så kan man göra en ny Y dyrare per månad än en gammal. Allt beror på upplägget. Smällen kommer ”senare”.
Tesla Model S Pläd ’23
Enbart månadskostnad med 0:- i första förhöjd leasing - men eftersom målet med den här bilen är 5 års ägande och ~20.000 mil så lär det jämna ut sig på slutet.krabbanidag skrev: ↑01 sep 2025 13:30Hur har ni räknat då? Enbart månadskostnad eller totalkostnad för bilen (TCO)?
Vill man så kan man göra en ny Y dyrare per månad än en gammal. Allt beror på upplägget. Smällen kommer ”senare”.
Det bästa är såklart om man kan leva som man vill och samtidigt spara/investera rejält.Nect skrev: ↑01 sep 2025 12:43Kan bara instämma.Tellus skrev: ↑31 aug 2025 13:32Hur mycket man vill lägga på en bil per månad beror på hur mycket man värdesätter den och om man försöker öka sitt kapital eller stå kvar eller minska sitt kapital, beroende på ålder och vilken nivå på rikedomstrappan man befinner sig.
Sparande är bra för alla, men man ska inte spara så mycket att man inte kan leva ett bra liv här och nu.
Om ditt sparmål ligger ~15år bort så vet du ju faktiskt inte hur du mår där och då. Eller ens lever.
Njut av livet medan man kan är mitt måtto![]()
För egen del har jag aldrig försakat något pga att jag vill spara. Vill jag göra något så gör jag det.
Att njuta av livet handlar ju om så mycket mer än att spendera pengar. För egen del har hälsan fått större och större fokus ju äldre jag blir.
Har alltid tränat mycket och ätit hyfsat nyttigt, men senaste åren äter jag i stort sett noll onyttigt. Ingen snabbmat överhuvudtaget, inget tillsatt socker, ingen alkohol eller andra droger. Samt mer fokus på mentalt välmående och mobilitet/flexibilitet före ”starkast på gymmet”.
Numera kan jag t.o.m. njuta av att dricka kaffe på min takterrass medan jag tittar ner på alla peasants… err… jag menar…