Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Finns det uppgifter på vilka köparna är? jag misstänker att det är rätt mycket privatpersoner.manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Jag vet inte om miljöbilspremien påverkade så mycket. Efter att den togs bort sänkte Tesla priserna rejält (100 000 SEK ?) och införde rejäla ränterabatter. I praktiken blev väl bilarna billigare än före miljöbonusen togs bort?
På kvd kan man ju göra en del fynd men det finns det ju en helt egen tråd om. För att svara på din fråga så kan jag absolut tänka mig att köpa en begagnad Tesla. Skönt att veta att garantier gäller utan att nagelfara någon servicebok.manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Model Y LR AWD -24
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Detta gäller samtliga elbilar, det finns stödnivåer där privatpersoner är beredda att köpa oavsett om det är en Volvo, Volkswagen eller Tesla. Nivån ligger någonstans mellan 300-400tkr beroende på storlek på bil och utrustningsnivå.manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
När jag kollar priserna på Blocket tycker jag tre år gamla Model Y säljes för ca 60% av nypris efter bonus, de säljs för runt 400 tkr och kostade drygt 700 tkr nya före bonus. Tre år gamla ID4 säljs för drygt 60% av nypris efter bonus, de säljs för 350-400 tkr och kostade nya ca 550-620 tkr före bonus beroende på exakt utrustning. De som verkligen sticker ut är XC40 som säljs för ca 75% av nypris efter bonus. Dessa kostade för tre år sedan ca 500 tkr före bonus och säljs för 350 tkr nästan rakt av, det är starkt andrahandsvärde.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Ja, men skillnaden var att när miljöbonusen gällde var privatköpare även en mycket stor andel av nybilsförsäljningen. Det är de inte idag.toppo skrev: ↑01 sep 2025 20:55Detta gäller samtliga elbilar, det finns stödnivåer där privatpersoner är beredda att köpa oavsett om det är en Volvo, Volkswagen eller Tesla. Nivån ligger någonstans mellan 300-400tkr beroende på storlek på bil och utrustningsnivå.manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
När jag kollar priserna på Blocket tycker jag tre år gamla Model Y säljes för ca 60% av nypris efter bonus, de säljs för runt 400 tkr och kostade drygt 700 tkr nya före bonus. Tre år gamla ID4 säljs för drygt 60% av nypris efter bonus, de säljs för 350-400 tkr och kostade nya ca 550-620 tkr före bonus beroende på exakt utrustning. De som verkligen sticker ut är XC40 som säljs för ca 75% av nypris efter bonus. Dessa kostade för tre år sedan ca 500 tkr före bonus och säljs för 350 tkr nästan rakt av, det är starkt andrahandsvärde.
Mm XC40 är helt galet vad folk köper. Men det är ju Sverige. Volvo står sig fortfarande bra hos pensionärer och andra som vill ha något nytt men samtidigt tryggheten i det märke de alltid kört.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Det blir väl så när majoriteten av nyregisteringen är leasing som sedan ska skiftas till privatpersoner i beg-marknad. Privatpersoner blir "lurade" två gånger.toppo skrev: ↑01 sep 2025 20:55Detta gäller samtliga elbilar, det finns stödnivåer där privatpersoner är beredda att köpa oavsett om det är en Volvo, Volkswagen eller Tesla. Nivån ligger någonstans mellan 300-400tkr beroende på storlek på bil och utrustningsnivå.manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
När jag kollar priserna på Blocket tycker jag tre år gamla Model Y säljes för ca 60% av nypris efter bonus, de säljs för runt 400 tkr och kostade drygt 700 tkr nya före bonus. Tre år gamla ID4 säljs för drygt 60% av nypris efter bonus, de säljs för 350-400 tkr och kostade nya ca 550-620 tkr före bonus beroende på exakt utrustning. De som verkligen sticker ut är XC40 som säljs för ca 75% av nypris efter bonus. Dessa kostade för tre år sedan ca 500 tkr före bonus och säljs för 350 tkr nästan rakt av, det är starkt andrahandsvärde.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Tjänstebilsmarknaden är alltid opportunistisk och likriktad och bestäms av pris och skattesubventioner. Ena stunden är det enbart dieselbilar, nästa stund är det enbart laddhybrider, och sedan något år enbart elbilar. Den stora volymen Tesla som tjänstebilar är mindre än tre år och har inte riktigt börjat komma ut på begagnatmarknaden än. Titta på försäljningen av Tesla per år:
2020 2320
2021 8080
2022 9186
2023 20388
2024 21894
Andelen privatköpare var en stor del av försäljningen för 3+ år sen, delvis pga miljöbonusen men främst för att de fortfarande var lite för dyra för tjänstebilsmarknaden och att elbilar inte hade riktigt mognat i företagens tankevärld. Det var privata early adopters och egenföretagare som köpte Tesla i början. Det finns relativt få begagnade Tesla till salu och därför hålls priserna uppe. Priserna kommer troligen gå ner under nästa år när alla tjänstebilarna börjar släppas.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
För egen del hoppas jag som sagt att du har rätt.RareEarth skrev: ↑02 sep 2025 10:51Tjänstebilsmarknaden är alltid opportunistisk och likriktad och bestäms av pris och skattesubventioner. Ena stunden är det enbart dieselbilar, nästa stund är det enbart laddhybrider, och sedan något år enbart elbilar. Den stora volymen Tesla som tjänstebilar är mindre än tre år och har inte riktigt börjat komma ut på begagnatmarknaden än. Titta på försäljningen av Tesla per år:
2020 2320
2021 8080
2022 9186
2023 20388
2024 21894
Andelen privatköpare var en stor del av försäljningen för 3+ år sen, delvis pga miljöbonusen men främst för att de fortfarande var lite för dyra för tjänstebilsmarknaden och att elbilar inte hade riktigt mognat i företagens tankevärld. Det var privata early adopters och egenföretagare som köpte Tesla i början. Det finns relativt få begagnade Tesla till salu och därför hålls priserna uppe. Priserna kommer troligen gå ner under nästa år när alla tjänstebilarna börjar släppas.
Men jag är mycket tveksam. Det är inga enorma volymer som kommer ut och skulle efterfrågan inte matcha går de på export istället.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Det är flera effekter som kommer påverka begagnatpriserna både uppåt och nedåt, svårt att veta var det landar.
1. Efterfrågan på elbilar ökar generellt. Eftersom volymen på begagnatmarknaden hela tiden släpar några år efter volymen på nybilsmarknaden hålls priserna uppe.
2. Teknisk utveckling. Äldre elbilar blir relativt sett allt "sämre" vilket kan hålla nere efterfrågan.
3. Efterfrågan i utlandet. Som du säger kommer de gå på export om efterfrågan i utlandet är högre än i Sverige. Svårt att veta hur den balansen kommer se ut.
-
- Inlägg: 842
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 12:53Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Model Y LR AWD -24
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 12:53Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 12:53Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Model Y LR AWD -24
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:40Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 12:53Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:manneson skrev: ↑01 sep 2025 17:48Det rapporteras mycket om Teslas försäljningstapp. Det stora problemet är enligt min spekulation att privatköpare försvann när miljöbonusen togs bort.
Sedan den försvann har ju så gott som samtliga köpare varit juridisk person. Dessa köpare, ofta stora företag med en image att tänka på, vill inte associeras med Musk.
Men, det finns ju uppenbarligen ett enormt sug efter Tesla forfarande hos privatpersoner. Skillnaden är att de nu köper begagnat.
Det avspeglar sig i att begagnatpriserna på Tesla ligger minst lika högt, och inte sällan högre, än konkurrenterna. Det är svårt/omöjligt att hitta en 3 år gammal Tesla med ~5000 mil till under 50% av nypriset efter bonus.
Så, skulle du kunna tänka dig en beggad Tesla?
Själv hade jag gärna köpt en till reapris, men det verkar ju inte bli några… efterfrågan är för hög.
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Har du en källa på det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:40Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 12:53
Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Model Y LR AWD -24
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Du skriver själv att Tesla säljer mer till privatpersoner än företag, så räknar du leasing som företag så stämmer inte det, räknar du det som privat så stämmer det in på alla andra också.mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:54Har du en källa på det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:40Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag.
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Jag räknar inte in leasing alls eftersom det inte är specat om det är till privat eller företag.backe skrev: ↑03 sep 2025 09:00Du skriver själv att Tesla säljer mer till privatpersoner än företag, så räknar du leasing som företag så stämmer inte det, räknar du det som privat så stämmer det in på alla andra också.mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:54Har du en källa på det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag.
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Model Y LR AWD -24
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Bra, man tar bort 80% av underlaget för att det inte passar sitt eget syfte.mussla skrev: ↑03 sep 2025 09:16Jag räknar inte in leasing alls eftersom det inte är specat om det är till privat eller företag.backe skrev: ↑03 sep 2025 09:00Du skriver själv att Tesla säljer mer till privatpersoner än företag, så räknar du leasing som företag så stämmer inte det, räknar du det som privat så stämmer det in på alla andra också.mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:54Har du en källa på det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag.
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Så det vi vet är att vi inte vet hur mycket som är privat eller företag helt enkelt utifrån ditt antagande.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Det är helt enkelt okänt. Vad skall man göra med det tycker du?backe skrev: ↑03 sep 2025 09:24Bra, man tar bort 80% av underlaget för att det inte passar sitt eget syfte.mussla skrev: ↑03 sep 2025 09:16Jag räknar inte in leasing alls eftersom det inte är specat om det är till privat eller företag.backe skrev: ↑03 sep 2025 09:00Du skriver själv att Tesla säljer mer till privatpersoner än företag, så räknar du leasing som företag så stämmer inte det, räknar du det som privat så stämmer det in på alla andra också.mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:54Har du en källa på det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44
Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag.
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Så det vi vet är att vi inte vet hur mycket som är privat eller företag helt enkelt utifrån ditt antagande.
Model Y LR AWD -24
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Antar man det du gör så kan man helt enkelt inte påstå att "Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag".mussla skrev: ↑03 sep 2025 09:38Det är helt enkelt okänt. Vad skall man göra med det tycker du?backe skrev: ↑03 sep 2025 09:24Bra, man tar bort 80% av underlaget för att det inte passar sitt eget syfte.mussla skrev: ↑03 sep 2025 09:16Jag räknar inte in leasing alls eftersom det inte är specat om det är till privat eller företag.backe skrev: ↑03 sep 2025 09:00Du skriver själv att Tesla säljer mer till privatpersoner än företag, så räknar du leasing som företag så stämmer inte det, räknar du det som privat så stämmer det in på alla andra också.
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag.
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Så det vi vet är att vi inte vet hur mycket som är privat eller företag helt enkelt utifrån ditt antagande.
Man får helt enkelt låta bli att göra några sådana antaganden utifrån att stor del av underlaget är okänt.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Källa på att företagsbilar normalt är finansiell leasing? Det får väl ses som allmän kunskap, leasing är skattemässigt gynnat för företag och eftersom operationell leasing är oflexibelt med fast körsträcka så använder företag oftast finansiell leasing.mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:54Har du en källa på det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:40Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Att företag köper bilar rakt av eller genom billån förekommer nog i princip inte eftersom man då inte kan få tillbaka något av momsen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Jag tolkade det som att "Företag" är rena företagsbilar med full avdragsrätt, dvs främst taxi, biluthyrningsfirmor och körskolor. "Leasing" är både företagsleasing och privatleasing, där förstås den allra största delen är företagsleasing (klassiska tjänstebilar). Men jag kan ju ha fel.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Nu gör du en tankevurpa. Även om det är en personalbil så är det ett företag som är köpare. Dvs inte en privatperson.Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:40Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 12:53
Enligt Car.info ser det ut så här för de mest sålda bilarna hittills i år i Sverige:
Volvo XC60:
Företag: 2047
Privat: 2820
Leasing: 6549
VW ID7:
Företag: 1387
Privat: 352
Leasing: 3688
Volvo EX40:
Företag: 620
Privat: 241
Leasing: 3947
Skoda Kodiaq:
Företag: 1420
Privat: 697
Leasing: 1342
Volvo EX30:
Företag: 396
Privat: 96
Leasing: 2974
Tesla Model Y:
Företag: 668
Privat: 1211
Leasing: 1421
Sedan undrar jag om borttagandet av bonusen spelar in så mycket. När jag köpte min MYLR 2021 så kostade den 742000 innan bonus på 70000. Så efter bonus blev det alltså 672000. En motsvarande MYLR kostar idag 664990 kr.
Räknar man med inflationen så är MYLR betydligt billigare idag: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv ... endMonth=7
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Förövrigt är jag rätt säker på, utan att kolla statistiken, att det var rejält många fler privatköpare 2022-23.
Bonus och låg ränta gör stor skillnad för köpintresset hos privatpersoner.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Nej, det gör jag inte. Personalbil räknar jag som företagsköp och de hamnar i samma kategori som övriga tjänstebilar. Jag har inte nämnt personalbilar specifikt i det jag skrivit tidigaremanneson skrev: ↑03 sep 2025 14:15Nu gör du en tankevurpa. Även om det är en personalbil så är det ett företag som är köpare. Dvs inte en privatperson.Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).mussla skrev: ↑03 sep 2025 08:40Jag ser bara att xc60 och MY har större privatförsäljning. Hur läser du in att samtliga modeller har det?Maw skrev: ↑03 sep 2025 07:44Inte bara Tesla MY som har större försäljning till privatpersoner enligt listan utan det gäller samtliga tillverkares modeller ovan…mussla skrev: ↑02 sep 2025 19:55
Intressant med siffror på försäljningen. Större försäljningsvolym av Tesla till privatkunder än till företag. Jag är inte förvånad. Privatpersoner är mer priskänsliga och mindre känsliga för politisk korrekthet än företag i allmänhet. Gör man kundbesök så är det såklart viktigt att man inte riskerar att stöta sig med kunden i onödan och Tesla har ju både Elon och USA i fatet. För en privatperson är det viktigare att man får mycket bil för pengarna, inklusive finansiering och där levererar Tesla bra.
Jag håller för övrigt med om att bonusen inte spelar någon roll. Tillverkarna har sänkt priserna i stället. Som det ofta är med bidrag så blir det inte billigare för kunden eftersom företagen höjer priserna.
Förövrigt är jag rätt säker på, utan att kolla statistiken, att det var rejält många fler privatköpare 2022-23.
Bonus och låg ränta gör stor skillnad för köpintresset hos privatpersoner.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Din tolkning kan inte stämma. Det är helt orimligt att det skulle vara mer än tre gånger så många XC60 privatleasingbilar som företagsleasing. Det är sen gammalt att en majoritet av nya dyra bilar säljs till tjänstebilsmarknaden.Maw skrev: ↑03 sep 2025 15:04Nej, det gör jag inte. Personalbil räknar jag som företagsköp och de hamnar i samma kategori som övriga tjänstebilar. Jag har inte nämnt personalbilar specifikt i det jag skrivit tidigaremanneson skrev: ↑03 sep 2025 14:15Nu gör du en tankevurpa. Även om det är en personalbil så är det ett företag som är köpare. Dvs inte en privatperson.Maw skrev: ↑03 sep 2025 08:44Så gott som alla företagsbilar som är personbilar är leasingbilar på finansiell leasing så det som står som rubriken företag bör vara dessa medan de som står med rubriken leasing är privatleasing. Lägger man ihop privat(köp) och (privat)leasing så är de i samtliga fall fler än de som står under rubriken företag(leasing).
Förövrigt är jag rätt säker på, utan att kolla statistiken, att det var rejält många fler privatköpare 2022-23.
Bonus och låg ränta gör stor skillnad för köpintresset hos privatpersoner.
Re: Kan du tänka dig att köpa en begagnad Tesla idag?
Angående originalfrågan.
Ja, principiellt skulle jag kunna tänka mej det, men jag vet inte riktigt vad jag skulle köpa då, den enda modellen som är intressant är egentligen model 3, eller ja, model S också då om man bortser från priset.
..Sne har jag extremt svårt för bilar utan blinkersspak också..
Ja, principiellt skulle jag kunna tänka mej det, men jag vet inte riktigt vad jag skulle köpa då, den enda modellen som är intressant är egentligen model 3, eller ja, model S också då om man bortser från priset.
..Sne har jag extremt svårt för bilar utan blinkersspak också..