Tappade släpet ink dragkroken idag!
Moderator: Redaktion
Tappade släpet ink dragkroken idag!
Hej på Er!
Råkade ut för något riktigt läskigt idag då min dragkrok ink släp lossnade från sitt fäste. Som tur var kom ingen till skada, men jag är lite osäker på hur man ska agera i detta. Jag har loggat ett ärende mot Tesla för att de ska felsöka både krok samt fästanordning i balken. Just nu litar jag inte alls på den och tänker inte dra något till detta är utrett.
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Tack.
Råkade ut för något riktigt läskigt idag då min dragkrok ink släp lossnade från sitt fäste. Som tur var kom ingen till skada, men jag är lite osäker på hur man ska agera i detta. Jag har loggat ett ärende mot Tesla för att de ska felsöka både krok samt fästanordning i balken. Just nu litar jag inte alls på den och tänker inte dra något till detta är utrett.
Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.
Tack.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 866
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Låter tyvärr som handhavande fel. Att kroken skulle lossa från sitt fäste låter väldigt omöjligt.
Eller menar du att den lossnat från balken med kofångare och allt?
Eller menar du att den lossnat från balken med kofångare och allt?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Y och 3 har samma Westfalia-krok men roterad horisontellt respektive vertikalt.
Jag har upptäckt att med tiden blir det mindre och mindre marginal i fästets lås, till slut snäpper inte reglaget in på "det gröna" längre. Efter ungefär 2 års flitig användning behövde jag rengöra hela fästet både på kroken och på bilen, använde WD-40 och hushållspapper till dess den var kliniskt ren inklusive kulorna som löper in och ut. "Kilarna" som säkrar mot rotation, och deras säte blir det ytrost på, den måste man ta bort.
Om reglaget inte snäpper in på det gröna området, och nyckeln inte går att vrida till låst, då sitter inte kroken fast, även om den verkar göra det. Konstruktionen är inte fail safe!
Sista pekpinnen - sätt inte släpets katastrofwire i ögla runt kroken, den måste så klart sitta i det för ändamålet avsedda örat på balken. Stödhjulet kan man låsa i ett läge där det tar i strax innan metallstödet, om det skulle släppa från bilen, så att om det ändå släpper finns en bättre chans att släpet styr svagt mot vägrenen än ut i mötande körfält.
Jag har upptäckt att med tiden blir det mindre och mindre marginal i fästets lås, till slut snäpper inte reglaget in på "det gröna" längre. Efter ungefär 2 års flitig användning behövde jag rengöra hela fästet både på kroken och på bilen, använde WD-40 och hushållspapper till dess den var kliniskt ren inklusive kulorna som löper in och ut. "Kilarna" som säkrar mot rotation, och deras säte blir det ytrost på, den måste man ta bort.
Om reglaget inte snäpper in på det gröna området, och nyckeln inte går att vrida till låst, då sitter inte kroken fast, även om den verkar göra det. Konstruktionen är inte fail safe!
Sista pekpinnen - sätt inte släpets katastrofwire i ögla runt kroken, den måste så klart sitta i det för ändamålet avsedda örat på balken. Stödhjulet kan man låsa i ett läge där det tar i strax innan metallstödet, om det skulle släppa från bilen, så att om det ändå släpper finns en bättre chans att släpet styr svagt mot vägrenen än ut i mötande körfält.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Verkar som att jag fått vatten på min kran om att löstagbara krokar är ett gissel. Bättre med fasta.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8175
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Jag har alltid känt mig milt oroad när jag använder Bosal-kroken på min X, och värre lär det bli efter att ha läst detta...
Jag hade ett tag en tredjepartslösning på min X med fäste av amerikansk "hitch receiver"-typ, den känns extremt mycket säkrare än dom här små kulorna som skall hålla allt på plats.
F-n vet om jag inte monterar på den igen, en fördel med den är också att den klarar betydligt mer vikt när man använder lastkorg, cykelhållare o dyl.
/fth

Jag hade ett tag en tredjepartslösning på min X med fäste av amerikansk "hitch receiver"-typ, den känns extremt mycket säkrare än dom här små kulorna som skall hålla allt på plats.
F-n vet om jag inte monterar på den igen, en fördel med den är också att den klarar betydligt mer vikt när man använder lastkorg, cykelhållare o dyl.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Jag har varit nära att göra samma misstag med kroken på min Model 3. Om nyckeln inte kan vridas till låst så sitter inte kroken i ordentligt. Det är en riktigt dålig lösning. I synnerhet på M3 där man måste krypa på knä för att trycka in kroken underifrån.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Jag hade en Saab 9-5 som omfattades av en recall på grund av samma problem. Låset kunde kärva och draget se låst ut men kunde lossna. Det var mitt i sommaren och vi var på husvagnssemester. Blev inkallad till verkstad där man stelopererade draget i väntan på en uppdaterad design.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Kan man inte bara byta ut det borttagbara draget till ett fast? Borde vara ok på bilar som har inskrivet i regbeviset att dom har krok?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Javisst, om det bara fanns. Löstagbara krokar tar över och leverantörerna tar inte fram fasta krokar.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Gick det att ta ur nyckeln utan att kroken satt fast?
Model Y LR AWD -24
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Hur då?Maw skrev: ↑01 sep 2025 22:33Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 07:12Hur då?Maw skrev: ↑01 sep 2025 22:33Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Fråga till TS. Hade du tagit ur nyckeln ur låset på dragkroken eller satt den kvar?
Efter att ha läst tråden så är kanske det orsaken till att den lossnade. Har själv inte tänkt på det men sannolikt kan skit mm göra att den inte låser ordentligt. Tar man ut nyckeln så är det ett kvitto på att den sitter ordentligt.
Står i manualen:
"Anm
Nyckeln går bara att ta bort om dragkroken är låst. Det visar att anslutningen är korrekt. Använd inte dragkroken om nyckeln inte har tagits bort."
PS har själv kört med nyckeln i vid några tillfällen. Ska inte göra det framöver.
Efter att ha läst tråden så är kanske det orsaken till att den lossnade. Har själv inte tänkt på det men sannolikt kan skit mm göra att den inte låser ordentligt. Tar man ut nyckeln så är det ett kvitto på att den sitter ordentligt.
Står i manualen:
"Anm
Nyckeln går bara att ta bort om dragkroken är låst. Det visar att anslutningen är korrekt. Använd inte dragkroken om nyckeln inte har tagits bort."
PS har själv kört med nyckeln i vid några tillfällen. Ska inte göra det framöver.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 07:12Hur då?Maw skrev: ↑01 sep 2025 22:33Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 08:25OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 07:12Hur då?Maw skrev: ↑01 sep 2025 22:33Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.Fredrik j skrev: ↑02 sep 2025 08:29Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 08:25OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
En fast dragkrok är säkert en rimlig kompromiss mellan ekonomi och krocksäkerhet för många människor. Att demonterbara dragkrokar ska gå att demontera vid besiktningen beror just på att krocksäkerheten försämras när den sitter på och den ska naturligtvis demonteras när den inte används om man är mån om säkerheten. Det här är inget nytt utan sen gammalt. Sen finns det förstås sämre upplysta konsumenter som inte är medvetna om risken med att montera en fast dragkrok eller att ha en lös dragkrok monterad eller köra med en infällbar krok utfälld trots att man inte kör släp. Men liknande okunskap som ger ökade risker gäller allt möjligt utan att det förbjuds, det är t ex inte förbjudet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren trots att det försämrar säkerheten.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 08:48Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.Fredrik j skrev: ↑02 sep 2025 08:29Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 08:25OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Allt som folk tar sig för som ökar risker kan och ska inte förbjudas. Men om du tycker att fasta dragkrokar bör förbjudas kan du alltid verka politiskt för att försöka åstadkomma det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Det finns helt nya bilar med kass krocksäkerhet. Ska man börja förbjuda allt hamnar man snabbt i balanseringsproblem. Vems åsikter ska man gå efter när man bestämmer vad som ska vara tillåtet?Jerker skrev: ↑02 sep 2025 08:48Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.Fredrik j skrev: ↑02 sep 2025 08:29Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 08:25OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 07:12Hur då?Maw skrev: ↑01 sep 2025 22:33Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Tesla säljer ingen bil med fast dragkrok..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Jag väntade mig ett sådant här inlägg. Jag kan tänka mig att det påverkar deformationszonen en del, men hur mycket i realiteten? Jag tänker att om det var en katastrof med dragkrok så skulle det ha väckt mer uppmärksamhet och varit i diskussioner om förbud. Men nu är det en faktor bland en massa andra och ger inte så stort utslag. Mer betydelsefullt är hur säker bilen i allmänhet är. En bil med hög säkerhet och dragkrok kan nog vara bättre än en med lägre säkerhet och utan dragkrok.wheels skrev: ↑02 sep 2025 09:28Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 07:12Hur då?Maw skrev: ↑01 sep 2025 22:33Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.Jerker skrev: ↑01 sep 2025 22:27Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.
* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.
Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!
Det är ingen som har påstått att det är en katastrof. Men det är sämre. Det är mät- och verifierbart. Så inget konstigt där.Jerker skrev: ↑02 sep 2025 09:54Jag väntade mig ett sådant här inlägg. Jag kan tänka mig att det påverkar deformationszonen en del, men hur mycket i realiteten? Jag tänker att om det var en katastrof med dragkrok så skulle det ha väckt mer uppmärksamhet och varit i diskussioner om förbud. Men nu är det en faktor bland en massa andra och ger inte så stort utslag. Mer betydelsefullt är hur säker bilen i allmänhet är. En bil med hög säkerhet och dragkrok kan nog vara bättre än en med lägre säkerhet och utan dragkrok.wheels skrev: ↑02 sep 2025 09:28Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.Xyborg skrev: ↑02 sep 2025 08:02Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Är det totalt livsfarligt? Nej. Men mindre säkert än utan dragkrok.