Dåliga upplevelser av Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Dåliga upplevelser av Tesla

Inlägg av Mackan1 »

1. Tog emot en MYP ny från fabrik i januari 2025. Detta är mina dåliga upplevelser hittills.
Levererades med sommardäck p.g.a. att jag inte köpt vinterdäck från dom, så istället för att vara glad och njuta av stunden av att ta emot sin nya bil, ska man istället planera och stressa kring hur man ska lösa detta problem. Blev att köra långsamt på en isig väg, till närmsta däckverkstad för att byta för att man inte kan sätta vinterdäck på vid leverans. STORT minus.

2. Blev påkörd bakifrån, skadad bakskärm.
Skadebesiktning utfördes juni, fick samtal från verkstaden efter att offerten till försäkringsbolaget var godkänt.
Då sa verkstaden: Bakskärmsplåten finns inte inne någonstans, och den kan dyka upp antingen imorgon eller om 6 månader, det är ingen som vet.
Nu sitter jag här 3 månader senare och väntar fortfarande. Hur dålig image blir det inte när fler och fler skadade teslor kör runt på gatorna p.g.a. brist på komponenter? Det går bra att pumpa ut nya bilar från fabrik men att ordna reservdelar verkar vara ett problem?

Älskar bilen när det väl fungerar men saker som detta gör att man kommer tänka till nästa gång det blir bilköp.

Uppdatering kring bakskärm:

Verkstaden ringde precis och sa att preliminärt leveransdatum är satt till december.

Alltså cirka 7 månader senare. Detta var enligt verkstaden något som särskilt påverkade 2025 års modeller (ej juniper).
Senast redigerad av Mackan1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Dåliga upplevelser av Tesla

Inlägg av Dinsdale »

Lagerhållningen kan verkligen vara si och så med. Jag tror personligen det delvis är självförvållat, iom att man konstant gör ändringar (istället för bara en gång om året som traditionella biltillverkare) måste det vara en nästan ohållbar mängd komponenter i alla möjliga och omöjliga variationer. Förutom i de fall då det går att byta en äldre komponent mot en uppdaterad nyare.

Däremot vinterdäcken förstår jag inte riktigt, var det så att du hade med dig vinterdäcken och de nödvändiga verktygen för hjulskifte till leveransplatsen men ändå blev nekad? Eller kom du bara dit med vinterhjulen?
Köper man vinterhjulen av Tesla monterar de dem - men bara efter ett visst datum. Jag hämtade ut min bil en eller två veckor innan det datumet och fick byta själv hemma...
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Mackan1 skrev: 03 sep 2025 04:47
1. Tog emot en MYP ny från fabrik i januari 2025. Detta är mina dåliga upplevelser hittills.
Levererades med sommardäck p.g.a. att jag inte köpt vinterdäck från dom, så istället för att vara glad och njuta av stunden av att ta emot sin nya bil, ska man istället planera och stressa kring hur man ska lösa detta problem. Blev att köra långsamt på en isig väg, till närmsta däckverkstad för att byta för att man inte kan sätta vinterdäck på vid leverans. STORT minus.

2. Blev påkörd bakifrån, skadad bakskärm.
Skadebesiktning utfördes juni, fick samtal från verkstaden efter att offerten till försäkringsbolaget var godkänt.
Då sa verkstaden: Bakskärmsplåten finns inte inne någonstans, och den kan dyka upp antingen imorgon eller om 6 månader, det är ingen som vet.
Nu sitter jag här 3 månader senare och väntar fortfarande. Hur dålig image blir det inte när fler och fler skadade teslor kör runt på gatorna p.g.a. brist på komponenter? Det går bra att pumpa ut nya bilar från fabrik men att ordna reservdelar verkar vara ett problem?

Älskar bilen när det väl fungerar men saker som detta gör att man kommer tänka till nästa gång det blir bilköp.
Förstår nog inte besvikelsen över vinterdäcken...
Du väljer alltså att inte köpa deras tjänst att leverera/montera vinterdäck och blir sedan besviken att de inte monterat dom?
Jag köpte deras vinterdäck och de var monterade och klara på bilen vid leverans och sommardäcken låg prydligt förpackade inne i bilen precis som jag beställt och förväntat mig.

Att vänta i månader på reservdelar är däremot inte ok, riktigt dåligt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Vad hade du egentligen tänkt dig att Tesla skulle göra? Att Tesla skulle låna ut vinterhjul till dig tills du fixat egna? Eller att Tesla ordnar biltransport till lämplig däckverkstad?

Du köpte en bil med endast sommarhjul. Det levererades en bil med endast sommarhjul. Den enda du kan skylla på att det blev krångel är dig själv.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det vore ju en idé man fick däck efter årstid och att man kan köpa till hjul till "den andra" årstiden. Bilarna tillverkas ju några veckor innan leverans så man vet ju vilket gummi som gäller vid leverans.

Blir ju tyvärr inflexibelt i var bilarna kan levereras, då det är olika vinterdäck som är bäst i olika regioner, även i norden.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

Jag är faktiskt ganska förvånad över att ni tycker det är acceptabelt att de INTE levererar däck beroende på säsong, så som alla andra biltillverkare gör när man köper nytt.
Detta är nog problemet med Tesla, de har funnits ett tag nu och man har vant sig vid att man behöver ordna saker och ting själv eller att man behöver extra tålamod för att de är relativt nya som biltillverkare. Detta är oacceptabelt och det förstör känslan av att hämta sin sprillans nya bil.

Har hämtat ut ny volvo, bmw, mercedes.
Alla 3 har levererat med däck beroende på säsong. Antingen allround eller vinterdäck på vintern och vice versa.
Senast redigerad av Mackan1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

Dinsdale skrev: 03 sep 2025 07:20
Lagerhållningen kan verkligen vara si och så med. Jag tror personligen det delvis är självförvållat, iom att man konstant gör ändringar (istället för bara en gång om året som traditionella biltillverkare) måste det vara en nästan ohållbar mängd komponenter i alla möjliga och omöjliga variationer. Förutom i de fall då det går att byta en äldre komponent mot en uppdaterad nyare.

Däremot vinterdäcken förstår jag inte riktigt, var det så att du hade med dig vinterdäcken och de nödvändiga verktygen för hjulskifte till leveransplatsen men ändå blev nekad? Eller kom du bara dit med vinterhjulen?
Köper man vinterhjulen av Tesla monterar de dem - men bara efter ett visst datum. Jag hämtade ut min bil en eller två veckor innan det datumet och fick byta själv hemma...
Jag kom dit med vinterdäcken och körde bilen från Tesla till en däckverkstad i närheten för hjulskifte, eftersom de sa till mig redan innan att bilen kommer levereras med sommardäck.
Om jag hade köpt vinterdäcken av Tesla så hade de monterat dem, ja.
Då hade det varit 21 tummare precis som det sitter på sommardäcken, fast vinterdäck.

I och med att det är samma storlek så ser jag inte varför man inte kunde sätta vinterdäck på istället för sommardäck.
Jag har inte bett om att få två uppsättningar. Bara att få rätt däck för rätt säsong.
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

SIR N skrev: 03 sep 2025 10:29
Vad hade du egentligen tänkt dig att Tesla skulle göra? Att Tesla skulle låna ut vinterhjul till dig tills du fixat egna? Eller att Tesla ordnar biltransport till lämplig däckverkstad?

Du köpte en bil med endast sommarhjul. Det levererades en bil med endast sommarhjul. Den enda du kan skylla på att det blev krångel är dig själv.
Jag hade förväntat mig att de skulle sätta vinterdäck på istället för sommar. Det är så det är när man köper en helt ny bil från andra biltillverkare. Sommarhjulen kunde jag köpa själv. Men låt inte mig som kund rulla ut mitt i vintern med sommardäck på.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Levererar andra tillverkare verkligen med vinterdäck om man inte köper till det? :lol:

Inte VW iaf. Jag fick slira runt med sommardäck till Vallentuna när jag hämtade bil i november.
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

Uppdatering kring bakskärm:

Verkstaden ringde precis och sa att preliminärt leveransdatum är satt till december.

Alltså cirka 7 månader senare. Detta var enligt verkstaden något som särskilt påverkade 2025 års modeller (ej juniper).
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

T4s skrev: 03 sep 2025 10:55
Levererar andra tillverkare verkligen med vinterdäck om man inte köper till det? :lol:

Inte VW iaf. Jag fick slira runt med sommardäck till Vallentuna när jag hämtade bil i november.
Låter konstigt, kan det inte vara att firman du hämtade bilen ifrån, missat att byta däcken åt dig?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Mackan1 skrev: 03 sep 2025 10:52

Jag hade förväntat mig att de skulle sätta vinterdäck på istället för sommar. Det är så det är när man köper en helt ny bil från andra biltillverkare. Sommarhjulen kunde jag köpa själv. Men låt inte mig som kund rulla ut mitt i vintern med sommardäck på.
Jag förstår Din inställning. När jag hämtade min Zeekr i Västerhaninge trettondagsafton 2024 kunde jag förvisso inte köpa dubbade vinterdäck från Zeekr och hade 90 mil rakt norrut för att komma hem. Jag skickade fälgar och vinterdäck till Zeekr, de såg till att de blev monterade på en näraliggande däckverkstad och allt var därför klart när vi väl hämtade bilen. Kostnaden för omläggningen betalade jag direkt till däcksfirman men Zeekr såg till att det blev gjort utan extra kostnad.

Det tycker jag både var snyggt hanterat och ansvarsfullt rent trafiksäkerhetsmässigt. Att sladda hem på breda sommardäck i fullt vinterväglag och temperaturer nedåt minus 30 hade naturligtvis inte varit ett alternativ. Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

Mackan1 skrev: 03 sep 2025 11:02
T4s skrev: 03 sep 2025 10:55

Låter konstigt, kan det inte vara att firman du hämtade bilen ifrån, missat att byta däcken åt dig?
Nope. Det ingick bara sommardäck. Varför skulle Volkswagen i Kista sätta på vinterdäck då?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Har aldrig hänt mig på de bilar jag köpt nya oavsett märke och en snabb fråga till AI/google visar att "alla" nya bilar levereras med sommardäck som standard om man inte specifik avtalat och köpt till vinterdäck (om inte bilen redan har åretruntdäck som standardutrustning förstås).
Man är lite nyfiken vilka handlare som på eget bevåg satt på vinterdäck på dina bilar utan att du avtalat/förhandlat in det i priset och tex valt dubbfritt/dubbat osv....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ingen bil jag köpt ny har kommit med annat än sommardäck. Körde hem en VW på sommardäck i Februari t.ex.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson

Inlägg av manneson »

Jag har också bara fått sommardäck när jag köpt från andra. Ingen har överhuvudtaget frågat om något annat skulle vara aktuellt. Det enda de frågade var när jag beställde, om jag ville köpa till vinterdäck.

Mitt antagande är att alla tillverkare monterar sommardäck från fabrik.
Vinterdäck är något som hanteras av ÅF/lokal leveransorganisation.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Jag bad att få medföljande vinterdäck monterade på en ny VW Passat som jag hämtade på hösten för några år sedan. De sa att de skulle fixa det.

När jag kom och hämtade bilen var sommardäcken på trots allt. Fick åka till däckhotellet för att skifta till vinterdäcken.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

Intressant. Har ju alltid diskuterat däcken när jag handlat ny bil, men har aldrig köpt extra hjul från någon av handlarna, då har det per automatik varit för rätt säsong, då är det bara jag som haft tur antar jag.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Konstigaste jag hört. Hade blivit sur om de krängt av mina sommardäck och ersatt med vinterdäck. Köper man inte vinterdäck så får man inte vinterdäck. Jobbar själv hos en Volvohandlare och det skulle aldrig hända att vi satte på vinterdäck om kunden inte beställt det.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Hade du fått bilen med vinterdäck så hade du nog klagat på att du saknar sommardäck och att du aldrig bockade i rutan för vinterdäck.

Finns ju ingen logik i att man ska svara på ett alternativ om man vill köpa vinterdäck eller ej om bilen ändå ska levereras med vinterdäck.
Användarvisningsbild
Mackan1
Teslaägare

Inlägg av Mackan1 »

Teslaaa skrev: 03 sep 2025 17:16
Hade du fått bilen med vinterdäck så hade du nog klagat på att du saknar sommardäck och att du aldrig bockade i rutan för vinterdäck.

Finns ju ingen logik i att man ska svara på ett alternativ om man vill köpa vinterdäck eller ej om bilen ändå ska levereras med vinterdäck.
Begriper inte din kommentar. Läs igenom mina svar i denna tråd igen.
Tänk dig om de hade satt dubbade vinterdäck på bilen mitt i sommaren?
Förstår inte DIN logik?
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Mackan1 skrev: 03 sep 2025 18:11
Teslaaa skrev: 03 sep 2025 17:16

Begriper inte din kommentar. Läs igenom mina svar i denna tråd igen.
Tänk dig om de hade satt dubbade vinterdäck på bilen mitt i sommaren?
Förstår inte DIN logik?
Ja, hade du köpt bilen på sommaren och valt bort sommardäck men bockat i dubbade vinterdäck, då hade du fått den levererad på så vis.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

lol
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare

Inlägg av Majstro »

Har haft förmånsbil sedan 2002, och bytt till ny bil vart 3:e år. Saab, Volvo, Peugeot, Volkswagen x 3, Audi och nu Tesla. De flesta av dessa levererade i december-februari. Alltid med sommardäck på fälgarna som beställdes från fabrik. När jag köpt vinterdäcken från ÅF så har de suttit på vid leverans.

När jag behövt köpa däcken på extern däckfirma pga leasingavtalet så har Volkswagen & Audi fixat skiftet och förvaringen hos däckfirman trots att de inte fick sälja däcken, så jag kunde hämta med rätt däck för säsongen på. Bra service för trogen kund.

Med Tesla fick jag åka till däckfirman 4 mil bort och skifta där. Funkade, var inte halt den dagen men hade såklart önskat att de kunde administrera bytet. Var beredd på det och inget jag känner att jag behöver klaga på. Förstår dock att det kan bli stora problem om man bor norrut och har många mil att köra.
MY LR '23 QS
-AG-

Inlägg av -AG- »

Vilka fälgar och däck som ingår i köpet framgår väl av köpekontraktet? Vill man ha vinterhjul köper man väl normalt sett det som ett tillval. Jag skulle själv inte köpa tredjepartsfälgar eller skifta däck på en uppsättning fälgar, därför naturligt att lägga till vinterhjul i bilköpet. Om man lägger till vinterhjul och man hämtar bilen på vintern så ska förstås dessa vara på bilen.
Skriv svar