Hej!
Jag funderar på att experimentera med Vehicle-to-Load (V2L) på min Model S och skulle gärna höra era tankar och erfarenheter.
Jag nyss läst om ett bygge från USA (Ben Nelson / 300MPG.org) där han utnyttjade tomrummet där andra ombordladdaren normalt skulle sitta – installerade där ett bare-board inverterkort och drog ström från batteriets HVJB, vilket gav honom 230 V AC med kapacitet över 2 kW. Han har testat med element och vattenkokare utan problem, men poängterar flera viktiga säkerhetsaspekter (HV-spänning, interlock, GFCI, risk vid Supercharging osv.)
Sammanfattat komponentval (baserat på hans beskrivning):
• Inverterkort (~300–400 USD på AliExpress/eBay),
• HV-säkringar + SOOW kabel (600 V-rated),
• Återanvänt inverter-chassi med fläktar, uttag och brytare,
• Total budget cirka 500–1 000 USD.
Jag är nyfiken på att höra:
1. Någon här som testat eller övervägt liknande?
2. Finns det säkrare eller smidigare vägar till V2L än att öppna HVJB och dra HV-kablar?
3. Eller är det helt enkelt “för farligt, för dyrt eller inte värt besväret”?
4. Viktigt att notera är att 12 V-inverter på lågspänningssidan är ett alternativ, men den har begränsningar (~1 kW), och jag vill gärna höra vad ni tänkt om det.
Alla erfarenheter, tips eller varningar — tack på förhand!
Vehicle-to-Load (V2L) på Model S
Moderator: Redaktion
- LongIsland
- Teslaägare
Re: Vehicle-to-Load (V2L) på Model S
Kan du inte använda evniculus V2L-adapter? (För CCS2)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- LongIsland
- Teslaägare
Jag är lite osäker på om evniculus V2L-adapter funkar på en gammal MS 2016 (pre facelift). Den är CCS-uppdaterad, men två adaptrar som hänger i laddkontakten ... Sedan är den rätt dyr också.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Det skall fungera enligt videon:LongIsland skrev: ↑05 sep 2025 13:29Jag är lite osäker på om evniculus V2L-adapter funkar på en gammal MS 2016 (pre facelift). Den är CCS-uppdaterad, men två adaptrar som hänger i laddkontakten ... Sedan är den rätt dyr också.
Funderar på att köpa adaptern från evniculus själv.
Med vänliga hälsningar