Nect skrev: ↑06 sep 2025 15:44
AAKEE skrev: ↑06 sep 2025 14:44
macky skrev: ↑06 sep 2025 12:41
Min iX1 xdrive 30 ligger en bra bit under de siffrorna med Cd 0.25, framförallt på landsväg. Lite mindre bil men jäkligt boxig. Tänker att de också fått till en drivlina som är effektiv med nya motorer och inverters. EPA var väl ca 65 mil.
Upplever dock att räckviddssiffror blir mer och mer kryddade jmf verkligheten. Min GT -22 har väl 45 mil WLTP och inga problem att köra 40 mil motorväg och 50+ landsväg. Haft A6 e-tron quattro som lånebil i sommar och den verkar förbruka väldigt lika på landsväg. Men WLTP indikerar ngt helt annat. Man får vänta och se vad den kan leverera denna iX3.
Det beror ju en del på hur man menar.
Exempelvis vid 110km/h konstant fart utan att köra i samhällen eller 70-sträckor, vad drar den då? Nolla färddatorn i 110km/h och kör där det inte är lastbilar och husvagnar som håller nere farten?
iX3 har cirka 10% mer vikt, vilket ger ~10% mer rullmotstånd och runt 4% mer frontarea än iX1.
Lite snabbt räknat blir luftmotståndet + rullmotståndet (förutsätter lättrullande däck) cirka 159Wh/km. Då ingår inga förluster i motor/inverter/drivlina eller andra system som drar energi, tex värmeanläggningen. Så 175-180Wh/km blir svårt att komma under enligt min uppfattning.
Som jämförelse mot tex en model S LR med lågt luftmotstånd (och rullmotstånd) så ligger en iX3 ungefär plus 20-23% på Cd x frontarea, lite grovt räknat (13.3% mer Cd och ~runt 9% mer frontarea trots att S är en rätt stor bred bil).
Drivlinor mm är redan så pass optimerade att det blir väldigt små skillnader när man gör de bitarna effektivare.
En lösning som gör lite skillnad är tvåhjulsdrift, det sparar lite motstånd i drivlinan.
WLTP testas i så låg hastighet att frontyta/cD spelar markant mindre roll än under verklig landsvägskörning. Höga SUV-liknande föremål straffar ut sig själv lite där.
Kan inget om motorer och drivlinor, men i en av videorna så pratade de om de ny utvecklade motorerna som BMW tagit fram. De var både effektivare, lättare och billigare. Han nämnde även att den främre motorn inte skapar nått motstånd när den är urkopplad (enbart viktökningen som påverkar då?)
Ja, de har väl en möjlighet att koppla ur eller frihjul på främre, som Audi.
Men det är fortfarande stor frontarea.
När man anger Cd så är det bara formmotståndet. Luftmotståndet, det som påverkar förbrukning är Cd x Frontarean.
-En liten bil med Cd 0.27 kommer gå lättare i luften än en stor med Cd 0.21
-SUV-stuket drar automatiskt upp detta totala motståndet.
Kikar man på EPA-räckvidden som motsvarar att köra ungefär 90km/h eller så så angav BMW att iX3 har 400miles EPA-räckvidd. Det är 643km, och då inkluderar det ju att man kör tills bilen måste bärgas.
Som exempel har Tesla model S jag tidigare nämnde 410 miles EPA-räckvidd. Man kanske kan köra 55 mil motorväg med den model S-versionen. Min gissning är att man inte kommer så mycket längre med iX3.
Motorerna, i vart fall Teslas ligger med väldigt höga verkningsgrader under normal körning och då finns det inte mycket mer att vinna. Det går alltid förbättra det lite-lite men om verkningsgraden på motor+inverter är 95% under landsvägskörning så är det bara cirka 5% förluster, och man kommer inte kunna ta bort alla, utan finslipningar kanske tar delar av procent.