Det allra finaste som finns att få tag på...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Det allra finaste som finns att få tag på...

Inlägg av HelectriC »

...från BMW. Man undrar om dom enbart vänder sig till bakåtsträvare. Ser ut som inredningen kommer från 80-talet. Hjälp!
BMW M760Li
BMW M760Li
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Det allra finaste som finns att få tag på...

Inlägg av mati »

Som om det inte räcker som straff att din bil är trasig på verkstan. Måste de förnedra dig på detta vis? Varför fick du ingen riktig lånebil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Som om det inte räcker som straff att din bil är trasig på verkstan. Måste de förnedra dig på detta vis? Varför fick du ingen riktig lånebil?
Jag fick dock inte en M760Li som lånebil, det hade faktiskt varit kul att testa den. Inredningen är dock liknande på den 3 GT jag har just nu. Signifikant för BMW tycker jag dock är att dom inte verkar utvecklas alls. T.o.m. Mercor känns modernare, så var det inte förr, då BMW var sportigt och ungdomligt och Merca var gubbigt, nu är det nästan tvärtom :shock:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

E det en sådan veteranbil som folk körde runt i förr i tiden som behöver illaluktande fossilt bränsle för att den ska fungera?
Limbster

Inlägg av Limbster »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Jag fick dock inte en M760Li som lånebil, det hade faktiskt varit kul att testa den. Inredningen är dock liknande på den 3 GT jag har just nu. Signifikant för BMW tycker jag dock är att dom inte verkar utvecklas alls. T.o.m. Mercor känns modernare, så var det inte förr, då BMW var sportigt och ungdomligt och Merca var gubbigt, nu är det nästan tvärtom :shock:
De har i3, den mest energisnåla elbilen med kolfiberkaross. Tyckte den var riktigt trevlig och modern, lite bättre räckvidd och jag hade köpt en.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Limbster skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
De har i3, den mest energisnåla elbilen med kolfiberkaross. Tyckte den var riktigt trevlig och modern, lite bättre räckvidd och jag hade köpt en.
Jo i3 är bättre än resten av smörjan som bmw har, men den är ändå inte helt genomtänkt. Den stora klumpiga växelväljaren är ingen estetisk höjdpunkt och varför är det så mycket yta på den lilla instrumentskärmen som inte är just skärm? Massa plast och sånt som inte har nån funktion. Varje smarttelefon får ju till det där bättre. Merca är visserligen lika illa dom när det gäller skärmar som har tjocka kanter, jag fattar inte varför man vill att det ska se ut som bilarna har ipadkopior från Toys'r'US?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
...från BMW. Man undrar om dom enbart vänder sig till bakåtsträvare. Ser ut som inredningen kommer från 80-talet. Hjälp!
Får känslan av bakåtsträvande gubbe när jag ser bilen, dvs en bil för någon som köpte sin första riktiga bil på 80-talet och som vill att det ska se ut på samma sätt som det gjorde i den bilen då. Undra om det kommer finnas några som vill ha dagens Teslainredning i sin bil om 40 år istället för ett mer för sin tid modernt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Inredningen må vara tråkig osv. men det finns ingen som slår BMW på fingrarna när det gäller körkänsla. Inte enligt min erfarenhet iaf. Men då talar vi inte om några supersportbilar som Ferrari, McLaren eller liknande.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag hade hoppats på en BMW nu när min bil står hos RM, men fick en E-klass istället. Usch vilken tråkig bil! Inbillar mig att en Beemer hade varit bättre... Men fossilbils-smaken är väl som baken (dvs illaluktande).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
Inredningen må vara tråkig osv. men det finns ingen som slår BMW på fingrarna när det gäller körkänsla. Inte enligt min erfarenhet iaf. Men då talar vi inte om några supersportbilar som Ferrari, McLaren eller liknande.
Det beror helt på vilka modeller vi pratar om. 3-/4-serien är riktigt, riktigt bra vad gäller körkänsla. Fast där talas det i viskningar om att helt nya A4 ska vara ett snäpp bättre (har inte hunnit prova den än). Men jag kan säga att när jag för egen del utvärderade 5-serien mot Audi A6 (senaste generationerna av bägge) så förlorade BMW:n ronden körkänsla. Den hade bättre komfort, men Audin var märkbart tightare, smidigare och lättare. Och jag har läst flera recensioner som påpekar precis samma sak. Från vad jag har hört så ska A8/S8 vara mer av en förarens bil än 7-serien (som ju den här tråden egentligen handlar om) också men de bilarna har jag inte heller bemödat mig att provköra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Det här kan vi nog debattera tills forumet trillar ihop. BMW är en tysk tillverkare och tyskar är bakåtsträvare rent gerenellt, särskilt när det gäller användargränssnitt. Allt skall vara bakåtkompatibelt (med Doktor Ingenieur i styrelsens uppfattning om hur ett användargränssnitt skall se ut, se affärssystemet SAP).

Och att 3-/4-serien skulle ha bra körkänsla håller jag inte med om det allra minsta. Hade en F30 för 4,5-2,5 år sedan och det blir nog min sista BMW om de fortsätter på den vägen. Och det var då min 15:e BMW... De har lagt av sig något alldeles fruktansvärt när det gäller körkänsla och körglädje senaste 5-7 åren. Idag kan man lika gärna köpa en Toyota Avensis tycker jag.

(Backade jag in en tankbil i brasan nu?) ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag är helt med dig. Har haft en drös BMW men på senare år attraherar de allt mindre. Inte bara pga Tesla.

Tackar dock för att de släppt M2 som verkar vara mer av en ur-BMW (turbo till trots).

Och i3 är ingen dum bil om än med lite för klent batteri. Ser fram emot höstens facelift som enligt uppgift ska innehålla större batteri. Kan kanske bli en mellanlandning på väg till min Model 3.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min uppfattning är att man numera får vad man betalar för hos BMW
de större motorer har både bättre standard utrustning och bättre körkänsla. Det jag inte gillar är blinkers i backspegeln det ör liksom så MB, den höngande skärmen som ser ut att vara påklistrad, plastigare inredning
Allt detta kom ungefär sammtidigt och förstör BMW för mig
( kör kännslan är kvar med rätt motor )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Min uppfattning är att man numera får vad man betalar för hos BMW
de större motorer har både bättre standard utrustning och bättre körkänsla. Det jag inte gillar är blinkers i backspegeln det ör liksom så MB, den höngande skärmen som ser ut att vara påklistrad, plastigare inredning
Allt detta kom ungefär sammtidigt och förstör BMW för mig
( kör kännslan är kvar med rätt motor )
ja, en 2-liters diesel väckte inget habegär hos mig direkt. "Freude am Fahren" doh, nej verkligen inte! en BMW bensin-V8 är helt klart nåt annat, men hur ofta rullar dom av bandet nu för tiden?
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar