Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

-AG- skrev: 05 sep 2025 00:36
Beror på hur tidtagningen är gjord. Trycks pedalen ner vid 60 eller långt innan och mätningen startar från 60? Om mätningen (tidtagningen) startar och pedalen trycks ned finns en fördröjning och pedalmappning som man måste ta hänsyn till. Om man trampar fullt vid tex 30 och mätningen (av tiden) sedan sker mellan 60-80 borde det bli ganska ok. Sedan behöver man inte räkna med g.

a=dv/dt
F=m x a
P=F x v

Allt i SI ( dvs kg, m, s och m/s).
Jo, jag kan matematik och fysik. Vägen via acceleration i G gör förhoppningsvis att man förstår kopplingen till effekt och vad man gör om man räknar på samma sätt.

När det gäller elbilen så är gasresponsen väldigt snabb. Nu var aktuellt fall bara för att visa ett exempel på hur man kan göra.
Det vi behöver är en mer precis information om vid vilken fart S LR presterade 574kW batterieffekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5921
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Gustafsson »

Oavsett hur noga man analyserar bilarnas prestanda så kokar det ju ner till några enkla parametrar i slutändan trots allt.
Tid 0-100 (numera så korta tider att det är svårt att jämföra mellan bilar).
Tid för 1/4 mile. I mitt tycke fortfarande intressant mått.
Toppfart. So what?
Dessutom kan t.ex. tid runt någon ”standard” bana typ Nurburgring vara kul att veta.
För mig är prestanda dock mindre viktigt. För vardagskörning har jag provat chill mode ett tag. Räcker gott och sparar däck. Även i chill mode kommer jag först från rödljusen …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av krabbanidag »

Gustafsson skrev: 05 sep 2025 10:00
Oavsett hur noga man analyserar bilarnas prestanda så kokar det ju ner till några enkla parametrar i slutändan trots allt.
Tid 0-100 (numera så korta tider att det är svårt att jämföra mellan bilar).
Tid för 1/4 mile. I mitt tycke fortfarande intressant mått.
Toppfart. So what?
Dessutom kan t.ex. tid runt någon ”standard” bana typ Nurburgring vara kul att veta.
För mig är prestanda dock mindre viktigt. För vardagskörning har jag provat chill mode ett tag. Räcker gott och sparar däck. Även i chill mode kommer jag först från rödljusen …
Jag ser inte poängen i att köpa en dyrare prestandabil om inte man ska köra hårt. Då kan man lika gärna ha en ”standard” range.

För oss som gillar att trycka på så är Plaiden riktigt rolig.
Jag tkr bilen är svår att jämföra med gamla Raven 2020 eftersom Plaiden är så mkt bättre på alla plan.
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
-AG-
Inlägg: 118
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av -AG- »

AAKEE skrev: 05 sep 2025 00:47
-AG- skrev: 05 sep 2025 00:36
Beror på hur tidtagningen är gjord. Trycks pedalen ner vid 60 eller långt innan och mätningen startar från 60? Om mätningen (tidtagningen) startar och pedalen trycks ned finns en fördröjning och pedalmappning som man måste ta hänsyn till. Om man trampar fullt vid tex 30 och mätningen (av tiden) sedan sker mellan 60-80 borde det bli ganska ok. Sedan behöver man inte räkna med g.

a=dv/dt
F=m x a
P=F x v

Allt i SI ( dvs kg, m, s och m/s).
Jo, jag kan matematik och fysik. Vägen via acceleration i G gör förhoppningsvis att man förstår kopplingen till effekt och vad man gör om man räknar på samma sätt.

När det gäller elbilen så är gasresponsen väldigt snabb. Nu var aktuellt fall bara för att visa ett exempel på hur man kan göra.
Det vi behöver är en mer precis information om vid vilken fart S LR presterade 574kW batterieffekt.
Yes, men när du trycker gas i botten så kommer bilen att rampa upp effekten. Om det så bara tar några tiondelar så påverkar det effektberäkningen. Det tillsammans med tiden det tar att börja gasa gör att flera tiondelar av de 1.35s du mätt inte är med max effekt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

-AG- skrev: 05 sep 2025 11:38
AAKEE skrev: 05 sep 2025 00:47
-AG- skrev: 05 sep 2025 00:36
Beror på hur tidtagningen är gjord. Trycks pedalen ner vid 60 eller långt innan och mätningen startar från 60? Om mätningen (tidtagningen) startar och pedalen trycks ned finns en fördröjning och pedalmappning som man måste ta hänsyn till. Om man trampar fullt vid tex 30 och mätningen (av tiden) sedan sker mellan 60-80 borde det bli ganska ok. Sedan behöver man inte räkna med g.

a=dv/dt
F=m x a
P=F x v

Allt i SI ( dvs kg, m, s och m/s).
Jo, jag kan matematik och fysik. Vägen via acceleration i G gör förhoppningsvis att man förstår kopplingen till effekt och vad man gör om man räknar på samma sätt.

När det gäller elbilen så är gasresponsen väldigt snabb. Nu var aktuellt fall bara för att visa ett exempel på hur man kan göra.
Det vi behöver är en mer precis information om vid vilken fart S LR presterade 574kW batterieffekt.
Yes, men när du trycker gas i botten så kommer bilen att rampa upp effekten. Om det så bara tar några tiondelar så påverkar det effektberäkningen. Det tillsammans med tiden det tar att börja gasa gör att flera tiondelar av de 1.35s du mätt inte är med max effekt.
1) Denna beräkning var endast ett exempel, där jag använde den enklast befintliga accelerationen som fann i tråden så det saknar betydelse.
2)Eftersom i vart fall en Plaid inte rampar upp effekten* några många tiondelar utan det kommer som en explosion så kommer det inte att påverkar en 1.35s mätning speciellt mycket. Föraren hade 58mph innan han gasade så det är nog försumbart i detta fall. Men man ska givetvis ge det minst 10km/h marginal för att säkerställa att det är full effekt när mätningen går igång (om man använder tex dragy på det sättet.

Det tar kanske en tiondels sekund att få pedalen i botten och då slirar/antispinnreglerar det redan om man kör Plaid
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 05 sep 2025 00:03
Känns lågt spontant. Men kanske förklaras av en sak , du pratar medel effekt. Jag tänkte max effekt. Max effekten kan vara en millisekund. Medeleffekten du får fram här är under mkt längre tid och rimligen lägre.
Jag kollade videon, han verkar nå 574kW batterieffekt vid ungefär 100km/h.

Jag tog videon och kollade tiden mellan 60-70mph, 0.60s (tiden 70-80 var högre, 0.78s, och medeleffekten lägre trots högre fart)

Accelererande effekten (vi förutsätter 1 snubbe i och att han inte väger 400lbs eller har köpt 500kg betong som ligger i kofferten) blev 469kW, och effektåtgången vid ~105kmh är cirka 17kW så totalt i häradet 486kW på det här sättet att mäta.
Får man fram en video eller data där vi ser vid vilken fart batteriet levererar mest effekt kan vi nog komma mer exakt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-AG-
Inlägg: 118
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av -AG- »

AAKEE skrev: 05 sep 2025 16:34
-AG- skrev: 05 sep 2025 11:38
AAKEE skrev: 05 sep 2025 00:47
-AG- skrev: 05 sep 2025 00:36
Beror på hur tidtagningen är gjord. Trycks pedalen ner vid 60 eller långt innan och mätningen startar från 60? Om mätningen (tidtagningen) startar och pedalen trycks ned finns en fördröjning och pedalmappning som man måste ta hänsyn till. Om man trampar fullt vid tex 30 och mätningen (av tiden) sedan sker mellan 60-80 borde det bli ganska ok. Sedan behöver man inte räkna med g.

a=dv/dt
F=m x a
P=F x v

Allt i SI ( dvs kg, m, s och m/s).
Jo, jag kan matematik och fysik. Vägen via acceleration i G gör förhoppningsvis att man förstår kopplingen till effekt och vad man gör om man räknar på samma sätt.

När det gäller elbilen så är gasresponsen väldigt snabb. Nu var aktuellt fall bara för att visa ett exempel på hur man kan göra.
Det vi behöver är en mer precis information om vid vilken fart S LR presterade 574kW batterieffekt.
Yes, men när du trycker gas i botten så kommer bilen att rampa upp effekten. Om det så bara tar några tiondelar så påverkar det effektberäkningen. Det tillsammans med tiden det tar att börja gasa gör att flera tiondelar av de 1.35s du mätt inte är med max effekt.
1) Denna beräkning var endast ett exempel, där jag använde den enklast befintliga accelerationen som fann i tråden så det saknar betydelse.
2)Eftersom i vart fall en Plaid inte rampar upp effekten* några många tiondelar utan det kommer som en explosion så kommer det inte att påverkar en 1.35s mätning speciellt mycket. Föraren hade 58mph innan han gasade så det är nog försumbart i detta fall. Men man ska givetvis ge det minst 10km/h marginal för att säkerställa att det är full effekt när mätningen går igång (om man använder tex dragy på det sättet.

Det tar kanske en tiondels sekund att få pedalen i botten och då slirar/antispinnreglerar det redan om man kör Plaid
Nån typ av ramp eller pid används då det är drive by wire. Gissar på kanske två tiondelar innan maxeffekt nås. På detta en traction control som styr uteffekten. Och så förarens fördröjning, beroende på hur det utfördes.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

-AG- skrev: 05 sep 2025 21:15

Nån typ av ramp eller pid används då det är drive by wire. Gissar på kanske två tiondelar innan maxeffekt nås. På detta en traction control som styr uteffekten. Och så förarens fördröjning, beroende på hur det utfördes.
Tur jag filmade detta på väg hem då 😅
Jag vet inte hur S LR gör i insane mode men Plaiden är extremt brutal.

Kollat i mobilen, jämn fart ~112km/h dvs antispinnen måste gå in.

30,36s jämn fart 25kW
30,50s 589kW +antispinn och däcksklagomål.
Svårt med bildrutor på telefonen, det är inte mer än 0.14s i vart fall.

Ska kolla i filmredigeraren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-AG-
Inlägg: 118
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av -AG- »

AAKEE skrev: 05 sep 2025 21:25
-AG- skrev: 05 sep 2025 21:15

Nån typ av ramp eller pid används då det är drive by wire. Gissar på kanske två tiondelar innan maxeffekt nås. På detta en traction control som styr uteffekten. Och så förarens fördröjning, beroende på hur det utfördes.
Tur jag filmade detta på väg hem då 😅
Jag vet inte hur S LR gör i insane mode men Plaiden är extremt brutal.

Kollat i mobilen, jämn fart ~112km/h dvs antispinnen måste gå in.

30,36s jämn fart 25kW
30,50s 589kW +antispinn och däcksklagomål.
Svårt med bildrutor på telefonen, det är inte mer än 0.14s i vart fall.

Ska kolla i filmredigeraren.
Har inte testat Plaid. Bara Ludicrous, och den upplevde jag var brutal med aggressiv gasrespons. Antagligen mesig i jämförelse med plaid 😂
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Använde Davinci Resolve, det är 60-dels sekunder efter sista decimalen så 13 hundradelar hit, men då går det så sakta att bilen skriker från däcken ett tag innan det. Cirka 5/60 dvs 8 hundradelar upp till 500-550kW, dvs ungefär det en LR ger.
Plaid5.png
I filmen om jag tog tiden ifrån så började han gasa vid 57-58mph, dvs cirka 3km/h under farten där Dragy börjar mäta. Lägger man på bilens felvisning på mellan 1-2 km/h så finns det god marginal att rampa upp effekten.
Kolla gärna på vilken fart bilen rapporterar innan jag gasar och när det levereras 608kW batterieffekt = 68.2-69.1km/h så den rampar upp från väldigt lätt gas till 608kW på 0.9km/h fartökning. :lol:
Jag gjorde 5 såna tester och ingen tog mer än 1km/h på sig (dvs...SMT rapporterar i hela km/h över 100.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

P-test på P-laid:
Då jag noterade att bilen levererade mest effekt vid cirka 110km/h (det var dock på gnällen att fästet räckte till) så mätte jag snitteffekten mellan 100-120. Teslas powercurve visar mer än 1000hk mellan 60-160mph, dvs 96-257km/h, så det ska levereras effekt med råge inom 100-120km/h).

Fick ut 815kW vid 107km/h men den ligger med minst 800kW mellan 100-120, antagligen ett snitt runt 805kW.
IMG_E7750.JPG
Det är 0.60s mellan 100 och 120 enligt Dragy (och 0.05833s enligt davincis tidlinje). Vi räknar på Dragy, som ska vara väldigt bra på att mäta exakt.
Jag körde i 113 längs samma sträcka som jag körde mina repor och där tog bilen cirka 25kW.

Delta hastighet är 20km/h dvs 5.555 m/s.
Tid 0.6s

Bilens tjänstevikt 2277 + 12kg mer AAKEE + ganska prick 20kg grejer i bilen. Eventuellt grus som sitter fast på skyddsplaster under bjuder jag på :-) Summa 2309kg.

2309 x (5.555/0.6) x (110/3.6) = 653.2kW accelererande effekt i snitt.

653+25 = 678kW uteffekt på motorerna (922hk).
Bilen levererade inte mer effekt högre upp, utan låg med runt 800kW ett tag. 89% SOC när jag började testa.
Bilen levererade alltså runt 678kW/922hk och batterieffekten var som högst 815kW/1108hk. Mellan 100-120 låg batterieffekten på runt 1095hk i snitt.

678/805kW = 0.84, dvs 16% effektförluster.
Plaid_PWR.png

1) Effektförlusterna ligger runt 15%.
2) Plaids maxeffekt är inte vida underdriven av Tesla.
3) Mina bromsar har vart riktigt varma :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av Richardk »

3) Mina bromsar har vart riktigt varma :-)
[/quote]

Då slipper du serva bromsarna ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

Richardk skrev: 06 sep 2025 22:56
3) Mina bromsar har vart riktigt varma :-)
Då slipper du serva bromsarna ;)
[/quote]

Tyvärr hjälper det nog inte. :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av krabbanidag »

Uppmätte precis 4,3 sek 100->200 kph med Pläden vid ca 40% soc. Vad använder ni för mätinstrument? Vad är det för appar ni hänvisar till med effektgrafer, batteriinfo mm?
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6185
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Palladium (2023+) AWD Insane 760hk!

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 07 sep 2025 16:41
Uppmätte precis 4,3 sek 100->200 kph med Pläden vid ca 40% soc. Vad använder ni för mätinstrument? Vad är det för appar ni hänvisar till med effektgrafer, batteriinfo mm?
Prestanda: Dragy. Det är ett erkänt bra system med en liten batteridriven dongel som har egen GPS och använder extra GPS-satelliter för att verifiera mätningen.
( https://www.laptimer.com/?gad_source=1 ... yEQAvD_BwE

Den är inte speciellt dyr (~1500:- har jag för mig för basic-versionen) och väldigt exakt och lätt att använda med sin app.
(Jag har flera system, min första är en Vericom VC200 Racing version från slutet av 80-talet med inbyggd G-mätare för att mäta nästan vad man vill).
Det finns/fanns någon simpel grej som heter G-tech men den var bara skit rent kvalitetsmässigt. Värdena hade inget med verkligheten att göra.


För att se data direkt ur bilens system använder jag Scan my Tesla. Den läser tex rakt ut ur BMS så de värden man får kommer från bilens egna system.

100-200 i dragy.
Det går troligen korta lite, jag har inte kört det med optimal SOC en enda gång.
IMG_7763.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar