Besiktning innan garantin går ut

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Besiktning innan garantin går ut

Inlägg av Xerxes »

Ett tag tills garantin går ut men funderar på att göra en service/besiktning innan dess för att upptäcka eventuella fel, någon som gjort detta och har god erfarenhet?

Jag vet ju att det finns privat Teslaverkstad i Stockholm men hur ser det ut på andra platser, jag bor i Malmö?
M3LR 2022
manneson

Re: Besiktning innan garantin går ut

Inlägg av manneson »

Dom flesta bilbesiktarna har väl diverse extra kontroller man kan betala för. Kolla om nån av de passar?
Finns ju massa olika sen privatiseringen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Efter min specifika upplevelse i förra veckan skulle jag rekommendera att lämna in på en fyrhjulsinställning. Det verkar vara ett bra sätt att hitta massor av fel i hjulupphängningen.
I mitt fall 32tkr av dåliga länkarmslagringar runt hela bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 08 sep 2025 13:16
Efter min specifika upplevelse i förra veckan skulle jag rekommendera att lämna in på en fyrhjulsinställning. Det verkar vara ett bra sätt att hitta massor av fel i hjulupphängningen.
Tesla kanske inte hittar speciellt många fel innan garantin går ut, jämfört med efter den gått ut?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 08 sep 2025 14:35
Tesla kanske inte hittar speciellt många fel innan garantin går ut, jämfört med efter den gått ut?
Det är ju faran. Men Besikta hittade inget som var tillräckligt glappt för att ens vara "bra att veta" på min bil, jag tänker att om de spänt upp en fyrhjulsmätrigg hade det varit tydligare att ngt var fel.

Jag hade knarrande och kluckanden som man inte har på en ny bil men som sagt inte tillräckligt för besiktningen. Men om man faktiskt mäter tänker jag att man får dokumentation att gå på, för garantiärende.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 08 sep 2025 14:45
AAKEE skrev: 08 sep 2025 14:35
Det är ju faran. Men Besikta hittade inget som var tillräckligt glappt för att ens vara "bra att veta" på min bil, jag tänker att om de spänt upp en fyrhjulsmätrigg hade det varit tydligare att ngt var fel.

Jag hade knarrande och kluckanden som man inte har på en ny bil men som sagt inte tillräckligt för besiktningen. Men om man faktiskt mäter tänker jag att man får dokumentation att gå på, för garantiärende.
En oberoende + en Tesla då kanske.

Jag är inte orolig själv, men jag tänker att det är ganska många som går en fet räkning hos Tesla efter garantin gått ut pga att man byter *allt*.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Jag ska köra en Teslaservice hos Grufman nu när bilen snart gått 7500 mil efter knappt tre år. Då borde de hitta ifall det är något allvarligt innan garantin tar slut. Om inte annat kan bilen få lite kärlek i form av bromsservice m.m. Har inte gjort något tidigare förutom att jag bytte kupéfilter och torkarblad för ett halvår sen.
Tesla-Service (Rekommenderas var 50.000km)

Kontroll av hjulupphängning och alla länkarmar
Lossgörning/smörjning av färdbroms fram & bak
Kontroll av belysning
Omfattande säkerhetskontroll inuti och under bilen
Kontroll kupefilter, torkare, spolning
Bromskontroll
Påfyllning spolarvätska, glykol etc
Uppsmörjning dörrar, gångjärn, lås och leder
Fri lånebil
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Skriv svar