Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Akiles

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av Akiles »

Hej,

Min App säger September 2025 ännu. Det är en AWD.

MVH
Användarvisningsbild
Oreo

Inlägg av Oreo »

Oktober enligt appen, RWD.
MYLR 2023 - Berlin byggd
MYRWD 2025 - Beställd
uvswe

Inlägg av uvswe »

AWD. September fortsatt enl appen.
2025: Model Y Juniper AWD, Stealth Grey - Beställd
Användarvisningsbild
Bellamron
Teslaägare

Inlägg av Bellamron »

AWD. September fortsatt enl appen.
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

Det börjar kännas positivt med September nu när nybeställningar fortsatt ligger kvar som September. Speciellt om dom justerat MYP till Oktober.
2025: MYLR AWD, Diamond Black - Beställd.
Användarvisningsbild
clawrius
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kim784009

Inlägg av clawrius »

Min MYP säger nu i appen sept-okt istället för bara sept :(
MYP 2025 (Juniper) - beställd 30/8
MYP 2023 - såld
MYLR 2021 - såld
M3SR+ 2019 - såld
JokerSt

Inlägg av JokerSt »

Det känns oroväckande nog som att befintliga beställningar av RWD får vänta till oktober medans AWD prioriteras. I alla fall baserat på svaren i tråden :)
SweMike

Inlägg av SweMike »

niclasb8811 skrev: 08 sep 2025 13:08
Beställde en Juniper AWD 28/8. Det står uppskattad leverans september 2025 i appen.
Jag beställde en Juniper AWD 8/8. Det är samma med den. Uppskattad september.
SweMike

Inlägg av SweMike »

JokerSt skrev: 08 sep 2025 16:18
Det känns oroväckande nog som att befintliga beställningar av RWD får vänta till oktober medans AWD prioriteras. I alla fall baserat på svaren i tråden :)
Eventuellt en dum fråga men varför beställer man en RWD när AWD erbjuds med 0% ränta? Det är bara om man köper bilen kontant som det finns någon anledning som jag ser det.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

clawrius skrev: 08 sep 2025 15:47
Samma här!
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Användarvisningsbild
DocPeace
Teslaägare

Inlägg av DocPeace »

Fick i dag VIN. Leverans 17. - 23. sept.
Juniper LR AWD vit, standard, Gbg. Beställt 17.7.
MY AWD vit 08´2022
snart MY Juniper AWD vit
JokerSt

Inlägg av JokerSt »

SweMike skrev: 08 sep 2025 16:44
JokerSt skrev: 08 sep 2025 16:18
Eventuellt en dum fråga men varför beställer man en RWD när AWD erbjuds med 0% ränta? Det är bara om man köper bilen kontant som det finns någon anledning som jag ser det.
Privatleasing ;)
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

DocPeace skrev: 08 sep 2025 17:07
Bästa jag läst idag. 😂
Andreasrh
Referralkod: ts.la/andreas737353

Inlägg av Andreasrh »

Man sitter som ett otåligt barn och väntar på uppdatering med VIN och ett leveransfönster, nu återstår bara tre veckor av september och inbyteserbjudandet jag fått går ut om lite drygt två veckor.

Kanske borde man kontakta Tesla och be dom förlänga erbjudandet på inbytet till och med den siste september för att vara på den säkra sidan.
BlevIngenCT

Inlägg av BlevIngenCT »

Hej, jag är också i väntrummet sen en vecka (på en Röd AWD LR) med "September-estimatet".

Har klurat lite om vi kommer få de nya LG 5M batterierna, som de kört ett tag nu från Shanghai och även den nya MYP producerats med i Berlin.
Googlar man runt lite så har det ju pratats om denna övergång ett bra tag och det vore förhoppningsvis en bonus att få dessa nyare batterier (med ~85KW och några mil extra räckvidd).
Och om det varit planen från Tesla en längre tid att gå över till LG 5M (för LR och P) och man nu fått ut det i produktion i Berlinfabriken för MYP, så borde sannolikheten vara ganska stor att man fortsätter med dem och att vi också kommer få de nyare batterierna (tänker iaf jag).

Har även roat mig att spekulera med AI-bottar som Grok, som även nämnde den nya höguplösta 16"-skärmen (som MYP och MYL fått), vilket jag inte tror vi kommer få i våra AWD LR, även om den också är en s.k. "Premium Model" (med fler högtalare m.m.).

Batterierna borde gå att läsa ut från VIN-siffrorna, när de första av oss i väntrummet fått dem av Tesla... (för en AWD LR).
BlevIngenCT

Inlägg av BlevIngenCT »

DocPeace skrev: 08 sep 2025 17:07
Kan du utröna via ditt VIN, vilka batterier som du kommer få?
Eller om du kan hitta något med BT5M i "vehicle info" kanske?
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

BlevIngenCT skrev: 09 sep 2025 12:36
Hej, jag är också i väntrummet sen en vecka (på en Röd AWD LR) med "September-estimatet".

Har klurat lite om vi kommer få de nya LG 5M batterierna, som de kört ett tag nu från Shanghai och även den nya MYP producerats med i Berlin.
Googlar man runt lite så har det ju pratats om denna övergång ett bra tag och det vore förhoppningsvis en bonus att få dessa nyare batterier (med ~85KW och några mil extra räckvidd).
Och om det varit planen från Tesla en längre tid att gå över till LG 5M (för LR och P) och man nu fått ut det i produktion i Berlinfabriken för MYP, så borde sannolikheten vara ganska stor att man fortsätter med dem och att vi också kommer få de nyare batterierna (tänker iaf jag).

Har även roat mig att spekulera med AI-bottar som Grok, som även nämnde den nya höguplösta 16"-skärmen (som MYP och MYL fått), vilket jag inte tror vi kommer få i våra AWD LR, även om den också är en s.k. "Premium Model" (med fler högtalare m.m.).

Batterierna borde gå att läsa ut från VIN-siffrorna, när de första av oss i väntrummet fått dem av Tesla... (för en AWD LR).
Jag har haft koll på alla LR, TM Sweden AB registrerat, byggdatum fram till 2025-08-28. Alla har 5L än.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
manneson

Inlägg av manneson »

BlevIngenCT skrev: 09 sep 2025 12:36

De gör nog så att de betar av lagret/leveransavtalen för de gamla cellerna, skärmarna etc på RWD och LR.
Sen införs det även på dom.
Så har de gjort historiskt med nya delar.
Så jag tror inte man skall räkna med att få det nya närmaste månaderna.
PSMKA

Inlägg av PSMKA »

Någon användare (som vissa vänder sig till) i tyska forumet med bra kontakt i fabrik skrev igår att inga bilar under gårdagen hade producerats med nytt batteri iallfall.
Användarvisningsbild
eVazer
Teslaägare

Inlägg av eVazer »

Äntligen .. MY LR Quicksilver beställd månadsskiftet juli-aug.
Dök upp VIN och leveransfönster idag vilket efter någon timma följdes upp med tidsbokning i veckan.
BlevIngenCT

Inlägg av BlevIngenCT »

manneson skrev: 09 sep 2025 13:50
De gör nog så att de betar av lagret/leveransavtalen för de gamla cellerna, skärmarna etc på RWD och LR.
Sen införs det även på dom.
Så har de gjort historiskt med nya delar.
Så jag tror inte man skall räkna med att få det nya närmaste månaderna.
Man kan ju iaf hålla tummarna och hoppas :)

... och lagerhållning försöker man ju minimera, plus att denna batteriövergång varit planerad en längre tid (vad jag läst mig till, om det nu är "sant").
ZBB

Inlägg av ZBB »

eVazer skrev: 09 sep 2025 14:07
Äntligen .. MY LR Quicksilver beställd månadsskiftet juli-aug.
Dök upp VIN och leveransfönster idag vilket efter någon timma följdes upp med tidsbokning i veckan.
Grattis! Väntar fortfarande på att något ska hända med min beställning, Stealth grey MYLR AWD (Beställde 16/7). Hoppas jag kan få den innan 18 September då inbyteserbjudandet går ut.
Användarvisningsbild
Rosse
Teslaägare

Inlägg av Rosse »

TeslaMac skrev: 08 sep 2025 16:45
clawrius skrev: 08 sep 2025 15:47
Samma här!
Samma för mig, och jag som sålde min gamla model y igår 😫
Akiles

Inlägg av Akiles »

Andreasrh skrev: 09 sep 2025 11:30
Man sitter som ett otåligt barn och väntar på uppdatering med VIN och ett leveransfönster, nu återstår bara tre veckor av september och inbyteserbjudandet jag fått går ut om lite drygt två veckor.

Kanske borde man kontakta Tesla och be dom förlänga erbjudandet på inbytet till och med den siste september för att vara på den säkra sidan.
oroa inte:
Skärmbild 2025-09-09 154819.png
Andreasrh
Referralkod: ts.la/andreas737353

Inlägg av Andreasrh »

Akiles skrev: 09 sep 2025 15:49
Andreasrh skrev: 09 sep 2025 11:30

oroa inte:
Bonusen är jag inte orolig över, värre med 0% ränta i så fall som inte haft den skrivelsen. Och så har jag sett flera som fått kraftigt sänkta inbytespriser när de får skicka in om sitt inbyte på nytt då tiden gått ut.
Skriv svar