Freez skrev: ↑02 sep 2025 09:28
roffe_s skrev: ↑01 sep 2025 22:32
termosen skrev: ↑01 sep 2025 22:03
roffe_s skrev: ↑01 sep 2025 21:44
AAKEE skrev: ↑01 sep 2025 18:23
Tesla förtjänar säkerligen ett tapp, men eftersom Tesla är extremt kvartalsbokslutsorienterade har nyheten om Tesla och extrema tapp hållit på Januari-Februari, April-Maj, Juli-Augusti osv i flera år.
Att Tesla sålt lite i dessa månader betyder ingenting egentligen eftersom de här nyheterna förekom i dessa månader även innan Elons hälsningar.
Ptjaa, vi kan ju inte stirra oss blinda på en enskild månad. Men förstår jag car.info rätt nyregistrerades 3 995 nya Teslor jan-aug 2025, motsvarande period 2024 nyregistrerades 11 709 nya Teslor. Det motsvarar ett tapp på drygt 65%, lär ju utgöra en hyfsat statistiskt säkerställd nedgång?
Även YoY är nedgången signifikant, leveranstiderna för de som beställer idag är ju dessutom relativt korta.
Vad detta kan bero på är ju diskuterat i andra trådar. Men vare sig kvartalshets eller brist på bilar lär kunna förklara utfallet detta år…
Man ska passa sig för att inte använda hela kvartal när det gäller Teslas siffror. Leveranserna har gått ner, men du får vänta på sep innan vi kan summera året hittills. Men de hämtar ju inte ikapp 8000 bilar.
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.
Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Jaså? Personligen har jag andra signaler, de företag jag känner till har nog mer angett följande anledningar i prioritetsordning:
1 - Ekonomi. Med tanke på att många företag hamnat med skägget i brevlådan när Tesla justerat prisbilden nedåt har de kalkylerade kapitalkostnaderna blivit åtskilligt högre än vad besluten grundades på. Vidare har t ex reparationskostnader ökat på grund av att antalet verkstäder blivit högst begränsat.
2 - Konflikten. Många företag förhandlar med IF Metall eller andra förbund som sympatiserar med strejken. De har även affärsrelationer med företag som i sin tur har avtal med förbunden. Det ger i vart fall utrymme för kommentarer eller glirlingar i olika sammanhang.
3 - Det finns idag mycket kompetenta alternativ, så varför komplicera sin tillvaro med punkt 1 och 2?
Hos mina kontakter har i alla fall inköpscheferna makten över ramavtalen, HR-avdelningen avropar mot dessa avtal. Och naturligtvis finns undantag och extremer, som t ex redan nämnda LKAB.
Men - enligt mina kontakter hos medelstora och stora nationella bolag - är detta främst en fråga om att undvika finansiella risker och onödiga problem/besvär vad avser kundrelationer och obekväma kommentarer. Inte några tysta överenskommelser eller andra principer.
Mina 2p.