MY som taxibil?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

westerlu77

MY som taxibil?

Inlägg av westerlu77 »

Finns det några taxi-chaffisar som hänger på detta forum som vill ge sin syn på MY? Det skulle vara intressant att höra deras syn på bilen. Tänker också när dom ska bytas ut, kommer dom hoppa på Juniper?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MY som taxibil?

Inlägg av mikebike »

Man ser ju en del. Ofta med påklistrade extra dörrhandtag. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

De flesta taxichaufförer är nog fullt upptagna med körningar för att få vardagen att gå ihop. De som kör Tesla och försöker svara på inlägg här med förlitan på FSD har nog lämnat branschen för gott :roll: .
M3 LR -20
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

TobbeW skrev: 09 sep 2025 18:12
Med tanke på att nybilsgarantin endast gäller upp till 8000mil bör det väl vara ett tveksamt val som taxibil kan man tycka, det är väl inget unikt med en taxibil som rullar långt över 8000mil på 1 år...
Dessutom Teslas service på det. Jag var på SC en gång när en "droskägare" kom och frågade efter sin bil. Han fick ett rätt snorkigt svar. Typ "du vet vad som gäller, taxi har ingen förtur".

Jag vet att Bilia hade en "gräddfil" för taxi eftersom de förlorar pengar varje timme som bilen står på verkstad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Har åkt Model Y som taxi både i Sverige och i utlandet. Alla har varit mycket nöjda med bilen och speciellt att de inte måste in på service hela tiden - tid som de kan använda för att ta kunder på istället.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

mikebike skrev: 09 sep 2025 20:22
Dessutom Teslas service på det. Jag var på SC en gång när en "droskägare" kom och frågade efter sin bil. Han fick ett rätt snorkigt svar. Typ "du vet vad som gäller, taxi har ingen förtur".

Jag vet att Bilia hade en "gräddfil" för taxi eftersom de förlorar pengar varje timme som bilen står på verkstad.
Det där är/var väl ofta en deal mellan firman som sålde bilarna och taxiföretaget.

..Dock lite svårare att uppnå när det gäller tesla då det inte är en firma/kedja som har kontroll både på försäljningen och service/reparationer.

Sådana deals är nog värt mycket mer för en taxifirma än längd på nybilsgaranti och annat.

När jag i forntiden praktiserade på Auto-sport (som sålde yamaha MC trots namnet) så hade dom ju deal med MC-budet, när det rullade ner ett MC-bud i verkstan så släppte man allt och fixade den hojen så han kunde återgå till arbetet, sen fortsatte man på andra kunders hojar.

Detta var ju givetvis också en deal man hade gjort när man sålde hojarna, och antagligen tog betalt för.
Skriv svar