Design, tyskland vs Kina

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: Design, tyskland vs Kina

Inlägg av tesla newbie »

BrooklynS skrev: 11 sep 2025 09:39
Hjulupphängningar, luftfjädringar osv är Mercedes. Tyvärr byggdes de i en fabrik som inte levererade jämnhet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hjulupphängning är jag ganska säker på att det INTE är Mercedes. Model S pre Plaid använder "integral link"-upphängning (uppfanns av BMW och kom först i denna form i 7-serien E38). Finns ingen Mercedes-modell som använder denna upphängning. Mercedes bakhjulsdrivna bilar använder alla 5-länkad bakvagn som uppfanns av Mercedes och debuterade i Mercedes 190.

Här är delarna som Model S delade med Mercedes: https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... cars-have/

Model S:
Model S.jpg

Mercedes E-klass:
W213.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

tesla newbie skrev:
BrooklynS skrev: 11 sep 2025 09:39
Hjulupphängningar, luftfjädringar osv är Mercedes. Tyvärr byggdes de i en fabrik som inte levererade jämnhet.

Hjulupphängning är jag ganska säker på att det INTE är Mercedes. Model S pre Plaid använder "integral link"-upphängning (uppfanns av BMW och kom först i denna form i 7-serien E38). Finns ingen Mercedes-modell som använder denna upphängning. Mercedes bakhjulsdrivna bilar använder alla 5-länkad bakvagn som uppfanns av Mercedes och debuterade i Mercedes 190.

Här är delarna som Model S delade med Mercedes: https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... cars-have/

Model S:
Model S.jpg

Mercedes E-klass:
W213.jpg
Aha, OK.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

tesla newbie skrev: 09 sep 2025 23:11
Teslasemitruck skrev: 09 sep 2025 22:36
Huawei
Varär Nokia och Sony Ericsson när man behöver dom. Tror att en tysk tvättmaskinstillverkare typ Bosch får visa vägen
Ja ärligt talat förstår jag inte varför Volvo Cars har sådana problem med sin mjukvara. Jag träffar fantastiska programmerare dagligen på jobbet. Vi har flera företag i Sverige som gör utmärkt mjukvara, så vad händer på Volvo? Verkar inte vara några problem med mjukvaran i JAS 39 Gripen….
Ring ring, Långholmen på tråden.
Långholmen vill påminna om att problemfri programvara inte är garanterad i JAS 39 Gripen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/JAS-minnet
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

tesla newbie skrev: 09 sep 2025 10:39
Jag måste säga att jag är imponerad av hur bra de kinesiska tillverkarna har blivit på snygg design. Av dessa tre bilar så är Xiaomi utan tvekan den snyggaste tycker jag. Jag förstår på riktigt inte varför tyskarna envisas med dessa höga huvar. Det är en elbil, man behöver inte få plats med en V8!

Ix3 ev.jpg
GLC EV.jpg
yu7.jpg
Jag läste att MBs EQ serie, de som vi i europa anser vara runda och fula, de designades just för att passa in i Kina, men att Kineserna inte uppskattar den designen heller, de vill att en bil från europa ska se ut som en bil från europa.

Betyder att MB och andra legacy tillverkare missade den lilla detaljen, att kunderna förväntar sig och vill ha det "typiska" europeiska designen.

(Samma misstag gjorde IKEA med sina köttbullar, vid hästköttskandalen för många år sedan, då skröt IKEA att det var lokalt Kinesiskt kött, och kunderna blev förfärade, de ville ha svenskt kött inte kinesiskt kött, då de visste vad lokalt producerat innebär i Kina)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Lerumsexpressen skrev: 11 sep 2025 23:02
Huawei
Varär Nokia och Sony Ericsson när man behöver dom. Tror att en tysk tvättmaskinstillverkare typ Bosch får visa vägen
Ja ärligt talat förstår jag inte varför Volvo Cars har sådana problem med sin mjukvara. Jag träffar fantastiska programmerare dagligen på jobbet. Vi har flera företag i Sverige som gör utmärkt mjukvara, så vad händer på Volvo? Verkar inte vara några problem med mjukvaran i JAS 39 Gripen….
Långholmen vill påminna om att problemfri programvara inte är garanterad i JAS 39 Gripen.

..Ett PROTOTYPFLYGPLAN under UTPROVNING som vansinnigt nog användes för avancerad uppvisningsflygning över människor..

frågor på det ?
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Kan inget om mjukvaruutveckling, men en hel del om styrsystem.

Skulle inte alls förvåna mig om utvecklarna toppstyrs av äldre chefer med nollkunskap om systemen som ska implementeras.

Stöter på det dagligen där system har blivit en ”julgran” för att chefen inte vet bättre. Fel folk på fel plats.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

repulsiv skrev:
Lerumsexpressen skrev: 11 sep 2025 23:02
Huawei

..Ett PROTOTYPFLYGPLAN under UTPROVNING som vansinnigt nog användes för avancerad uppvisningsflygning över människor..

frågor på det ?
Inga frågor.

Det var väl snart 30 år sedan dessutom. Edit: 32 år sedan.

Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar