Raven vs Palladium
Moderator: Redaktion
Raven vs Palladium
Tesla-Hackern green delar sina tankar om nya vs äldre MX.
Ni som haft bägge, håller ni med?
Ni som haft bägge, håller ni med?
Re: Raven vs Palladium
Har inte haft bägge, men såg hans åsikt om avsaknad av USS. Senast idag skrek bilen stanna när det var minst en halvmeter till kontakt med hinder och kofångaren.
Skulle parkera på en mindre ICA-parkering och behövde få bilen långt fram så den ryms i rutan och slipper bli påbackad av någon som inte kan hantera sin bil.
När bilen skrek visste jag att minst en halvmeter var utanför p-rutan bakåt så jag behövde köra nära hindren i framkant.
Detta är inget problem med vår Audi eller den förra Teslan med USS.
Med ”vision” har jag inget som helst stöd/hjälp när jag behöver det, eftersom min egen avståndsbedömning är mindre dålig än vision.
Här har bilen skrikit ”Stoppa” de sista ~40 centimetrarna vilket gör en osäker då den grafiska bilden smält ihop bilen och hindrena till en gröt de sista 40cm:arna.
Bilden är där jag inte tordes köra så mycket längre fram för att inte skada bilen.
Utan det förvirrande vision som skriker hade jag kanske tordats ta en dm till. Såhär såg det ut bak. Tänk er att jag stannat 40-50cm tidigare, när bilen började skrika. Så jäkla kass, att jag inte har några ord.
Under två års tid har jag hittills inte haft någon hjälp av systemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9533
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Raven vs Palladium
I inlägget nämns "bumper camera", något som naturligtvis borde finnas på alla bilar som saknar sensorer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Raven vs Palladium
Vilket leder oss in på att det inte borde finnas bilar som saknar USS-sensorer (eller annan kvalitativ avståndsmätning). Man kan såklart använda kameror men eftersom det inte är en kvalitativ mätning av avstånd utan en bedömning som lider av samma problem som våra ögon (tex illusioner) så bör det sitta USS för att hjälpa till med en exakt mätning av hur långt det är till hinder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9533
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Raven vs Palladium
Precis, mer information skall aldrig vara ett problem.AAKEE skrev: ↑14 sep 2025 21:33Vilket leder oss in på att det inte borde finnas bilar som saknar USS-sensorer (eller annan kvalitativ avståndsmätning). Man kan såklart använda kameror men eftersom det inte är en kvalitativ mätning av avstånd utan en bedömning som lider av samma problem som våra ögon (tex illusioner) så bör det sitta USS för att hjälpa till med en exakt mätning av hur långt det är till hinder.
Att "mäta" med en kamera kan inte bli något annat än gissningar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5921
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Raven vs Palladium
USS har givna fördelar när det är små kontraster där kamerorna inte ser bra, men vision är överlägset på parkeringar med målade streck. Jag tycker det är svårt att parkera rakt i ”rutorna” emellanåt. Inga problem med vision. På 2018 använder jag också ofta backkameran för att få visuell vägledning. Förlitar mig inte bara på USS.
När jag kör i lite högre gräs, som på landet är vision helt värdelöst, bilen får spelet bokstavligen, men USS är inte helt OK där heller.
När jag kör i lite högre gräs, som på landet är vision helt värdelöst, bilen får spelet bokstavligen, men USS är inte helt OK där heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 845
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Raven vs Palladium
Med risk för OT så tycker jag det finns fördelar och nackdelar med båda. USS är känsligare än kameror. Man bör vara försiktig med högtryckstvättar om man har USS, eftersom de kan ta skada om man spolar för nära med högtryck. Dessutom kan USS få "frispel" (varnar konstant) om det kommer snö eller regn på dem. Jag tycker frontkamera med spolning är en fullvärdig ersättare för USS fram. Dock är det obegripligt att Tesla inte införde frontkamera samtidigt som de tog bort USS.
Re: Raven vs Palladium
Det är väl inte antingen eller? Att USS + kameror med computer vision är bäst är det väl ingen som ifrågasätter?tesla newbie skrev: ↑15 sep 2025 09:13Med risk för OT så tycker jag det finns fördelar och nackdelar med båda. USS är känsligare än kameror. Man bör vara försiktig med högtryckstvättar om man har USS, eftersom de kan ta skada om man spolar för nära med högtryck. Dessutom kan USS få "frispel" (varnar konstant) om det kommer snö eller regn på dem. Jag tycker frontkamera med spolning är en fullvärdig ersättare för USS fram. Dock är det obegripligt att Tesla inte införde frontkamera samtidigt som de tog bort USS.
Jag tycker det är obegripligt att man tar bort USS även om man gör kameratekniken bättre. I slutändan är MX en premiumbil och många förväntar sig att funktioner ska fungera väl. Att ha USS på S/X skulle dessutom antagligen förbättra kamera-lösningen även för 3/Y (eftersom USS ger referensdata/ground truth).
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Raven vs Palladium
För oss om sakar USS och frontkamera är det absolut bästa att backa in, vision ritar då upp linjer osv och kamerorna bak och på sidorna ger bra bild hur nära man faktiskt är.
Inte så länge sedan de flesta bilar som hade USS bara hade det bak så vi som var med på den tiden är ju redan vana att backa in
(Annars köper man EAP och låter bilen själv lösa backandet.. )
Inte så länge sedan de flesta bilar som hade USS bara hade det bak så vi som var med på den tiden är ju redan vana att backa in
(Annars köper man EAP och låter bilen själv lösa backandet.. )
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Raven vs Palladium
Håller med om att det är bra att backa in eftersom kameran är där.Earplugged skrev: ↑15 sep 2025 10:04För oss om sakar USS och frontkamera är det absolut bästa att backa in, vision ritar då upp linjer osv och kamerorna bak och på sidorna ger bra bild hur nära man faktiskt är.
Inte så länge sedan de flesta bilar som hade USS bara hade det bak så vi som var med på den tiden är ju redan vana att backa in
(Annars köper man EAP och låter bilen själv lösa backandet.. )
Jag har använt Autopark två gång efter sommaren och en gång misslyckades den med att fickparkera och den andra gången så fick jag avbryta för att den var 2cm i från en annan bil med min dragkrok och backade glatt på.. Det funkade bättre på min Nissan Qashqui 2017.
Re: Raven vs Palladium
När jag ska in i mitt 6m dubbelgarage måste jag backa in, för att kunna komma ur bilen.Earplugged skrev: ↑15 sep 2025 10:04För oss om sakar USS och frontkamera är det absolut bästa att backa in, vision ritar då upp linjer osv och kamerorna bak och på sidorna ger bra bild hur nära man faktiskt är.
Inte så länge sedan de flesta bilar som hade USS bara hade det bak så vi som var med på den tiden är ju redan vana att backa in
(Annars köper man EAP och låter bilen själv lösa backandet.. )
Det är ganska precis i längd, runt 10-15cm marginal fram och ~30cm bak till de skåp som står bakom.
Bilens system ger ingen ledning när jag står rätt då systemet ritar ihop garaget och bilen till en gröt innan jag är framme. Oftast skriker bilen stoppa innan nosen är inne i garaget. (Tidigare skrek bilen ungefär när halva bilen var inne.)
Kameran är blöt, smutsig eller snöbelagd minst hälften av gångerna på årsbasis och jag har vart tvungen att tejpa en bred svart linje i golvet så att jag kan se rätt pos med kameran när det egentligen inte går se.
Model 3:n som hade USS fungerade ypperligt, liksom min tidigare A6 Avant som också tog merparten av utrymmet. Och min A5.
Det är bara sedan jag blev av med USS som det är ett besvär att backa in.
Kameran bak blir oanvändbar betydligt fortare av snö än USS blir det. Det är rätt ovanligt att USS-arna inte löser ut avståmdsmätningen.
Är en USS igenfrostad så löser de andra att leda mig rätt om jag backar in A5 där Teslan normalt står.
Jag har aldrig vart med om att vatten/fukt eller smuts satt en USS ur spel (ändå bor jag i norra Norrland och har hunnit med ganska många år med p-sensorer)
Stora mängder snö gör det såklart och frost i kombo med smutsig kofångare kan ta en USS om bilen stått ute i vissa förhållanden men då är det i princip alltid en som är utslagen och de andra fungerar.
Jag skulle inte klaga en sekund om systemet gjorde jobbet det ska. Bilen eller Tesla får göra precis som de vill om systemet ger det stöd jag behöver, fast tyvärr är det inte så det blivit.
Jag har inget system ombord som ger parkeringshjälp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9533
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Raven vs Palladium
"Backar in"Earplugged skrev: ↑15 sep 2025 10:04För oss om sakar USS och frontkamera är det absolut bästa att backa in, vision ritar då upp linjer osv och kamerorna bak och på sidorna ger bra bild hur nära man faktiskt är.
Inte så länge sedan de flesta bilar som hade USS bara hade det bak så vi som var med på den tiden är ju redan vana att backa in
(Annars köper man EAP och låter bilen själv lösa backandet.. )
Jag fickparkerar varje gång jag kommer hem, och kör ut från fickparkering varje gång jag kör iväg. Jag uppskattar mina uss och tänker inte köpa en bil utan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.