Dom har bara begränsat effekten, så att batterierna skall klara sig lite längre i endurance modetesla newbie skrev: ↑03 sep 2025 11:15Numera har Tesla infört en endurance mode vilket gör att batteriet klarar sig bättre:
Men Model 3 Performance passar nog bättre som rolig daily driver än banbil.
Elmotorer överlägsna eller inte
Moderator: Redaktion
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
- Sportbilsentusiasten
Bilar blir allt tyngre och större, oavsett bränsle och typ.AAKEE skrev: ↑01 sep 2025 17:33Vad din Miata och vad en Porsche 911 väger är väl inte jätterelevant?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 16:25Min Miata väger en bit över 1000kgAAKEE skrev: ↑31 aug 2025 10:58Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 aug 2025 08:25Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet...![]()
En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.
Har övervägt A7 som bil ett antal ggr. Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.
Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt, men du har rätt, de är inte lika lätta![]()
![]()
En 911 väger 1.4 ton utan en massa extrautrustning och 2wd
Min Mazda Rx3 väger 955kg och har 450-500hk beroende på laddtryck (bara begränsat av turbon, så 600-700hk med en annan turbo).
Eftersom det inte fanns några elbilar 1973 så är även det helt irrelevant.
Det är många BMW och Audi som väger lika mycket eller mer än en model 3 eller Y trots att de är jämförbara i storlek.
Viktskillnaden mellan en Tesla och en jämförbar bil med åtminstone någon prestanda är nog mindre än vad de flesta tror.
För oss som gillar körkänsla är därför låg vikt, låg tyngdpunkt och kommunikation viktigt.
Idag har tyvärr få upplevt var det gör för trivseln bakom ratten, så allt idag tenderar handla om finesser.
Vår nu skrotade VW Up var fantastiskt trevlig att ratta trots sina 75hk.
Idag är just vikten enl mig det enda elbilar är sämre på. Men det kommer fixas med teknikutveckling.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 sep 2025 09:55Bilar blir allt tyngre och större, oavsett bränsle och typ.AAKEE skrev: ↑01 sep 2025 17:33Vad din Miata och vad en Porsche 911 väger är väl inte jätterelevant?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 16:25Min Miata väger en bit över 1000kgAAKEE skrev: ↑31 aug 2025 10:58Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 aug 2025 08:25Totalt sett är elbilar överlägsna i allt utom körglädje. Låg vikt ni vet...![]()
En 2025 Audi A7 sportback s-tronic med regnummer MRM85Z har tjänstevikten 2276kg.
Har övervägt A7 som bil ett antal ggr. Model S och A7 är ganska jämförbara som bilar.
Det skiljer 1kg mellan dem i tjänstevikt, men du har rätt, de är inte lika lätta![]()
![]()
Min Mazda Rx3 väger 955kg och har 450-500hk beroende på laddtryck (bara begränsat av turbon, så 600-700hk med en annan turbo).
Det är många BMW och Audi som väger lika mycket eller mer än en model 3 eller Y trots att de är jämförbara i storlek.
Viktskillnaden mellan en Tesla och en jämförbar bil med åtminstone någon prestanda är nog mindre än vad de flesta tror.
För oss som gillar körkänsla är därför låg vikt, låg tyngdpunkt och kommunikation viktigt.
Idag har tyvärr få upplevt var det gör för trivseln bakom ratten, så allt idag tenderar handla om finesser.
Idag är just vikten enl mig det enda elbilar är sämre på. Men det kommer fixas med teknikutveckling.
Vilket innebär att för mig som gillar körkänsla, vill köra på el och bara vill ha en bil så finns det inte så mycket alternativ till Tesla i dagsläget. Jag hoppas på BMW:s neue klasse, men nya iX3 väger 2360 kg vilket inte bådar gott för körglädjen.
- Sportbilsentusiasten
Alltså elbil är överlägsen som pendlarbil, alltid uppladdad.AAKEE skrev: ↑07 sep 2025 10:58Ja, jag har aldrig haft räckviddsångest med elbil, som elbilsmotståndarna ofta pratar om.BrooklynS skrev: ↑07 sep 2025 06:08Nu är det ju så att elbilister i allmänhet har kört fossilbilar i många år och kanske också har minst en fossilbil kvar i hushållet. Som behöver tankas. Och då iakttar man fenomen man tidigare inte tänkt på och som faktiskt tar tid som man aldrig behöver lägga längre.
I exemplet ovan när jag hade 50km till jobbet med en bensinbil som helt plötsligt hade gränsfall på bränslemängden blev det en form av räckviddsångest. A6:an hade en förmåga att tex visa 30km på färddatorn vid parkering men 0 km när man skulle köra hem. Då var det faktiskt räckviddsångest till macken ( ~10-15km).
Elbilen började den resan med bra marginaler varje gång, så då uppstod det aldrig.
Men det räcker med att ha elbil, som vi, sedan somras för att det jag VISSTE skulle ske. "Skit ska vi ladda nu igen, och dessutom stanna på en plats ute i ingenstans" Vi åker nämligen långt och fort då vi ska förflytta oss.
Men överlägsenheten i daglig pendling överväger nackdelarna!
Just laddning på resa var en viktig parameter då hustrun valde C40 då Google är skitbra på navi med laddplanering. Laddar bara på Tesla och börja lära oss var dessa finns i sverige. Precis som vi alltid tankar på Shell (St1)
- Sportbilsentusiasten
M3P är kanon att ratta (för att vara elbil), men gillar inte Y - men gillar inga SUV så där är orsaken...tesla newbie skrev: ↑03 sep 2025 09:41Bromsarna är för klena för hård bankörning, men chassit verkar det inte vara något fel på:RareEarth skrev: ↑02 sep 2025 14:00Har aldrig kört M3P, men MY bygger på samma plattform och MY har dålig väghållning. Har svårt att tro att M3 har ett bra chassi. Det är inte direkt det man läser i tester.tesla newbie skrev: ↑02 sep 2025 13:12Fast det är inte bara accelerationen som är bra i M3P. Styrresponsen också. Har inte kört någon annan elbil med samma vassa instyrning som M3P. Det är denna respons som jag uppskattar hos Tesla och har svårt att hitta i någon annan elbil. Snabb acceleration erbjuder massa elbilar idag, men få kommer i närheten av Teslas nivå av respons i styrning och gaspedal.
Dock lär förstås inte styrresponsen vara lika bra som i en lätt bensindriven sportbil. Hög vikt är tyvärr oerhört svårt att trolla bort. Det går att göra tunga bilar som inte kränger i kurvor men de kommer alltid kännas sävligare i reaktionerna.
Sen vet jag inte om MY har så dålig väghållning. Beror väl på vad man jämför med. Det är trots allt en relativt stor och tung familjebil. Sedan måste man skilja på handling och roadholding. Jag pratar om hur bilen reagerar på styrinput och där uppskattar jag direktheten i Model 3 och Y. För mig som mest kör lite fort på kurvig landsväg är det sådana saker som är relevant. Polestar 3 har bättre väggrepp än Model Y men den känns segare i reaktionerna.
iX3 är ju en stor SUV-ish.tesla newbie skrev: ↑17 sep 2025 10:03Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 sep 2025 09:55Bilar blir allt tyngre och större, oavsett bränsle och typ.AAKEE skrev: ↑01 sep 2025 17:33Vad din Miata och vad en Porsche 911 väger är väl inte jätterelevant?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 16:25Min Miata väger en bit över 1000kgAAKEE skrev: ↑31 aug 2025 10:58
Min Plaid har 2277kg tjänstevikt.
![]()
Vilket innebär att för mig som gillar körkänsla, vill köra på el och bara vill ha en bil så finns det inte så mycket alternativ till Tesla i dagsläget. Jag hoppas på BMW:s neue klasse, men nya iX3 väger 2360 kg vilket inte bådar gott för körglädjen.
Klart den hade vägt även som fossil, och körkänslan torde oavsett inte vara ”sportig”.
Går man på fossila bilar så är numera inte dessa mycket lättare än en elbil.
Skillnaden är ganska liten redan idag och som jag visat tidigare är emellanåt fossilarna tyngre.
BMW står ju generellt för körglädje, så en 530 xDrive mot en Y LR:
En BMW 530e xDrive Touring M Sport 25 (rymmer ungefär det man får med i en Y) väger 2255 i tjänstevikt och en Y LR (2025), Opal/Juniper väger 2080kg i tjänstevikt.
BMW 530 reg: JBJ75J
Y LR reg: FTH08U
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Biltemakörv också! (Det finns faktiskt lite annat i Biltemas cafe med)
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Inte mycket till riktig lunch där heller.

Det kanske får bli en väntkorv där om ett par veckor, sedan middag hos Mamma. Jag är ensam i bilen denna gång, så då får jag bestämma vad jag äter.

Senast jag var i Sundsvall (ensam) köpte jag en räkmacka i Söderhamn och sedan letade jag upp en trevlig plats att äta den på.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Fast en 530e är inte en ren fossilbil det är en laddhybrid. En 520d xDrive touring (UWB28C) väger 2050 kg.AAKEE skrev: ↑17 sep 2025 10:34iX3 är ju en stor SUV-ish.tesla newbie skrev: ↑17 sep 2025 10:03Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 sep 2025 09:55Bilar blir allt tyngre och större, oavsett bränsle och typ.AAKEE skrev: ↑01 sep 2025 17:33Vad din Miata och vad en Porsche 911 väger är väl inte jätterelevant?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 16:25
Min Miata väger en bit över 1000kg![]()
Klart den hade vägt även som fossil, och körkänslan torde oavsett inte vara ”sportig”.
Går man på fossila bilar så är numera inte dessa mycket lättare än en elbil.
Skillnaden är ganska liten redan idag och som jag visat tidigare är emellanåt fossilarna tyngre.
BMW står ju generellt för körglädje, så en 530 xDrive mot en Y LR:
En BMW 530e xDrive Touring M Sport 25 (rymmer ungefär det man får med i en Y) väger 2255 i tjänstevikt och en Y LR (2025), Opal/Juniper väger 2080kg i tjänstevikt.
BMW 530 reg: JBJ75J
Y LR reg: FTH08U
Sedan rymmer en Model Y betydligt mer än en 5-serie om man utnyttjar baljan under golvet samt frunken. Enligt ADAC så rymmer 5 serien 675 liter bakom andra raden om man lastar upp till taket. Model Y rymmer 725 liter....
Angående körglädje:
Det jag är ute efter är snabb instyrning och att bilen "sätter sig" ganska snabbt efter styrinput. Denna känsla får jag i min MY Long range 2021. Jag får den också (givetvis) i nya M3P. Men när jag kör bilar som BMW i4, i5, iX och Polestar 3 och 4 så tycker jag att det finns en märkbar fördröjning mellan att man styr in och att bilen "lutat färdigt". Även om man kör dämparna i hårdast möjliga inställning. Den enda förklaring jag kan ge till denna skillnad är vikten. Men en el-suv känns oftast mer "planted" än en fossil dito eftersom tyngdpunkten är mycket lägre. Tyngdpunkten på min Model Y är en decimeter lägre än i min förra BMW X3 diesel. Det känns definitivt när man kör. Bara för att en el-suv ser ut som en fossil-dito så betyder det inte att köregenskaperna är lika.
Valde med flit en hybrid 530.tesla newbie skrev: ↑17 sep 2025 12:23
Fast en 530e är inte en ren fossilbil det är en laddhybrid. En 520d xDrive touring (UWB28C) väger 2050 kg.
Sedan rymmer en Model Y betydligt mer
530, för prestandan och då finns bara laddhybrid.
2.0 diesel på 197hk är kanske lute tunt på en tvåtonsbil, i vart fall i mil värld.
Har vi någon annan bil från 2025, 4-hjulsdriven med någorlunda prestanda och utrymmen som en Y, eller kanske den typ av bil vi kan tro att man kommer ifrån och som kan vara en konkurrent när man köper en Y?
En Vw Tiguan 25 verkar ligga runt 1900kg
En XC60T6 25, 2260kg
En några år gammal XC60 halvsnik, men AWD med 197hk 2025kg.
Det är inte givet att bilen bredvid dig är lättare bara för att den går på bensin/diesel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5