Tesla ökar produktionen i Giga Berlin

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla ökar produktionen i Giga Berlin

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla ska öka produktionen av Model Y i sin bilfabrik utanför Berlin. Fabrikschefen André Thierig berättade i en intervju med tyska nyhetsbyrån DPA att de planerar att höja produktionsvolymerna under resten av året, för att kunna bemöta den växande efterfrågan från kunderna.

“Vi har mycket goda försäljningssiffror och har därför reviderat våra produktionsplaner för tredje och fjärde kvartalet”, sa han till DPA och tillade att de har fått mycket goda signaler från alla deras marknader. “Detta sträcker sig långt bortom Tyskland. Vi levererar till över 30 marknader och ser definitivt en positiv trend.”

Under det första halvåret har Teslas globala försäljning minskat med 13%, i Europa var nedgången ännu värre. Men nu verkar det börja vända enligt André Thierig.

Berlinfabriken har dessutom fått börja leverera till nya marknader. Av tulltekniska skäl är det Berlin-fabriken som levererar till Thailand och Indien, inte Teslas kinesiska fabrik. Och nyligen har de även börjat leverera bilar till Kanada. På grund av pågående tullkrig mellan USA och Kanada har landet infört 25% tull på amerikanska bilar. Och sedan tidigare har Kanada 100% tull på kinesiska elbilar. Däremot kan bilar från Europa importeras till Kanada i stort sett tullfritt. Genom att skicka Model Y från Berlin kunde Tesla sänka sina priser i Kanada rejält.

Samtidigt hör vi nyheter om att sedan förra veckan levereras Model Y bilarna från Berlin fabriken med större batterier och förbättrade motorer. Model Y Long Range ska nu klara 600 km WLTP räckvidd med 20-tums fälgar, mot 568 km förut. Med 19-tums fälgarna ännu längre. Batteripacket sägs ha ökats till dryga 83 kWh varav nästan 80 kWh ska vara netto tillgängliga. Förutom ökad kapacitet ska de nya batterierna även kunna laddas snabbare, med uppemot 256 kW laddeffekt i början, när batteriet är tomt. Laddeffekten minskar sedan i takt med att batterierna laddas, men uppges vara drygt 100 kW även vid 60% batteriladdning.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-okar-p ... ga-berlin/
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla ökar produktionen i Giga Berlin

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 18 sep 2025 08:00
[ 600 km WLTP räckvidd med 20-tums fälgar, mot 568 km förut. Batteripacket sägs ha ökats till dryga 83 kWh varav nästan 80 kWh ska vara netto tillgängliga.
Det är det där med netto och brutto igen.
Säg att batteriet är på 84.2 kWh och ungefär 80.4 ”netto”.

Då används alla 84kWh för att ge 600km WLTP.
Alla 84.2kWh är tillgängliga att köra på.
80.4 kWh ligger mellan 100-0% på skärmen. Kör man inte bilen tills den stannar, utan till 0% på skärmen kommer man 573 km med WLTP-förbrukning.

Förutom ökad kapacitet ska de nya batterierna även kunna laddas snabbare, med uppemot 256 kW laddeffekt i början.
I verkligheten laddar batteriet med max 250kW och de överskjutande är batterivärmning och bilens klimatanläggning och övrig förbrukning etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

Dom behöver en fabrik i Sydostasien.
Thailand eller Indonesien vore nog lämpligt.
Stor potential där. Europa är ju på dekis.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

"...uppges vara drygt 100 kW även vid 60% batteriladdning."

Om det stämmer så är det en förbättring jämfört med mitt batteri.
Screenshot_20250915_164354_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
backe

Inlägg av backe »

Bild

Tesla ska öka produktionen av Model Y i sin bilfabrik utanför Berlin. Fabrikschefen André Thierig berättade i en intervju med tyska nyhetsbyrån DPA att de planerar att höja produktionsvolymerna under resten av året, för att kunna bemöta den växande efterfrågan från kunderna.

“Vi har mycket goda försäljningssiffror och har därför reviderat våra produktionsplaner för tredje och fjärde kvartalet”, sa han till DPA och tillade att de har fått mycket goda signaler från alla deras marknader. “Detta sträcker sig långt bortom Tyskland. Vi levererar till över 30 marknader och ser definitivt en positiv trend.”

Under det första halvåret har Teslas globala försäljning minskat med 13%, i Europa var nedgången ännu värre. Men nu verkar det börja vända enligt André Thierig.

Berlinfabriken har dessutom fått börja leverera till nya marknader. Av tulltekniska skäl är det Berlin-fabriken som levererar till Thailand och Indien, inte Teslas kinesiska fabrik. Och nyligen har de även börjat leverera bilar till Kanada. På grund av pågående tullkrig mellan USA och Kanada har landet infört 25% tull på amerikanska bilar. Och sedan tidigare har Kanada 100% tull på kinesiska elbilar. Däremot kan bilar från Europa importeras till Kanada i stort sett tullfritt. Genom att skicka Model Y från Berlin kunde Tesla sänka sina priser i Kanada rejält.

Samtidigt hör vi nyheter om att sedan förra veckan levereras Model Y bilarna från Berlin fabriken med större batterier och förbättrade motorer. Model Y Long Range ska nu klara 600 km WLTP räckvidd med 20-tums fälgar, mot 568 km förut. Med 19-tums fälgarna ännu längre. Batteripacket sägs ha ökats till dryga 83 kWh varav nästan 80 kWh ska vara netto tillgängliga. Förutom ökad kapacitet ska de nya batterierna även kunna laddas snabbare, med uppemot 256 kW laddeffekt i början, när batteriet är tomt. Laddeffekten minskar sedan i takt med att batterierna laddas, men uppges vara drygt 100 kW även vid 60% batteriladdning.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-okar-p ... ga-berlin/

Man ökar produktionen i Berlin och minskar den i USA och Kina då antar jag då man "tar" deras marknader. Både USA och Kina verkar tappa försäljning enligt de siffror man sett såhär långt YoY, nu kommer säkert USA kunna boosta lite p.g.a. indragna incitament här i höst, men trenden ser tung ut.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 18 sep 2025 09:08

Ja det är uppenbart bättre än gamla 5L / LG78.8kWh

Än så länge har folk åstadkommit halvpissiga laddningar. Antingen bärjat vid 40-50% (vilket gör att batterivärmen går omkring 40-50-60%) eller kommit in med låg SOC och helt ouppvärmt batteri efter några km körning så att det bara precis orkat upp i 200kW lite drygt, inklusive batterivärmen som går.

Alla ovanstående är som att försöka mäta något med en tumstock som är avbruten och som inte börjar på noll.
Ibland funderar jag på om EV ägare är uppenbart trögare än normalt folk :-) :D
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 18 sep 2025 11:41
mikebike skrev: 18 sep 2025 09:08

Ja det är uppenbart bättre än gamla 5L / LG78.8kWh

Än så länge har folk åstadkommit halvpissiga laddningar. Antingen bärjat vid 40-50% (vilket gör att batterivärmen går omkring 40-50-60%) eller kommit in med låg SOC och helt ouppvärmt batteri efter några km körning så att det bara precis orkat upp i 200kW lite drygt, inklusive batterivärmen som går.

Alla ovanstående är som att försöka mäta något med en tumstock som är avbruten och som inte börjar på noll.
Ibland funderar jag på om EV ägare är uppenbart trögare än normalt folk :-) :D
Navigerat i 2,5 tim med förvärmning och anlänt med 17% = 184 kW max. 5 av 40 laddare upptagna. Jag har aldrig fått över 200 kW i Mantorp.
Screenshot_20250915_162759_Tesla.jpg

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 18 sep 2025 11:51
Navigerat i 2,5 tim med förvärmning och anlänt med 17% = 184 kW max. 5 av 40 laddare upptagna. Jag har aldrig fått över 200 kW i Mantorp.
Jag läste av drygt 220kW när jag testladdade där före SECC. Hade övernattat i närheten och inte hunnit förvärma batteriet så jag kom dit med 22C batteritemp. Jag är övertygad om att det levereras 250kW + om bilen tar emot.

Vid 17% ser det ut som bilen ska kunna ge cirka 225kW, men det är inklusive batterivärme.

Ansluter du med 17%, har du en liten upprampning och kommer inte nå 224kW. Strax under 200 låter rimligt. Så allt är nog by the book. Anländ med maximalt 3-5% om vi vill se full fart, eller köp ett annat bilmärke som använder ordentliga battericeller.

Loggen på bild är alla laddningstillfällen som loggats, oavsett när man anslutit. Bilarna värmer alltid batteriet vid inkoppling till cirka 55C, så man får dra av cirka 6kW på en Y LR för att få batterieffekten. Ibland lite mer beroende på om AC eller värme tar märkbar effekt.
Y LR LG.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 18 sep 2025 12:10
mikebike skrev: 18 sep 2025 11:51
Jag läste av drygt 220kW när jag testladdade där före SECC. Hade övernattat i närheten och inte hunnit förvärma batteriet så jag kom dit med 22C batteritemp. Jag är övertygad om att det levereras 250kW + om bilen tar emot.

Vid 17% ser det ut som bilen ska kunna ge cirka 225kW, men det är inklusive batterivärme.

Ansluter du med 17%, har du en liten upprampning och kommer inte nå 224kW. Strax under 200 låter rimligt. Så allt är nog by the book. Anländ med maximalt 3-5% om vi vill se full fart, eller köp ett annat bilmärke som använder ordentliga battericeller.

Loggen på bild är alla laddningstillfällen som loggats, oavsett när man anslutit. Bilarna värmer alltid batteriet vid inkoppling till cirka 55C, så man får dra av cirka 6kW på en Y LR för att få batterieffekten. Ibland lite mer beroende på om AC eller värme tar märkbar effekt.
Y LR LG.png
Nej alltså. 184 kW var vid 17% Inte ens med lägre SoC har jag kommit över 200 kW i Mantorp. Däremot på andra SuC. Vi väljer ändå Mantorp eftersom det alltid finns gott om platser där.
I Ulricehamn som är V2 borde jag rimligen ligga på 150 kW en stund, men det dalar direkt där också. Max en minut på 150 kW.

Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

manneson skrev: 18 sep 2025 08:54
Svårt förstå vad du menar med att Europa är på dekis om vi pratat BEV i alla fall, försäljningen är väl upp ca 30% hittills i år jämfört med 2024.
Men du kanske menar något helt annat?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maetlarv skrev: 18 sep 2025 18:22
Svårt förstå vad du menar med att Europa är på dekis om vi pratat BEV i alla fall, försäljningen är väl upp ca 30% hittills i år jämfört med 2024.
Allt skriveri om att biltillverkarna gör ”helt om” kanske ger den bilden? Men vad man gör är förlänger övergångslösningen med laddhybrider. Större batterier och mindre förbränningsmotorer. Installerade som range extender istället för direkt framdrivning tror jag kommer bli vanligare. Vill man skulle man med variabel regenerering kunna skapa en illusion av att motorn faktiskt driver bilen direkt.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Maetlarv skrev: 18 sep 2025 18:22
2025 ligger fortfarande långt efter 2024 för Tesla.

https://eu-evs.com/brandCharts/TESLA/AL ... /YoY-Chart
Screenshot_20250918_185534_Chrome.jpg
Elbilist sedan 2014
Skriv svar