Provkörning Model Y Performance Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Provkörning Model Y Performance Juniper

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Var och provkörde nya MYP idag.

Den var ganska precis som jag förväntade mig. Tystare, bekvämare och lite lite snabbare än min MYP från 2022.

Stolarna passar mig perfekt. Inte jättestor skillnad mot vanliga Juniper men lite bekvämare med kraftigare sidostöd och möjlighet att förlänga sittdynan.

I jämförelse med gamla MYP så upplevde jag fjädring/stötdämpare mjukare i standardläget och hårdare i sportläget. Tycker det är utmärkt att det går att välja läge så det inte blir samma kompromisser som i gamla, då den var för hård vid vardagskörning och för mjuk vid aktiv körning.
Ingen Track Mode vad jag kunde se men möjlighet att ställa in hur hårt anti-spinn och stabiliseringssystemen ska jobba.

Det jag är mest nyfiken på är hur laddningskurvan ser ut på nya batteriet. Hur mycket snabbare laddar den?
Är det inte en ordentlig förbättring tycker inte jag det finns tillräcklig anledning att byta från gamla MYP.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
manneson

Re: Provkörning Model Y Performance Juniper

Inlägg av manneson »

Det lär nog vara ungefär samma grad av förbättring på laddkurvan som övriga förbättringar.
Dvs inget revolutionerande.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jämfört med MYP 23/24 upplevde jag dessa skillnader

- Stolarna klart bättre
- acceleration 80-120km/t snabbare
- ingen märkbar skillnad i acc i lägre farter
- gick inte tystare, men bilen hade bara gått 5 mil så däcken blir väl lite tystare sen
- fjädringen i sport är typ som den gamla, i standard klart bekvämare speciellt i låga farter vid dålig väg eller gupp.
- jämfört med s plaid är den inte lika ombonad och skön, känns som s är ett bra steg upp i känsla.

Totalt sett gilla jag den, köper en 26a om räntan sänks, annars väntar jag till våren.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Har också provkört och Tesla har verkligen lyckats med denna. Chassit är både komfortabelt och sportigt samtidigt. Mycket bekvämare än min 2021 long range, trots sänkt fjädring och 21 tummare. Också stor skillnad mot Juniper long range som jag tycker är för mjukt satt. Stolarna är också fantastiska och mycket skönare än de i M3P Highland.Jag tänker invänta provkörning av nya BMW iX3 innan jag bestämmer mig, men det känns som denna blir en svår nöt för BMW att knäcka när det gäller köregenskaper.
Skriv svar