Utveckling av elektriska motorer

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Mickep »

Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av tehjimos »

Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Finns ju betydligt mer effekt i motorerna än vad som används i dagens Teslor.. där är det batteriet som inte orkar försörja motorerna med nog mycket effekt.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Pontus »

tehjimos skrev:
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Finns ju betydligt mer effekt i motorerna än vad som används i dagens Teslor.. där är det batteriet som inte orkar försörja motorerna med nog mycket effekt.
Men stämmer väl inte helt och hållet då 85D ger 440 kusar och P85D ger ca 550 kusar med samma batteri. Eller har jag missat något?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av MaLund13 »

85D har den mindre motorn både fram och bak, medan P85D har den större bak och den mindre fram.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 324
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av akeller »

Som jag fick förklarat av säljaren på Tesla så utnyttjas 90D motorerna till max då batteriet klarar av att leverera 100% av vad motorn behöver. Däremot på P90D så är motorn överdimensionerad så hade batteriet bara kunnat leverera mer kräm så hade man nyttjat motorn till 100%
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5897
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Gustafsson »

Verkningsgraden är ju hög i en elmotor >90%, men en del värme alstras ändå. Några procent borde gå att hämta hem således, men man kan inte få någon dramatisk förbättring av den. Det finns fler förluster på väg till asfalten dock i form av friktion, och där finns fler procent att hämta än i motorn. Det gäller dock alla bilar.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av danni »

akeller skrev:
Som jag fick förklarat av säljaren på Tesla så utnyttjas 90D motorerna till max då batteriet klarar av att leverera 100% av vad motorn behöver. Däremot på P90D så är motorn överdimensionerad så hade batteriet bara kunnat leverera mer kräm så hade man nyttjat motorn till 100%
Det stämmer inte, såvitt jag vet. Motorerna i 90D kan leverera 262 hk styck. I registreringsbeviset står det till och med en effekt på 525 hk. Men enligt Tesla är den maximala systemeffekten 422 hk, varav maximalt 262 hk kan ges till endera motorn vid något givet tillfälle, och resten isåfall till andra motorn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Pontus »

Det är precis detta jag menar. Skulle ena motorn bara ge 160 hk pga olika utväxling?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Elmotorer har nått en hög mognadsgrad och det finns inte jätte mycket att hämta där. Förbättringar av prestanda och räckvidd kommer göra i batteriet. Därför kommer de tillverkare som inte behärskar batteritillverkning och utveckling ha det svår att hävda sig i längden.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Elmotorer har nått en hög mognadsgrad och det finns inte jätte mycket att hämta där. Förbättringar av prestanda och räckvidd kommer göra i batteriet. Därför kommer de tillverkare som inte behärskar batteritillverkning och utveckling ha det svår att hävda sig i längden.
I samband med att man minskade vinande ljud i bilen påstod teknikern att främre motorn var något mer energieffektiv än bakre, kraftigare motorn. Ca 2% bättre. Det skulle då påverka räckvidden marginellt positivt om den effektivaste motorn fick arbeta mer.
Med andra ord, det finns skillnader på bränsleeffektivitet . Dock finns det nog inte mycket att hämta eftersom energiutnyttjandet sades ligga på 95% på främre motorn.
Sedan någon vecka provar jag range mode. Nu ligger snittförbrukningen klart lägre, 180-190 wh(?) per mil. "Momentant" d.v.s. På kurvan som redovisar snittet för senaste 10 km, låg jag idag nere på 94 långa stunder och "dubbel" räckvidd mot normalt. Så har det inte varit tidigare! (Detta kan ju bero på det varma vädret också.) :?:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Pontus »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Hur ser prestanda/pris utvecklingen på elmotorer ut?
Kan man göra dem mer energisnåla / starkare? (gärna i jämförelser med andra förbränningsmotorer) hur ser utvecklingskurvan ut i framtiden. (eller går de inte att göra mer effektiva?)
Så fall är det kanske bara priset som går ned fast effekten är konstant. hur kommer det se ut om ca 5 år?
Elmotorer har nått en hög mognadsgrad och det finns inte jätte mycket att hämta där. Förbättringar av prestanda och räckvidd kommer göra i batteriet. Därför kommer de tillverkare som inte behärskar batteritillverkning och utveckling ha det svår att hävda sig i längden.
I samband med att man minskade vinande ljud i bilen påstod teknikern att främre motorn var något mer energieffektiv än bakre, kraftigare motorn. Ca 2% bättre. Det skulle då påverka räckvidden marginellt positivt om den effektivaste motorn fick arbeta mer.
Med andra ord, det finns skillnader på bränsleeffektivitet . Dock finns det nog inte mycket att hämta eftersom energiutnyttjandet sades ligga på 95% på främre motorn.
Sedan någon vecka provar jag range mode. Nu ligger snittförbrukningen klart lägre, 180-190 wh(?) per mil. "Momentant" d.v.s. På kurvan som redovisar snittet för senaste 10 km, låg jag idag nere på 94 långa stunder och "dubbel" räckvidd mot normalt. Så har det inte varit tidigare! (Detta kan ju bero på det varma vädret också.) :?:
Vad gjorde dom med din bil och vad har du för modell?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utveckling av elektriska motorer

Inlägg av Mickep »

hur ser prisutvecklingen ut? Hur mycket har de sjunkit på 5 år?
Skriv svar