Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Det verkar som privatleasing har gått upp i pris samtidigt som Performance kommit.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4302
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Model Y Juniper
Samma som förut nu när jag kollade
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: Model Y Juniper
Jag har beställt nya MY och funderar ändå på att addera EAP, uppgraderad autopilot, dels för krånglet att autopiloten stängs av, men också att jag tar bilen på företagsleasing så jag bedömer att jag har råd med tillägget och frugan skulle gilla auto-parkeringen och jag navigeringsfunktionerna, hoppas jag. 
Provade en ny MY LR med EAP i Jönköping igår och de fem auto-parkeringarna jag gjorde fixade den galant, dock vanligt rutmönster, hann inte testa några fickparkeringar längs med gatukant.
Dock missade jag en väsentlig detalj när jag provkörde på 2-1-väg och det var att välja att navigera till nåt ställe och få upp den lilla blå rutan jag läste om efter jag kom hem, men manuell blinkning och att bilen bytte fil utan att röra ratten fixade den utan problem, förutom en gång, men då var 2-1-vägen på väg att smalna av till enfilig 200 m fram, om det kan ha påverkat?
Min fråga är; om jag inte skulle vara nöjd med EAP och filbyten och bara använda standard-autopiloten, går det då stänga av EAP-funktionerna för filbyten mm.?
I denna video testkör de i Tjeckien med EAP och till slut när de ställt in alla värden rätt verkar det fungera rätt bra även i Europa?
Men jag har inte sett så många beskriva eller visa de nyare versionerna av EAP:n i Sverige så informera mig gärna hur bra ni tycker den är?
Detta är med Software: v12 2024.44.58, 7:40 in i denna får de på EAP:
Denna är bra beskrivning i också, men fyra år gammal, så nu behövde t ex jag inte röra ratten för att byta fil:

Provade en ny MY LR med EAP i Jönköping igår och de fem auto-parkeringarna jag gjorde fixade den galant, dock vanligt rutmönster, hann inte testa några fickparkeringar längs med gatukant.
Dock missade jag en väsentlig detalj när jag provkörde på 2-1-väg och det var att välja att navigera till nåt ställe och få upp den lilla blå rutan jag läste om efter jag kom hem, men manuell blinkning och att bilen bytte fil utan att röra ratten fixade den utan problem, förutom en gång, men då var 2-1-vägen på väg att smalna av till enfilig 200 m fram, om det kan ha påverkat?
Min fråga är; om jag inte skulle vara nöjd med EAP och filbyten och bara använda standard-autopiloten, går det då stänga av EAP-funktionerna för filbyten mm.?
I denna video testkör de i Tjeckien med EAP och till slut när de ställt in alla värden rätt verkar det fungera rätt bra även i Europa?
Men jag har inte sett så många beskriva eller visa de nyare versionerna av EAP:n i Sverige så informera mig gärna hur bra ni tycker den är?
Detta är med Software: v12 2024.44.58, 7:40 in i denna får de på EAP:
Denna är bra beskrivning i också, men fyra år gammal, så nu behövde t ex jag inte röra ratten för att byta fil:
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Model Y Juniper
Överlag fungerar EAP riktigt bra för mig, åtminstone när det inte är vinter/snö och ångrar inte tillvalet.TeslaMac skrev: ↑31 aug 2025 13:57Jag har beställt nya MY och funderar ändå på att addera EAP, uppgraderad autopilot, dels för krånglet att autopiloten stängs av, men också att jag tar bilen på företagsleasing så jag bedömer att jag har råd med tillägget och frugan skulle gilla auto-parkeringen och jag navigeringsfunktionerna, hoppas jag.
Provade en ny MY LR med EAP i Jönköping igår och de fem auto-parkeringarna jag gjorde fixade den galant, dock vanligt rutmönster, hann inte testa några fickparkeringar längs med gatukant.
Dock missade jag en väsentlig detalj när jag provkörde på 2-1-väg och det var att välja att navigera till nåt ställe och få upp den lilla blå rutan jag läste om efter jag kom hem, men manuell blinkning och att bilen bytte fil utan att röra ratten fixade den utan problem, förutom en gång, men då var 2-1-vägen på väg att smalna av till enfilig 200 m fram, om det kan ha påverkat?
Min fråga är; om jag inte skulle vara nöjd med EAP och filbyten och bara använda standard-autopiloten, går det då stänga av EAP-funktionerna för filbyten mm.?
I denna video testkör de i Tjeckien med EAP och till slut när de ställt in alla värden rätt verkar det fungera rätt bra även i Europa?
Men jag har inte sett så många beskriva eller visa de nyare versionerna av EAP:n i Sverige så informera mig gärna hur bra ni tycker den är?
Detta är med Software: v12 2024.44.58, 7:40 in i denna får de på EAP:
Denna är bra beskrivning i också, men fyra år gammal, så nu behövde t ex jag inte röra ratten för att byta fil:
Det som kan vara lite störande är att den ger förslag att byta fil och slänger upp dödvinkelbilden på skärmen lite då och då när man direkt känner att det inte är smart att byta fil, tex ligger man i vänsterfilen och närmar sig en lastbil i högerfilen så föreslår den ibland att svänga in bakom lastbilen och då bromsa ner och när du följt rådet och ligger bakom lastbilen så föreslår den omkörning igen... den tittar för kort fram, är ju bara strunta i förslaget men känns inte helt hundra att den inte är smartare.... man hoppas att vi får en bättre programvara när det blir tillåtet att bilen själv genomför filbytet utan manuell aktivering via blinkers...
Ett annat störande moment är att den ger upp och avbryter filbytet för snabbt, har den inte lyckats byta fil inom en för kort tid så kan den ångra sig mitt i manövern vilket resulterar i att bilen vinglar till vilket kan kan skrämma livet ur en om man inte är förberedd...
Överlag är jag som sagt nöjd, men man behöver ha lite känsla när/hur man använder det automatiska filbytet.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Model Y Juniper
Kul att höra! Tack för utförligt svar!Earplugged skrev: ↑31 aug 2025 16:11Överlag fungerar EAP riktigt bra för mig, åtminstone när det inte är vinter/snö och ångrar inte tillvalet.
…
Överlag är jag som sagt nöjd, men man behöver ha lite känsla när/hur man använder det automatiska filbytet.
Nä, på vintern, när det är snö och slask körde jag inte med autopiloten i min M3 heller. Jag blir heller inte helt galen på den vanliga autopiloten som vissa, så jag kanske tycker det är lite mer okej att det kan strula ibland, men vet inte än.
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Re: Model Y Juniper
Jag fick Michelin på min bil med 20". Inget buller att tala om. Kommer från en Volvo V60 CC MY21 med 19".
Tesla Model Y - 2025
- BjornRagnar
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 27 jun 2022 18:23
- Ort: Dalarna
Re: Model Y Juniper
Nu när det är lite nya Y ute, hur upplever ni hel- och halvljuset?
TY LR -22, T3 LR -23
Re: Model Y Juniper
Någon som hämtat ut sin bil och har ett vinande ljud runt 41-49 km/h? Det viner som mest vid 45-46. Kommer litegrann vid ~60km/h också men försvinner ganska omgående.
Har tidigare inte haft EV och kan inte minnas om jag hörde något i den bil jag provkörde.
Har tidigare inte haft EV och kan inte minnas om jag hörde något i den bil jag provkörde.
MYLR AWD, Diamond Black -25.
Re: Model Y Juniper
Brukar vara så att elmotorer hörs mer vid vissa varvtal.
Audi etron låter tex som en spårvagn i lägre farter för att sen bli tyst i högre.
Tesla och många andra tjuter/viner vid olika specifika hastigheter.
Audi etron låter tex som en spårvagn i lägre farter för att sen bli tyst i högre.
Tesla och många andra tjuter/viner vid olika specifika hastigheter.
- Twarkie
- Teslaägare
- Inlägg: 115
- Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Model Y Juniper
Kört 50 mil sen jag hämtade ut bilen och här är det jag stör mig på hittills:
- Ingen växelväljare-spak. Jag har testat auto shift och växling med scrollhjulet genom Commander men inget känns naturligt. Kommer nog försöka vänja hjärnan vid att använda skärmen.
- Hatthyllan! (Parcel shelf?). Hur man kan gör en sämre variant än den som satt i förra Model Y är en gåta. Men Tesla lyckades.
- Inget enkelt sätt att växla mellan farthållare och autopilot. Läser att många klagar så det fixas förhoppningsvis i en uppdatering.
- Fler spökbromsningar än min förra Model Y. Jag har redan fått 3-4 små och en kraftig. Jag är van efter 5 år med Tesla men det är ändå jobbigt.
- Blir kanske serviceärende: det krävs ordentligt med kraft för att stänga frunken. Nästan så man bucklar plåten.
Allt annat är perfekt!
- Ingen växelväljare-spak. Jag har testat auto shift och växling med scrollhjulet genom Commander men inget känns naturligt. Kommer nog försöka vänja hjärnan vid att använda skärmen.
- Hatthyllan! (Parcel shelf?). Hur man kan gör en sämre variant än den som satt i förra Model Y är en gåta. Men Tesla lyckades.
- Inget enkelt sätt att växla mellan farthållare och autopilot. Läser att många klagar så det fixas förhoppningsvis i en uppdatering.
- Fler spökbromsningar än min förra Model Y. Jag har redan fått 3-4 små och en kraftig. Jag är van efter 5 år med Tesla men det är ändå jobbigt.
- Blir kanske serviceärende: det krävs ordentligt med kraft för att stänga frunken. Nästan så man bucklar plåten.
Allt annat är perfekt!
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Model Y Juniper
Blir ingen Juniper förrän de fixat det där med farthållaren.Twarkie skrev: ↑21 sep 2025 10:43Kört 50 mil sen jag hämtade ut bilen och här är det jag stör mig på hittills:
- Ingen växelväljare-spak. Jag har testat auto shift och växling med scrollhjulet genom Commander men inget känns naturligt. Kommer nog försöka vänja hjärnan vid att använda skärmen.
- Hatthyllan! (Parcel shelf?). Hur man kan gör en sämre variant än den som satt i förra Model Y är en gåta. Men Tesla lyckades.
- Inget enkelt sätt att växla mellan farthållare och autopilot. Läser att många klagar så det fixas förhoppningsvis i en uppdatering.
- Fler spökbromsningar än min förra Model Y. Jag har redan fått 3-4 små och en kraftig. Jag är van efter 5 år med Tesla men det är ändå jobbigt.
- Blir kanske serviceärende: det krävs ordentligt med kraft för att stänga frunken. Nästan så man bucklar plåten.
Allt annat är perfekt!![]()
Tesla MYLR -23
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9570
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y Juniper
Frunken är lätt att justera, man skruvar ned/in de runda svarta prylarna som huven vilar på.Twarkie skrev: ↑21 sep 2025 10:43Kört 50 mil sen jag hämtade ut bilen och här är det jag stör mig på hittills:
- Ingen växelväljare-spak. Jag har testat auto shift och växling med scrollhjulet genom Commander men inget känns naturligt. Kommer nog försöka vänja hjärnan vid att använda skärmen.
- Hatthyllan! (Parcel shelf?). Hur man kan gör en sämre variant än den som satt i förra Model Y är en gåta. Men Tesla lyckades.
- Inget enkelt sätt att växla mellan farthållare och autopilot. Läser att många klagar så det fixas förhoppningsvis i en uppdatering.
- Fler spökbromsningar än min förra Model Y. Jag har redan fått 3-4 små och en kraftig. Jag är van efter 5 år med Tesla men det är ändå jobbigt.
- Blir kanske serviceärende: det krävs ordentligt med kraft för att stänga frunken. Nästan så man bucklar plåten.
Allt annat är perfekt!![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6211
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model Y Juniper
Är det bara på skärmen man kan välja mellan farthållare eller AP?Oscar11 skrev: ↑21 sep 2025 10:52Blir ingen Juniper förrän de fixat det där med farthållaren.Twarkie skrev: ↑21 sep 2025 10:43Kört 50 mil sen jag hämtade ut bilen och här är det jag stör mig på hittills:
- Ingen växelväljare-spak. Jag har testat auto shift och växling med scrollhjulet genom Commander men inget känns naturligt. Kommer nog försöka vänja hjärnan vid att använda skärmen.
- Hatthyllan! (Parcel shelf?). Hur man kan gör en sämre variant än den som satt i förra Model Y är en gåta. Men Tesla lyckades.
- Inget enkelt sätt att växla mellan farthållare och autopilot. Läser att många klagar så det fixas förhoppningsvis i en uppdatering.
- Fler spökbromsningar än min förra Model Y. Jag har redan fått 3-4 små och en kraftig. Jag är van efter 5 år med Tesla men det är ändå jobbigt.
- Blir kanske serviceärende: det krävs ordentligt med kraft för att stänga frunken. Nästan så man bucklar plåten.
Allt annat är perfekt!![]()
Och är det så att även farthållningen avbryts om man vrider på ratten med AP aktiv?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model Y Juniper
Autopiloten avbryts vid filbyte på motorväg trots att jag använder blinkers?
Verkar vara en bugg eller handhavandefel, så kan det ju inte vara tänkt att fungera?
Verkar vara en bugg eller handhavandefel, så kan det ju inte vara tänkt att fungera?
Re: Model Y Juniper
Man kan köpa detta:
Jag har köpt min med Knob
Enviado desde mi iPhone utilizando Tapatalk
Jag har köpt min med Knob
Enviado desde mi iPhone utilizando Tapatalk
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 679
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Model Y Juniper
Den går över till farthållare.
Autopilot -> blinka -> farthållare -> sväng -> aktivera autopilot igen
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8183
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model Y Juniper
Har dom fixat det nu?
När jag provkörde Juniper i somras så kopplades AP ur när man bytte fil och farthållaren kopplades inte in.
Det var och är en dealbreaker för mig, men enligt flera källor ska man kunna fixa det med S3XY Buttons.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model Y Juniper
Jag har förstått det som att bilen alltid blinkar i Sentry Mode och det går inte stänga av på Juniper heller? Fruktansvärt irriterande, så pass att Sentry Mode blir oanvändbart och mer en risk än en säkerhet.
Jag har commandern. Den sätter igång autopilot igen en sekund efter bilen slutat blinka. Tiden går att justera.
MYLR AWD, Diamond Black -25.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8183
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model Y Juniper
Problemet med Juniper är alltså att både AP och farthållare stängs av när man byter fil, man måste alltså möta med gasen vid varje filbyte, helt värdelöst.PSMKA skrev: ↑22 sep 2025 22:54Jag har förstått det som att bilen alltid blinkar i Sentry Mode och det går inte stänga av på Juniper heller? Fruktansvärt irriterande, så pass att Sentry Mode blir oanvändbart och mer en risk än en säkerhet.
Jag har commandern. Den sätter igång autopilot igen en sekund efter bilen slutat blinka. Tiden går att justera.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6211
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model Y Juniper
Vad är det som alltid blinkar i Sentry Mode?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6211
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model Y Juniper
Hur gör man för att byta från AP till farthållare på Juniper?fth skrev: ↑22 sep 2025 23:17Problemet med Juniper är alltså att både AP och farthållare stängs av när man byter fil, man måste alltså möta med gasen vid varje filbyte, helt värdelöst.PSMKA skrev: ↑22 sep 2025 22:54Jag har förstått det som att bilen alltid blinkar i Sentry Mode och det går inte stänga av på Juniper heller? Fruktansvärt irriterande, så pass att Sentry Mode blir oanvändbart och mer en risk än en säkerhet.
Jag har commandern. Den sätter igång autopilot igen en sekund efter bilen slutat blinka. Tiden går att justera.
/fth
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8183
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model Y Juniper
Det går inte under färd, man måste stanna och ändra i inställningar (iaf när jag testade)..Nicke Nyfiken skrev: ↑22 sep 2025 23:21Hur gör man för att byta från AP till farthållare på Juniper?fth skrev: ↑22 sep 2025 23:17Problemet med Juniper är alltså att både AP och farthållare stängs av när man byter fil, man måste alltså möta med gasen vid varje filbyte, helt värdelöst.PSMKA skrev: ↑22 sep 2025 22:54Jag har förstått det som att bilen alltid blinkar i Sentry Mode och det går inte stänga av på Juniper heller? Fruktansvärt irriterande, så pass att Sentry Mode blir oanvändbart och mer en risk än en säkerhet.
Jag har commandern. Den sätter igång autopilot igen en sekund efter bilen slutat blinka. Tiden går att justera.
/fth
Som sagt, helt värdelöst, det fick mig att skjuta upp köpet och behålla gamla Bettan ett tag till.
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6211
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model Y Juniper
Ja det är en total show stopper för mig.fth skrev: ↑22 sep 2025 23:26Det går inte under färd, man måste stanna och ändra i inställningar (iaf när jag testade)..Nicke Nyfiken skrev: ↑22 sep 2025 23:21Hur gör man för att byta från AP till farthållare på Juniper?fth skrev: ↑22 sep 2025 23:17Problemet med Juniper är alltså att både AP och farthållare stängs av när man byter fil, man måste alltså möta med gasen vid varje filbyte, helt värdelöst.PSMKA skrev: ↑22 sep 2025 22:54Jag har förstått det som att bilen alltid blinkar i Sentry Mode och det går inte stänga av på Juniper heller? Fruktansvärt irriterande, så pass att Sentry Mode blir oanvändbart och mer en risk än en säkerhet.
Jag har commandern. Den sätter igång autopilot igen en sekund efter bilen slutat blinka. Tiden går att justera.
/fth
Som sagt, helt värdelöst, det fick mig att skjuta upp köpet och behålla gamla Bettan ett tag till.
/fth
Jag kör ungefär 50/50 AP och farthållare nu sedan man inte längre får "stödgasa" med AP inkopplad.
Det är ju riktigt uselt.
Är det likadant på Highland?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015