Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av mikebike »

Jag planerar att behålla bilen åtminstone tills garantin går ut (februari).
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Det blir ett annat märke nästa gång.
Jag har bytt dämpare på min så komforten är acceptabel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 862
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1315
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av slugger75 »

tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:22
Tänkte göra ett litet trådlyft :-). Ni som har lite "äldre" Model Y hur länge tänker ni behålla dem? Jag har provkört nya M3P och MYP och de ger definitvt ett visst ha-begär speciellt MYP. Samtidigt så trivs jag bra med min nuvarande bil. Visst fjädringen är lite hårt satt och den är lite bullrig, men jag provkörde innan köp så det visste jag om :-). Har provkört en hel del elbilar från andra märken, men ingen har gett mig samma ha-begär som M3P och MYP. Visst är regn-sensorn lite "eljest" i Tesla, men fungerande regn-sensor uppväger inte det jag stör mig på hos andra märken (tokhög vikt och kass mjukvara framför allt).
Utifrån mitt nuvarande körmönster så trivs jag tillräckligt bra med bilen att jag nog skulle kunna köra den till den är slut, alltså när reparationskostnaden överstiger bilens värde, men frågan är om det är det mest ekonomiska alternativet?
Jag har en "äldre", en MY LR från juni 2022. Tycker jag prickade in den rätt bra, med uppdaterat batteri, AMD Ryzen och parkeringssensorer. Den är nu drygt 3 år och jag planerar att ha kvar den i alla fall tills den är sex år, sen får jag se.

Känner också som du att den definitivt är tillräckligt bra några år till.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2204
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av BrooklynS »

Jag tänker behålla den så länge jag kan. Snart 14.000 mil och det är ändå billigast att laga de få saker som kan gå sönder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1531
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 25 sep 2025 10:32
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Varför byter du inte till en bil som passar dig bättre?
Din Y kommer aldrig få det du klagar på.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av Thed75 »

Kör till skrot. Siktar på 35000mil och 15 år
Tankar ultrabilligt så bör bli en hyfsad kalkyl om inget brakar/elpriset sticker. Däremot kan den ev degraderas till andrabil nån gång före det
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 25 sep 2025 10:34
mikebike skrev: 25 sep 2025 10:32
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Varför byter du inte till en bil som passar dig bättre?
Din Y kommer aldrig få det du klagar på.
Jo, det skall jag naturligtvis göra, min nuvarande MY har dock parkeringssensorer och rattspakar = bättre än en ny MY.

Jag avvaktar iX3 och EX60 innan jag bestämmer mig, Enyaq och 7X är mina andra huvudkandidater.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 862
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 25 sep 2025 10:32
tesla newbie skrev: 25 sep 2025 09:42
mikebike skrev: 25 sep 2025 09:30
En ny MY lockar inte alls p.g.a. avsaknad av regnsensor, radar, parkeringssensorer och växelspak.
Av de du räknar upp så är det egentligen bara växelspaken jag saknar på nya MY. Parkeringssensorerna uppvägs av frontkameran med spolning. Regnsensorn och AP stör mig inte tillräckligt mycket för att jag skulle välja en annan bil. När jag kör andra elbilar så stör jag mig på den höga vikten, drivlinekalibreringen och mjukvaran. Har hittills inte hittat någon annan elbil som slår Tesla på dessa punkter.
Vad jag förstår så har inte ens Juniper 360 view, trots frontkamera?

Jo, det är hyfsat irriterande att torkarna går lite nu och då. Minst lika irriterande är att passagerarna skrattar när det händer, och vid spökbromsningar. Det är orsaken till att jag inte kör bil till våra kickoffs längre eftersom jag då förväntas ta med passagerare.

Hur stör vikten?
Jag körde 720 kg ammo + 2 passagerare i min förra XC60 och det var bara vid rondellkörning vikten gjorde sig påmind.
Jag kör mest motorväg och raka landsvägar.

Intressant med drivlinekalibrering, det var det som avgjorde för min kompis som köpte en Enyaq istället. Han tyckte MY var alldeles gör hetsig.
Vikten stör i kurvor. Finns få helt raka landsvägar i Sverige :-). Det stör mig mer än torrtorkningar. 360-kamera tycker jag ger en väldigt förvrängd bild, vilket gör att jag hellre har en fungerande frontkamera. Den enda gång jag saknar 360-kamera är när jag ska parkera i en ruta och vill stå parallellt med linjerna. Men det löser ju Teslas grafiska vy i de nyare modellerna. Har tyvärr Intel Atom i min bil så får inte tillgång till de senaste uppdateringarna av UI:t.

Angående drivlinan så gillar jag direktheten och ryckfriheten vid övergång mellan regenerering och bromsingrepp när man kör OPD. Tycker inte alls Teslas gasrespons är hetsig, de kör en gradvis rampup vid snabbt gaspådrag. Provkörde en tidig BMW i4 M50 för några år sedan och den var hetsig. Blev ett hastigt ryck när man gasade på vilket var ganska oskönt. Till och med Plaid i känsligaste läget på acceleration tycker jag inte känns för ryckig.
Skriv svar