Senaste version 2025.32

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av Sueco »

Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av MY_piraya »

Verkligen :!:
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 205
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av SALVETA »

Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2366
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av jpetters »

jpetters skrev:
Tellus skrev:
jpetters skrev: 31 aug 2025 13:48
Installerade precis 2025.32. Inte så mycket nytt men det ser ut som man kan sänka laddnivån då Sentry m.m. stängs av, vilket jag saknat.
Bild
Bild

Går att stänga av i appen.
Bild
Låter bra.
Idag stängs sentry av vid 20%, men man har kunnat köra klima ner till ? % efter bekräftelse att man verkligen vill starta den.
Så om jag fattat rätt så måste jag aktivera low power mode för att kunna köra sentry ner till 10% ?
Low Power mode stänger av Sentry, så det måste vara av.
Möjligen är Sentry fortsatt på mellan 20 och 11% laddning nu om man satt nivån för LP on till 10%.
Bekräftat nu att Sentry fortsatt är påslaget eller går att slå på under 20% laddning, alltså ner till 10% eller annan vald minimigräns för Low Power mode.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4305
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av Tellus »

jpetters skrev: 03 sep 2025 19:04
jpetters skrev:
Tellus skrev:
jpetters skrev: 31 aug 2025 13:48
Installerade precis 2025.32. Inte så mycket nytt men det ser ut som man kan sänka laddnivån då Sentry m.m. stängs av, vilket jag saknat.
Bild
Bild

Går att stänga av i appen.
Bild
Låter bra.
Idag stängs sentry av vid 20%, men man har kunnat köra klima ner till ? % efter bekräftelse att man verkligen vill starta den.
Så om jag fattat rätt så måste jag aktivera low power mode för att kunna köra sentry ner till 10% ?
Low Power mode stänger av Sentry, så det måste vara av.
Möjligen är Sentry fortsatt på mellan 20 och 11% laddning nu om man satt nivån för LP on till 10%.
Bekräftat nu att Sentry fortsatt är påslaget eller går att slå på under 20% laddning, alltså ner till 10% eller annan vald minimigräns för Low Power mode.
Tack, mycket bra!
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av Dr Mabuse »

Holve skrev: 02 sep 2025 09:41
2025.27.7
Får detta meddelande när jag startar Spotify.
Någon som får samma?

Startar jag om infotainmentsystemet fungerar det ett tag.
Undrar om det är relaterat till det fel jag upplever.

Trots att jag aldrig lyssnar på TuneIn, så börjar bilen alltid spela reklam från TuneIn-appen varje morgon när jag ska åka till jobbet. Jag lyssnar antingen på Spotify, eller oftast på mitt mp3-bibliotek på USB-minne.

Efter att ha gått ner i viloläge tappar bilen bort att den har ett USB-minne, så man måste alltid starta upp den med röstkommando eller aktivt välja USB på skärmen. Men så fort bilen har kontakt med Internet sätter den allså på TuneIn (oftast, det har hänt att den valt en annan app också).

Jag har betalt bilen, och jag har betalt Spotify för att slippa den jävla reklamen, och nu åker jag på den i alla fall.
Vindrutetorkarna har börjat slå oftare på torr ruta, och auto-bromsen spökbromsar oftare.
Senast redigerad av Dr Mabuse, redigerad totalt 1 gånger.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 362
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av larjon »

Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av Holve »

Jag tror inte felet ligger i bilens mjukvara. Nu fungerar Spotify som vanligt.
Har inga spökbromsar och torkarna fungerar bra.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av Dr Mabuse »

Igår vägrade bilen förstå röstkommadot "Aktivera Hundläge" igen.

I morse kom en ny uppdatering som laddades ner på vägen till jobbet. När jag parkerade fick den installera skiten. Just nu är jag inte speciellt imponerad av Teslas mjukvaruuppdateringar. Vi får se i eftermiddag om det blev bättre.
:roll:
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av Dr Mabuse »

larjon skrev: 08 sep 2025 10:35
Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?
Det fungerade faktiskt.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 362
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av larjon »

Dr Mabuse skrev: 23 sep 2025 14:44
larjon skrev: 08 sep 2025 10:35
Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?
Det fungerade faktiskt.
Nice!
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av mussla »

SALVETA skrev: 03 sep 2025 07:19
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av flamman »

mussla skrev: 26 sep 2025 07:19
SALVETA skrev: 03 sep 2025 07:19
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Det är fortfarande krock-sensorer som styr om airbags ska utlösas:
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av mussla »

flamman skrev: 26 sep 2025 08:19
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19
SALVETA skrev: 03 sep 2025 07:19
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Det är fortfarande krock-sensorer som styr om airbags ska utlösas:
Det var ju bra!
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6282
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9596
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Så vid varje spökbromsning krävs mindre retardation för att utlösa airbagen? Känns tryggt..
Dessutom lär det betyda att bältet dras åt vid varje spökbromsning. Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6282
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 26 sep 2025 21:36
[Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Det är nog meningen.

En jätteirriterad förare somnar inte?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Jag förstår lite mer nu hur det fungerar. Det låter som en bra förbättring förutsatt att det har varit ett problem att airbags inte blåser upp i tid.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 26 sep 2025 21:36
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Så vid varje spökbromsning krävs mindre retardation för att utlösa airbagen? Känns tryggt..
Dessutom lär det betyda att bältet dras åt vid varje spökbromsning. Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Som jag förstår det så mäter man g-krsfter under en (kort) tidsperiod för att vara säker på att det verkligen är en kollision som kräver airbags och nöntesptstramning. Det som är nytt är att vision används för att korta denna tid. Dock krävs fortfarande att krocksensorerna detekterar kollision för att systemet skall agera. Därmed får man samma nivå av säkerhet som förut på att skyddsystemen inte aktiveras felaktigt. Vinsten är att de kan aktiveras snabbare eftersom detekteringen av krock börjar tidigare.

Men kanske just din bil börjar dra åt bältet när den spökbromsar. Vi får väl se. 😆
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6282
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 26 sep 2025 22:28
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Jag förstår lite mer nu hur det fungerar. Det låter som en bra förbättring förutsatt att det har varit ett problem att airbags inte blåser upp i tid.
Ja, det är absolut bra.
Men en radar hade gjort det minst lika bra som kamerorna, förmodligen mer precision.
Har inte följt tråden om det diskuterats andra bilmärkens system med radar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9596
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2025.32

Inlägg av mikebike »

:lol:
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:54
mikebike skrev: 26 sep 2025 21:36
[Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Det är nog meningen.

En jätteirriterad förare somnar inte?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar