Senaste version 2025.32
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2025.32
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.
2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
MY LR AWD -24 HW4
Re: Senaste version 2025.32
Verkligen 

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Senaste version 2025.32
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemenSueco skrev:Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.
2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.

Re: Senaste version 2025.32
Bekräftat nu att Sentry fortsatt är påslaget eller går att slå på under 20% laddning, alltså ner till 10% eller annan vald minimigräns för Low Power mode.jpetters skrev:Low Power mode stänger av Sentry, så det måste vara av.Tellus skrev:Låter bra.
Idag stängs sentry av vid 20%, men man har kunnat köra klima ner till ? % efter bekräftelse att man verkligen vill starta den.
Så om jag fattat rätt så måste jag aktivera low power mode för att kunna köra sentry ner till 10% ?
Möjligen är Sentry fortsatt på mellan 20 och 11% laddning nu om man satt nivån för LP on till 10%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4305
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Senaste version 2025.32
Tack, mycket bra!jpetters skrev: ↑03 sep 2025 19:04Bekräftat nu att Sentry fortsatt är påslaget eller går att slå på under 20% laddning, alltså ner till 10% eller annan vald minimigräns för Low Power mode.jpetters skrev:Low Power mode stänger av Sentry, så det måste vara av.Tellus skrev:Låter bra.
Idag stängs sentry av vid 20%, men man har kunnat köra klima ner till ? % efter bekräftelse att man verkligen vill starta den.
Så om jag fattat rätt så måste jag aktivera low power mode för att kunna köra sentry ner till 10% ?
Möjligen är Sentry fortsatt på mellan 20 och 11% laddning nu om man satt nivån för LP on till 10%.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: Senaste version 2025.32
Undrar om det är relaterat till det fel jag upplever.
Trots att jag aldrig lyssnar på TuneIn, så börjar bilen alltid spela reklam från TuneIn-appen varje morgon när jag ska åka till jobbet. Jag lyssnar antingen på Spotify, eller oftast på mitt mp3-bibliotek på USB-minne.
Efter att ha gått ner i viloläge tappar bilen bort att den har ett USB-minne, så man måste alltid starta upp den med röstkommando eller aktivt välja USB på skärmen. Men så fort bilen har kontakt med Internet sätter den allså på TuneIn (oftast, det har hänt att den valt en annan app också).
Jag har betalt bilen, och jag har betalt Spotify för att slippa den jävla reklamen, och nu åker jag på den i alla fall.
Vindrutetorkarna har börjat slå oftare på torr ruta, och auto-bromsen spökbromsar oftare.
Senast redigerad av Dr Mabuse, redigerad totalt 1 gånger.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Senaste version 2025.32
Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?
Svart Model Y Performance
Re: Senaste version 2025.32
Jag tror inte felet ligger i bilens mjukvara. Nu fungerar Spotify som vanligt.
Har inga spökbromsar och torkarna fungerar bra.
Har inga spökbromsar och torkarna fungerar bra.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Senaste version 2025.32
Igår vägrade bilen förstå röstkommadot "Aktivera Hundläge" igen.
I morse kom en ny uppdatering som laddades ner på vägen till jobbet. När jag parkerade fick den installera skiten. Just nu är jag inte speciellt imponerad av Teslas mjukvaruuppdateringar. Vi får se i eftermiddag om det blev bättre.

I morse kom en ny uppdatering som laddades ner på vägen till jobbet. När jag parkerade fick den installera skiten. Just nu är jag inte speciellt imponerad av Teslas mjukvaruuppdateringar. Vi får se i eftermiddag om det blev bättre.

Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Senaste version 2025.32
Det fungerade faktiskt.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- larjon
- Teslaägare
- Inlägg: 362
- Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
- Ort: Täby
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Senaste version 2025.32
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.SALVETA skrev: ↑03 sep 2025 07:19Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemenSueco skrev:Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.
2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.![]()
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2025.32
Det är fortfarande krock-sensorer som styr om airbags ska utlösas:mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.SALVETA skrev: ↑03 sep 2025 07:19Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemenSueco skrev:Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.
2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.![]()
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Senaste version 2025.32
Det var ju bra!flamman skrev: ↑26 sep 2025 08:19Det är fortfarande krock-sensorer som styr om airbags ska utlösas:mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.SALVETA skrev: ↑03 sep 2025 07:19Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemenSueco skrev:Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.
2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.![]()
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2025.32
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9596
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2025.32
Så vid varje spökbromsning krävs mindre retardation för att utlösa airbagen? Känns tryggt..AAKEE skrev: ↑26 sep 2025 21:11Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Dessutom lär det betyda att bältet dras åt vid varje spökbromsning. Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2025.32
Det är nog meningen.
En jätteirriterad förare somnar inte?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Senaste version 2025.32
Jag förstår lite mer nu hur det fungerar. Det låter som en bra förbättring förutsatt att det har varit ett problem att airbags inte blåser upp i tid.AAKEE skrev: ↑26 sep 2025 21:11Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2025.32
Som jag förstår det så mäter man g-krsfter under en (kort) tidsperiod för att vara säker på att det verkligen är en kollision som kräver airbags och nöntesptstramning. Det som är nytt är att vision används för att korta denna tid. Dock krävs fortfarande att krocksensorerna detekterar kollision för att systemet skall agera. Därmed får man samma nivå av säkerhet som förut på att skyddsystemen inte aktiveras felaktigt. Vinsten är att de kan aktiveras snabbare eftersom detekteringen av krock börjar tidigare.mikebike skrev: ↑26 sep 2025 21:36Så vid varje spökbromsning krävs mindre retardation för att utlösa airbagen? Känns tryggt..AAKEE skrev: ↑26 sep 2025 21:11Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Dessutom lär det betyda att bältet dras åt vid varje spökbromsning. Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Men kanske just din bil börjar dra åt bältet när den spökbromsar. Vi får väl se.
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2025.32
Ja, det är absolut bra.mussla skrev: ↑26 sep 2025 22:28Jag förstår lite mer nu hur det fungerar. Det låter som en bra förbättring förutsatt att det har varit ett problem att airbags inte blåser upp i tid.AAKEE skrev: ↑26 sep 2025 21:11Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.mussla skrev: ↑26 sep 2025 07:19
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Men en radar hade gjort det minst lika bra som kamerorna, förmodligen mer precision.
Har inte följt tråden om det diskuterats andra bilmärkens system med radar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9596
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656