Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Högre markfrigång är ju inte definitionen på en SUV. Det finns SUVar i alla möjliga storleksklasser. Det är inte dom största som säljer bäst.
Om du tror på den vägen så behöver man ju inte stoppa vid SUV. Man skulle ju kunna använda den där lite difusa "statliga instansen" till att ge tillstånd till en rad skadliga, lika meningslösa aktiviteter. Utlandssemestrar t.ex. Konsumtion av importerade varor i stort.
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Så enkelt är det inte. Att förbjuda vissa produkter där det inte finns en glasklar avgränsning till sådana produkter som man vill ha kvar, kommer alltid leda till att industrin och konsumenterna hittar vägar förbi förbudet. Man kan förbjuda bilar som går att tankas med fossila bränslen till exempel. Det är en knivskarp avgräsning som inte går att komma runt så lätt. Men var vill du dra gränsen för vad en SUV är för nånting? Kom bara ihåg den gamla miljöbilsdefinitionen på 119g CO2/km. Gränsen infördes och plötsligt hade en massa bilar över natt blivit miljöbilar som släppte helt magiskt ut exakt 119g. Verkligheten var en annan.
Du kan definiera SUV:ar precis som du vill. Samtliga bilar som säljs framöver kommer då på papperet inte längre falla under kategorin SUV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En ca. 10 minuter lång gratis inblick om bland annat hur många stolpskott det finns på ledar- och redaktörspositioner inom SVT…
Boksamtal: Kan världens demokratier överleva klimatkrisen?
[…] Publicerat idag kl 16.56
SVT:s tidigare klimatkorrespondent Erika Bjerström är aktuell med en ny bok som belyser hur klimatförändringarna och demokratins kris hänger samman och påverkar varandra negativt. […
Alt 1: Förbjud SUV:ar. Om någon absolut behöver en bil med högre markfrigång får de ansöka om tillstånd från någon statlig instans.
Så enkelt är det inte. Att förbjuda vissa produkter där det inte finns en glasklar avgränsning till sådana produkter som man vill ha kvar, kommer alltid leda till att industrin och konsumenterna hittar vägar förbi förbudet. Man kan förbjuda bilar som går att tankas med fossila bränslen till exempel. Det är en knivskarp avgräsning som inte går att komma runt så lätt. Men var vill du dra gränsen för vad en SUV är för nånting? Kom bara ihåg den gamla miljöbilsdefinitionen på 119g CO2/km. Gränsen infördes och plötsligt hade en massa bilar över natt blivit miljöbilar som släppte helt magiskt ut exakt 119g. Verkligheten var en annan.
Du kan definiera SUV:ar precis som du vill. Samtliga bilar som säljs framöver kommer då på papperet inte längre falla under kategorin SUV. [Min u.]
Håller inte med. Om det är en genom demokratiska val tillsatt organisation som utför den här klassningen så kommer vissa bilmodeller helt enkelt förbjudas. Förslagsvis får biltillverkarna en viss tidsfrist på sig att anpassa sig till nya regler precis som med det kommande förbudet mot alla nyproducerade bilar med förbränningsmotor. Om det är absolut nödvändigt kan vissa konsumenter få ansöka om dispans ifall det nu skulle visa sig finnas något eller några rimliga skäl till varför dom absolut behöver en SUV.