Tesla har förbättrat krockkuddarna

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 2918
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev: 26 sep 2025 15:30
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla har inte infört det på 5 år gamla bilar som det ser ut, 2-3 år kanske.
This new feature is rolling out with software update 2025.32.3, however, it’s not available for every vehicle, at least not yet. This feature is being rolled out to newer Model 3s and Model Ys. From what we’ve seen, every Model 3 and Model Y that is 2023 or newer is receiving the feature, while some, likely late 2022 model year vehicles, are receiving it as well.
https://www.notateslaapp.com/news/3082/ ... th-2025323
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 28 sep 2025 14:50
Maw skrev: 26 sep 2025 15:40
BrooklynS skrev: 26 sep 2025 15:30
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TobbeW »

mussla skrev: 28 sep 2025 14:38
TobbeW skrev: 27 sep 2025 18:47
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.
:)
Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.

Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".

Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Jag är osäker på övriga märken och modeller hurvida visuell information används eller ej, det är inte plättenkelt att hitta denna typ av info, inte ens om man jobbar med märket i fråga...(vilket jag iof inte gör längre) :)

Är det någon som VET vilka presafe funktioner Tesla använder likt andra märken?
Tex justering av elstol, förspänning av säkerhetsbälten, aktivering av färdbromsar vid påkörning bakifrån (för att inte flyga över i fel körfält eller ut i en korsning tex)?
Kanske lite OT men ändå relevant kan jag tycka.

Jag tycker nog att Tesla behöver lägga i en högre växel för att hänga med kanske inte enbart när det gäller presafe utan andra bitar också. Jag är inne på min 3e Tesla och nuvarande bil enligt signatur är jag mkt nöjd med, men idag kan iaf inte jag tvärsäkert säga att nästa bil blir en Tesla...
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 28 sep 2025 14:58
mussla skrev: 28 sep 2025 14:50
Maw skrev: 26 sep 2025 15:40
BrooklynS skrev: 26 sep 2025 15:30
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

TobbeW skrev: 28 sep 2025 15:19
mussla skrev: 28 sep 2025 14:38
TobbeW skrev: 27 sep 2025 18:47
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.
:)
Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.

Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".

Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Jag är osäker på övriga märken och modeller hurvida visuell information används eller ej, det är inte plättenkelt att hitta denna typ av info, inte ens om man jobbar med märket i fråga...(vilket jag iof inte gör längre) :)

Är det någon som VET vilka presafe funktioner Tesla använder likt andra märken?
Tex justering av elstol, förspänning av säkerhetsbälten, aktivering av färdbromsar vid påkörning bakifrån (för att inte flyga över i fel körfält eller ut i en korsning tex)?
Kanske lite OT men ändå relevant kan jag tycka.

Jag tycker nog att Tesla behöver lägga i en högre växel för att hänga med kanske inte enbart när det gäller presafe utan andra bitar också. Jag är inne på min 3e Tesla och nuvarande bil enligt signatur är jag mkt nöjd med, men idag kan iaf inte jag tvärsäkert säga att nästa bil blir en Tesla...
Jag tyckte också att det var svårt att hitta information om detta från andra tillverkare. Inte ens Volvo som gärna pratar säkerhet nämner att de har detta. Kanske är Tesla inte så långt efter som flera i tråden vill göra gällande?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58
mussla skrev: 28 sep 2025 14:50
Maw skrev: 26 sep 2025 15:40
BrooklynS skrev: 26 sep 2025 15:30
Jag menar att Tesla har en helt annan nivå av systemintegration än andra tillverkare.

Om de andra tillverkarna har gemensam programmering mellan radar, krockkuddar och kameror… ingen aning men mindre sannolikt i alla fall. Och framförallt inte infört OTA på fem år gamla bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 444
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Earplugged »

mussla skrev: 28 sep 2025 19:20
TobbeW skrev: 28 sep 2025 15:19
mussla skrev: 28 sep 2025 14:38
TobbeW skrev: 27 sep 2025 18:47
Det handlar inte om att kuddarna ska blåsas upp så fort som möjligt. Detta handlar om att förbereda bilen på en ev kollision, dvs presafe.
:)
Man vill att kuddarna aktiveras vid "rätt" tidpunkt (inte bara snabbast möjligt) och för tvåstegskudde (som Tesla bör använda till iaf förare och passagerar kuddar fram?) om första eller andra laddningen behövs, detta avgörs av hur kraftig kollisionen/hastighetssänkningen är.

Om jag inte fattat detta fel anväder nya CLA både kameror och radar till "Presafe Plus".

Tesla behöver rycka upp sig för att hänga med i utvecklingen, annars får dom svårt framöver tror jag...
Finns det fler än nya CLA som har detta? Om det är ovanligt så hänger väl Tesla med bra tycker jag.
Jag är osäker på övriga märken och modeller hurvida visuell information används eller ej, det är inte plättenkelt att hitta denna typ av info, inte ens om man jobbar med märket i fråga...(vilket jag iof inte gör längre) :)

Är det någon som VET vilka presafe funktioner Tesla använder likt andra märken?
Tex justering av elstol, förspänning av säkerhetsbälten, aktivering av färdbromsar vid påkörning bakifrån (för att inte flyga över i fel körfält eller ut i en korsning tex)?
Kanske lite OT men ändå relevant kan jag tycka.

Jag tycker nog att Tesla behöver lägga i en högre växel för att hänga med kanske inte enbart när det gäller presafe utan andra bitar också. Jag är inne på min 3e Tesla och nuvarande bil enligt signatur är jag mkt nöjd med, men idag kan iaf inte jag tvärsäkert säga att nästa bil blir en Tesla...
Jag tyckte också att det var svårt att hitta information om detta från andra tillverkare. Inte ens Volvo som gärna pratar säkerhet nämner att de har detta. Kanske är Tesla inte så långt efter som flera i tråden vill göra gällande?
Skulle vara helt omöjligt att få så höga säkerhetsbetyg i tex Euro NCAP om man låg åratal efter.
Som vanligt är det mycket killgissningar på detta forum.... 😂
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2216
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av BrooklynS »

Maw skrev:
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58
mussla skrev: 28 sep 2025 14:50
Maw skrev: 26 sep 2025 15:40
De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Min MB ML 320 CDI från 2008 förspänner säkerhetsbältena om den detekterar höjd olycksrisk, tex genom att ESP-systemet känner av en oväntad snabb inbromsning eller hastig riktningsförändring.

Med det sagt så skulle inte Tesla ha så bra säkerhetsbetyg både i prov och i verkligheten om de inte var bra inom detta område också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TobbeW »

Det är väl samtidigt inte helt ovanligt att biltillverkarna anpassar sig och bygger bilarna för att få full pott i tex euro ncap, hur säkerheten fungerar i verkligheten behöver inte alltid vara lika bra...men det är ju inget unikt för Tesla.

Som någon tidigare skrev handlar ju detta om att visuell data används till presafe system, vilket av texten att döma skulle vara banbrytande och unikt, vilket det inte är då det finns andra bilar som använder både "Vision" OCH radar till presafe.

Är det ingen som vet vilka typer av presafe funktioner Tesla har :?:
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2216
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av BrooklynS »

TobbeW skrev:
Det är väl samtidigt inte helt ovanligt att biltillverkarna anpassar sig och bygger bilarna för att få full pott i tex euro ncap, hur säkerheten fungerar i verkligheten behöver inte alltid vara lika bra...men det är ju inget unikt för Tesla.

Som någon tidigare skrev handlar ju detta om att visuell data används till presafe system, vilket av texten att döma skulle vara banbrytande och unikt, vilket det inte är då det finns andra bilar som använder både "Vision" OCH radar till presafe.

Är det ingen som vet vilka typer av presafe funktioner Tesla har :?:
Vilka bilar har fått bra resultat i Euro-NCAP men misslyckats i verkligheten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 dec 2023 13:28

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av TobbeW »

BrooklynS skrev: 28 sep 2025 20:55
TobbeW skrev:
Det är väl samtidigt inte helt ovanligt att biltillverkarna anpassar sig och bygger bilarna för att få full pott i tex euro ncap, hur säkerheten fungerar i verkligheten behöver inte alltid vara lika bra...men det är ju inget unikt för Tesla.

Som någon tidigare skrev handlar ju detta om att visuell data används till presafe system, vilket av texten att döma skulle vara banbrytande och unikt, vilket det inte är då det finns andra bilar som använder både "Vision" OCH radar till presafe.

Är det ingen som vet vilka typer av presafe funktioner Tesla har :?:
Vilka bilar har fått bra resultat i Euro-NCAP men misslyckats i verkligheten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har inte påstått att någon har misslyckats i verkligheten?

Men hur saker och ting fungerar vid test i labbmiljö där biltillverkaren redan på förhand och vid utvecklingen av bilen vet hur testerna går till samt vad som krävs för att generera "full pott", behöver inte alltid ha ett samband med hur bra det fungerar i verkligheten.
Inget unikt för Tesla, men detta har diskuterats förr inom branchen/motorpressen.

Tänk att du själv gör ett prov och redan på förhand vet svaren, då bör resultatet av provet bli ganska bra :)
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6224
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TobbeW skrev: 28 sep 2025 21:10

Men hur saker och ting fungerar vid test i labbmiljö där biltillverkaren redan på förhand och vid utvecklingen av bilen vet hur testerna går till samt vad som krävs för att generera "full pott", behöver inte alltid ha ett samband med hur bra det fungerar i verkligheten.
Förstår inte varför jag osökt kommer att tänka på VW. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 28 sep 2025 19:27
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58
mussla skrev: 28 sep 2025 14:50
Maw skrev: 26 sep 2025 15:40


De har ju haft funktionen i betydligt mer än 5 år så de behöver inte införa den med OTA på 5 år gamla bilar ;)
Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 28 sep 2025 21:33
Maw skrev: 28 sep 2025 19:27
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58
mussla skrev: 28 sep 2025 14:50


Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Nej, det är inte det jag menar. Min Kodiaq med första registrering tidigt 2018, tillverkad sent 2017, drog åt bältena elektriskt vid kollisionsrisk. Min Polestar 2 från 2021 gjorde samma sak precis som min ID7.

Tesla påstår ju inte heller att det skulle vara något unikt, förutom att det görs enbart med kameror eftersom Tesla inte har radar längre. Hade det varit en unik feature hade Tesla förstås slagit upp det stort och inte gömt det i releasenoten till en OTA…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12883
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 28 sep 2025 21:33
Maw skrev: 28 sep 2025 19:27
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58
mussla skrev: 28 sep 2025 14:50


Vilka bilar har haft detta i fem år?
De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Elektriska bältessträckare är inte av engångstyp (som pyrotekniska är) och kan aktiveras när en olycka kan vara nära förestående.
Är det kanske elektriska bältessträckare tesla tänker aktivera med hjälp av information från kameror?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 28 sep 2025 22:28
mussla skrev: 28 sep 2025 21:33
Maw skrev: 28 sep 2025 19:27
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58


De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Nej, det är inte det jag menar. Min Kodiaq med första registrering tidigt 2018, tillverkad sent 2017, drog åt bältena elektriskt vid kollisionsrisk. Min Polestar 2 från 2021 gjorde samma sak precis som min ID7.

Tesla påstår ju inte heller att det skulle vara något unikt, förutom att det görs enbart med kameror eftersom Tesla inte har radar längre. Hade det varit en unik feature hade Tesla förstås slagit upp det stort och inte gömt det i releasenoten till en OTA…
Peka gärna på texter som beskriver att de använder radar eller kamera för att dra åt bälten innan kollision.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 28 sep 2025 23:13
mussla skrev: 28 sep 2025 21:33
Maw skrev: 28 sep 2025 19:27
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09
Maw skrev: 28 sep 2025 14:58


De flests stora märken skulle jag tro. Vilka har inte haft det förutom Tesla (efter att de stängde av radarn, tidigare kanske de använde den)?

Tesla skriver ju själva ovan att de numera är ”en av de mest banbrytande” vilket översatt från marknadsföringsfloskel till vanlig svenska blir ungefär ”vi är inte längre lika långt efter”
Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Elektriska bältessträckare är inte av engångstyp (som pyrotekniska är) och kan aktiveras när en olycka kan vara nära förestående.
Är det kanske elektriska bältessträckare tesla tänker aktivera med hjälp av information från kameror?
Jag tog upp det eftersom maw sa att hans Skoda Kodiaq 2018 drog åt bältena när den "anande fara". Skoda Kodiaq 2017 använder pyroteknik för detta och då krävs det nog mer än att bilen "anar fara" för att den skall bränna krutet. Någon gång senare gick de över till elektrisk sträckare men oklart när.

Det hela bottnar i maws ouppbackade påstående att Tesla är fem år efter de flesta andra vad det gäller presafety med kamera/radar. Hittills har det inte framkommit något som backar upp detta.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 29 sep 2025 06:11
Fredrik j skrev: 28 sep 2025 23:13
mussla skrev: 28 sep 2025 21:33
Maw skrev: 28 sep 2025 19:27
mussla skrev: 28 sep 2025 19:09


Det hade varit klädsamt med lite mer på fötterna om man skall påstå att Tesla är minst fem år efter andra.
Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Elektriska bältessträckare är inte av engångstyp (som pyrotekniska är) och kan aktiveras när en olycka kan vara nära förestående.
Är det kanske elektriska bältessträckare tesla tänker aktivera med hjälp av information från kameror?
Jag tog upp det eftersom maw sa att hans Skoda Kodiaq 2018 drog åt bältena när den "anande fara". Skoda Kodiaq 2017 använder pyroteknik för detta och då krävs det nog mer än att bilen "anar fara" för att den skall bränna krutet. Någon gång senare gick de över till elektrisk sträckare men oklart när.

Det hela bottnar i maws ouppbackade påstående att Tesla är fem år efter de flesta andra vad det gäller presafety med kamera/radar. Hittills har det inte framkommit något som backar upp detta.
Jag har inte påstått det, bara att presafe funnits en längre tid och därför inte behövts införas med OTA. Det skulle förvåna mig om inte Tesla också hade det innan de tog bort radarn. Tesla hade väl t o m kvar radarn i S/X efter att den togs bort i 3/Y men den användes då enbart av säkerhetsfunktioner och inte för farthållning.

Det som är unikt med Tesla är att de snålat in på radarn i 3/Y. Sent om sider och efter hand har de återskapat säkerhetsfunktioner som använde sig av radarn som jag har förstått det. Dock utan radar och enbart med kamera, vilket förstås kan vara tekniskt imponerande, men antagligen inte lika bra som de system där man även har en radar som sensor.

Om du hävdar att presafe är något nytt och unikt för Tesla så är det snarare du som behöver backa upp det med konkret fakta.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6283
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 29 sep 2025 06:03
Peka gärna på texter som beskriver att de använder radar eller kamera för att dra åt bälten innan kollision.
Audi:
Audi Pre Sense front/rear + basic1
Audi pre sense basic vidtar preventiva åtgärder för passagerarna så fort systemet upptäcker att en trafiksituation riskerar att bli farlig. För att göra detta använder sig Audi pre sense av flera säkerhetssystem. Det reagerar till exempel om bilen får sladd eller bromsar hårt genom att dra åt säkerhetsbältet på föraren och främre passageraren, starta varningsblinkers och med att stänga fönster och taklucka.
Audi pre sense front och Audi pre sense city använder sig av data från radarsensorerna och/eller från kameran i fronten beroende på modell för att förutse en olycka.
(Lång text med mer info, så jag tog bara med en del).


Audi pre sense side1
Audi pre sense side agerar när en kollision sker från sidan. Precis som många av Audis säkerhetssystem använder Audi pre sense radarsensorer för att förutse när en kollision är på väg att ske. Systemet kan upptäcka att faror närmar sig från sidan i upp till 60 km/h. Om Audi side assist2 bedömer att det finns risk för en krock utför systemet några preventiva säkerhetsåtgärder: varningsblinkers slås på, säkerhetsbältena dras åt, sätena sätts i en optimal position och fönster och taklucka stängs om de skulle vara öppna.
Om faran närmar sig bilen i mer än 25 km/h höjer sig fjädringen på den sidan som faran kommer ifrån med upp till 80 mm på bara en halv sekund. Detta gör att det andra fordonet träffar en starkare del av bilens konstruktion. Detta gör att våldet mot passagerarnas bål- bröstpartier minskar med upp till 50 procent jämfört med om fjädringen inte hade höjt sig.
https://www.audi.se/sv/kopa-aga/teknik- ... saekerhet/
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8676
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 29 sep 2025 06:37
mussla skrev: 29 sep 2025 06:11
Fredrik j skrev: 28 sep 2025 23:13
mussla skrev: 28 sep 2025 21:33
Maw skrev: 28 sep 2025 19:27


Jag har förstås inte koll på alla märken men jag vet att t ex min Skoda Kodiaq från 2018 spände åt bilbältet när den anade fara så den hade presafe, den verkade använda sig av radar och kamera för att göra det. Jag ser ingen anledning till att andra lika gamla bilar inte också skulle ha det och jag misstänker att även Tesla hade det innan de kopplade bort radarn. Det var en hel del säkerhetsfunktioner som försvann när Tesla stängde av radarn.
Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Elektriska bältessträckare är inte av engångstyp (som pyrotekniska är) och kan aktiveras när en olycka kan vara nära förestående.
Är det kanske elektriska bältessträckare tesla tänker aktivera med hjälp av information från kameror?
Jag tog upp det eftersom maw sa att hans Skoda Kodiaq 2018 drog åt bältena när den "anande fara". Skoda Kodiaq 2017 använder pyroteknik för detta och då krävs det nog mer än att bilen "anar fara" för att den skall bränna krutet. Någon gång senare gick de över till elektrisk sträckare men oklart när.

Det hela bottnar i maws ouppbackade påstående att Tesla är fem år efter de flesta andra vad det gäller presafety med kamera/radar. Hittills har det inte framkommit något som backar upp detta.
Jag har inte påstått det, bara att presafe funnits en längre tid och därför inte behövts införas med OTA. Det skulle förvåna mig om inte Tesla också hade det innan de tog bort radarn. Tesla hade väl t o m kvar radarn i S/X efter att den togs bort i 3/Y men den användes då enbart av säkerhetsfunktioner och inte för farthållning.

Det som är unikt med Tesla är att de snålat in på radarn i 3/Y. Sent om sider och efter hand har de återskapat säkerhetsfunktioner som använde sig av radarn som jag har förstått det. Dock utan radar och enbart med kamera, vilket förstås kan vara tekniskt imponerande, men antagligen inte lika bra som de system där man även har en radar som sensor.

Om du hävdar att presafe är något nytt och unikt för Tesla så är det snarare du som behöver backa upp det med konkret fakta.
Det var du som hävdade att de flesta andra tillverkare har haft denna funktion sedan fem år tillbaka. Bevisbördan är din.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 29 sep 2025 07:24
mussla skrev: 29 sep 2025 06:03
Peka gärna på texter som beskriver att de använder radar eller kamera för att dra åt bälten innan kollision.
Audi:
Audi Pre Sense front/rear + basic1
Audi pre sense basic vidtar preventiva åtgärder för passagerarna så fort systemet upptäcker att en trafiksituation riskerar att bli farlig. För att göra detta använder sig Audi pre sense av flera säkerhetssystem. Det reagerar till exempel om bilen får sladd eller bromsar hårt genom att dra åt säkerhetsbältet på föraren och främre passageraren, starta varningsblinkers och med att stänga fönster och taklucka.
Audi pre sense front och Audi pre sense city använder sig av data från radarsensorerna och/eller från kameran i fronten beroende på modell för att förutse en olycka.
(Lång text med mer info, så jag tog bara med en del).


Audi pre sense side1
Audi pre sense side agerar när en kollision sker från sidan. Precis som många av Audis säkerhetssystem använder Audi pre sense radarsensorer för att förutse när en kollision är på väg att ske. Systemet kan upptäcka att faror närmar sig från sidan i upp till 60 km/h. Om Audi side assist2 bedömer att det finns risk för en krock utför systemet några preventiva säkerhetsåtgärder: varningsblinkers slås på, säkerhetsbältena dras åt, sätena sätts i en optimal position och fönster och taklucka stängs om de skulle vara öppna.
Om faran närmar sig bilen i mer än 25 km/h höjer sig fjädringen på den sidan som faran kommer ifrån med upp till 80 mm på bara en halv sekund. Detta gör att det andra fordonet träffar en starkare del av bilens konstruktion. Detta gör att våldet mot passagerarnas bål- bröstpartier minskar med upp till 50 procent jämfört med om fjädringen inte hade höjt sig.
https://www.audi.se/sv/kopa-aga/teknik- ... saekerhet/
Det var en bra länk! Så Audi har vad det verkar ett riktigt bra system - åtminstone på vissa modeller. Det hade varit intressant att veta när det kom vilka modeller det finns på och hur det jämför sig med Teslas.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4292
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 29 sep 2025 12:40
Maw skrev: 29 sep 2025 06:37
mussla skrev: 29 sep 2025 06:11
Fredrik j skrev: 28 sep 2025 23:13
mussla skrev: 28 sep 2025 21:33


Skoda skriver så här:

The seat belts are equipped with pyrotechnic pretensioners and force limiters that instantly shorten the seat belt in a collision by approximately 10 cm.

Det gällde Skoda Kodiaq 2017. Är det detta du menar?

På senare årsmodeller har de ersatt detta med ett elektriskt system. Ingenstans står det att det triggar av radar eller kamera. Det är nog snarare g-krafter som en kraftig inbromsning och/eller krocksensorer som aktiverar det.

Teslas system är något helt annat än detta.
Elektriska bältessträckare är inte av engångstyp (som pyrotekniska är) och kan aktiveras när en olycka kan vara nära förestående.
Är det kanske elektriska bältessträckare tesla tänker aktivera med hjälp av information från kameror?
Jag tog upp det eftersom maw sa att hans Skoda Kodiaq 2018 drog åt bältena när den "anande fara". Skoda Kodiaq 2017 använder pyroteknik för detta och då krävs det nog mer än att bilen "anar fara" för att den skall bränna krutet. Någon gång senare gick de över till elektrisk sträckare men oklart när.

Det hela bottnar i maws ouppbackade påstående att Tesla är fem år efter de flesta andra vad det gäller presafety med kamera/radar. Hittills har det inte framkommit något som backar upp detta.
Jag har inte påstått det, bara att presafe funnits en längre tid och därför inte behövts införas med OTA. Det skulle förvåna mig om inte Tesla också hade det innan de tog bort radarn. Tesla hade väl t o m kvar radarn i S/X efter att den togs bort i 3/Y men den användes då enbart av säkerhetsfunktioner och inte för farthållning.

Det som är unikt med Tesla är att de snålat in på radarn i 3/Y. Sent om sider och efter hand har de återskapat säkerhetsfunktioner som använde sig av radarn som jag har förstått det. Dock utan radar och enbart med kamera, vilket förstås kan vara tekniskt imponerande, men antagligen inte lika bra som de system där man även har en radar som sensor.

Om du hävdar att presafe är något nytt och unikt för Tesla så är det snarare du som behöver backa upp det med konkret fakta.
Det var du som hävdade att de flesta andra tillverkare har haft denna funktion sedan fem år tillbaka. Bevisbördan är din.
Jag känner inget behov av att bevisa någonting för dig ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe
Inlägg: 2918
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla har förbättrat krockkuddarna

Inlägg av backe »

mussla skrev: 29 sep 2025 12:46
AAKEE skrev: 29 sep 2025 07:24
mussla skrev: 29 sep 2025 06:03
Peka gärna på texter som beskriver att de använder radar eller kamera för att dra åt bälten innan kollision.
Audi:
Audi Pre Sense front/rear + basic1
Audi pre sense basic vidtar preventiva åtgärder för passagerarna så fort systemet upptäcker att en trafiksituation riskerar att bli farlig. För att göra detta använder sig Audi pre sense av flera säkerhetssystem. Det reagerar till exempel om bilen får sladd eller bromsar hårt genom att dra åt säkerhetsbältet på föraren och främre passageraren, starta varningsblinkers och med att stänga fönster och taklucka.
Audi pre sense front och Audi pre sense city använder sig av data från radarsensorerna och/eller från kameran i fronten beroende på modell för att förutse en olycka.
(Lång text med mer info, så jag tog bara med en del).


Audi pre sense side1
Audi pre sense side agerar när en kollision sker från sidan. Precis som många av Audis säkerhetssystem använder Audi pre sense radarsensorer för att förutse när en kollision är på väg att ske. Systemet kan upptäcka att faror närmar sig från sidan i upp till 60 km/h. Om Audi side assist2 bedömer att det finns risk för en krock utför systemet några preventiva säkerhetsåtgärder: varningsblinkers slås på, säkerhetsbältena dras åt, sätena sätts i en optimal position och fönster och taklucka stängs om de skulle vara öppna.
Om faran närmar sig bilen i mer än 25 km/h höjer sig fjädringen på den sidan som faran kommer ifrån med upp till 80 mm på bara en halv sekund. Detta gör att det andra fordonet träffar en starkare del av bilens konstruktion. Detta gör att våldet mot passagerarnas bål- bröstpartier minskar med upp till 50 procent jämfört med om fjädringen inte hade höjt sig.
https://www.audi.se/sv/kopa-aga/teknik- ... saekerhet/
Det var en bra länk! Så Audi har vad det verkar ett riktigt bra system - åtminstone på vissa modeller. Det hade varit intressant att veta när det kom vilka modeller det finns på och hur det jämför sig med Teslas.
Först måste vi väl få veta hur Teslas fungerar för att kunna jämföra, fungerar det som deras andra produkter som stödjer sig på Vision så kan det vara en direkt farlig väg att gå, åtminstone i 5-10 år innan man testat klart på konsumenterna.
Skriv svar