Teslas kollaps fortsätter

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
manneson
Inlägg: 1551
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av manneson »

RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: 29 sep 2025 12:06
manneson skrev: 29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: 28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android? 😉
Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.

Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
backe
Inlägg: 2924
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av backe »

manneson skrev: 29 sep 2025 15:30
RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: 29 sep 2025 12:06
manneson skrev: 29 sep 2025 11:48


Du menar som iPhone blivit omkört av Android? 😉
Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.

Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
Tesla är inte Apple och kommer aldrig bli.

Folk vill ha iPhone och andra av deras produkter för att dom har en grym finish, ekosystemet och att det är status. Tesla har inte grym finish, inget ekosystem och det är idag motsatsen till status att ha en Tesla, nu säljer man för att den ger mest bang for the bucks, lite som android faktiskt. Man ser sällan nån som har dekaler med "jag köpte min iPhone innan Tim Cock blev galen".
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 294
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av RareEarth »

manneson skrev: 29 sep 2025 15:30
RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: 29 sep 2025 12:06
manneson skrev: 29 sep 2025 11:48


Du menar som iPhone blivit omkört av Android? 😉
Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.

Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
Smartphones och elbilar befinner sig i helt olika faser i marknadsutvecklingen. Smartphones tog över 100% av marknaden för 15 år sen och är en mogen teknik och mogen marknad. Elbilar har fortfarande bara en fjärdedel av försäljningen globalt och befinner sig i snabb utvecklingskurva. Effektivisering och optimering av hela paketet tar märkbara steg framåt i varje produktgeneration. Konkurrenternas teknik är idag i nivå med Teslas, och i nästa generation har kineserna och i alla fall BMW blåst förbi. Tyvärr för Tesla så finns det ingen nästa generation på ritbordet. Köparna förväntar sig nya modeller med 5-7 årscykler och att det ska komma bilar med snabbare laddning, längre räckvidd, fler features, bättre komfort etc. ID.7 är Sveriges bäst säljande elbil och den bygger på en halvgammal plattform. När exempelvis BMW rullar ut Neue Klasse nästa år kommer Tesla hamna ännu längre efter. I jämförelsen med smartphones befinner vi oss nu vid omkring Iphone 3-4, när Android började komma ikapp Apple. Till skillnad från Apple som hade en plan framåt för Iphone verkar Tesla tro att de kan fortsätta sälja samma hårdvara och putsa lite på mjukvaran.

En annan avgörande del av utvecklingen är produktionsmognad och industriell mognad. Tesla har varit pionjärer där men verkar ha tappat initiativet helt. För att vara med i konkurrensen måste alla tillverkare effektivisera hårt.

Att Tesla skulle vara likt Apple i helhetsupplevelsen känner jag inte alls igen. Tesla är inte smidiga att använda, det är främst bilar för teknikentusiaster. Tesla har låg WAF (wife acceptance factor). De allra flesta vill ha en bekväm bil som tar dem från A till B och där är Tesla inte enkel att hantera för den som är van vid traditionella bilar.
wheels
Inlägg: 734
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av wheels »

Maetlarv skrev: 29 sep 2025 14:24
wheels skrev: 29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: 28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: 28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: 28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…

Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Visst, man kan ju producera 204 bilar på en timme och sedan stänga av produktionen resten av året. Men normalt så producerar man på åtminstone tvåskift av ekonomiska skäl.

För övrigt så är detta nog rena hittepå-siffror.
Tex om VW producerade 167 bilar per timme och hade produktionen igång alla årets timmar och 100% verkningsgrad så blir det under 1,5 miljoner bilar vilket är på tok för lite.
Har VW bara en fabrik?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Maw »

wheels skrev: 29 sep 2025 16:52
Maetlarv skrev: 29 sep 2025 14:24
wheels skrev: 29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: 28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: 28 sep 2025 20:22


Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…

Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Visst, man kan ju producera 204 bilar på en timme och sedan stänga av produktionen resten av året. Men normalt så producerar man på åtminstone tvåskift av ekonomiska skäl.

För övrigt så är detta nog rena hittepå-siffror.
Tex om VW producerade 167 bilar per timme och hade produktionen igång alla årets timmar och 100% verkningsgrad så blir det under 1,5 miljoner bilar vilket är på tok för lite.
Har VW bara en fabrik?
Har Tesla bara en fabrik?

Nej, båda företagen har flera fabriker. Vart vill du komma med det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1199
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av MangeT »

RareEarth skrev: 29 sep 2025 16:31
manneson skrev: 29 sep 2025 15:30
RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: 29 sep 2025 12:06

Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
Smartphones och elbilar befinner sig i helt olika faser i marknadsutvecklingen. Smartphones tog över 100% av marknaden för 15 år sen och är en mogen teknik och mogen marknad. Elbilar har fortfarande bara en fjärdedel av försäljningen globalt och befinner sig i snabb utvecklingskurva. Effektivisering och optimering av hela paketet tar märkbara steg framåt i varje produktgeneration. Konkurrenternas teknik är idag i nivå med Teslas, och i nästa generation har kineserna och i alla fall BMW blåst förbi. Tyvärr för Tesla så finns det ingen nästa generation på ritbordet. Köparna förväntar sig nya modeller med 5-7 årscykler och att det ska komma bilar med snabbare laddning, längre räckvidd, fler features, bättre komfort etc. ID.7 är Sveriges bäst säljande elbil och den bygger på en halvgammal plattform. När exempelvis BMW rullar ut Neue Klasse nästa år kommer Tesla hamna ännu längre efter. I jämförelsen med smartphones befinner vi oss nu vid omkring Iphone 3-4, när Android började komma ikapp Apple. Till skillnad från Apple som hade en plan framåt för Iphone verkar Tesla tro att de kan fortsätta sälja samma hårdvara och putsa lite på mjukvaran.

En annan avgörande del av utvecklingen är produktionsmognad och industriell mognad. Tesla har varit pionjärer där men verkar ha tappat initiativet helt. För att vara med i konkurrensen måste alla tillverkare effektivisera hårt.

Att Tesla skulle vara likt Apple i helhetsupplevelsen känner jag inte alls igen. Tesla är inte smidiga att använda, det är främst bilar för teknikentusiaster. Tesla har låg WAF (wife acceptance factor). De allra flesta vill ha en bekväm bil som tar dem från A till B och där är Tesla inte enkel att hantera för den som är van vid traditionella bilar.
Det är just enkelheten i deras infotainment som passar många vana vid smartphones vilket är de flesta.
Många yngre/förstagångsköpare kan nog föredra deras enkelhet framför en äldre bil med mer klassisk layout.
Kolla klippet med Grufman så förklarar han det bra. De använder för övrigt begagnade model Y som lånebilar för att de är så pålitliga.


Sedan är det så att Teslas bilar är numer bland de långsammaste vad gäller laddning i effekt jämfört med helt nya elbilar men de ligger fortfarande bland de absolut mest effektiva elbilarna och det kompenserar lite för laddkurvan.
Tesla har under lång tid fokuserat på att effektivisera deras produktion och antalet komponenter i bilarna för att få bra marginaler per såld bil men visst kommer de behöva framöver uppgradera bilarna med större batterier och snabbare laddning bland annat.
Ny Model Y är ju egentligen en ganska förändrad modell jämfört med gamla och inte bara till utseendet.
Samma har gällt model 3, S och X också genom åren men visst kan nog fler modeller krävas snart.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
tesla newbie
Inlägg: 865
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av tesla newbie »

backe skrev: 29 sep 2025 15:38
manneson skrev: 29 sep 2025 15:30
RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: 29 sep 2025 12:06

Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
Tesla är inte Apple och kommer aldrig bli.

Folk vill ha iPhone och andra av deras produkter för att dom har en grym finish, ekosystemet och att det är status. Tesla har inte grym finish, inget ekosystem och det är idag motsatsen till status att ha en Tesla, nu säljer man för att den ger mest bang for the bucks, lite som android faktiskt. Man ser sällan nån som har dekaler med "jag köpte min iPhone innan Tim Cock blev galen".
Finishen har blivit mycket bättre på de nyare Teslorna och jag har i alla fall inget att klaga på. På vilket sätt har Tesla inget ekosystem? Hela Teslas mjukvarusystem är ju fullkomligt integrerat. Du kan sköta allt i appen, från att styra bilfunktioner till att boka service och boka provkörning av nya modeller. När man provkör kontaktlöst så får man upp demobilen i appen och behöver inte hämta ut någon nyckel, bara att gå fram till bilen och köra iväg. Samma vid service. Man behöver inte gå in, ta en kölapp och lämna nyckeln till någon servicerådgivare. Man bara parkerar bilen vid SC och klickar i appen att man har kommit fram. Man kan sedan följa serviceförloppet i appen och även hämta ut bilen i appen.
All mjukvara för diagnostik och serviceåtgärder finns i bilen och vem som helst kan få tillgång till den genom att köpa access till "Toolbox". Men i "service-mode" kan man redan göra oerhört mycket som bilägare helt kostnadsfritt. Jag har, ärligt talat, svårt att hitta någon annan bil-tillverkare som är mer Apple-lik i sin approach till mjukvara. Skulle väl vara Xiaomi då.
wheels
Inlägg: 734
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av wheels »

Maw skrev: 29 sep 2025 17:21
wheels skrev: 29 sep 2025 16:52
Maetlarv skrev: 29 sep 2025 14:24
wheels skrev: 29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: 28 sep 2025 23:53


Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Visst, man kan ju producera 204 bilar på en timme och sedan stänga av produktionen resten av året. Men normalt så producerar man på åtminstone tvåskift av ekonomiska skäl.

För övrigt så är detta nog rena hittepå-siffror.
Tex om VW producerade 167 bilar per timme och hade produktionen igång alla årets timmar och 100% verkningsgrad så blir det under 1,5 miljoner bilar vilket är på tok för lite.
Har VW bara en fabrik?
Har Tesla bara en fabrik?

Nej, båda företagen har flera fabriker. Vart vill du komma med det?
Vill du inte förstå så kan jag inte hjälpa dig
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Teslaaa »

tesla newbie skrev: 29 sep 2025 17:31
backe skrev: 29 sep 2025 15:38
manneson skrev: 29 sep 2025 15:30
RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07


Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
Tesla är inte Apple och kommer aldrig bli.

Folk vill ha iPhone och andra av deras produkter för att dom har en grym finish, ekosystemet och att det är status. Tesla har inte grym finish, inget ekosystem och det är idag motsatsen till status att ha en Tesla, nu säljer man för att den ger mest bang for the bucks, lite som android faktiskt. Man ser sällan nån som har dekaler med "jag köpte min iPhone innan Tim Cock blev galen".
Finishen har blivit mycket bättre på de nyare Teslorna och jag har i alla fall inget att klaga på. På vilket sätt har Tesla inget ekosystem? Hela Teslas mjukvarusystem är ju fullkomligt integrerat. Du kan sköta allt i appen, från att styra bilfunktioner till att boka service och boka provkörning av nya modeller. När man provkör kontaktlöst så får man upp demobilen i appen och behöver inte hämta ut någon nyckel, bara att gå fram till bilen och köra iväg. Samma vid service. Man behöver inte gå in, ta en kölapp och lämna nyckeln till någon servicerådgivare. Man bara parkerar bilen vid SC och klickar i appen att man har kommit fram. Man kan sedan följa serviceförloppet i appen och även hämta ut bilen i appen.
All mjukvara för diagnostik och serviceåtgärder finns i bilen och vem som helst kan få tillgång till den genom att köpa access till "Toolbox". Men i "service-mode" kan man redan göra oerhört mycket som bilägare helt kostnadsfritt. Jag har, ärligt talat, svårt att hitta någon annan bil-tillverkare som är mer Apple-lik i sin approach till mjukvara. Skulle väl vara Xiaomi då.
Mekanikern kan komma dit bilen står, man behöver inte möta upp dem, kan följa allting i appen om så önskas.

Bilen kan felsökas på distans.

Eventuella felkoder i skärmen och bilen talar om vad de betyder också.

Laddnätverket med integrationen i bilens skärm fungerar klockrent, talar om vilka laddstolpar som är ur funktion när man rullar in, talar om beräknad kötid baserat på hur många andra som navigerar till laddstationen och baserat på deras ankomst och hur deras laddning ligger till. (Extra plus är att man bokstavligen kör fram till laddstolpen, kopplar sladden, färdigt).

Bilnyckel samt app i smartklocka etc.

Om det är viktigt för en så är faktiskt Teslan den bil som i sin infotainment mest påminner om en apple-telefon om man är bekant med en sådan, extremt simpelt att använda, och då har jag testat det mesta i bilväg.

Listan kan göras lång, att Tesla saknar ekosystem är rent skitsnack.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Maw »

Det man brukar räkna som ett ekosystem är att flera olika oberoende parter är med och utvecklar, i Apples fall är det främst alla företagen som gör appar i app store. Tesla verkar för motsatsen till ett ekosystem, de vill själva göra allt.

Teslas företagskultur är motsatsen till Apples på många andra sätt också, t ex är Apple noga med att inte lova mer än de kan leverera och att inte presentera produkter långt innan de är tillgängliga för köp.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8678
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 29 sep 2025 18:13
Det man brukar räkna som ett ekosystem är att flera olika oberoende parter är med och utvecklar, i Apples fall är det främst alla företagen som gör appar i app store. Tesla verkar för motsatsen till ett ekosystem, de vill själva göra allt.

Teslas företagskultur är motsatsen till Apples på många andra sätt också, t ex är Apple noga med att inte lova mer än de kan leverera och att inte presentera produkter långt innan de är tillgängliga för köp.
Det finns heller inget "ekosystem" i en bil som kan jämföras med t ex en telefon eftersom det inte finns någon inlåsningseffekt alls. Noll. Det är jobbigt att byta telefon pga iMessage, Photos, iCloud etc. När man byter en bil är det som att byta tvättmaskin mer än att byta från Apple till Android eller från Windows till MacOS.
backe
Inlägg: 2924
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av backe »

spacecoin skrev: 29 sep 2025 18:23
Maw skrev: 29 sep 2025 18:13
Det man brukar räkna som ett ekosystem är att flera olika oberoende parter är med och utvecklar, i Apples fall är det främst alla företagen som gör appar i app store. Tesla verkar för motsatsen till ett ekosystem, de vill själva göra allt.

Teslas företagskultur är motsatsen till Apples på många andra sätt också, t ex är Apple noga med att inte lova mer än de kan leverera och att inte presentera produkter långt innan de är tillgängliga för köp.
Det finns heller inget "ekosystem" i en bil som kan jämföras med t ex en telefon eftersom det inte finns någon inlåsningseffekt alls. Noll. Det är jobbigt att byta telefon pga iMessage, Photos, iCloud etc. När man byter en bil är det som att byta tvättmaskin mer än att byta från Apple till Android eller från Windows till MacOS.
Det är exakt detta jag menar, för mig att byta ut min iPhone skapar en massa negativa effekter vad gäller synergier med datorer, iPads, Apple TV m.m. iMessage är också en sån sak men den har blivit mindre jobbig med RCS vilket är positivt.

Jag bytte ut min Tesla för ca 18 månader sedan, fanns inget som påverkades negativt av det.
backe
Inlägg: 2924
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 29 sep 2025 17:31
backe skrev: 29 sep 2025 15:38
manneson skrev: 29 sep 2025 15:30
RareEarth skrev: 29 sep 2025 13:26
manneson skrev: 29 sep 2025 13:07


Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”. 🤷‍♂️🤣
Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.

Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.
Tesla är inte Apple och kommer aldrig bli.

Folk vill ha iPhone och andra av deras produkter för att dom har en grym finish, ekosystemet och att det är status. Tesla har inte grym finish, inget ekosystem och det är idag motsatsen till status att ha en Tesla, nu säljer man för att den ger mest bang for the bucks, lite som android faktiskt. Man ser sällan nån som har dekaler med "jag köpte min iPhone innan Tim Cock blev galen".
Finishen har blivit mycket bättre på de nyare Teslorna och jag har i alla fall inget att klaga på. På vilket sätt har Tesla inget ekosystem? Hela Teslas mjukvarusystem är ju fullkomligt integrerat. Du kan sköta allt i appen, från att styra bilfunktioner till att boka service och boka provkörning av nya modeller. När man provkör kontaktlöst så får man upp demobilen i appen och behöver inte hämta ut någon nyckel, bara att gå fram till bilen och köra iväg. Samma vid service. Man behöver inte gå in, ta en kölapp och lämna nyckeln till någon servicerådgivare. Man bara parkerar bilen vid SC och klickar i appen att man har kommit fram. Man kan sedan följa serviceförloppet i appen och även hämta ut bilen i appen.
All mjukvara för diagnostik och serviceåtgärder finns i bilen och vem som helst kan få tillgång till den genom att köpa access till "Toolbox". Men i "service-mode" kan man redan göra oerhört mycket som bilägare helt kostnadsfritt. Jag har, ärligt talat, svårt att hitta någon annan bil-tillverkare som är mer Apple-lik i sin approach till mjukvara. Skulle väl vara Xiaomi då.
Det är skillnad på att det har blivit bättre och helt ok till att vara i den absoluta toppen. Eller anser du att Tesla är créme de la créme av bilbyggande? För det är där Apple befinner sig i de segment där dom verkar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1199
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av MangeT »

Apples telefoner är bland de dyraste. Tesla är inte bland de dyraste elbilarna. För sin storlek och prestanda snarare bland de billigaste.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Maetlarv
Inlägg: 138
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Maetlarv »

wheels skrev: 29 sep 2025 16:52
Maetlarv skrev: 29 sep 2025 14:24
wheels skrev: 29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: 28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: 28 sep 2025 20:22


Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…

Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Visst, man kan ju producera 204 bilar på en timme och sedan stänga av produktionen resten av året. Men normalt så producerar man på åtminstone tvåskift av ekonomiska skäl.

För övrigt så är detta nog rena hittepå-siffror.
Tex om VW producerade 167 bilar per timme och hade produktionen igång alla årets timmar och 100% verkningsgrad så blir det under 1,5 miljoner bilar vilket är på tok för lite.
Har VW bara en fabrik?
Ehh, jag svarade på merc_slk_amg påstående att Tesla och VW tillverkar 204 resp 167 bilar per timme. Antalet fabriker är väl en helt annan fråga?
Om du vet vad merc_slk_amg egentligen menar så kan du väl tala om det så kanske disskussionen blir lite mindre av goddag yxskaft.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 738
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Anderzzon »

manneson skrev: 29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: 28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android? 😉
Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.

Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Well, Apple är ju sedan länge omkörda på mobilsidan, iaf när det kommer till marknadsandelar.
Jag skulle tvärtom säga att Tesla påminner om där Apple var för ca 10 år sedan. Apple låg hela tiden lite på efterkälken hårdvarumässigt och ansåg att en modell av iPhone var det enda som behövdes. Att kunderna ville ha större skärmar avfärdades för då skulle man inte kunna använda telefonen med bara en hand längre. Vi Apple användare höll så klart med. Tills Apple lanserade iPhone 6, då var plötsligt en större skärm det man skulle ha!
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Teslas kollaps fortsätter

Inlägg av Freez »

Trendbrott i Sverige (september)?
IMG_8776.jpeg
MY RWD Vit 2023
Skriv svar