spacecoin skrev: ↑02 okt 2025 07:56
Neostar skrev: ↑02 okt 2025 07:21
mussla skrev: ↑01 okt 2025 21:45
MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34
Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…

om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Men det finns ju ganska många (även här inne) som jublar högt när det går dåligt för Tesla. Man säger ju att skadeglädjen är den enda sanna glädjen, men egentligen… varför är det såååå fruktansvärt rolig och trevligt när det går dåligt för någon? Varför MÅSTE man vända all information till något negativt? Sedan jag börjat följa Tesla har jag mött gamar som gastat om närstående konkurs, om bilar som är svindyra och har usel kvalitet. Men ok, köp någon annan bil då. En som du blir nöjd med och umgås med likasinnade på ett forum för den bilen. Kan inte vi som gillar våra Teslor och gläds över ökad försäljning någon månad få vara det utan att VARJE GÅNG få höra att vi är blåsta och dumma. Måste man hela tiden peka finger och kalla oss för fanboys och sekten i Teslabubblan - PÅ VÅRT EGET FORUM??? Om det är så jobbigt - låt oss få vara ifred.
Det är tyvärr många som ogillar Tesla på det här forumet. Det är väl någon sorts aktivism för att motarbeta Elon.
Det är väl ändå rimligt att de flesta som bor just i Sverige är för den svenska modellen med stark stat, stark välfärd, fria institutioner (utbildning och domstols väsende). Dvs mycket av det som USA och Musk kliver allt längre ifrån eller till och med tar avstånd från.
Jämställdhet, människors lika värde och strävan efter det hållbara samhället är lika självklart som naturligt.
Skulle vilja vända på det, det är förvånansvärt många som stödjer Tesla med dessa premisser. Speciellt i detta forum.
Jag fascineras över hur många som blandar ihop bilägande och identitet / politik. Åt båda hållen. Jag ser inte bilägande som en politisk statement mer än att köpa en tvättmaskin.
Jag värderar privatpersonen Elon, företaget Tesla och min bil på olika sätt. De flest verka ha svårt att förstå det med? Betyg från mig 0/10. 3/10, 8/10.
Jag kan både hålla med och inte hålla med i ditt resonemang. Det borde inte vara så att det är ett politiskt ställningstagande, men det blir så tydligt förknippat när den dominerande individen kring ett bilmärke så tydligt tar en politisk ställning som på många sätt är problematisk. Då är det svårt att frikoppla hans bolag, deras produkter, med hans politiska ställningstagande.
Om det hade varit vd:n på Volvo eller vd:n på BMW eller vilken ordinär biltillverkare som helst hade nog väldgt få brytt sig, för väldigt få vet ens om vad vd:n på BMW m.m. heter och han/hon kan vara borta från positionen när som.
Tesla, oavsett om man vill det eller inte vill det, är Elons personliga leksak, det är han som förkroppsligar Tesla och gjort det till vad det är idag. På gott och ont. Det gör det hela väldigt annorlunda.
Samma sak enligt mig med Kinesiska biltillverkare, även om någon påpekar att de visst är fria företag så existerar inte det några friaföretag i diktaturen Kina, de är redskap för diktaturens vilja. Punkt slut.
Model Y LR.
Model S70D