Då är det nog gott om situationer där marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt. Folk väljer produkter efter status, vad influensers säger, hur produkten kan påverka andra personers syn på en själv. Vidare så arbetar företagen själva för att konsumenterna ska välja produkter på andra grunder än dess faktiska egenskaper, t ex genom reklamens utformning.tesla newbie skrev: ↑02 okt 2025 09:14Jag är nog lite för hjärntvättad av Johan Norberg och Milton Friedman, men jag tycker principiellt att om en marknadsekonomi ska fungera som det är tänkt så bör man fatta sitt köpbeslut utifrån produktens egenskaper och inte utifrån en massa andra kriterier.
Stor uppgång för Teslaförsäljningen i Sverige
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Stor uppgång för Teslaförsäljningen i Sverige
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag skulle hävda att marknadsekonomin funkar bara som tänkt när konsumenten fattar ett informerat beslut. Det blir billigare kläder och kaffe om man har slavar. Det snedvrider konkurrensen att ha slavar. Et.c. Det kallas konsumentmakt.Niklas Z skrev: ↑02 okt 2025 09:44Då är det nog gott om situationer där marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt. Folk väljer produkter efter status, vad influensers säger, hur produkten kan påverka andra personers syn på en själv. Vidare så arbetar företagen själva för att konsumenterna ska välja produkter på andra grunder än dess faktiska egenskaper, t ex genom reklamens utformning.tesla newbie skrev: ↑02 okt 2025 09:14Jag är nog lite för hjärntvättad av Johan Norberg och Milton Friedman, men jag tycker principiellt att om en marknadsekonomi ska fungera som det är tänkt så bör man fatta sitt köpbeslut utifrån produktens egenskaper och inte utifrån en massa andra kriterier.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag anser också att enda chansen för marknadsekonomin att fungera på ett bra sätt är om folk inte bara tittar på slutproduktens egenskaper, utan även beaktar aspekter som ligger utanför den specifika produktens egenskaper.spacecoin skrev: ↑02 okt 2025 09:46Jag skulle hävda att marknadsekonomin funkar bara som tänkt när konsumenten fattar ett informerat beslut. Det blir billigare kläder och kaffe om man har slavar. Det snedvrider konkurrensen att ha slavar. Et.c. Det kallas konsumentmakt.Niklas Z skrev: ↑02 okt 2025 09:44Då är det nog gott om situationer där marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt. Folk väljer produkter efter status, vad influensers säger, hur produkten kan påverka andra personers syn på en själv. Vidare så arbetar företagen själva för att konsumenterna ska välja produkter på andra grunder än dess faktiska egenskaper, t ex genom reklamens utformning.tesla newbie skrev: ↑02 okt 2025 09:14Jag är nog lite för hjärntvättad av Johan Norberg och Milton Friedman, men jag tycker principiellt att om en marknadsekonomi ska fungera som det är tänkt så bör man fatta sitt köpbeslut utifrån produktens egenskaper och inte utifrån en massa andra kriterier.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Jag skrev att detta kan peka på ett trendbrott, för skillnaden de två senaste veckorna är ju signifikant, det kan ingen prata bort. Detta till skillnad från Q1 och Q2 när det inte kom lika stora toppar i slutet. Nu gjorde det det och man måste ju förhålla sig till fakta.
Det är möjligt att det bara var en liten pik just nu och att det går ned igen till samma nivåer som tidigare i år, men det är därför jag skrev att vi får vänta till januari innan vi har facit.
Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:15Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Jag skrev att detta kan peka på ett trendbrott, för skillnaden de två senaste veckorna är ju signifikant, det kan ingen prata bort. Detta till skillnad från Q1 och Q2 när det inte kom lika stora toppar i slutet. Nu gjorde det det och man måste ju förhålla sig till fakta.
Det är möjligt att det bara var en liten pik just nu och att det går ned igen till samma nivåer som tidigare i år, men det är därför jag skrev att vi får vänta till januari innan vi har facit.
Skrev jag att man skulle titta på enskilda veckorna 2-37?Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Ganska säker att jag skrev(ser texten framför mig faktiskt) att många på forumet i alla år har sagt att man ska titta på kvartal och jämföra med tidigare år, det har ofta påpekats tidigt i ett kvartal då det gått dåligt och någon har lagt en kommentar kring ev. nedgång. Sen om du är en av de som sagt det vet jag inte.
Sen har du såklart rätt i att det kan vara ett trendbrott, ska vi kolla det jämfört med de första veckorna i Q4, eller ska vi vänta hela Q4?
Jag hårddrog resonemanget eftersom de två senaste veckorna sticker ut rejält och det verkade du inte tycka var nåt att bry sig om.backe skrev: ↑02 okt 2025 10:29Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:15Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Det är möjligt att det bara var en liten pik just nu och att det går ned igen till samma nivåer som tidigare i år, men det är därför jag skrev att vi får vänta till januari innan vi har facit.Skrev jag att man skulle titta på enskilda veckorna 2-37?Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Ganska säker att jag skrev(ser texten framför mig faktiskt) att många på forumet i alla år har sagt att man ska titta på kvartal och jämföra med tidigare år, det har ofta påpekats tidigt i ett kvartal då det gått dåligt och någon har lagt en kommentar kring ev. nedgång. Sen om du är en av de som sagt det vet jag inte.
Sen har du såklart rätt i att det kan vara ett trendbrott, ska vi kolla det jämfört med de första veckorna i Q4, eller ska vi vänta hela Q4?
Men vi säger så här: Jag tar tillbaka mina inlägg och ger dig rätt i allt, så slipper vi skriva mer om detta.
Det behöver du absolut inte göra, och som jag skriver så vet jag inte ens om du är en av de som tycker att jämförelsen ska vara kvartal och år över år.Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:36Jag hårddrog resonemanget eftersom de två senaste veckorna sticker ut rejält och det verkade du inte tycka var nåt att bry sig om.backe skrev: ↑02 okt 2025 10:29Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:15Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Det är möjligt att det bara var en liten pik just nu och att det går ned igen till samma nivåer som tidigare i år, men det är därför jag skrev att vi får vänta till januari innan vi har facit.Skrev jag att man skulle titta på enskilda veckorna 2-37?Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Men vi säger så här: Jag tar tillbaka mina inlägg och ger dig rätt i allt, så slipper vi skriva mer om detta.
Det är inte viktigt för mig att ha rätt mot någon enskild person, jag bara påpekade det generella sättet som man verkar mäta leveranssiffror med här på forumet.
-
Frågan är ju vad gränsen går för ett informerat beslut. När jag köper en bil, vilket väl är mest relevant i detta forum, så provkör jag bilen ordentligt själv, kollar krocktester, undanmanöverprov m.m. Jag kanske också nördar ned mig i detaljer kring hjulupphängning, viktfördelning osv. eftersom jag är bilintresserad. Dock så forskar jag inte i var bilens olika delar är producerade och av vem.spacecoin skrev: ↑02 okt 2025 09:46Jag skulle hävda att marknadsekonomin funkar bara som tänkt när konsumenten fattar ett informerat beslut. Det blir billigare kläder och kaffe om man har slavar. Det snedvrider konkurrensen att ha slavar. Et.c. Det kallas konsumentmakt.Niklas Z skrev: ↑02 okt 2025 09:44Då är det nog gott om situationer där marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt. Folk väljer produkter efter status, vad influensers säger, hur produkten kan påverka andra personers syn på en själv. Vidare så arbetar företagen själva för att konsumenterna ska välja produkter på andra grunder än dess faktiska egenskaper, t ex genom reklamens utformning.tesla newbie skrev: ↑02 okt 2025 09:14Jag är nog lite för hjärntvättad av Johan Norberg och Milton Friedman, men jag tycker principiellt att om en marknadsekonomi ska fungera som det är tänkt så bör man fatta sitt köpbeslut utifrån produktens egenskaper och inte utifrån en massa andra kriterier.
Hur ska man som enskild konsument kunna ta reda på att företaget man köper av har slavar?
Det finns inga rätta svar om vilka parametrar man värderar som kund. Alla är olika. Jag tänker att man måste försöka komma ihåg det.tesla newbie skrev: ↑02 okt 2025 10:56Frågan är ju vad gränsen går för ett informerat beslut. När jag köper en bil, vilket väl är mest relevant i detta forum, så provkör jag bilen ordentligt själv, kollar krocktester, undanmanöverprov m.m. Jag kanske också nördar ned mig i detaljer kring hjulupphängning, viktfördelning osv. eftersom jag är bilintresserad. Dock så forskar jag inte i var bilens olika delar är producerade och av vem.spacecoin skrev: ↑02 okt 2025 09:46Jag skulle hävda att marknadsekonomin funkar bara som tänkt när konsumenten fattar ett informerat beslut. Det blir billigare kläder och kaffe om man har slavar. Det snedvrider konkurrensen att ha slavar. Et.c. Det kallas konsumentmakt.Niklas Z skrev: ↑02 okt 2025 09:44Då är det nog gott om situationer där marknadsekonomin inte fungerar som det är tänkt. Folk väljer produkter efter status, vad influensers säger, hur produkten kan påverka andra personers syn på en själv. Vidare så arbetar företagen själva för att konsumenterna ska välja produkter på andra grunder än dess faktiska egenskaper, t ex genom reklamens utformning.tesla newbie skrev: ↑02 okt 2025 09:14Jag är nog lite för hjärntvättad av Johan Norberg och Milton Friedman, men jag tycker principiellt att om en marknadsekonomi ska fungera som det är tänkt så bör man fatta sitt köpbeslut utifrån produktens egenskaper och inte utifrån en massa andra kriterier.
Hur ska man som enskild konsument kunna ta reda på att företaget man köper av har slavar?
Det finns ju obereonde organisationer som kolla hur företag beter sig mot kunderna med åtaganden, servicetider, mot miljön eller annan och det finns journalister som gör ett bra jobb. Jag hoppas att ingen har slavar längre. Det var ett extremt exempel som inte skulle vara accepterat av många idag.
Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Men det finns ju ganska många (även här inne) som jublar högt när det går dåligt för Tesla. Man säger ju att skadeglädjen är den enda sanna glädjen, men egentligen… varför är det såååå fruktansvärt rolig och trevligt när det går dåligt för någon? Varför MÅSTE man vända all information till något negativt? Sedan jag börjat följa Tesla har jag mött gamar som gastat om närstående konkurs, om bilar som är svindyra och har usel kvalitet. Men ok, köp någon annan bil då. En som du blir nöjd med och umgås med likasinnade på ett forum för den bilen. Kan inte vi som gillar våra Teslor och gläds över ökad försäljning någon månad få vara det utan att VARJE GÅNG få höra att vi är blåsta och dumma. Måste man hela tiden peka finger och kalla oss för fanboys och sekten i Teslabubblan - PÅ VÅRT EGET FORUM??? Om det är så jobbigt - låt oss få vara ifred.
MY RWD Vit 2023
Det finns aktivister åt båda håll. Jag håller med om att man kanske borde stänga forumet för de som inte äger en Tesla eller inte uppenbarligen är intresserade av elbilar...Freez skrev: ↑02 okt 2025 11:36Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Men det finns ju ganska många (även här inne) som jublar högt när det går dåligt för Tesla. Man säger ju att skadeglädjen är den enda sanna glädjen, men egentligen… varför är det såååå fruktansvärt rolig och trevligt när det går dåligt för någon? Varför MÅSTE man vända all information till något negativt? Sedan jag börjat följa Tesla har jag mött gamar som gastat om närstående konkurs, om bilar som är svindyra och har usel kvalitet. Men ok, köp någon annan bil då. En som du blir nöjd med och umgås med likasinnade på ett forum för den bilen. Kan inte vi som gillar våra Teslor och gläds över ökad försäljning någon månad få vara det utan att VARJE GÅNG få höra att vi är blåsta och dumma. Måste man hela tiden peka finger och kalla oss för fanboys och sekten i Teslabubblan - PÅ VÅRT EGET FORUM??? Om det är så jobbigt - låt oss få vara ifred.
Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps andaspacecoin skrev: ↑02 okt 2025 11:40Det finns aktivister åt båda håll. Jag håller med om att man kanske borde stänga forumet för de som inte äger en Tesla eller är intresserade av elbilar...Freez skrev: ↑02 okt 2025 11:36Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Free speech så länge det är rätt speech.
Tror faktiskt att det är väldigt få som är här som inte är intresserade av elbilar, den enda som jag kanske kan gissa inte är så intresserad av elbilar är Sabbe, men det kanske inte stämmer?
Det är ju så klart en risk det du säger. Slippery slope. Det är ju dock Tibor som bestämmer. TCS är inte en demokratisk förening utan en webbplats som ägs av en privatperson.backe skrev: ↑02 okt 2025 11:48Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps andaspacecoin skrev: ↑02 okt 2025 11:40Det finns aktivister åt båda håll. Jag håller med om att man kanske borde stänga forumet för de som inte äger en Tesla eller är intresserade av elbilar...Freez skrev: ↑02 okt 2025 11:36Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Tror faktiskt att det är väldigt få som är här som inte är intresserade av elbilar, den enda som jag kanske kan gissa inte är så intresserad av elbilar är Sabbe, men det kanske inte stämmer?
Jag upplevde att det finns en bunt en-trådskrigare i t ex fack-tråden men den kanske har ebbat ut.
Jo, självklart bestämmer Tibor i slutändan.spacecoin skrev: ↑02 okt 2025 12:00Det är ju så klart en risk det du säger. Slippery slope. Det är ju dock Tibor som bestämmer. TCS är inte en demokratisk förening utan en webbplats.backe skrev: ↑02 okt 2025 11:48Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps andaspacecoin skrev: ↑02 okt 2025 11:40Det finns aktivister åt båda håll. Jag håller med om att man kanske borde stänga forumet för de som inte äger en Tesla eller är intresserade av elbilar...Freez skrev: ↑02 okt 2025 11:36Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Jag upplevde att det finns en bunt en-trådskrigare i t ex fack-tråden men den kanske har ebbat ut.
Det har kommit och gått en del som nog kanske har nån agenda, men överlag tycker jag de flesta bidrar på ett för mig bra sätt, jag gillar bredden och behöver inte att alla håller med mig.
Vad gäller bilen/företaget Tesla så hoppas jag att Elon försvinner, jag tror att det kommer både bli ett bättre företag och bilar som resultat.
Det jag menar med aktivism på forumet är när bilarna och företaget inte diskuteras sakligt.
Det kan ta sig utryck i att någon kommer in och ber om köpråd och omedelbart blir rådd att köpa något annat än en Tesla. Det kan vara att gotta sig i dåliga nyheter. Det kan vara att hävda att andrahandsvärdet har kollapsat när det inte är sant eller också även har kollapsat för marknaden i stort. Det kan vara att vända på siffror så att det, som t.ex. denna tråd startade om, kan vinklas så att det är dålig nyhet.
Jag ser det som en oärlig debatt med syfte att skada Tesla. För mig som vill läsa och diskutera elbilar så blir forumet väldigt negativt.
Jag avskyr Elon men jag tycker ändå att man kan diskutera bilarna och företaget sakligt.
Det kan ta sig utryck i att någon kommer in och ber om köpråd och omedelbart blir rådd att köpa något annat än en Tesla. Det kan vara att gotta sig i dåliga nyheter. Det kan vara att hävda att andrahandsvärdet har kollapsat när det inte är sant eller också även har kollapsat för marknaden i stort. Det kan vara att vända på siffror så att det, som t.ex. denna tråd startade om, kan vinklas så att det är dålig nyhet.
Jag ser det som en oärlig debatt med syfte att skada Tesla. För mig som vill läsa och diskutera elbilar så blir forumet väldigt negativt.
Jag avskyr Elon men jag tycker ändå att man kan diskutera bilarna och företaget sakligt.
Model Y LR AWD -24
Jag håller med, det finns ingen mening att döda folks glädje för att dom beställt en ny MY t.ex. Men tyvärr går det åt båda hållen, när någon tycker att t.ex. nya EX90 ser bra ut och verkar ladda snabbt så ska någon säga att den är kass jämfört med nån annan bil.mussla skrev: ↑02 okt 2025 12:24Det jag menar med aktivism på forumet är när bilarna och företaget inte diskuteras sakligt.
Nu vet jag inte om jag har rätt bild, men min känsla är att det är värre mot icke Tesla-relaterade trådar. För dyr jämfört med Tesla, inte lika snabb som Plaid o.s.v.
Fast detta är ett Tesla forum inte ett forum för eller emot Elon/Trump. För mig är Tesla bästa bilen och här vill jag hänga med likasinnade som kör Tesla. Inte behöva tjabba med allt och alla som konstant är emot allt som rör Tesla och Elon. Har inget med Free speech att göra, gnälla på Elon/Trump kan man göra i ett annat forum.backe skrev: ↑02 okt 2025 11:48Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps andaspacecoin skrev: ↑02 okt 2025 11:40Det finns aktivister åt båda håll. Jag håller med om att man kanske borde stänga forumet för de som inte äger en Tesla eller är intresserade av elbilar...Freez skrev: ↑02 okt 2025 11:36Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
MY RWD Vit 2023
Tesla har ju ett extremt kvartalsfokus som dom andra tillverkarna inte delar.Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:15Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Här är registreringssiffrorna från igår onsdag. Volvo och VW tuffar på i samma takt medans Tesla helt stannar av på andra sidan målsnöret.
Nu verkar det inte riktigt vara så som du tror, så tills Tibor ändrar det så får du kanske söka dig någon annanstans eller hänga på den stängda delen av forumet.Freez skrev: ↑02 okt 2025 12:55Fast detta är ett Tesla forum inte ett forum för eller emot Elon/Trump. För mig är Tesla bästa bilen och här vill jag hänga med likasinnade som kör Tesla. Inte behöva tjabba med allt och alla som konstant är emot allt som rör Tesla och Elon. Har inget med Free speech att göra, gnälla på Elon/Trump kan man göra i ett annat forum.backe skrev: ↑02 okt 2025 11:48Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps andaspacecoin skrev: ↑02 okt 2025 11:40Det finns aktivister åt båda håll. Jag håller med om att man kanske borde stänga forumet för de som inte äger en Tesla eller är intresserade av elbilar...Freez skrev: ↑02 okt 2025 11:36Instämmer till 110%! Vi borde börja med att bara godkänna medlemmar i TCS som äger en Tesla. Många i denna forum som gnäller på Tesla äger inte ens äger en Tesla. Utan det handlar bara om aktivism för facket och emot Tesla/Elon.MSW skrev: ↑01 okt 2025 21:34Ja, men grattis till alla er som njuter av att Tesla inte säljer lika bra det här året som förra. Alla andra märken går det ju också tydligen jättebra för…om jag läser car.infos siffror rätt så har Model Y nu i september sålt lika många som tvåan och trean tillsammans…
Lite har det väl med Free speech att göra, många som är kritiska har eller har haft en Tesla, inkl. mig. Men du vill bara ha de som har samma åsikt som dig som jag tolkar det?
Precis som jag skriver, min syn är att forumet borde ändras till att endast innefatta Tesla ägare som diskuterar Tesla. Anti Elon/Trump/Tesla diskussioner hör inte hemma här enligt mig, men varenda tråd/ämne likt den här slutar med det trots att det skapats särskilda trådar för det under övrigt. Finns väl gott om FB/Flashback forum där ni kan hitta likasinnade.backe skrev: ↑02 okt 2025 13:05Nu verkar det inte riktigt vara så som du tror, så tills Tibor ändrar det så får du kanske söka dig någon annanstans eller hänga på den stängda delen av forumet.Freez skrev: ↑02 okt 2025 12:55Fast detta är ett Tesla forum inte ett forum för eller emot Elon/Trump. För mig är Tesla bästa bilen och här vill jag hänga med likasinnade som kör Tesla. Inte behöva tjabba med allt och alla som konstant är emot allt som rör Tesla och Elon. Har inget med Free speech att göra, gnälla på Elon/Trump kan man göra i ett annat forum.backe skrev: ↑02 okt 2025 11:48Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps anda
Lite har det väl med Free speech att göra, många som är kritiska har eller har haft en Tesla, inkl. mig. Men du vill bara ha de som har samma åsikt som dig som jag tolkar det?
MY RWD Vit 2023
Nu finns det ju en viss eftersläpning av datat på Carinfo vilket tidigare informerats av ansvarig för Carinfo. En dag säger ingenting.Fredrik j skrev: ↑02 okt 2025 13:01Tesla har ju ett extremt kvartalsfokus som dom andra tillverkarna inte delar.Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:15Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Här är registreringssiffrorna från igår onsdag. Volvo och VW tuffar på i samma takt medans Tesla helt stannar av på andra sidan målsnöret.
Screenshot 2025-10-02 130015.png
MY RWD Vit 2023
Bara så jag förstår, vill du bara ha positiva trådar kring Tesla? Så de som äger en Tesla och är kritisk ska inte få tycka det här?Freez skrev: ↑02 okt 2025 13:18Precis som jag skriver, min syn är att forumet borde ändras till att endast innefatta Tesla ägare som diskuterar Tesla. Anti Elon/Trump/Tesla diskussioner hör inte hemma här enligt mig, men varenda tråd/ämne likt den här slutar med det trots att det skapats särskilda trådar för det under övrigt. Finns väl gott om FB/Flashback forum där ni kan hitta likasinnade.backe skrev: ↑02 okt 2025 13:05Nu verkar det inte riktigt vara så som du tror, så tills Tibor ändrar det så får du kanske söka dig någon annanstans eller hänga på den stängda delen av forumet.Freez skrev: ↑02 okt 2025 12:55Fast detta är ett Tesla forum inte ett forum för eller emot Elon/Trump. För mig är Tesla bästa bilen och här vill jag hänga med likasinnade som kör Tesla. Inte behöva tjabba med allt och alla som konstant är emot allt som rör Tesla och Elon. Har inget med Free speech att göra, gnälla på Elon/Trump kan man göra i ett annat forum.backe skrev: ↑02 okt 2025 11:48Och sen gör man sig av med alla som är kritiska mot Elon och/eller Tesla, eller tycker att Tesla Vision fungerar sådär o.s.v. Allt i Elon och Trumps anda
Och det ska endast få finnas positiva trådar kring Elon eller inget alls där han omnämns?
Låter väldigt tråkigt och likriktat faktiskt.
Och så du vet så är det flertalet personer på forumet som äger en Tesla utan att ha ansökt om att vara stämplad Teslaägare.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Som flera så riktigt påpekar, dock märkligt nog utan att själva dra den uppenbara slutsatsen att flytta den här tråkiga diskussionen dit: det finns en särskild tråd för att diskutera hur dum Elon är, ni kan hitta den här:
viewtopic.php?p=863411
/fth
viewtopic.php?p=863411
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tycker inte den här trådens inlägg handlar om Elon särskilt mycket ärligt talat så jag tycker inte det är ett bra ställe (heller).fth skrev: ↑02 okt 2025 13:39Som flera så riktigt påpekar, dock märkligt nog utan att själva dra den uppenbara slutsatsen att flytta den här tråkiga diskussionen dit: det finns en särskild tråd för att diskutera hur dum Elon är, ni kan hitta den här:
viewtopic.php?p=863411
/fth
eu-evs.com uppdateras dagligen, här är registreringarna för Sverige första oktober. Q3 var mycket lägre än Q1 och Q2 fram till runt dag 75, sedan satte leveranserna fart fram till månadsskiftet, därefter endast en bil den första oktober. https://eu-evs.com/bestSellers/SE/Brand ... 2025-10-01Freez skrev: ↑02 okt 2025 13:21Nu finns det ju en viss eftersläpning av datat på Carinfo vilket tidigare informerats av ansvarig för Carinfo. En dag säger ingenting.Fredrik j skrev: ↑02 okt 2025 13:01Tesla har ju ett extremt kvartalsfokus som dom andra tillverkarna inte delar.Jerker skrev: ↑02 okt 2025 10:15Så de enskilda veckorna 2-37 ska man titta på men inte v 38-39?
Screenshot 2025-10-02 130015.png
Elbilist sedan 2014