Automatiskt helljus stängs av när man blinkar på juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per52083

Automatiskt helljus stängs av när man blinkar på juniper

Inlägg av perkabolo »

Har nyligen ersatt min model y med en juniper och har två saker som jag upplever klart sämre än gamla model y.

1. Farthållare stängs av när man aktiverar blinkers på autopilot. Tidigare kunde man liksom flyta mellan autosteer och farthållare på motorväg och 2 till 1 väg. Nu blir det hackigt som bara den.

2. Automatiska helljuset stängs av när man kör på autopilot och aktiverar blinkers.

Några smarta workarounds som jag missat?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22

Tesla Model Y LR AWD -25 (Juniper)
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Re: Automatiskt helljus stängs av när man blinkar på juniper

Inlägg av FinaFisken »

1. Finns ingen lösning förutom att möta med gasen. Kör man om så vill man kanske gasa på lite ändå.
2. Se till att du har auto helljus på vid manuell körning?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Absurd försämring. Helt ointressant att byta om detta inte fixas. Kör 80% på autopiloten och vill inte ”möta med gasen” varje gång jag byter fil på motorvägen. Oc nej man vill inte gasa på när man kör om på motorväg.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag har inte egen erfarenhet av EAP, men om jag förstått det rätt så fungerar filbyten som på andra bilmärken med det tillvalet om man blinkar. Det kan ju vara så att Tesla gärna ser att man köper till det och därför har stängt av filbyten med vanlig AP.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

perkabolo skrev: 03 okt 2025 19:22
Har nyligen ersatt min model y med en juniper och har två saker som jag upplever klart sämre än gamla model y.

1. Farthållare stängs av när man aktiverar blinkers på autopilot. Tidigare kunde man liksom flyta mellan autosteer och farthållare på motorväg och 2 till 1 väg. Nu blir det hackigt som bara den.

2. Automatiska helljuset stängs av när man kör på autopilot och aktiverar blinkers.

Några smarta workarounds som jag missat?
Har du fortfarande 1 tryck för farthållare och 2 för AP? Har man 1 tryck för AP så släpper den farthållaren vid filbyte även på gamla bilar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare

Inlägg av Pelle »

Dubbeltryck finns inte på Juniper, det finns bara enkeltryck och man måste välja innan man kör om det ska ha funktionen farthållare eller autopilot.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare

Inlägg av Pelle »

MarkusL skrev: 04 okt 2025 10:43
Absurd försämring. Helt ointressant att byta om detta inte fixas. Kör 80% på autopiloten och vill inte ”möta med gasen” varje gång jag byter fil på motorvägen. Oc nej man vill inte gasa på när man kör om på motorväg.
Nej, det vill man absolut inte, i synnerhet inte om man haft en äldre Tesla där det faktiskt har fungerat.
Det kan funka till nöds i gles trafik på motorväg.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Maw skrev: 04 okt 2025 10:52
Jag har inte egen erfarenhet av EAP, men om jag förstått det rätt så fungerar filbyten som på andra bilmärken med det tillvalet om man blinkar. Det kan ju vara så att Tesla gärna ser att man köper till det och därför har stängt av filbyten med vanlig AP.
Jag valde till EAP på min MYP, testade det första gången idag på E20 på riktigt och där funkar det bra då bilen behåller farten med farthållaren aktiv och gör själv filbytet, både åt vänster- och tillbaka till högerfilen.
Fungerar dock bara på motorvägar och motortrafikleder (tror jag), som Tesla godkänt för filbyten.

Övriga vägar får man möta med gasen och den är rätt trög att dra ur autosteer-läget tyckte jag, så jag testade att stänga av manuellt, men det blir ju ytterligare ett moment, inte bra!
Det måste ju komma en uppdatering på detta snart?

Tyckte däremot att jag inte alls lika ofta behövda röra ratten som i förra bilen utan EAP, vet inte om det kan ha med EAP:n att göra?
MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

TeslaMac skrev: 04 okt 2025 23:32
Jag valde till EAP på min MYP, testade det första gången idag på E20 på riktigt och där funkar det bra då bilen behåller farten med farthållaren aktiv och gör själv filbytet, både åt vänster- och tillbaka till högerfilen.
Fungerar dock bara på motorvägar och motortrafikleder (tror jag), som Tesla godkänt för filbyten.

Övriga vägar får man möta med gasen och den är rätt trög att dra ur autosteer-läget tyckte jag, så jag testade att stänga av manuellt, men det blir ju ytterligare ett moment, inte bra!

Tyckte däremot att jag inte alls lika ofta behövda röra ratten som i förra bilen utan EAP, vet inte om det kan ha med EAP:n att göra?
Frekvensen att behöva röra ratten påverkas inte av EAP, det är kupekameran som läser av dina händer och ögon, sitter du "rätt" inom kamerans synfält så behöver du inte hålla i ratten alls, går köra i princip hur långt som helst utan att nudda ratten.
Märker du skillnad mellan bilarna så sitter du troligtvis lite annorlunda i nya bilen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Earplugged skrev: 05 okt 2025 08:19
TeslaMac skrev: 04 okt 2025 23:32

Frekvensen att behöva röra ratten påverkas inte av EAP, det är kupekameran som läser av dina händer och ögon, sitter du "rätt" inom kamerans synfält så behöver du inte hålla i ratten alls, går köra i princip hur långt som helst utan att nudda ratten.
Märker du skillnad mellan bilarna så sitter du troligtvis lite annorlunda i nya bilen.
Det är också skillnad på kupékamerans vidvinkel beroende på när bilen är tillverkad. Jag kan inte köra "handsfree" med min bil hur jag än gör, men med min kompis bil som är 10 månader nyare går det utmärkt. Man ser skillnaden på kamerornas siktfält när vi jämför vad som syns i kupékameran i appen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag kör med blockerad kamera, annars kan jag inte ens byta kanal på radion utan larm.
Märkligt nog får man inget felmeddelande för detta.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

mikebike skrev: 05 okt 2025 13:22
Jag kör med blockerad kamera, annars kan jag inte ens byta kanal på radion utan larm.
Metoo.

Finns ingen fördel med oblockerad kamera. Bara nackdelar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

Jag har fixat en "täckbricka" jag sätter över kameran när jag behöver ge skärmen mer uppmärksamhet än bilen tillåter, när jag pillat klart så tar jag bort den.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 05 okt 2025 16:21
Metoo.

Kör man mycket AP så är ju fördelen att slippa hålla i ratten och peta med jämna mellanrum, rätt stor fördel om du frågar mig 😀
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 05 okt 2025 16:49
Jag har fixat en "täckbricka" jag sätter över kameran när jag behöver ge skärmen mer uppmärksamhet än bilen tillåter, när jag pillat klart så tar jag bort den.
Jag har en "slider", men den är alltid stängd. Vikt på en ratteker fungerar bättre än kameran, särskilt i mörker.
Förr fick man felmeddelande på detta, men inte nu längre.

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Earplugged skrev: 05 okt 2025 16:51
Nicke Nyfiken skrev: 05 okt 2025 16:21
Metoo.

Kör man mycket AP så är ju fördelen att slippa hålla i ratten och peta med jämna mellanrum, rätt stor fördel om du frågar mig 😀
Ja absolut, om man har en bil som det funkar på.
Men som jag skrev till dig några inlägg upp så gör det inte det på min bil eftersom kupékameran har annan vidvinkel. Så då ser jag bara nackdelar med att låta kameran övervaka mig.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

mikebike skrev: 05 okt 2025 16:53
Jag har en "slider", men den är alltid stängd. Vikt på en ratteker fungerar bättre än kameran, särskilt i mörker.
Kör du med en sån här med? :D
https://hamphi.com/products/sakerhetsbalte-attrapp
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

FinaFisken skrev: 05 okt 2025 21:43
mikebike skrev: 05 okt 2025 16:53
Kör du med en sån här med? :D
https://hamphi.com/products/sakerhetsbalte-attrapp
Japp, i mitten bak.

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Pelle skrev: 04 okt 2025 18:09
Dubbeltryck finns inte på Juniper, det finns bara enkeltryck och man måste välja innan man kör om det ska ha funktionen farthållare eller autopilot.
Åh wow, det är en klar försämring.

När FSD släpps brett så är det såklart okej, om man har det. Men annars är det riktigt illa..
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev: 05 okt 2025 13:13
Det är också skillnad på kupékamerans vidvinkel beroende på när bilen är tillverkad. Jag kan inte köra "handsfree" med min bil hur jag än gör, men med min kompis bil som är 10 månader nyare går det utmärkt. Man ser skillnaden på kamerornas siktfält när vi jämför vad som syns i kupékameran i appen.
Samma för mig, det spelar ingen som helst roll hur jag håller händerna, går lika fort för bilen att sura på att jag inte rört på ratten. Vanesak, jag lider inte av det. Men framför min kamera sitter ett laddkort uppstoppat i skarven mellan kamera och tak, annars kan jag knappt kolla i spegeln ibland innan bilen blir sur. Funkar bättre med solglasögon dock.

Här om veckan när hunden låg i bilen och vilade lite så bet det tillbaka dock, kunde först inte förstå varför kupekameran inte funkade...
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar