AP hastighetsanpassning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: AP hastighetsanpassning

Inlägg av Elmil »

För några veckor sedan var GPS:en i min bil under ett par dagar helt utslagen. På kartan stod bilen kvar hemma när jag var ute och åkte, men allt utom navigationen funkade som vanligt.

Eftersom bilen hela tiden befann sig "hemma" så fanns ingen kartinformation att tillgå efter vägen så autopiloten körde enbart efter skyltavläsning. Det var länge sedan AP fungerade så bra. :lol:
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Inlägg av BlevIngenCT »

Låt oss hoppas att de får tummen ur och använder "FSD-stacken" även för AP i närtid...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

BlevIngenCT skrev: 05 okt 2025 15:08
Låt oss hoppas att de får tummen ur och använder "FSD-stacken" även för AP i närtid...
Ja, och för "bara" farthållare...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Ryktena om det går ju, gissar att det bara kommer till hw4+
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Elmil skrev: 05 okt 2025 14:57
För några veckor sedan var GPS:en i min bil under ett par dagar helt utslagen. På kartan stod bilen kvar hemma när jag var ute och åkte, men allt utom navigationen funkade som vanligt.

Eftersom bilen hela tiden befann sig "hemma" så fanns ingen kartinformation att tillgå efter vägen så autopiloten körde enbart efter skyltavläsning. Det var länge sedan AP fungerade så bra. :lol:
Bor man på södra östkusten/Skåne?

Ryssen stör GPS ganska frekvent nu
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

AAKEE skrev: 05 okt 2025 17:31
Elmil skrev: 05 okt 2025 14:57

Bor man på södra östkusten/Skåne?

Ryssen stör GPS ganska frekvent nu
Det gör man säkert, dock inte jag ;) (Dalarna)

Det hände 20-21/8 och ryssen var väl det första jag tänkte på men då borde väl annat också påverkats.? Löste sig automagiskt andra dagen.. Men tack vare detta fick jag ju bekräftelse på att bilen läser och reagerar på hastighetsskyltar, plus att också kartdata innehåller virtuella hastighetsskyltar som ibland är gamla och fel.

Eftersom bilen i det här fallet läser från samma kartposition (hemma hos mig, "restricted" väg) oavsett var den befinner sig, så borde hastighetsföljandet då fungera även på motorvägar osv, något man kan tycka skulle varit från början..
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
teslangbella
Teslaägare

Inlägg av teslangbella »

Nicke Nyfiken skrev: 01 okt 2025 17:53
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Min Model Y byter titt som tätt inställd hastighet på vanliga farthållaren. Ingen EAP och har alltid autosteer avstängt då det varit lite för många incidenter där den försökt braga mig om livet.

Det är lite slumpartat när den saktar ner och när den ökar på, men ett ställe som länge var konsekvent är E20 mellan Munkebäcksmotet och nedfarten till Tingstadstunneln Strax efter stället där hastigheten sänks från 80 till 70 inbillar sig bilen att det blir 110, ändrar inställd hastighet och gasar på. Sista veckorna/månaderna (oklart exakt när) har den slutat ändra farthållaren, men skylten på skärmen växlar fortfarande över till 110.

Finns inga 110-vägar i närheten och om det någonsin varit 110 på E6/E20 genom Göteborg måste det vara decennier sedan. Antar att det är en bugg i kartdatan.
Skriv svar