När det gäller faktiska utfall och prognoser har tvivlarna haft rätt hittills.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?T4s skrev: ↑04 okt 2025 17:27Öppna valfri screener och sortera på P/Ebacke skrev: ↑04 okt 2025 17:19Vilka är det som inte har en fungerande färdig produkt inom det man ska ha höga framtida vinster från som har P/E/market cap i närheten av Tesla?Freez skrev: ↑04 okt 2025 17:05Som jag skrev Tesla har ett extremt högt P/E men det är man inte ensam om. Ganska många bolag som har det. Förväntningarna om framtida vinster är höga med andra ord.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 07:35
Techbolagen har typiskt låga marginalkostnader. Techbolagen växer vinst varje år.
Tesla har inte låga marginalkostnader i någon produkt och växer inte.
Tesla är ett industriföretag med 30% av vinsten från utsläppshandel dvs indirekta bidrag.
Industriföretag som inte växer har typiskt P/E mellan 5-15. ABB växer (P/E 30) är liknande Tesla. Och VW (P/E 5).
Tesla har P/E 250. Nvidia har P/E 45, Microsoft 35, Alphabet 25.
Tesla handlas på religiösa grunder om man har Elon som gud. Nedsidan är 10x och uppsidan är 20% på sin höjd.
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
MY RWD Vit 2023
Re: Aktien TSLA
Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Re: Aktien TSLA
Det där spelar nog inte någon roll för aktievärdet, även Elon har ju flera gånger konstaterat att biltillverkningsdelen inte är i närheten av att kunna motivera aktiens värdering oavsett hur den går och det har han ju rätt i.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Värderingen är väl driven av fromma förhoppningar att Tesla kommer att ta över robottaxi- och humanrobotmarknaden och tälja guld där samt allmän tro på att ”följ Elon och bli rik” och lite AI-vibbar. Tror man inte på det så skall man inte äga aktien, det har ju Elon också sagt.
Det är svårt att spå, framför allt om framtiden, men min bedömning är att chansen att Tesla långsiktigt lyckas med att överträffa förväntningarna på intjäning från robottaxi och humanrobotar är liten jämfört med risken att de misslyckas - och då är nedsidan riktigt stoor….
Kortsiktigt kan vad som helst ske med aktiekursen, den som säger att han vet ljuger!
Re: Aktien TSLA
Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
MY RWD Vit 2023
Re: Aktien TSLA
Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
Re: Aktien TSLA
Om det är så enkelt, ta fram ett bolag med en hög market cap och p/e liknande Tesla som ska göra sin framtida intjäning på en produkt som inte fungerar än.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
Jag kan komma på ett annat bolag som har extrem värdering och det är Palantir, men även där så är det en stor andel små/enskilda investerare då många stora institutioner inte kan se det framtida värdet, till skillnad från Tesla så drar man dock in pengar på den verksamheten som man förväntas göra framtida vinster inom.
Re: Aktien TSLA
Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.Freez skrev: ↑04 okt 2025 20:15Som T4s skriver öppna valfri screener och sortera på P/E. Listan är lång.backe skrev: ↑04 okt 2025 17:41
Står det där om man inte har några färdiga/fungerande produkter som man förväntas tjäna pengar på i framtiden?
En sak att ha högt p/e om det finns nånting som fungerar men måste skalas upp. Skulle Teslas P/E beräknas på vinst på det man förväntas tjäna på i framtiden så skulle det vara än värre...
Tesla slog alla förväntningar i Q3. Marknaden tror uppenbarligen på Tesla. Vad är det som inte fungerar menar du?
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
MY RWD Vit 2023
Re: Aktien TSLA
Om någon tycker att en aktie är övervärderad och den går upp innebär inte automatiskt att den som tycker den är övervärderad har fel, på samma sätt som man inte behöver ha rätt för att den går ner.Freez skrev: ↑05 okt 2025 08:25Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
Så gott som ingen som sysslar med värdebaserad investering går in i Tesla, utan det är oftast mer känslobaserat, därav är nog andelen institutionellt ägande väldigt låg för att vara en Magnificent seven
Fortfarande så betyder inte det att det är dåligt, tjänar man pengar och är ok med hur aktien fungerar så är det väl bara att köra
Re: Aktien TSLA
Kan vi använda konkreta motargument utan vaga sprayduschar av personpåhopp?Freez skrev: ↑05 okt 2025 08:25Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.

Vem är det som hatar? Vem är det som gnäller? Vem har haft fel? Tycker du att jag eller någon annan gör det, så ge konkreta exempel istället gör att kladda etiketter på mig och fega ur med ett ”inte specifikt”.
Hur ska Tesla 10x:a sin vinst på tio år? Genom att köra taxi?
Re: Aktien TSLA
Blir spännande att se vad som presenteras 7:e oktober
Med stor sannolikhet ny billigare modell?

Re: Aktien TSLA
Konstaterar bara att alla som baisseat Tesla senaste åren har haft fel. Vad framtiden har att utvisa kan ingen veta bara gissa. Jag sålde på 400 vilket kändes rätt, hade hoppats på att kliva på igen strax under 200 men dit nådde vi aldrig under våren. Tror fortfarande det finns potential i aktien.spacecoin skrev: ↑05 okt 2025 08:31Kan vi använda konkreta motargument utan vaga sprayduschar av personpåhopp?Freez skrev: ↑05 okt 2025 08:25Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.Maetlarv skrev: ↑05 okt 2025 00:29Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.Freez skrev: ↑04 okt 2025 23:28Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.spacecoin skrev: ↑04 okt 2025 20:53
Jag tror det blir uppenbart i Q4 för dig.
För det första har vi inte sett hur det ser ut med lönsamheten i Q3. Q3 är extremt dopat pga elbilsbidragets avveckling i USA.
Tesla har 5 år räntefritt i Kina och 3 år i EU. Ett billån kostar en konsument 4-5% i ränta, minst. Om Teslas kostnad är 3% så blir det 18000 kr per år och bil. I Sverige motsvarar det en rabatt på ca 50000 kr per bil eller en sänkt marginal på ca 8%.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.![]()
Vem är det som hatar? Vem är det som gnäller? Vem har haft fel? Tycker du att jag eller någon annan gör det, så ge konkreta exempel istället gör att kladda etiketter på mig och fega ur med ett ”inte specifikt”.
Hur ska Tesla 10x:a sin vinst på tio år? Genom att köra taxi?
AI säger så här om Teslas värdering vilket ger en ganska bra sammanfattning.
”Tesla har ett högt värderat aktiekurs på grund av flera faktorer, bland annat dess framgångsrika position inom elbilar och en stark varumärkesidentitet, samt förväntningar på bolagets förmåga att dominera framtida marknader för autonom körning, energiproduktion och lagring. Tesla värderas även mer som ett teknikföretag än enbart en biltillverkare, med fokus på innovation och mjukvara.”
MY RWD Vit 2023
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4328
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Aktien TSLA
Är det fälgkåpan på nya Y Bas som inte sitter korrekt?

Är rädd för att dagens RWD LFP kommer försvinna
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: Aktien TSLA
Jag hävdar ju att jag haft konsekvent rätt om Tesla om det mesta som är fundamenta. Kursen är inget värde i sig förrän värde skapas motsvarande kursen. Den är ren spekulation i TSLA och "kult"-likt pumpande. Det finns ingen större bubbla och det är skrämmande med den market cap som är. GME är en liten nysning i jämförelse.Freez skrev: ↑05 okt 2025 12:53Konstaterar bara att alla som baisseat Tesla senaste åren har haft fel. Vad framtiden har att utvisa kan ingen veta bara gissa. Jag sålde på 400 vilket kändes rätt, hade hoppats på att kliva på igen strax under 200 men dit nådde vi aldrig under våren. Tror fortfarande det finns potential i aktien.
Elon har haft konsekvent fel om allt han sagt och gjort om robotaxi och FSD i tio år och jag förväntar mig att det fortsätter så i många år till. Robotar, om 20 år kanske.
Hade jag kunna "betta" på FSD eller robotar och faktiska intäkter så hade det varit givet. Det blir inte många kronor i vinst om ens en enda detta årtionde. Att korta TSLA är livsfarligt, speciellt med de instrument man har tillgång till som svensk.
Re: Aktien TSLA
Invändningar mot Elons gratispengar.
Helt otroligt... Bara Tesla.
https://ir.tesla.com/_flysystem/s3/sec/ ... 6g-gen.pdf
The plan contains four product goals that we believe are much less demanding than they appear in the Proxy Statement.
For instance, the delivery of 20 million vehicles does not start counting with the adoption of this plan, but instead includes all Tesla vehicles delivered to date, which is reportedly about 7.5 million. So, over the 10-year span of the 2025 Performance Award, Tesla must average deliveries of 1.2 million vehicles per year. This represents an annual total well below Tesla’s deliveries in each of 2022, 2023, and
2024, and likely below Tesla’s total for 2025, even considering the declining sales reported above.
In other words, Mr. Musk could fail to reverse the recent decline in sales and still achieve this milestone within the 2025 Performance Award’s 10-year term.
Second, the goal of 10 million active FSD subscriptions not only includes all subscribers to date, which a Tesla executive recently estimated to be “in the teens” as a percentage of vehicles fleetwide, but has been carefully worded to not actually require that the service ever achieves full unsupervised self-driving. Further, the term “subscription” is not defined in the Proxy Statement and it appears as though it may cover any “similar transaction,” which may include a one-time sale of FSD as a separate unit. Additionally, the goal does not specify or constrain Tesla’s pricing of the FSD service, which has fallen by one-third in the past three years.
There are questions as to how rigorous this performance goal is because as CEO, Mr. Musk could further reduce the price, or even make so-called FSD a standard or free option on all vehicles, which would likely increase the number of subscriptions and facilitate achieving this goal.
Similarly, the goal of one million “bots” delivered is open-ended as to what counts as a bot (other than that vehicles will not count), including robots manufactured “on behalf of the Company.” In other words, even if Tesla fails to develop a commercially successful robot, it could market devices developed and manufactured by other firms and still achieve this milestone.
Finally, the goal of one million robotaxis in commercial operation does not require that Tesla has designed and developed the robotaxis in question, nor that their operation be profitable. Given the Board’s historical willingness to allow Tesla to commit substantial resources to projects that are personally beneficial to Mr. Musk but that fail to produce benefits for Tesla shareholders – most notably the Solar City acquisition – we lack the confidence that this Board will only recognize the accomplishment of these goals by the CEO in the fullest and most demanding way.
(jag antar att "one million robotaxis" inte heller behöver vara autonoma, så Elon kan köpa Uber så är problemet löst.)
Helt otroligt... Bara Tesla.
https://ir.tesla.com/_flysystem/s3/sec/ ... 6g-gen.pdf
The plan contains four product goals that we believe are much less demanding than they appear in the Proxy Statement.
For instance, the delivery of 20 million vehicles does not start counting with the adoption of this plan, but instead includes all Tesla vehicles delivered to date, which is reportedly about 7.5 million. So, over the 10-year span of the 2025 Performance Award, Tesla must average deliveries of 1.2 million vehicles per year. This represents an annual total well below Tesla’s deliveries in each of 2022, 2023, and
2024, and likely below Tesla’s total for 2025, even considering the declining sales reported above.
In other words, Mr. Musk could fail to reverse the recent decline in sales and still achieve this milestone within the 2025 Performance Award’s 10-year term.
Second, the goal of 10 million active FSD subscriptions not only includes all subscribers to date, which a Tesla executive recently estimated to be “in the teens” as a percentage of vehicles fleetwide, but has been carefully worded to not actually require that the service ever achieves full unsupervised self-driving. Further, the term “subscription” is not defined in the Proxy Statement and it appears as though it may cover any “similar transaction,” which may include a one-time sale of FSD as a separate unit. Additionally, the goal does not specify or constrain Tesla’s pricing of the FSD service, which has fallen by one-third in the past three years.
There are questions as to how rigorous this performance goal is because as CEO, Mr. Musk could further reduce the price, or even make so-called FSD a standard or free option on all vehicles, which would likely increase the number of subscriptions and facilitate achieving this goal.
Similarly, the goal of one million “bots” delivered is open-ended as to what counts as a bot (other than that vehicles will not count), including robots manufactured “on behalf of the Company.” In other words, even if Tesla fails to develop a commercially successful robot, it could market devices developed and manufactured by other firms and still achieve this milestone.
Finally, the goal of one million robotaxis in commercial operation does not require that Tesla has designed and developed the robotaxis in question, nor that their operation be profitable. Given the Board’s historical willingness to allow Tesla to commit substantial resources to projects that are personally beneficial to Mr. Musk but that fail to produce benefits for Tesla shareholders – most notably the Solar City acquisition – we lack the confidence that this Board will only recognize the accomplishment of these goals by the CEO in the fullest and most demanding way.
(jag antar att "one million robotaxis" inte heller behöver vara autonoma, så Elon kan köpa Uber så är problemet löst.)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4328
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Aktien TSLA
Aktien upp i förhandeln!
Model Y Basics
62kWh LFP
Minus glastak
Minus led list
Minus skinnklädsel
Minus skärm bak
Minus mittkonsol
WLTP 510km
Pris 449.900
Privatleasing 3990
Just guessing
Model Y Basics
62kWh LFP
Minus glastak
Minus led list
Minus skinnklädsel
Minus skärm bak
Minus mittkonsol
WLTP 510km
Pris 449.900
Privatleasing 3990
Just guessing
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Re: Aktien TSLA
18" plåthjul.
Mer begränsad infotainment.
Ingen inkluderad AP.
Ännu sämre stereo.
Strypt prestanda.
Ingen trådlös laddare.
Re: Aktien TSLA
AP Kommer definitivt att vara inkluderat
Re: Aktien TSLA
Varför då? Dom kan ju ha det som tillval? Det har Tesla haft förut.
Re: Aktien TSLA
Basic Autopilot har ingått sedan 2019 i alla modeller, finns ingen anledning att ta bort det. Tesla satsar mycket på säkerhet så att ta bort Basic Autopilot skulle gå emot det arbetet.spacecoin skrev: ↑06 okt 2025 12:03
Re: Aktien TSLA
Det är klart att det finns en anledning att ta bort det: Det är att kunna göra en "upsell" och höja marginalerna, på samma sätt som acc
boost.
Jag tycker det är en no-brainer. Autopilot är ingen säkerhetsfunktion så det går inte emot något säkerhetsarbete. AEB är en säkerhetsfunktion, LDW är en säkerhetsfunktion men filhållning (ALKS) och farthållare (TACC) är det inte.
Den senaste modellen som inte inkluderade Autopilot var väl M3 SR som var likanande "cheapomodell".
Vi får se.