Vad menar du? Det är längesen Tesla tog in kapital men de gör fortfarande så.manneson skrev: ↑24 sep 2025 22:49Kan inte jämföra Tesla med övriga.Maw skrev: ↑24 sep 2025 22:40Det handlar väl om förseriebilar i så fall. Även Tesla brukar börja i liten volym. Fast Tesla brukar istället ha flera år från presentation och försäljningsstart till förserietillverkning, men verkar sen åtminstone ibland leverera några exemplar av förserien som första kundleverans för att kunna säga att leveranserna startat.manneson skrev: ↑24 sep 2025 22:28Dom börjar ju i liten volym. Volvo har ju tex nu börjat producera EX60. Trots att den inte ens visas förrän om 4 månader.Maetlarv skrev: ↑24 sep 2025 20:19Nej, så är det inte. Finns ingen som lagrar bilar upp till 6-8 månader innan leverans, det vore ju helt orimligt.Bart skrev: ↑24 sep 2025 10:07De "traditionella" biltillverkarna brukar vanligtvis ha produktionen igång flera månader innan bilar når kunder. Det kan vara upp till 6-8 månader från att produktionen drar igång till första leveranserna. Så det är nog inte helt omöjligt att de som beställt bil nu får vänta till påsk - typ.
Visst kan det vara viss ledtid tex om bilarna skall fraktas med båt mellan olika kontinenter men inte ens detta tar tillnärmelsevis så lång tid.
Tesla som ny tillverkare var tvungna att skapa hype för att få in kapital.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX3
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1322
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: BMW iX3
Ok tack. Jag provbyggde en basic basic och fick 794 km WLTP. Undrar vad man ska göra för att komma över 800 km?BaronHellJug skrev: ↑24 sep 2025 19:42WLTP står kontinuerligt uppe i mitten i konfiguratorn, så varefter du lägger på utrustning kommer den justera sig. Min landade på 777 och det som drog ner mest verkade vara när jag la på supercharge-paketet, lite oklart vad i det som drar ner räckvidden…
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- elbilist
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: BMW iX3
En helt basic med tillvalet 20" aerodynamiska fälgar hamnar på 805 km.slugger75 skrev: ↑25 sep 2025 09:01Ok tack. Jag provbyggde en basic basic och fick 794 km WLTP. Undrar vad man ska göra för att komma över 800 km?BaronHellJug skrev: ↑24 sep 2025 19:42WLTP står kontinuerligt uppe i mitten i konfiguratorn, så varefter du lägger på utrustning kommer den justera sig. Min landade på 777 och det som drog ner mest verkade vara när jag la på supercharge-paketet, lite oklart vad i det som drar ner räckvidden…
Re: BMW iX3
Nej, dom gör inte fortfarande så.Maw skrev: ↑25 sep 2025 06:42Vad menar du? Det är längesen Tesla tog in kapital men de gör fortfarande så.manneson skrev: ↑24 sep 2025 22:49Kan inte jämföra Tesla med övriga.Maw skrev: ↑24 sep 2025 22:40Det handlar väl om förseriebilar i så fall. Även Tesla brukar börja i liten volym. Fast Tesla brukar istället ha flera år från presentation och försäljningsstart till förserietillverkning, men verkar sen åtminstone ibland leverera några exemplar av förserien som första kundleverans för att kunna säga att leveranserna startat.
Tesla som ny tillverkare var tvungna att skapa hype för att få in kapital.
Re: BMW iX3
Jo, senast Tesla introducerade en ny bilmodell började den säljas flera år innan de första exemplaren tillverkades och levererades. När väl förserien började tillverkas levererades ett fåtal till väl utvalda kunder. Det tog sedan relativt lång tid innan masstillverkning och bredare leveranser kom igång.manneson skrev: ↑25 sep 2025 10:35Nej, dom gör inte fortfarande så.Maw skrev: ↑25 sep 2025 06:42Vad menar du? Det är längesen Tesla tog in kapital men de gör fortfarande så.manneson skrev: ↑24 sep 2025 22:49Kan inte jämföra Tesla med övriga.Maw skrev: ↑24 sep 2025 22:40Det handlar väl om förseriebilar i så fall. Även Tesla brukar börja i liten volym. Fast Tesla brukar istället ha flera år från presentation och försäljningsstart till förserietillverkning, men verkar sen åtminstone ibland leverera några exemplar av förserien som första kundleverans för att kunna säga att leveranserna startat.
Tesla som ny tillverkare var tvungna att skapa hype för att få in kapital.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: BMW iX3
Lite off topic men hur många roadster finns de på beställningMaw skrev: ↑25 sep 2025 13:24Jo, senast Tesla introducerade en ny bilmodell började den säljas flera år innan de första exemplaren tillverkades och levererades. När väl förserien började tillverkas levererades ett fåtal till väl utvalda kunder. Det tog sedan relativt lång tid innan masstillverkning och bredare leveranser kom igång.manneson skrev: ↑25 sep 2025 10:35Nej, dom gör inte fortfarande så.Maw skrev: ↑25 sep 2025 06:42Vad menar du? Det är längesen Tesla tog in kapital men de gör fortfarande så.manneson skrev: ↑24 sep 2025 22:49Kan inte jämföra Tesla med övriga.Maw skrev: ↑24 sep 2025 22:40
Det handlar väl om förseriebilar i så fall. Även Tesla brukar börja i liten volym. Fast Tesla brukar istället ha flera år från presentation och försäljningsstart till förserietillverkning, men verkar sen åtminstone ibland leverera några exemplar av förserien som första kundleverans för att kunna säga att leveranserna startat.
Tesla som ny tillverkare var tvungna att skapa hype för att få in kapital.

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: BMW iX3
Nä, man tog reservationer.Maw skrev: ↑25 sep 2025 13:24Jo, senast Tesla introducerade en ny bilmodell började den säljas flera år innan de första exemplaren tillverkades och levererades. När väl förserien började tillverkas levererades ett fåtal till väl utvalda kunder. Det tog sedan relativt lång tid innan masstillverkning och bredare leveranser kom igång.manneson skrev: ↑25 sep 2025 10:35Nej, dom gör inte fortfarande så.Maw skrev: ↑25 sep 2025 06:42Vad menar du? Det är längesen Tesla tog in kapital men de gör fortfarande så.manneson skrev: ↑24 sep 2025 22:49Kan inte jämföra Tesla med övriga.Maw skrev: ↑24 sep 2025 22:40
Det handlar väl om förseriebilar i så fall. Även Tesla brukar börja i liten volym. Fast Tesla brukar istället ha flera år från presentation och försäljningsstart till förserietillverkning, men verkar sen åtminstone ibland leverera några exemplar av förserien som första kundleverans för att kunna säga att leveranserna startat.
Tesla som ny tillverkare var tvungna att skapa hype för att få in kapital.
Men vad spelar det för roll?
Övriga visar koncept x år i förväg. Tex ”neue klasse” var rätt många år sen den visades första gången.
Re: BMW iX3
Inte lika lång väntetid som för Cybertruck….manneson skrev: ↑25 sep 2025 15:57Nä, man tog reservationer.Maw skrev: ↑25 sep 2025 13:24Jo, senast Tesla introducerade en ny bilmodell började den säljas flera år innan de första exemplaren tillverkades och levererades. När väl förserien började tillverkas levererades ett fåtal till väl utvalda kunder. Det tog sedan relativt lång tid innan masstillverkning och bredare leveranser kom igång.
Men vad spelar det för roll?
Övriga visar koncept x år i förväg. Tex ”neue klasse” var rätt många år sen den visades första gången.
Nä, det spelar ingen större roll men det är uppenbart att Tesla drar ut på lanseringar och produktion ännu mer än ”traditionella” biltillverkare
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: BMW iX3
Det blir ca 3 års väntan på BMW neue klasse(visades 2023).Maw skrev: ↑25 sep 2025 17:32Inte lika lång väntetid som för Cybertruck….manneson skrev: ↑25 sep 2025 15:57Nä, man tog reservationer.Maw skrev: ↑25 sep 2025 13:24Jo, senast Tesla introducerade en ny bilmodell började den säljas flera år innan de första exemplaren tillverkades och levererades. När väl förserien började tillverkas levererades ett fåtal till väl utvalda kunder. Det tog sedan relativt lång tid innan masstillverkning och bredare leveranser kom igång.
Men vad spelar det för roll?
Övriga visar koncept x år i förväg. Tex ”neue klasse” var rätt många år sen den visades första gången.
Nä, det spelar ingen större roll men det är uppenbart att Tesla drar ut på lanseringar och produktion ännu mer än ”traditionella” biltillverkare
Det tog 2 år från presentation(2016) till leverans i stora volymer(2018) av Tesla Model 3.
Model Y var ännu snabbare, bara ca 1 år från presentationen till leverans i volym.
Re: BMW iX3
Neue Klasse är en plattform och inte en bil. Första gången Elon nämner idén om Model 3 är väl i Master plan 1 2006, så det var några år från ax till limpa där.manneson skrev: ↑26 sep 2025 09:00Det blir ca 3 års väntan på BMW neue klasse(visades 2023).Maw skrev: ↑25 sep 2025 17:32Inte lika lång väntetid som för Cybertruck….manneson skrev: ↑25 sep 2025 15:57Nä, man tog reservationer.Maw skrev: ↑25 sep 2025 13:24Jo, senast Tesla introducerade en ny bilmodell började den säljas flera år innan de första exemplaren tillverkades och levererades. När väl förserien började tillverkas levererades ett fåtal till väl utvalda kunder. Det tog sedan relativt lång tid innan masstillverkning och bredare leveranser kom igång.
Men vad spelar det för roll?
Övriga visar koncept x år i förväg. Tex ”neue klasse” var rätt många år sen den visades första gången.
Nä, det spelar ingen större roll men det är uppenbart att Tesla drar ut på lanseringar och produktion ännu mer än ”traditionella” biltillverkare
Det tog 2 år från presentation(2016) till leverans i stora volymer(2018) av Tesla Model 3.
Model Y var ännu snabbare, bara ca 1 år från presentationen till leverans i volym.
IX3 presenterades först som ett koncept under 2024 tror jag i form av "The Vision Neue Klasse X concept", men officiella premiären var nu i september, så det får anses vara snabbt marcherat. För du tror väl inte att man började utveckla Model 3 i samband med premiären?
Model Y är en variant av Model 3(motsvarande halvkombi), så 1 år får väl anses som varken snabbt eller långsamt.
Kollar man Semi, CT och Roadster 2 så är det väl inte några blixtprojekt direkt...
Re: BMW iX3
Väntar ”ivrigt” på att även denna tråd skall börja handla om vindrutetorkare…
Kan inte någon enda tråd ens få handla om trådrubriken? Litegrann?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan inte någon enda tråd ens få handla om trådrubriken? Litegrann?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW iX3
+100000000000000000000
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Inlägg: 407
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX3
Det här forumet är verkligen helt värdelöst direkt man säger något negativt om tesla.
Ontopic så har jag beställt en nu och fick uppskattningen till sommaren. Ska kolla igen om någon vecka och se vad systemet säger om planerad produktion.
Ontopic så har jag beställt en nu och fick uppskattningen till sommaren. Ska kolla igen om någon vecka och se vad systemet säger om planerad produktion.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX3
Detta är precis vad min handlare också sagt. Sen sa han om du väntar med att beställa är det inte säkert att leveranstiden blir så mycket längre eftersom produktionen kommer öka med tiden. Sen enligt källor så är marknadslansering till sommaren och då kommer det några fler färger, som Fire red och ett par frozen-färger. Dom jobbar fortfarande på att lösa vissa saker. Ventilerade säten ska finnas att beställas vid marknadslansering, dom hoppades även att dom kunnat lösa sätesvärmare bak.BaronHellJug skrev: ↑24 sep 2025 07:58Jag har beställt en iX3, fick offert på lördagen efter släppet (6:e) men då det är en personalbil så det tog ett par dagar för min arbetsgivares leasingpartner att behandla och skicka ordern till handlaren, den beställdes i slutet av veckan efter.
Handlaren sa (där på lördagen) att levtid är oklart, deras uppfattning var att utställningsbilar ska byggas i slutet av året (tror han sa produktionsvecka 52) och finnas hos handlarna i januari, som någon ovan skrev. När det gäller kundbilar trodde han leverans mars om man kommer med i första/tidiga batchar av beställningar, men att det var än mer oklart och han trodde inte han skulle ha fått bekräftad slot i produktionen (produktionsvecka) förrän runt jul och vi skulle höras vidare då.
Till glastaket kommer ett originaltillbehör kunna köpas man klickar dit för att slippa solen, inte så premium men bra kunna ha det på sommaren och ta bort det på vintern.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX3
Det är stor skillnad på teknik också, sen är stolarna på iX ganska dåliga. Körde IX ett år. Inga utdragbara lårstöd och dålig support på sidorna. Nu blev stolarna bättre på faceliften och räckvidden. Hade inte köpt den gamla iX, den laddar för sakta. Den lider lite av E-tron 55 syndromet, att man säljer premium men tekniken och räckvidden är något helt annat.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX3
Nu har jag iofs iX60, men kan inte riktigt hålla med om iX. Visst, laddhastigheten är inte lika bra som de bästa nya. Jag ligger på konstant ca 195kw till strax under 50% SOC. Det duger för oss ändå. Upplever det i praktiken inte som mycket sämre än den Tesla 3 LR -21 vi hade innan.current skrev: ↑04 okt 2025 20:37Det är stor skillnad på teknik också, sen är stolarna på iX ganska dåliga. Körde IX ett år. Inga utdragbara lårstöd och dålig support på sidorna. Nu blev stolarna bättre på faceliften och räckvidden. Hade inte köpt den gamla iX, den laddar för sakta. Den lider lite av E-tron 55 syndromet, att man säljer premium men tekniken och räckvidden är något helt annat.
Men, räckvidden är det absolut inget fel på. Den går ca 50mil i momsad fart på motorväg på sommaren, och det har iaf på mina resor hittills kompenserat bra för den ”begränsade” laddhastigheten.
Sen att den är grymt komfortabel, lagomt snabb etc etc det kan vi lämna den här gången
Re: BMW iX3
Håller med om att jämföra IX 50 med e-tron 55 haltar rejält, har haft båda och stor skillnad i teknik och räckvidd. Jag tyckte inte heller om stolarna i ix50 för dom var lite för mycket fåtöljer men funkade helt ok och har en kompis som ör helnöjd men han är lite större än mig så han fyller ut stolen lite bättre. Att kritisera räckvidden förstår jag dock inte alls, körde Linköping nacka tor och det skulle jag inte vilja göra utan ett stopp, visst på sommaren men ändå. Sen tycker jag att toppladdeffekten inte är så relevant om man har räckvidd på 50 mil, om man inte brukar köra mer än så dagligen men då måste man ju köra typ 100 mil om dagen för det ska vara relevant att spara in 10-15 min på laddningen, tycker jag och det kan inte vara så många som gör. Sedan lär bagaget vara rejält rymligare i IX än ix3 och om som vi har hund så är även bagaget lämpligare. Jag ska få min ix60 i november med sportstolar som absolut är bättre, känner inte att jag borde väntat på en ix3 istället, leverans för långt bort och känns som att den kan vara lite för trång så vill pröva den först, men som bilen efter det kanske men då kanske det finns något annat kul.Emg skrev: ↑04 okt 2025 21:56Nu har jag iofs iX60, men kan inte riktigt hålla med om iX. Visst, laddhastigheten är inte lika bra som de bästa nya. Jag ligger på konstant ca 195kw till strax under 50% SOC. Det duger för oss ändå. Upplever det i praktiken inte som mycket sämre än den Tesla 3 LR -21 vi hade innan.current skrev: ↑04 okt 2025 20:37Det är stor skillnad på teknik också, sen är stolarna på iX ganska dåliga. Körde IX ett år. Inga utdragbara lårstöd och dålig support på sidorna. Nu blev stolarna bättre på faceliften och räckvidden. Hade inte köpt den gamla iX, den laddar för sakta. Den lider lite av E-tron 55 syndromet, att man säljer premium men tekniken och räckvidden är något helt annat.
Men, räckvidden är det absolut inget fel på. Den går ca 50mil i momsad fart på motorväg på sommaren, och det har iaf på mina resor hittills kompenserat bra för den ”begränsade” laddhastigheten.
Sen att den är grymt komfortabel, lagomt snabb etc etc det kan vi lämna den här gången![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- elbilist
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: BMW iX3
Angående bagage så skiljer det 20 liter tilll fördel ix3 plus att den har frunk.Dafro skrev: ↑05 okt 2025 07:27Håller med om att jämföra IX 50 med e-tron 55 haltar rejält, har haft båda och stor skillnad i teknik och räckvidd. Jag tyckte inte heller om stolarna i ix50 för dom var lite för mycket fåtöljer men funkade helt ok och har en kompis som ör helnöjd men han är lite större än mig så han fyller ut stolen lite bättre. Att kritisera räckvidden förstår jag dock inte alls, körde Linköping nacka tor och det skulle jag inte vilja göra utan ett stopp, visst på sommaren men ändå. Sen tycker jag att toppladdeffekten inte är så relevant om man har räckvidd på 50 mil, om man inte brukar köra mer än så dagligen men då måste man ju köra typ 100 mil om dagen för det ska vara relevant att spara in 10-15 min på laddningen, tycker jag och det kan inte vara så många som gör. Sedan lär bagaget vara rejält rymligare i IX än ix3 och om som vi har hund så är även bagaget lämpligare. Jag ska få min ix60 i november med sportstolar som absolut är bättre, känner inte att jag borde väntat på en ix3 istället, leverans för långt bort och känns som att den kan vara lite för trång så vill pröva den först, men som bilen efter det kanske men då kanske det finns något annat kul.Emg skrev: ↑04 okt 2025 21:56Nu har jag iofs iX60, men kan inte riktigt hålla med om iX. Visst, laddhastigheten är inte lika bra som de bästa nya. Jag ligger på konstant ca 195kw till strax under 50% SOC. Det duger för oss ändå. Upplever det i praktiken inte som mycket sämre än den Tesla 3 LR -21 vi hade innan.current skrev: ↑04 okt 2025 20:37Det är stor skillnad på teknik också, sen är stolarna på iX ganska dåliga. Körde IX ett år. Inga utdragbara lårstöd och dålig support på sidorna. Nu blev stolarna bättre på faceliften och räckvidden. Hade inte köpt den gamla iX, den laddar för sakta. Den lider lite av E-tron 55 syndromet, att man säljer premium men tekniken och räckvidden är något helt annat.
Men, räckvidden är det absolut inget fel på. Den går ca 50mil i momsad fart på motorväg på sommaren, och det har iaf på mina resor hittills kompenserat bra för den ”begränsade” laddhastigheten.
Sen att den är grymt komfortabel, lagomt snabb etc etc det kan vi lämna den här gången![]()
Re: BMW iX3
Det har jag också hört. Att iX3 bagage är typ lika bra som iX. Bagaget är väl egentligen det som känns lite oproportionerligt på iX. Väldigt stor bil, men utrymmena är främst fördelade till kupé och baksäte snarare än ett stort bagage. Ungarna bak älskar detChristofferG skrev: ↑05 okt 2025 09:28Angående bagage så skiljer det 20 liter tilll fördel ix3 plus att den har frunk.Dafro skrev: ↑05 okt 2025 07:27Håller med om att jämföra IX 50 med e-tron 55 haltar rejält, har haft båda och stor skillnad i teknik och räckvidd. Jag tyckte inte heller om stolarna i ix50 för dom var lite för mycket fåtöljer men funkade helt ok och har en kompis som ör helnöjd men han är lite större än mig så han fyller ut stolen lite bättre. Att kritisera räckvidden förstår jag dock inte alls, körde Linköping nacka tor och det skulle jag inte vilja göra utan ett stopp, visst på sommaren men ändå. Sen tycker jag att toppladdeffekten inte är så relevant om man har räckvidd på 50 mil, om man inte brukar köra mer än så dagligen men då måste man ju köra typ 100 mil om dagen för det ska vara relevant att spara in 10-15 min på laddningen, tycker jag och det kan inte vara så många som gör. Sedan lär bagaget vara rejält rymligare i IX än ix3 och om som vi har hund så är även bagaget lämpligare. Jag ska få min ix60 i november med sportstolar som absolut är bättre, känner inte att jag borde väntat på en ix3 istället, leverans för långt bort och känns som att den kan vara lite för trång så vill pröva den först, men som bilen efter det kanske men då kanske det finns något annat kul.Emg skrev: ↑04 okt 2025 21:56Nu har jag iofs iX60, men kan inte riktigt hålla med om iX. Visst, laddhastigheten är inte lika bra som de bästa nya. Jag ligger på konstant ca 195kw till strax under 50% SOC. Det duger för oss ändå. Upplever det i praktiken inte som mycket sämre än den Tesla 3 LR -21 vi hade innan.current skrev: ↑04 okt 2025 20:37Det är stor skillnad på teknik också, sen är stolarna på iX ganska dåliga. Körde IX ett år. Inga utdragbara lårstöd och dålig support på sidorna. Nu blev stolarna bättre på faceliften och räckvidden. Hade inte köpt den gamla iX, den laddar för sakta. Den lider lite av E-tron 55 syndromet, att man säljer premium men tekniken och räckvidden är något helt annat.
Men, räckvidden är det absolut inget fel på. Den går ca 50mil i momsad fart på motorväg på sommaren, och det har iaf på mina resor hittills kompenserat bra för den ”begränsade” laddhastigheten.
Sen att den är grymt komfortabel, lagomt snabb etc etc det kan vi lämna den här gången![]()
Men, note from reality; vi åkte fyra personer i somras med packning för 10 dagar med diverse idrott etc. Fyra resväskor plus någon bag typ. Då klarade vi oss ändå helt under insynsskyddet. Lådan under bagaget svalde mer än jag först hade trott tex.
Väldigt synd dock man inte ens kan få ett utrymmer för laddkablar under huven.
Re: BMW iX3
Jo jag jag vet att siffermässigt så skiljer det 20 liter till ix3 fördel men har tyckt när jag sett filmer att det är något djupare i överkan i IX än ix3 och att att bakrutan lutar mer i ix3 men kanske funkar bra, får se när den kommer.Emg skrev: ↑05 okt 2025 10:48Det har jag också hört. Att iX3 bagage är typ lika bra som iX. Bagaget är väl egentligen det som känns lite oproportionerligt på iX. Väldigt stor bil, men utrymmena är främst fördelade till kupé och baksäte snarare än ett stort bagage. Ungarna bak älskar detChristofferG skrev: ↑05 okt 2025 09:28Angående bagage så skiljer det 20 liter tilll fördel ix3 plus att den har frunk.Dafro skrev: ↑05 okt 2025 07:27Håller med om att jämföra IX 50 med e-tron 55 haltar rejält, har haft båda och stor skillnad i teknik och räckvidd. Jag tyckte inte heller om stolarna i ix50 för dom var lite för mycket fåtöljer men funkade helt ok och har en kompis som ör helnöjd men han är lite större än mig så han fyller ut stolen lite bättre. Att kritisera räckvidden förstår jag dock inte alls, körde Linköping nacka tor och det skulle jag inte vilja göra utan ett stopp, visst på sommaren men ändå. Sen tycker jag att toppladdeffekten inte är så relevant om man har räckvidd på 50 mil, om man inte brukar köra mer än så dagligen men då måste man ju köra typ 100 mil om dagen för det ska vara relevant att spara in 10-15 min på laddningen, tycker jag och det kan inte vara så många som gör. Sedan lär bagaget vara rejält rymligare i IX än ix3 och om som vi har hund så är även bagaget lämpligare. Jag ska få min ix60 i november med sportstolar som absolut är bättre, känner inte att jag borde väntat på en ix3 istället, leverans för långt bort och känns som att den kan vara lite för trång så vill pröva den först, men som bilen efter det kanske men då kanske det finns något annat kul.Emg skrev: ↑04 okt 2025 21:56Nu har jag iofs iX60, men kan inte riktigt hålla med om iX. Visst, laddhastigheten är inte lika bra som de bästa nya. Jag ligger på konstant ca 195kw till strax under 50% SOC. Det duger för oss ändå. Upplever det i praktiken inte som mycket sämre än den Tesla 3 LR -21 vi hade innan.current skrev: ↑04 okt 2025 20:37
Det är stor skillnad på teknik också, sen är stolarna på iX ganska dåliga. Körde IX ett år. Inga utdragbara lårstöd och dålig support på sidorna. Nu blev stolarna bättre på faceliften och räckvidden. Hade inte köpt den gamla iX, den laddar för sakta. Den lider lite av E-tron 55 syndromet, att man säljer premium men tekniken och räckvidden är något helt annat.
Men, räckvidden är det absolut inget fel på. Den går ca 50mil i momsad fart på motorväg på sommaren, och det har iaf på mina resor hittills kompenserat bra för den ”begränsade” laddhastigheten.
Sen att den är grymt komfortabel, lagomt snabb etc etc det kan vi lämna den här gången![]()
![]()
Men, note from reality; vi åkte fyra personer i somras med packning för 10 dagar med diverse idrott etc. Fyra resväskor plus någon bag typ. Då klarade vi oss ändå helt under insynsskyddet. Lådan under bagaget svalde mer än jag först hade trott tex.
Väldigt synd dock man inte ens kan få ett utrymmer för laddkablar under huven.
Ang bagaget i ix3 så tycker jag också att det räcker till om man inte ofta ska frakta tvättmaskiner eller liknande utan då bör man nog köpa ex90 eller ev9. Vi har hundbur som tar upp hälften och det är bara under sportlovet som det blir trångt. Jo en frunk hade varit trevligt men inget avgörande för mig om man har så här bra räckvidd, har laddbox med sladd både i stugan och vid huset så det blir när man ska till fjällen men då kan man ha den i baljan för då tömmer man ändå bilen innan man ska ladda. Mer ang ix3 så kommer den ju med tygklädsel vilket jag gillar så den ska absolut provköras.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9653
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW iX3
Ändå lite intressant att du tycker att spökbromsningar, strul med vindrutetorkare och annat som jag uppfattar att du inte gillar med Teslan är ok och går att leva med, men att ha laddkabel i bagaget, där går gränsen...
Jag skulle nog inte resonera likadant, men som tur är behöver Vi inte tycka likadant.
Sen är det såklart så att man vill ha allt bra, men blev jag tvingad att välja så skulle det vara lätt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9653
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
Eh, nej. Spökbromsningar, illa fungerande torkare och farthållare mm är ju själva anledningen till att jag vill byta bil (i förtid).backe skrev: ↑06 okt 2025 18:01Ändå lite intressant att du tycker att spökbromsningar, strul med vindrutetorkare och annat som jag uppfattar att du inte gillar med Teslan är ok och går att leva med, men att ha laddkabel i bagaget, där går gränsen...
Jag skulle nog inte resonera likadant, men som tur är behöver Vi inte tycka likadant.
Sen är det såklart så att man vill ha allt bra, men blev jag tvingad att välja så skulle det vara lätt.
Samtidigt accepterar jag inte en massa försämringar på andra områden. Just frunk är något jag tidvis använder dagligen.
Tredelat baksäte är praktiskt, men inte en deal breaker.
Mina andra alternativ:
Enyaq - saknar frunk, men det finns en (liten) eftermarknads.
7X - har en liten frunk (större på RWD).
EX60 - hoppas. EX40, EX30 och EX90 har frunk,
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW iX3
Ok, förstår, missförstod dig lite därmikebike skrev: ↑06 okt 2025 19:31Eh, nej. Spökbromsningar, illa fungerande torkare och farthållare mm är ju själva anledningen till att jag vill byta bil (i förtid).backe skrev: ↑06 okt 2025 18:01Ändå lite intressant att du tycker att spökbromsningar, strul med vindrutetorkare och annat som jag uppfattar att du inte gillar med Teslan är ok och går att leva med, men att ha laddkabel i bagaget, där går gränsen...
Jag skulle nog inte resonera likadant, men som tur är behöver Vi inte tycka likadant.
Sen är det såklart så att man vill ha allt bra, men blev jag tvingad att välja så skulle det vara lätt.
Samtidigt accepterar jag inte en massa försämringar på andra områden. Just frunk är något jag tidvis använder dagligen.
Tredelat baksäte är praktiskt, men inte en deal breaker.
Mina andra alternativ:
Enyaq - saknar frunk, men det finns en (liten) eftermarknads.
7X - har en liten frunk (större på RWD).
EX60 - hoppas. EX40, EX30 och EX90 har frunk,
Låter rimligt också.
Tror definitivt att man har det i EX60