Skicka en tweet till Elon.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Märks att folk slänger lite blickar efter en när man är ute på gatorna, jag tycker också den är grymt snygg i nya designen!Freez skrev: ↑05 okt 2025 20:29Teknikens Värld provkör Performance. Ha begäret är stort
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ance-2026/

MY Juniper Performance (utt. 250930)
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.
Är det någon med lite erfarenhet kring paketet ”uppgraderad autopilot” och hur det fungera? Funkar den bättre i nya model y gentemot den gamla?
Är det någon med lite erfarenhet kring paketet ”uppgraderad autopilot” och hur det fungera? Funkar den bättre i nya model y gentemot den gamla?
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nu har jag bara gamla Y men bör vara exakt samma saker som ingår och fungerar på samma sätt, så om du tycker något fungerar dåligt innan så kommer det fungera lika dåligt nu... frågan är vad det är du tycker fungerar dåligt med filbyte i Sverige?Ekologisk skrev: ↑06 okt 2025 18:04Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Kanske var otydlig, Läser man lite på forum är det väldigt olika åsikt om det är bra eller dåligt. Jag har det inte själv så där av min fråga. Och funkar det inget vidare så kanske man inte använder det och då är 38.000kr mycket. En del skriver att det inte funkar på rätt stor del av våra vägar i Sverige och ville väl mer eller mindre vet hur ni som har det upplever den.Earplugged skrev: ↑06 okt 2025 18:09Nu har jag bara gamla Y men bör vara exakt samma saker som ingår och fungerar på samma sätt, så om du tycker något fungerar dåligt innan så kommer det fungera lika dåligt nu... frågan är vad det är du tycker fungerar dåligt med filbyte i Sverige?Ekologisk skrev: ↑06 okt 2025 18:04Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.
- Earplugged
- Teslaägare
Jag som kör mycket motorväg skulle inte vilja vara utan EAP, däremot är den värdelös (fyller ingen funktion)på vanliga landsvägar så det beror helt på körmönster om man "behöver" den...Ekologisk skrev: ↑06 okt 2025 18:16Kanske var otydlig, Läser man lite på forum är det väldigt olika åsikt om det är bra eller dåligt. Jag har det inte själv så där av min fråga. Och funkar det inget vidare så kanske man inte använder det och då är 38.000kr mycket. En del skriver att det inte funkar på rätt stor del av våra vägar i Sverige och ville väl mer eller mindre vet hur ni som har det upplever den.Earplugged skrev: ↑06 okt 2025 18:09Nu har jag bara gamla Y men bör vara exakt samma saker som ingår och fungerar på samma sätt, så om du tycker något fungerar dåligt innan så kommer det fungera lika dåligt nu... frågan är vad det är du tycker fungerar dåligt med filbyte i Sverige?Ekologisk skrev: ↑06 okt 2025 18:04Jag lånar tråden lite och tänkte kolla om det är någon som har valt till ”uppgraderad autopilot”. Jag vill gärna ha automatisk parkering men känner att det inte är värt 38.000kr för endast det om resten av själva paketet med filbyte osv fungerar dåligt här i Sverige.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
- Earplugged
- Teslaägare
Nja, har fått för mig att man i Juniper ändå måste möta med gasen vid filbyte med S3XY så då blir skillnaden rätt stor, men jag kan ha felvrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Sen tror jag inte S3XY föreslår filbyten och inte heller saktar in vid avfarter mm men prisskillnaden är ju stor så man får väga och värdera efter eget tycke och behov.
Med EAP kan du i princip släppa ratt och pedaler helt vid en påfart och enbart röra blinkersen tills du kört av motorvägen och befinner dig på avfarten till landsväg.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
Oj! Är det så att S3XY commander inte funkar fullt ut på en juniper? Någon som kan bekräfta detta? Om man måste möta med gasen själv så är det ingen idé med S3XY commander. Då tar man ju EAP vid köp så det bakas in i lånet... Men jag skulle vilja veta vad som är sant. Någon som vet?Earplugged skrev: ↑06 okt 2025 20:37Nja, har fått för mig att man i Juniper ändå måste möta med gasen vid filbyte med S3XY så då blir skillnaden rätt stor, men jag kan ha felvrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
Sen tror jag inte S3XY föreslår filbyten och inte heller saktar in vid avfarter mm men prisskillnaden är ju stor så man får väga och värdera efter eget tycke och behov.
Med EAP kan du i princip släppa ratt och pedaler helt vid en påfart och enbart röra blinkersen tills du kört av motorvägen och befinner dig på avfarten till landsväg.
- Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
* Filbyte klart. *pling*. Autopilot aktiveras igen.
Det är nog autopilot-plinget jag skulle störa mig mest på tror jag.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
-
Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?Twarkie skrev: ↑06 okt 2025 20:52Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
* Byter fil. *pling*. Autopilot stängs av och bilen saktar in så man behöver möta med gasen.
- Twarkie
- Teslaägare
Jag har både commander och EAP men har inte testat funktionen för att återuppta autopilot med commander. Kanske får testa imorgon för nu är jag nyfikenvrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:55Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?Twarkie skrev: ↑06 okt 2025 20:52Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
-
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Det blir likadant, se länken:vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:55Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?Twarkie skrev: ↑06 okt 2025 20:52Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 6tlG-UmH_r
Dessutom tror jag (ganska säker på) att det är så att när autopiloten återaktiveras, så gör den det på den hastighet man håller i återaktiveringsögonblicket, inte den hastighet man höll innan filbytet...
-
Du hade rätt!! Enligt videon måste man möta med gasen ändå. Jag som kollat massor med videos om deras commander men jag hade inte förstått detta. Det får bli EAP..... Förresten om man har EAP, kan man sätta farthållare i högre hastigheter än 140? Jag har fattat det som att de inte går med vanlig autopilot.nicklas11 skrev: ↑06 okt 2025 21:08Det blir likadant, se länken:vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:55Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?Twarkie skrev: ↑06 okt 2025 20:52Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
Dessutom tror jag (ganska säker på) att det är så att när autopiloten återaktiveras, så gör den det på den hastighet man håller i återaktiveringsögonblicket, inte den hastighet man höll innan filbytet...
- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
Alla ni som kör crossflow fälgarna vinter och sommar, kommer ni köra navkapslar nu i vinter oxå?
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
- Twarkie
- Teslaägare
När jag lämnade av vinterdäcken på däckhotellet så nämnde de att jag borde köra utan navkapslar på vintern eftersom de kan stänga in snö. Låter logiskt, men jag har kört med kapslar på tidigare bilar utan problem, så jag vet inte?
Köpte till EAP och den är inget vidare på vanliga landsvägar, där inte automatiska filbyten funkar. Man bör, skriver bör, trycka av EAP:n och samtidigt möta med gasen före omkörningen påbörjas, annars får man rycka till i ratten, ganska hårt, i samband med omkörningen och då går EAP:n ur och man måste då möta med gasen när man redan börjat köra om. Det senare alternativet fungerar såklart, men jag tycker nog att det är smidigare att stänga av före man ska köra om, möta med gasen och köra om med manuell gas, även för att ha mer koll.nicklas11 skrev: ↑06 okt 2025 21:08Det blir likadant, se länken:vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:55Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?Twarkie skrev: ↑06 okt 2025 20:52Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
Detta måste ju komma en uppdatering på snarast, var kan man skicka synpunkter?
En annan fråga;
Går det inte ha hastighetsvarningen alltid tyst eller måste man trycka på hastighetssymbolen för att tysta vid varje start?
(plingar ju jämnt nu när man kör MYP)

MY Juniper Performance (utt. 250930)
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Hastighetsvarningen måste tryckas av vid varje start, eller så skaffar man en S3XY-commander som fixar det...TeslaMac skrev: ↑07 okt 2025 20:25Köpte till EAP och den är inget vidare på vanliga landsvägar, där inte automatiska filbyten funkar. Man bör, skriver bör, trycka av EAP:n och samtidigt möta med gasen före omkörningen påbörjas, annars får man rycka till i ratten, ganska hårt, i samband med omkörningen och då går EAP:n ur och man måste då möta med gasen när man redan börjat köra om. Det senare alternativet fungerar såklart, men jag tycker nog att det är smidigare att stänga av före man ska köra om, möta med gasen och köra om med manuell gas, även för att ha mer koll.nicklas11 skrev: ↑06 okt 2025 21:08Det blir likadant, se länken:vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:55Så här är väl den vanliga autopiloten och utan S3XY. Men hur är det om man har S3XY commander på en juniper?Twarkie skrev: ↑06 okt 2025 20:52Jag kanske missförstår hur det fungerar i praktiken, men blir det inte så här jobbigt?vrid_i_skogen skrev: ↑06 okt 2025 20:24En S3XY commander för ca 2500 kr medför samma funktionalitet på motorväg. Den kommer jag skaffa till min kommande Tesla.
* Kör med autopilot.
Detta måste ju komma en uppdatering på snarast, var kan man skicka synpunkter?
En annan fråga;
Går det inte ha hastighetsvarningen alltid tyst eller måste man trycka på hastighetssymbolen för att tysta vid varje start?
(plingar ju jämnt nu när man kör MYP)![]()
-
En lite dum fråga och dessutom kanske i fel tråd men jag ställer den för att förstå kontrasten; hur fungerar den vanliga autopiloten i M3, alltså den som ingår utan tillägg, vid omkörningar på motorvägen? På vilka sätt är den bättre än autopiloten i MY?
Det är samma autopilot.vrid_i_skogen skrev: ↑07 okt 2025 22:22En lite dum fråga och dessutom kanske i fel tråd men jag ställer den för att förstå kontrasten; hur fungerar den vanliga autopiloten i M3, alltså den som ingår utan tillägg, vid omkörningar på motorvägen? På vilka sätt är den bättre än autopiloten i MY?
I Y har man tagit bort möjligheten att välja ett enkeltryck för farthållare och dubbeltryck för AP, vilket gör att man i menysystemet måste välja att ha antingen farthållare eller AP.
När man kör på AP och vill köra om med en 3 är det bara vrida på ratten så går bilen över till farthållare (om man enkel/dubbeötryck i menyn). Då håller bilen farten själv.
Med Y som inte har det valet stängs både AP och farthållare närman vrider på ratten och bilen börjar motorbromsa/regenerera om man inte sätter foten på gasen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5