
Tesla har nu bekräftat att nya Model Y Performace stödjer bidirektionell laddning.
New Model Y Performance offers Vehicle to Load (120V 20A AC) with Tesla Outlet Adapter
— Tesla (@Tesla) October 1, 2025
Bilen stödjer både V2L och V2H:
Fordon-till-last (V2L):
• Strömförsörjer externa enheter (t.ex. verktyg, campingutrustning, apparater) via laddningsporten med en kompatibel V2L-adapter.
• Ger upp till 11,5 kW exportström (120V/240V-uttag, ~3–5 kW kontinuerligt) från 82 kWh-batteriet.
• Aktiveras via OTA-programuppdatering (version 2025.20 eller senare, förväntas Q4 2025).
Fordon-till-hem (V2H):
• Levererar ström till ett hem för backup eller nätkompensation, vilket kräver en Tesla Powerwall 3 eller kompatibel dubbelriktad växelriktare och V2H-adapter (~1 000–2 500 USD för hårdvara/installation).
Tesla har länge tvekat erbjuda bidirektionell laddning till sina bilar. Tillåta kunder att via en adapter i ladduttaget ta ut ström från bilarnas batterier, så bilen kan driva till exempel verktyg anslutna till den. En funktion som börjar bli standard hos allt fler konkurrenter.
Första bilen med strömuttag var Tesla Cybertruck. Nu säger sig Tesla börja erbjuda funktionaliteten till Model Y Performance. Det är fortfarande osäkert om andra Model Y varianter kommer kunna lämna ström ifrån sig – fast så som meddelandet från Tesla är skriven verkar det inte vara aktuellt, än så länge i alla fall. Det är även osäkert om funktionen kommer bli tillgänglig här i Europa eller enbart i USA. Teslas meddelande nämner enbart amerikanska elsystemet 120V medan det mer utförliga infot även nämner 240V.
Det finns många olika slags bidirektionell laddning, med olika V2X förkortningar:
V2L betyder Vehicle to Load. Det är den enklaste implementationen där man kan få ut växelström ur bilen, så att man kan ansluta enstaka elapparater. Man kan sticka in en speciell adapter i bilens ladduttag som har ett vanligt vägguttag i andra änden. Där kan man ansluta och driva till exempel en kaffebryggare.
Bilens elektronik omvandlar batteriernas likström till växelström. Därmed kan man driva apparater som kräver växelström. Men för att kunna ansluta bilen mot elnätet måste man se till att växelströmmen bilen skapar följer nätets frekvens, strömmen byter riktning exakt samtidigt strömmen i elnätet gör. Det kallas att synkronisera strömmen.
V2H betyder Vehicle to Home. Strömmen från bilen synkroniseras med växelströmmen i ditt hus och kan därmed driva husets alla apparater. Så länge bilen är ansluten laddaren kan den agera som stationärt batteri i husets elsystem.
Kunder kommer behöva köpa en adapter och invänta ny programversion som kommer låsa upp finessen. För att kunna driva hemmet behövs det även Tesla Powerwall 3 och en särskild V2H adapter.
Source: https://teslaclubsweden.se/model-y-perf ... -laddning/