niklas12 skrev: ↑07 okt 2025 21:29
Lerumsexpressen skrev: ↑07 okt 2025 14:49
niklas12 skrev: ↑07 okt 2025 12:55
Lerumsexpressen skrev: ↑07 okt 2025 10:37
niklas12 skrev: ↑07 okt 2025 10:23
Hur ska man kunna få en härdsmälta när det inte varit någon elproduktion sedan 2022?
Blir förvånad av din okunskap.
Trodde du kunde och visste hur det fungerar med kärnkraft.

snabb fråga vilket kylbehov har en icke aktiv reaktor jämfört med en i drift?
Du vill bara sprida massa orelevant FUD utan fakta att backa upp med.
Kärnkraft är det bevisat säkraste sättet att producera el på
Tysklands aktiva beslut att stänga ner sin kärnkraft orsakar 1200 dödsfall årligen från alternativet.
Deras beslut kommer från Fukushima som orsakat 1 bekräftadt dödsfall, rädsla och osäkerhet är ett dåligt sätt att bygga beslut på.
Du kan börja med frågan, varför behövs ens nöddiesel?
Varför behövs elnätsanslutningen till kärnkraftverket?
Varför kyler man kärnavfall på mellanlager.
Riktigt förvånande, och att du sedan vill kasta skit på mig är sorgligt.
Jag trodde vi redan fastställt att kärnkraft är det säkraste sättet att producera el, så vart vill du komma?
Att sprida skit sköter du bra själv.
För övrigt så har vi nu lite positiva nyheter för svensk elförsörjning, där det i framtiden kommer bli svårare att lägga ner fullt fungerande kärnkraft av ideologiska skäl
https://www.expressen.se/nyheter/politi ... rnkraften/
Jag menar att du saknar grundläggande kunskaper om kärnkraft. Med detta menar jag inte att du är en sämre person eller är korkad.
Det jag menar i detta fallet är att du inte verkar om hur och varför man har kylning av reaktorer, högaktivt material och uttjänt bränsle så betyder det att du sannolikt inte har koll på riskerna och inte kan se konsekvenserna för denna typ av verksamhet.
Enligt mig så bör man ha koll på grundläggande förutsättningar och konsekvenser om man verkligen vill vara så självsäker på att ens egna hypoteser och argument är tillräckligt relevanta.
Man får givetvis vara utforskande och ställa utmanande frågor till andra men att kasta skit är bara för att en saknar argument är bara lågt
Men det senaste har du och andra vänner av kärnkraft bara fokuserat på att kritisera vindkraft.
Det får bara era argument att framstå som orelaterat gnäll.
Ungefär som när en säljare bara gnäller på konkurrenterna, men glömmer att berätta vad de själva är duktiga på.
(Inte någon jag skulle vilja köpa ifrån)