Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 06 okt 2025 13:27
Sabbe skrev: 06 okt 2025 13:26
Basic Autopilot har ingått sedan 2019 i alla modeller, finns ingen anledning att ta bort det. Tesla satsar mycket på säkerhet så att ta bort Basic Autopilot skulle gå emot det arbetet.
Det är klart att det finns en anledning att ta bort det: Det är att kunna göra en "upsell" och höja marginalerna, på samma sätt som acc
boost.

Jag tycker det är en no-brainer. Autopilot är ingen säkerhetsfunktion så det går inte emot något säkerhetsarbete. AEB är en säkerhetsfunktion, LDW är en säkerhetsfunktion men filhållning (ALKS) och farthållare (TACC) är det inte.

Den senaste modellen som inte inkluderade Autopilot var väl M3 SR som var likanande "cheapomodell".

Vi får se.
Senaste bilen från Tesla som såldes utan AP (vid leverans) var faktiskt Cybertruck ;)

Jag förmodar dock att de har fått det i efterhand vid det här laget.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 06 okt 2025 14:14
Basic Autopilot har ingått sedan 2019 i alla modeller, finns ingen anledning att ta bort det. Tesla satsar mycket på säkerhet så att ta bort Basic Autopilot skulle gå emot det arbetet.
Det är klart att det finns en anledning att ta bort det: Det är att kunna göra en "upsell" och höja marginalerna, på samma sätt som acc
boost.

Jag tycker det är en no-brainer. Autopilot är ingen säkerhetsfunktion så det går inte emot något säkerhetsarbete. AEB är en säkerhetsfunktion, LDW är en säkerhetsfunktion men filhållning (ALKS) och farthållare (TACC) är det inte.

Den senaste modellen som inte inkluderade Autopilot var väl M3 SR som var likanande "cheapomodell".

Vi får se.
Senaste bilen från Tesla som såldes utan AP (vid leverans) var faktiskt Cybertruck ;)

Levererades utan, inte såldes.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Glöm inte rösta

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 06 okt 2025 14:29
boost.

Vi får se.

När jag googlar så verkar Cybertruck fortfarande inte ha AP och ska inte heller få AP. Jag kan inte heller se på Teslas Amerikanska sida att Cybertruck skulle ha AP. Så jag antar att svaret på hur länge det är sedan Tesla inte inkluderar AP i en bilmodell är ingen tid alls…

Om den såldes med löfte om AP eller inte låter jag däremot vara osagt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 06 okt 2025 15:38
spacecoin skrev: 06 okt 2025 14:29
boost.

Vi får se.

När jag googlar så verkar Cybertruck fortfarande inte ha AP och ska inte heller få AP. Jag kan inte heller se på Teslas Amerikanska sida att Cybertruck skulle ha AP. Så jag antar att svaret på hur länge det är sedan Tesla inte inkluderar AP i en bilmodell är ingen tid alls…

Om den såldes med löfte om AP eller inte låter jag däremot vara osagt.
Väldigt OT men du verkar ha rätt i att bara TACC ingår i Autopilot på CT. Och inte Autosteer. Det heter fortfarande Autopilot i CT-manualen men innefattar allstå inte Autosteer.

FSDS finns.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Vet vi vilken tid i morgon eventet är, brukar vara efter börsen stängt?
IMG_8063.jpeg
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tellus skrev: 06 okt 2025 21:28
Vet vi vilken tid i morgon eventet är, brukar vara efter börsen stängt?
Har inte hört något om ett event. Tror de släpper nya modellen under dagen idag på Teslas hemsida så att man kan beställa den i USA.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Freez skrev: 05 okt 2025 12:53
spacecoin skrev: 05 okt 2025 08:31
Freez skrev: 05 okt 2025 08:25
Maetlarv skrev: 05 okt 2025 00:29
Freez skrev: 04 okt 2025 23:28

Den som lever få se men hittills har alla Tesla skeptiker och haters haft fel.
Jag kan tycks att det är lite dagisnivå att kalla dem som inte delar ens egen analys av en akties framtida värde för ”hater”.
Visst, om det är någon som spyr ur sig okvädningsord men det gjorde ju inte spacecoin alls.
Inte riktat specifikt mot Spacecoin utan till alla som gnäller på Tesla och hittills haft helt fel. För egen del sålde jag mina Tesla aktier vid i januari.
Kan vi använda konkreta motargument utan vaga sprayduschar av personpåhopp? :roll:

Vem är det som hatar? Vem är det som gnäller? Vem har haft fel? Tycker du att jag eller någon annan gör det, så ge konkreta exempel istället gör att kladda etiketter på mig och fega ur med ett ”inte specifikt”.

Hur ska Tesla 10x:a sin vinst på tio år? Genom att köra taxi?
Konstaterar bara att alla som baisseat Tesla senaste åren har haft fel. Vad framtiden har att utvisa kan ingen veta bara gissa. Jag sålde på 400 vilket kändes rätt, hade hoppats på att kliva på igen strax under 200 men dit nådde vi aldrig under våren. Tror fortfarande det finns potential i aktien.

AI säger så här om Teslas värdering vilket ger en ganska bra sammanfattning.

”Tesla har ett högt värderat aktiekurs på grund av flera faktorer, bland annat dess framgångsrika position inom elbilar och en stark varumärkesidentitet, samt förväntningar på bolagets förmåga att dominera framtida marknader för autonom körning, energiproduktion och lagring. Tesla värderas även mer som ett teknikföretag än enbart en biltillverkare, med fokus på innovation och mjukvara.”
Ai-sammanfattningen är väl rätt bra förutom att energiproduktion borde bytas ut mot autonoma robotar och ”Elonfaktorn” läggas till.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Tellus skrev: 06 okt 2025 11:08

Minus skinnklädsel
Hrrm, ingen model Y eller 3 har haft skinnklädsel.. och jag tror vinylkklädseln man använder faktiskt är billigare än tyg.

Mer troligt med manuell stol dock, fast man gör ju en grej av att ha förarprofiler så.. vete sjutton.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Har idag plockat bort tesla ur portföljen
IMG_8074.jpeg
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tellus skrev: 07 okt 2025 22:15
Vad är det som gör att du inte tror på tesla längre?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Maw skrev: 08 okt 2025 07:11
Gått upp så mycket på sista tiden och billiga Y en besvikelse.
Köper tillbaka om det blir en större dipp.
Tror lite mindre på börsen generellt närmsta tiden.

Men är ju som vanligt bara gissningar.
Tänkte testa denna en stund och koppla av
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... obl--a-sek
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Tellus skrev: 08 okt 2025 08:02
Maw skrev: 08 okt 2025 07:11
Gått upp så mycket på sista tiden och billiga Y en besvikelse.
Köper tillbaka om det blir en större dipp.
Tror lite mindre på börsen generellt närmsta tiden.

Men är ju som vanligt bara gissningar.
Tänkte testa denna en stund och koppla av
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... obl--a-sek
Snyggt. Använder mest Tele2 och H&M som sparkonto men den där såg ju bra ut om ska in med lite större belopp.
Skriv svar