Model 3 & Y Standard

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 & Y Standard

Inlägg av fth »

mussla skrev: 07 okt 2025 23:02
fth skrev: 07 okt 2025 22:40
poj skrev: 07 okt 2025 22:34
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Kul att behöva betala 16k i självrisk när man får stenskott i glastaket man inte ens kan titta ut genom.. :D

Vilket dj-a stolpskott, hur f-n tänkte dom här? :?

/fth
Jag gissar att det är billigare i tillverkningen att inte byta glaset till plåt men bedrövligt för kunden.
Så är det säkert, men varför i hela friden ens täcka för glaset, det kan väl omöjligen bli billigare än att bara ha samma tak som övriga modeller? :?

Obegripligt korkat tycker iaf jag... det kanske finns något rimligt skäl till detta, men jag har inte lyckats hitta det, bara krystade förklaringar typ "mindre behov av AC". :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Den stora frågan blir ju priset här. Tycker Y måste ner under 500k och 3an måste ner under 450k om det ska funka, alternativt 4k/mån för 1500mil för Y privatleasat. Blir spännande att se var det landar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

fth skrev: 07 okt 2025 23:16
mussla skrev: 07 okt 2025 23:02
Att täcka över glastaket känns lite som att det ger alla nackdelarna med ett glastak, men typ inga av fördelarna.
Det kanske blir billigare produktionsmässigt, men frågan är om det blir billigare att äga med avseende på takskador?
Kul att behöva betala 16k i självrisk när man får stenskott i glastaket man inte ens kan titta ut genom.. :D

/fth
Jag gissar att det är billigare i tillverkningen att inte byta glaset till plåt men bedrövligt för kunden.
Så är det säkert, men varför i hela friden ens täcka för glaset, det kan väl omöjligen bli billigare än att bara ha samma tak som övriga modeller? :?

Obegripligt korkat tycker iaf jag... det kanske finns något rimligt skäl till detta, men jag har inte lyckats hitta det, bara krystade förklaringar typ "mindre behov av AC". :roll:

/fth
I videon ovan påstods det att man inte skulle behöva dubbla sidorutor (standard har enkelglas i sidorutorna) för att det blev bättre ljudisolering med täckt tak. Jag är skeptiskt till det. Skall vi gissa att man täcker glastaket för att göra skillnaden till vanliga Y större?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

”Jag gissar att det är billigare i tillverkningen att inte byta glaset till plåt.”
”De hade även behövt göra om alla tester och klassificeringar”

Tror ovanstående är svaret på varför de behåller glas i den ogenomskinliga varianten.

Om de nu bara typ målat glaset, har nog lite med rörlig tillverkningskostnad att göra utan det handlar om att skapa tillräcklig skillnad mot de dyrare modellerna för att motivera prisskillnaden. Så det handlar om marknadsföring, prisstrategi och liknande. ”Kostnadsbesparingen” ligger i att öka volymerna för att slå ut fasta kostnader på fler bilar.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

De här modellerna saknar även Autopilot som standard . De har bara adaptiv farthållare vad jag förstår.

Edit: såg att det fanns i listan.

Jag tycker att de här modell-varianterna verkar vara ett idiotiskt affärsbeslut fattat i panik (tax credits avveckling). Jag tror att det har som enda effekt att marginalerna sjunker.

Om Teslas analys är att deras efterfrågansproblem löses av dessa modeller så tror jag de behöver nya analysmetoder och en ny VD.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Går inte ens att välja till AP, enbart FSD.
fsd.png
$5500 i prisskillnad är alldeles för lite, Standard är för naken. Inte ens FM-radio. Stealth grey som basfärg är väl det enda attraktiva.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Klintan skrev: 08 okt 2025 07:51
fsd.png
$5500 i prisskillnad är alldeles för lite, Standard är för naken. Inte ens FM-radio. Stealth grey som basfärg är väl det enda attraktiva.
Jag har en känsla av att Tesla håller på att ta bort Autosteer helt (dvs filhållning). Jag tror att det är ett gigantiskt strategiskt misstag.

I nya FSD 14 finns det inte. I CT finns det inte. I denna modell finns det inte. Bådar inte gott.

Har vi tur kommer det tillbaka, men jag tror inte det.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Remuz skrev: 07 okt 2025 23:18
Den stora frågan blir ju priset här. Tycker Y måste ner under 500k och 3an måste ner under 450k om det ska funka, alternativt 4k/mån för 1500mil för Y privatleasat. Blir spännande att se var det landar.
Jämför med folkvagn id4 så är ju standard grymt prisvärd.
Id4an har räckvidd på 36 mil. Enormt slö och har knappt någon utrustning alls.
Startar på 511 000kr
En lustig sak att 10st färger ingår i aimbientbelysningen. Vill man ha flera så får man köpa till 😂😂
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Holve skrev: 08 okt 2025 08:14
Jämför med folkvagn id4 så är ju standard grymt prisvärd.
Id4an har räckvidd på 36 mil. Enormt slö och har knappt någon utrustning alls.
Startar på 511 000kr
En lustig sak att 10st färger ingår i aimbientbelysningen. Vill man ha flera så får man köpa till 😂😂
Jag misstänker att få såna id4 säljs men om de gör de så får man rabatt på listpriset, det finns även id4 pure life för 499k minus rabatt om man vill gå för det billigaste. De flesta väljer nog t ex id4 pro life för 530k före rabatt som nog är jämförbar eller bättre än MY standard på de flesta punkter. Eller så väljer man pro edition för 564k före rabatt men då är det en högre utrustningsnivå och den ska kanske snarare jämföras med nuvarande MY lr rwd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson

Inlägg av manneson »

/fth
Tanken med att dölja glaset är förstås för att man ska slippa se stenskotten. Därmed slipper man ju laga dem. Ser man det inte finns det inte. 🤷‍♂️😅
manneson

Inlägg av manneson »

Tveksamt om de kommer hit.
Dessa känns mer som specialare för USA där man inte kan leverera med LFP(pga tullar etc).
Man har helt enkelt varit tvungna att vara kreativa.
Jag tror dock de kommer vara svårsålda. Men kanske kan de användas som Robotaxi…. 🤷‍♂️
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Hur tror ni de gör i Europa tror ni det blir ett mindre lfp batteri eller nmc? Själv tror jag på lfp om den ska bli billigare än nuvarande modeller.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vissa saker hade jag inte tackat nej till, textilsäten t.ex.

Men sämre stereo och inte matrix-ljus hade jag verkligen saknat.

Någom som sett bilder på fälgarna utan navkapslar? Om nu Standard mot förmodan kommer till Europa så undrar jag om det kommer att gå att välja 18" till vinterhjulen på alla bilarna då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Standard modellen skall byggas i Berlin, produktion startar inom kort.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

jonasl skrev: 08 okt 2025 10:01

Någom som sett bilder på fälgarna utan navkapslar? Om nu Standard mot förmodan kommer till Europa så undrar jag om det kommer att gå att välja 18" till vinterhjulen på alla bilarna då.
Såg någon bild i flödet, plåtfälgar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik460049

Inlägg av m05erili »

IMG_3302.jpeg
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Makes sense. De har nog inte ens ansträngt sig för att de ska se anständiga ut :D
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 08 okt 2025 07:59
Klintan skrev: 08 okt 2025 07:51
fsd.png
Jag har en känsla av att Tesla håller på att ta bort Autosteer helt (dvs filhållning). Jag tror att det är ett gigantiskt strategiskt misstag.

I nya FSD 14 finns det inte. I CT finns det inte. I denna modell finns det inte. Bådar inte gott.

Har vi tur kommer det tillbaka, men jag tror inte det.
Det har ryktats om att Autopilot kommer ersättas av Autosteer by FSD. Men inget officiellt.

Det är nog därför Cybertruck ska få features som tidigare bara fanns för bilar som hade tillgång till AP-stacken.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Textilsäten, utrymmet framför mittkonsolen, nya designen, absolut!

Manuellt justerbar ratt, inga matrix, sämre ljud, inget glastak. Nej tack.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
manneson

Inlägg av manneson »

SR-71-BlackBird skrev: 08 okt 2025 10:16
Var har du hört det ifrån?
Har svårt att se att priserna de begär kommer locka särskilt många.

Men som någon sa, kanske kommer de dumpa priserna rejält på dessa när tillverkningstakten ökat och den initiala efterfrågan mättats.
Då kan de ju potentiellt bli intressanta för många.
Säg 349k för Model 3 Standard och 399k för Y Standard. Då kan de ta en hel del av de riktigt budgetmedvetna köparna också.
Gissningsvis försvinner LFP från ”premium” då också.
Dvs nuvarande ”standard range”/RWD 3 och Y utgår.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 08 okt 2025 12:07

Men som någon sa, kanske kommer de dumpa priserna rejält på dessa när tillverkningstakten ökat och den initiala efterfrågan mättats.
Säg 349k för Model 3 Standard och 399k för Y Standard. Då kan de ta en hel del av de riktigt budgetmedvetna köparna också.
Handelsblatt var källan som hade fått det via någon att chefen där som hade kommunicerat det på ett internmöte.

De kanske bygger främst för export?
manneson

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 08 okt 2025 12:22
manneson skrev: 08 okt 2025 12:07

Handelsblatt var källan som hade fått det via någon att chefen där som hade kommunicerat det på ett internmöte.

De kanske bygger främst för export?
Ja Kanada, Turkiet och Thailand som Berlin nu exporterar till kan ju vara rimligt.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

425 3 och under 500 y med mindre lfp batteri borde defenitivt gå att få till. Men tror att det är främst är usa och kina marknaden de siktar på.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Model 3 verkade knappt bantad medans Model Y var för hårt bantad. Men med rätt pris så kommer de att sälja. 50k minus på MY är för lite rabatt. Då köper man hellre en "riktig" ny eller begagnad om budgeten är tight.
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Teslasemitruck skrev: 08 okt 2025 14:25
425 3 och under 500 y med mindre lfp batteri borde defenitivt gå att få till. Men tror att det är främst är usa och kina marknaden de siktar på.
Vem skulle köpa för de pengarna tänkte du?
Bara att de saknar AP gör att värdet faller med minst så mkt.
Bakar man in resten är det ytterligare 70-80k.
Särskilt Y är ju extremt barskrapad.
Som sagt över 400k är den inte värd IMO.
Jag köpte min ID4 för 429 efter bonus och den hade mycket större batteri och mer utrustning.
Skriv svar