Stor uppgång för Teslaförsäljningen i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Stor uppgång för Teslaförsäljningen i Sverige

Inlägg av Maetlarv »

manneson skrev: 08 okt 2025 15:41
Maetlarv skrev: 08 okt 2025 15:03
Maw skrev: 08 okt 2025 14:36
manneson skrev: 08 okt 2025 14:25
Fredrik j skrev: 08 okt 2025 06:10

Nu har det gått en vecka och kvartalsfokuset är ju uppenbart:

IMG_2081.jpeg
Det är ju fullt rimligt med tanke på hur produktion och leveranskedja ser ut.
Just nu bygger man bilar som ska skeppas långt iväg, tex Kanada, Thailand och Turkiet. På så vis når de fram innan kvartalet är slut.
I slutet av kvartalet bygger man till de som är ”lokala” marknader.

Har du något förslag som skulle göra det mer effektivt?
Jag kan iaf inte se något uppenbart. De är otroligt skickliga på att optimera det hela så att alla marknader får bilar samma kvartal.
Mer effektivt hade givetvis varit att ha ett jämt leveransflöde över kvartalet. Det hade minskat belastningen på hela leveranskedjan. Varför är det så viktigt för Tesla att leverera så mycket som möjligt av kvartalets produktion just före varje kvartalsslut.
Ja det är märkligt och ett jämnt flöde måste vara mer affektivt.
Men de kanske har ett jämnare flöde i praktiken på leveranser? Kan det vara så att de registrerar en massa bilar precis före kvartalsslutet men levererar dem utsmetat efter kvartalsslutet?
Hur skulle de då lyckas leverera bilar till Kanada, Turkiet, Thailand etc hade ni tänkt?
Om de skulle leverera kontinuerligt så skulle de ju inte lyckas leverera dem samma kvartal.
Då skulle det bli som övriga där man ibland får vänta 6 månader eller tom ett år eller mer på sin bil.
Tesla är extremt konsistenta, man får så gott som ALLTID sin bil innan kvartalsslut.
Det är helt enkelt mest effektivt att skicka och leverera så stora batchar som möjligt.
Stora batcher kan absolut vara relevant för effektivitet om man fraktar på båt. Men finns fortfarande ingen effektivitetsvinst i att tvångsstyra alla båttransporter så de synkar med kvartalsslutet, det är ju tvärtom.

Hur du sedan får ihop tanken att leveranstiderna blir kortare för att man synkar mot kvartalsslut får du nog förklara. Kortast genomsnittlig leveranstid får man ju genom att leverera så snart som möjligt efter bilen är tillverkad. Styrning mot kvartalsslut blir ju bara ytterligare en begränsning för optimering mot kort leveranstid, det kan aldrig korta genomsnittlig leveranstid.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Stor uppgång för Teslaförsäljningen i Sverige

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev: 02 okt 2025 07:56

Jag värderar privatpersonen Elon, företaget Tesla och min bil på olika sätt. De flest verka ha svårt att förstå det med? Betyg från mig 0/10. 3/10, 8/10.
Precis så. Bil är för mig ett verktygs att flytta människor och saker. Elon 0 av 10, Tesla som företag 3 av 10, Tesla model 3 P 2021 6/10 (min första model X januari 2016 var 10 av 10 på den tiden).

Edit: Ser att jag klippte bort jämförelsen med tvättmaskin och jag refererar typ till den så detta ser lite muppigt ut
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar