Trip till Småland - låna Chademo adapter
Moderator: Redaktion
Trip till Småland - låna Chademo adapter
Funderar på en snabbtripp till Småland och kommer att behöva ladda i Växjö, tror det ska finnas Chademo möjlighet vid värmeverket gratis där, kanske annan plats också i staden. Finns det någon på vägen ner ifrån stockholm som kan låna ut sådan adapter några dagar 3-5 Juni?
Re: Trip till Småland - låna Chademo adapter
Min kan du låna. Upphämtning kontorstid i Kista eller annars i Sundbyberg. PM:a om det är intressant.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Stort TACK trevliga vänner, jag återkommer då jag fixat hotell och ledighet från jobbet.
Finna möjlighet att ladda på Best Western 16 amp i källaren och även Scandic men vet ej vilken typ.
Antar att det är genomfart i växjö eftersom du vill ha chademo?provoman skrev:Funderar på en snabbtripp till Småland och kommer att behöva ladda i Växjö, tror det ska finnas Chademo möjlighet vid värmeverket gratis där, kanske annan plats också i staden. Finns det någon på vägen ner ifrån stockholm som kan låna ut sådan adapter några dagar 3-5 Juni?
Vill du ladda lite långsammare finns det relativt gott om alternativ där att fylla på. Stod själv på laddaren vid Samarkand (galleria) igår. 3-fas 16 amp. Finns även 4 laddare ute vid kontorsområdet (framtidsvägen tror jag den heter), där Fort knox ligger (type 2 11 KWh).
Växjö energi har även på sin parkering type 2 på 11KWh samt en chademo.

S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Kort varsel men jag ska idag köra från Vellinge (Malmö) till Västervik och återvända hem till Skåne på söndag. Innan jag köpte teslan så körde jag oftast väg 23 via Växjö. Nu kör jag via E4:an för att kunna ladda. Jag har upptäckt att det finns chademo i Växjö men jag har tyvärr inte köpt adaptern än. Jag undrar därför om det finns någon på forumet som skulle kunna tänka sig att låna ut en adapter över helgen i utbyte mot en flaska vin eller liknande.
Mvh Jacob
Mvh Jacob
Har en i Landskrona.
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Sitter nu med min i Oskarshamn över helgen.
Men finns 2 andra alternativ (inte närmsta vägen men bör funka) och är att köra över Karlskrona och ladda där eller köra över Toftaholm och ladda där men bygger på att du kan ladda i Västervik.
Men finns 2 andra alternativ (inte närmsta vägen men bör funka) och är att köra över Karlskrona och ladda där eller köra över Toftaholm och ladda där men bygger på att du kan ladda i Västervik.
Jag fick låna den enorma adaptern av Drakbane trots att jag hör av mig 5 minuter innan jag står utanför hans jobb. Precis laddat i Växjö och fortsätter norrut. Blir definitivt att beställa en adapter då det tar en fjärdedel så lång tid att ladda jämfört med type-2 eftersom jag bara har 11kw laddaren. Jag kan ladda i sommarstugan så det är inga problem.
Fantastiskt trevligt att detta forum och dess medlemmar ställer upp på detta vis!
Fantastiskt trevligt att detta forum och dess medlemmar ställer upp på detta vis!
Eftersom du äger en Tesla föreslår jag att du anmäler dig som Teslaägare:Castro90 skrev:Kort varsel men jag ska idag köra från Vellinge (Malmö) till Västervik och återvända hem till Skåne på söndag. Innan jag köpte teslan så körde jag oftast väg 23 via Växjö. Nu kör jag via E4:an för att kunna ladda. Jag har upptäckt att det finns chademo i Växjö men jag har tyvärr inte köpt adaptern än. Jag undrar därför om det finns någon på forumet som skulle kunna tänka sig att låna ut en adapter över helgen i utbyte mot en flaska vin eller liknande.
Mvh Jacob
http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/#teslaagare
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag ska ner till Växjö och ser att det finns en laddare vid Resecentrum med Typ 2 fast kabel! Behöver jag en adapter eller kan jag koppla in den i bilen?
Du behöver ingen adapter för Typ 2. Det är samma kontakt som SuC eller UMC:n.aikalex skrev:Jag ska ner till Växjö och ser att det finns en laddare vid Resecentrum med Typ 2 fast kabel! Behöver jag en adapter eller kan jag koppla in den i bilen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Omvägen via Toftaholm är väl bara typ 10 minuter mot att köra över Växjö. (Och iofs ca 40km längre).
Borde ändå inte vara nån större vinst att välja Chademon i Växjö istället. Går nog ungefär jämnt ut.
Borde ändå inte vara nån större vinst att välja Chademon i Växjö istället. Går nog ungefär jämnt ut.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
40km på tio minuter... Brukar du köra i typ 240 km/h i snitt på 80-vägar?MSO skrev:Omvägen via Toftaholm är väl bara typ 10 minuter mot att köra över Växjö. (Och iofs ca 40km längre).
30 minuters omväg är väl mer troligt för Toftaholm om man kör öst-västlig riktning. 40 minuters laddning i Växjö Chademo ger alltså mer räckviddoch tar mindre tid totalt än 10 minuter vid SuC i Toftaholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej. Det är ju just därför det inte lönar sig nåt större att åka via Växjö....Brukar du köra i typ 240 km/h i snitt på 80-vägar?

Jag avsåg resan Vellinge - Västervik.
A. Via Växjö är det 408km med uppskattad restid 4h 53min utan laddstopp. E20, väg 23 och 40.
B. Via Toftaholm är det 447km med uppskattad restid 5h 05min utan laddstopp. E6, E4, väg 127, 47, 23 och 40.
Castros kärra har säkert rullat lite och har kanske 75kWh tillgängligt eller så (antar 85:a). Säg 70kWh rent praktiskt om han vill ha lite vädermarginaler under själva färden och/eller lite km kvar vid ankomst. Med lite rull på bilen blir väl snittet ca 200Wh/km för alternativ A och 210Wh/km vid alternativ B. Ungefär.
A.
200*408= 81,6kWh. 12kWh behöver alltså laddas, vilket tar ca 18 min med Chademo + 1 min extra för mecket med adaptern och att hitta stationen med ögat.
Total restid: 5h 12min inkl laddning.
B.
210*447= 93,8kWh. 24kWh behöver laddas, vilket tar ca 13 min med Supercharger.
Total restid: 5h 18min inkl laddning.
Chademoalternativet vinner alltså. Med sex minuter. Men är det värt att sätta igång en låneprocess för dessa minuter?
Tiden för att skriva inlägget om, låna och returnera adaptern är så att säga inte medräknad ovan.... Det är inte heller risken att Chademon är upptagen eller trasig, vilken inte är obefintlig på nåt sätt.
Var det nåt mer du undrade över Svenssons?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Jag missade att det var ifrån Velling vilket du tydligt kan se i min post. I din stod det typ 10 minuters omväg för en strecka på 40 km. 40 km omväg för Toftaholm vet jag att det är när man kör via Toftaholm men detta tar inte 10 minuter eftersom man kör samma väg fram och tillbaka. Öst-västlig färd vinner Chademo så länge man inte behöver ladda mycket mer än ca 25 kWh. Chademo-adaptern vinner visst även i denna syd-nordvästliga färd men inte med så mycket.MSO skrev:
Var det nåt mer du undrade över Svenssons?
Lägger in citat av det jag skrev som inte kom med i din respons i vilket man ser att det är en öst-västlig färd som jag pratar om:
Svenssons skrev:30 minuters omväg är väl mer troligt för Toftaholm om man kör öst-västlig riktning. 40 minuters laddning i Växjö Chademo ger alltså mer räckviddoch tar mindre tid totalt än 10 minuter vid SuC i Toftaholm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Intressant diskussion men vad har den med "aikalex" fråga idag? Jag tror att han är nöjd med det svar som han har fått av "mati".
Installerat 13,2 kWp solceller
Som vanligt brukar trådarna gå off topic, särskilt efter att svar har givits men diskussionen handlar ändå om Chademo-laddaren i Växjö som provoman tar upp när han skapade tråden.+46 skrev:Intressant diskussion men vad har den med "aikalex" fråga idag? Jag tror att han är nöjd med det svar som han har fått av "mati".